Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaattilaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete81
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 2056
    • .........

    automaattilaatikon öljynvaihto

    pitäis vaihtaa öljyt laatikkoon, auto on e36 328i, laatikon mallia en muista! suodattimen vaihdossa tarvii varmaankin ottaa öljypohja irti?? mitä öljyä kannattais laittaa ja paljonko menee? turpiiniin ei varmaan kannata öljyä vaihtaa??
  • Masinol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 988
    • "Turku"

    #2
    En tiedä automaateista yhtikäs mitään, mutta eikös siellä turbiinissa samat öljyt kierrä?
    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Turbiinissa ja laatikossa kiertää samat öljyt. Kuitenkaan turbiiniin et saa öljyjä vaihdettua kuin pudottamalla laatikon lattialle. Eli laatikon kokonaistilavuus on n.10l mistä saat vaihdettua 3-5l. Periaatteessa automaattiin ei tarvitse öljyjä vaihtaa koko auton elinkaaren aikana.

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #4
        Originally posted by Hemi
        Turbiinissa ja laatikossa kiertää samat öljyt. Kuitenkaan turbiiniin et saa öljyjä vaihdettua kuin pudottamalla laatikon lattialle. Eli laatikon kokonaistilavuus on n.10l mistä saat vaihdettua 3-5l. Periaatteessa automaattiin ei tarvitse öljyjä vaihtaa koko auton elinkaaren aikana.
        Kyllä kannattaa vaihtaa öljyt laatikkoon, koska kitkapinnoista ja välilamelleista irtoaa likaa öljyn sekaan, mikä sitten aikaamyöden
        tukkii suodattimen ja aiheuttaa suurtakin vahinkoa. Vaikka joissain malleissa väitetäänkin, ettei tarvi vaihtaa. Ja Suomen oloissa myös öljyyn kondensoituu vettä. Laitan pdf tiedoston, missä on mm. ohje ZF 5HP18 (525TDS, ehkä on muissakin), öljynvaihtoon.

        Ei se pdf tiedoston laitto onnaakkaan...
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Siinä vaiheessa kun automaatin suodatin on tukossa kytkinpinnoista irronneesta moskasta, on laatikko joka tapauksessa valmis. Eli tähän perustuu autonvalmistajien logiikka siihen miksi nykylaatikot eivät ole tehty niin että öljyjen vaihtaminen onnistuisi luontevasti. Vanhoissa jenkkilaatikoissa öljyjen ja suodatinten vaihdolla voitiin saada laatikon ikää pitkitettyä abaut 1/3:lla, mutta ei nykylodjuilla. Mutta kuten totesin että PERIAATTEESSA öljyjä ei pitäisi tarvita vaihtaa, pätee ensimmäisen 10-vuoden aikana. Tuo mahdollinen veden kondensioituminen ym.on kyllä huomioitu laatikon ja sen öljyjen elinkaaren suunnittelussa, mutta Suomessa autojen keskimääräiset käyttöiät ovat sitä luokkaa että jonkinlainen "verenvaihto" 10-vuoden välein voi olla perusteltuakin.

          Comment

          • muffe
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 221
            • helsinki

            #6
            ainakaa 530i v-8:siin ei saa vaihtaa laatikon öljyjä, yks oli vaihtanu ja päässy muutaman kymmenen kilsaa ja se oli levinny en kyl sit tiiä noist muista bemarin tomaateist

            kaikkiauki.com

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #7
              Originally posted by muffe
              ainakaa 530i v-8:siin ei saa vaihtaa laatikon öljyjä, yks oli vaihtanu ja päässy muutaman kymmenen kilsaa ja se oli levinny en kyl sit tiiä noist muista bemarin tomaateist
              Vastaavaa tapahtuu yleensä silloin kun eka öljynvaihto tehdään liian myöhään, jolloin laatikkoon "pinttynyt" lika lähtee liikkeelle, koska uusi öljy liuottaa ne irti, ja lika tukkii elintärkeät paikat, tai sitten se suurin syy: Laitetaan vääräntyyppiset öljyt laatikkoon.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Niinpä...

                Comment

                • LT
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 140

                  #9
                  Kyllä ne voi silti kannattaa vaihtaa vaikka tehdas ei sitä tarpeellisena pitäisikään. Ainakin eräässä Volvon laatikossa (ZF 4HP22, sama mitä bemarikin käyttää) öljynvaihdolla oli selvä vaikutus laatikon toimintaan, muuttui paljon parempaan suuntaan. Mittarissa oli 580tkm ja ilmeisesti öljyt oli kyllä vaihdettu joskun ennemminkin etteivät sentään noin paljon ajetut öljyt olleet.

