530Da -99 laatikko alkoi luistamaan??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puuhapate
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 25

    530Da -99 laatikko alkoi luistamaan??

    Aivan yhtäkkiä normaalissa ajossa alkoi laatikko luistamaan ja laatikon häiriövalo syttyi, no en sillä ajanut sen jälkeen kuin ehkä 10km ja menin kattomaan öljyt laatikosta. noin litra oli lootassa vajausta. lisäsin sinne sitten sen litran. Sen jälkeen alkoi kaikki muut vaihteet pitämään mutta 1. ja 2. vaihde vielä luistaa. missä vika? onko pannat niin kuluneet, vai eikö tee tarpeeks painetta?? huomenna vaihdan vielä öljyt ja suodattimen niin kattoo jos sillä alkais pelaamaan. Ihmetyttää vain kuin ihan yhtäkkiä alkoi temppuileen, aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa laatikon kanssa.
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2016
    • Kangasala

    #2
    Originally posted by puuhapate View Post
    Aivan yhtäkkiä normaalissa ajossa alkoi laatikko luistamaan ja laatikon häiriövalo syttyi, no en sillä ajanut sen jälkeen kuin ehkä 10km ja menin kattomaan öljyt laatikosta. noin litra oli lootassa vajausta. lisäsin sinne sitten sen litran. Sen jälkeen alkoi kaikki muut vaihteet pitämään mutta 1. ja 2. vaihde vielä luistaa. missä vika? onko pannat niin kuluneet, vai eikö tee tarpeeks painetta?? huomenna vaihdan vielä öljyt ja suodattimen niin kattoo jos sillä alkais pelaamaan. Ihmetyttää vain kuin ihan yhtäkkiä alkoi temppuileen, aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa laatikon kanssa.
    Clavua lainatakseni, Tarkistit varmaan öljymäärän noin:
    Originally posted by Clavurion View Post
    Automaatin öljymäärän tarkistus:
    *Öljy lämmintä (esim. Carsoftilla, lämpötila 30-50 C).
    *Auto käynnissä käydään rauhallisesti kaikki vaihteet läpi.
    *Auto edelleen käynnissä, vaihde P. Täytetään, kunnes täyttöaukosta (nro 7) tulvii yli.

    Bentleyn manuaalin ohjeet. KLIK

    Jos moottori on sammutettuna, öljyä tulvii varmasti täyttöaukosta, vaikka öljymäärä olisi hieman vajaakin.
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • puuhapate
      Newbiemmer
      • Jul 2008
      • 25

      #3
      Juurikin noin tarkistin öljyt eli ei senpuoleen mitään ongelmaa.

      Comment

      • puuhapate
        Newbiemmer
        • Jul 2008
        • 25

        #4
        Kannattaako seuraavaksi käydä testerissä katsomas laatikon vikakoodit? vai mikä olisi seuraava paras ratkaisu vian löytymiseksi?

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by puuhapate View Post
          Kannattaako seuraavaksi käydä testerissä katsomas laatikon vikakoodit? vai mikä olisi seuraava paras ratkaisu vian löytymiseksi?
          Voihan koodeista jotain selvitä..? Todennäköisesti sielä on joku venttiili, joka ohjaa pakkoja, jumittanut ja aiheuttaa luistamisen. Nuo venttiilit on ilmeisesti yks heikko kohta täs laatikos. Jos sillä ei oo paljoa ehditty ajaa luiston alkamisesta niin vois sen ehkä saada elvytettyä ottamalla öljypohjan ja alta paljastuvan venttiilikoneiston irti ja putsaamalla se huolellisesti.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • puuhapate
            Newbiemmer
            • Jul 2008
            • 25

            #6
            Ei ole ajettu vian ilmestymisen jälkeen juuri ollenkaan. Onkos venttiilikoneisto kuinka paha irrottaa itse? toisinsanoen saako sitä enää ikinä itse takasin paikalleen??

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by puuhapate View Post
              Ei ole ajettu vian ilmestymisen jälkeen juuri ollenkaan. Onkos venttiilikoneisto kuinka paha irrottaa itse? toisinsanoen saako sitä enää ikinä itse takasin paikalleen??
              En tiedä onko kuinka paha laittaa ja tarviiko mitä tiivisteitä uusia. Tuolta löytyy tän laatikon huoltomanuaali katso sieltä miltä näyttää. http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/au...kon_vaihto.htm Ihmisethän nämä on suunnitellu ja tehny joten ei se mikään mahdottomuus ole.
              Last edited by Thuppu; 16-09-2009, 13:48.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • puuhapate
                Newbiemmer
                • Jul 2008
                • 25

                #8
                Okei, no vaihdan nyt vielä öljyt sinne ja suodattimen ja jos ei rupea toimimaan niin täytyy ryhtyä jatkotoimenpiteisiin jonkun kanssa joka on räpläillyt automaatteja ennenkin.

