Announcement

Collapse
No announcement yet.

e 39 perä(530d automaatti -02)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • make324
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 60

    e 39 perä(530d automaatti -02)

    Perä "naksahti" luisun jälkeen suoraan ajettaessa jonka jälkeen naksahtelee ku autoa liikuttaa työntämällä. Autolla ei ole ajettu tuon jälkeen. perä ilmassa renkaita pyörittäessä joku kilahtelee hennosti perän sisällä.(jousi tms..???)

    Onkohan kellään käynyt vastaavaa.??? mikähän mahdollisesti perästä lauennut?? perää ei ole vielä avattu.
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Lyöppä "vakionopeusnivel" söörtsiin niin johan selviää.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • make324
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 60

      #3
      vakionopeusnivel

      Originally posted by Thuppu View Post
      Lyöppä "vakionopeusnivel" söörtsiin niin johan selviää.
      Millainen on ko. osan rakenne? voiko siitä kuulua tuollainen "naksahtelu" jos se on kulunut? Mitähän tuo maksaa alkuperäisenä/ tarvikkeena?

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Se on rakeenteeltaan vetonivelen tyyppinen. Eli viimeinen kardaanin nivel ennen perää ja pitää juurikin sellaista kilkatusta kun alkaa ahistaa, kokemusta on ja foorumilla runsaasti samankaltaisia kokemuksia. Syy on, että orkkisrasva kovettuu ajan saatossa sellaseksi sementin tapaiseksi kovaksi massaksi. Uus maksaa n. 140-160e, en ny yhtäkkiä tarkkaa hintaa muista.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Itse kyllä veikkaisin että jos luistattelun seurauksena alkanut kuulumaan ja renkaita pyöritellessä perä ylhäällä pitää ääntä, että sieltä on tasauspyörästö antautunut. Jos pyöritit renkaita p-päällä (=kardaani lukittu) ja se kuului perästä eikä esim. vetarista, niin kyllä se voittaja sieltä kuorien sisältä löytyy.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Itse kyllä veikkaisin että jos luistattelun seurauksena alkanut kuulumaan ja renkaita pyöritellessä perä ylhäällä pitää ääntä, että sieltä on tasauspyörästö antautunut. Jos pyöritit renkaita p-päällä (=kardaani lukittu) ja se kuului perästä eikä esim. vetarista, niin kyllä se voittaja sieltä kuorien sisältä löytyy.
            Juu, ehdottomastihan tuo kannattaa testata ennen kuin menee summissa ostamaan osia. Eli molemmat takapyörät ylös juuri noin kun Cell sanoo, jos silloin ääntä kuuluu niin ei ole tuo nivel vaan joku muu. Omassa autossa tuo nivelen ääntely alkoi täysin varoittamatta joten ei se mahdotontakaan ole että siinä vois olla vikaa... mut kannattaa toisaan ensin tarkistaa tuo.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • make324
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 60

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Juu, ehdottomastihan tuo kannattaa testata ennen kuin menee summissa ostamaan osia. Eli molemmat takapyörät ylös juuri noin kun Cell sanoo, jos silloin ääntä kuuluu niin ei ole tuo nivel vaan joku muu. Omassa autossa tuo nivelen ääntely alkoi täysin varoittamatta joten ei se mahdotontakaan ole että siinä vois olla vikaa... mut kannattaa toisaan ensin tarkistaa tuo.
              Perä avattu, mitään hälyyttävää ei näy. rattaista ei puutu paloja ja hiluja ei ollut öljyn seassa. tasauspyörästöä ei vaan saa pyörimään vetoakseleiden lautasista vastakkaisiin suuntiin. En kuitenkaan näihin ole perehtynyt sen syvemmin ja en tiedä onko luukkoperä vai tavallinen koska kaverin autosta kyse.. Mistähän erottaa kumpi on kyseessä..?? onkohan noissa -02 530 automaateissa yleensä vakiona jonkinlainen kitkalukko perässä??

              Autoa hitaasti työtäessä tasaisella maalla suoraan kuului tasaisin väliajoin pieni napsahdus ja se tuntui aavistuksen jarruttavan aina auton liikkumista, joka napsahdus hieman "jarrutti".

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ei oo lukkoja, kyllä sen pitäis siitä pyöriä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