                  Vaihdon tein vaan silleen että ensin öljypohja tyhjäksi ja irti, sitten uus suodatin paikalleen ja kokoon, saman verran uutta öljyä sisään. Sen jälkeen öljynjäähdyttimesta letku irti, auto käyntiin niin kauaksi kuin öljyä tulee, sitten saman verran uutta tilalle ja sama kolme kertaa toistaen.
                  Näin pitäisi olla suurin osa öljyistä vaihdettu.

                  Comment

                  • Henry
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 744
                    • Kannus

                    #10
                    Mun 523:seen tehtiin iso huolto, ja vaihtoivat siihen automaatti vaihteisto öljyn ja suodattimen.Tiä sitte oisko niitä tarttenu ees vaihtaa. :|
                    Mercedes-Benz cls 350
                    530DA E60
                    Ex:
                    Audi A6 2.7 biturbo quattro
                    523IA E39
                    520 E34 2Kpl
                    535 E34

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      No on ihan paskan jauhamista kun Bemari sanoo ettei vaihteiston öljyjä tartte vaihtaa. Tai siis ne on lifetime öljyt, tosin kun ajaa aina samoilla öljyillä niin ei se laatikon kesto pitkä olekkaan. Ovat taineet suunnitella sen niin, että laatikko vaihdetaan normaali huolloissa aina 200tkm välein, je sehän on halpaa.

                      Ehdottomasti kannattaa vaihtaa öljyt automaattilaatikkoon, öljy kun on aika tätkeässä osassa automaatti vaihteistossa. Kokeilkaapa ajaa ilman öljyä...

                      Comment

                      • jpeltoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 600
                        • pirkanmaa

                        #12
                        Öljy kun öljy menettää ominaisuutensa vanhetessaan, eikä suomen ilmasto sitä ainakaan hidasta. Joskus taannoin juttelin VEHOn huollon kaverin kanssa, joka oli huoltanut mm. E34:sia sillon kun edustus oli veholla. Ja kyllä hänelle oli ainakin ollut arkipäivää että näihin laatikoihin öljyjä vaihdettiin. Kaveri sano että laatikkoöljyt menivät ns. jäykäksi, whatever se sitten tarkoittaakaan laatikolle.
                        __________________________________________________ ________________________
                        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          BMW masterille: Avattarestasi päätellen sinulla voisi olla vaikka ihan tietoakin asiasta Olen nimittäin ollut mukana tutkimassa tuon nimimerkkisi kuvassa näkyvän Tanan mallin öljyanalyyseja ja suositeltavan vaihtovälin määrittelyä. Lopputulos oli sielläkin se, että vaihtoväli tuplattiin (siis vaihtoja vähennettiin puoleen), mutta silti se jäi öljyn kannalta vähintäänkin tuplavarmistukseksi. Minkään öljynvaihdon jälkeen ei päästä edes 500 h ajolla samaan puhtaustasoon kuin ennen öljynvaihtoa. Näillä venttiileillä, kanavilla, suodattimilla ja jäähdyttimillä kun on tapana toimia melko hyvinä suodattimina stabiilissa järjestelmässä.

                          Itse jos menisin E39:iin vaihtamaan automaattiöljyjä, niin se johtuisi vikaantumisesta tai edellisten poistumisesta, näitäkin on yksilöittäin havaittavissa. Kunnossa olevaan en menisi koskemaan.

                          Eri asia sitten juuri tuo ZF HP22, jonka suodatus on mitoitettu öljynvaihtoa suosivaksi (mutta ei sekään normaalikäytössä edes 150 tuhannen välein).
                          ---

                          Comment

                          • sailor
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 369
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Olisiko tästä apua. Itse vaihdatan 2 vuoden välein, 320ia vm-93, ei ole edes kallis operaatio Laakkosella:



                            jani

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Täytyy tosiaan todeta että jos olisin nyt ostamassa steptronicilla varustettua e39:iä johon olisi vaihdettu laatikkoon 2-vuoden välein öljyt, jäisi tämä yksilö jonkun muun "hoitoon". Jostain syystä kun näiden "rassaajien" laatikoissa tuntuu niitä ongelmia olevan ja tulevan. Katsotaan nyt mutta ainakaan minun laatikoihin ei öljyjä vaihdella jos ne ei ole vaihdettaville öljyille tehty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