                Comment

                • puuhapate
                  Newbiemmer
                  • Jul 2008
                  • 25

                  #9
                  Juu ei auttanu öljyjen vaihto. Tuli mieleen että voisko vika olla laatikon ohjaus boksissa. missä boksi sijaitsee?

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by puuhapate View Post
                    Juu ei auttanu öljyjen vaihto. Tuli mieleen että voisko vika olla laatikon ohjaus boksissa. missä boksi sijaitsee?
                    99% vika ei ole siellä. Boksi sijaitsee apukuskinpuoleisen raitisilmasuodattimen alla.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • 500sarjalainen
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 136
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Tuskin on ohjausboxissa vikaa mutta se löytyy vänkärinpuolen raitisilmasuodattimenkotelon alta.
                      Laatikon "adaption values" vois tietenkin koittaa myös nollata mutta tuskin sekään laatikkoa enää pelastaa. Nuo voi nollata ainakin INPA:lla tai huoltoliikkeessä.

                      EDIT: Thuppu kerkes ensin

                      Comment

                      • puuhapate
                        Newbiemmer
                        • Jul 2008
                        • 25

                        #12
                        Taidan nyppästä lootan autosta irti ja viedä sen huoltoon, sit näkee mikä sie oli vikana.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Kannattaa pyytää kustannusarvio rempasta ennen kuin se on suoritettu ja kysyä tarkoin mitä sille tekevät. Vakavasti kannattaa myös miettiä vaihtolaatikon hommaamista saksasta jos kustannusarvio menee lähellekään paria tottua. Jos ne nyt huollossa vaihtaa vain luistavien pakkojen levyt eikä tee venttiiltkoneistolle mitään niin ei taida olla pitkäikäinen korjaus. Saksasta myös todennäköisesti saat uuden laatikon nopeammin kuin huollosta. Ja saksan liikehän oli ATB-Berlin.
                          Last edited by Thuppu; 21-09-2009, 06:05.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Kannattaa pyytää kustannusarvio rempasta ennen kuin se on suoritettu ja kysyä tarkoin mitä sille tekevät. Vakavasti kannattaa myös miettiä vaihtolaatikon hommaamista saksasta jos kustannusarvio menee lähellekään paria tottua. Jos ne nyt huollossa vaihtaa vain luistavien pakkojen levyt eikä tee venttiiltkoneistolle mitään niin ei taida olla pitkäikäinen korjaus. Saksasta myös todennäköisesti saat uuden laatikon nopeammin kuin huollosta. Ja saksan liikehän oli ATB-Berlin.
                            Aivan, omaan Peugeot 605: n teki eräs "ammattimies" kitkapintojen vaihdon, eli vain seuraus korjattiin, ei syytä. Laatikko kesti 10tkm, ja uusi remontti.. Ja toi saksan firma myös ajaa penkissä korjaamansa laatikot. Suomessa tiettävästi ainoastaan ATOY: lla on testipenkki. Näin noin 7v. sitten.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • TiK
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2008
                              • 109
                              • suomi

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Kannattaa pyytää kustannusarvio rempasta ennen kuin se on suoritettu ja kysyä tarkoin mitä sille tekevät. Vakavasti kannattaa myös miettiä vaihtolaatikon hommaamista saksasta jos kustannusarvio menee lähellekään paria tottua. Jos ne nyt huollossa vaihtaa vain luistavien pakkojen levyt eikä tee venttiiltkoneistolle mitään niin ei taida olla pitkäikäinen korjaus. Saksasta myös todennäköisesti saat uuden laatikon nopeammin kuin huollosta. Ja saksan liikehän oli ATB-Berlin.

                              Kerron myöhemmin miten takuu pelaa ATB-Berliinin kanssa.
                              Tällähetkellä uusi laatikko on matkannut takaisin Berliiniin ja uhkasivat tutkia mikä siinä on vika ennen uuden lähettämistä.
                              Ainakin vastaukset on olleet aina nopeita tuolta.
                              Aikaa on kaikkineen vierähtänyt kohta 1,5kk ilman autoa... Minäkin luulin että se käy nopeasti
                              - Vihellys ja Pauke -

                              E91 320dA Touring -06

                              Comment

                              Working...
                              X