Announcement

Collapse
No announcement yet.

Neulatunnistussuutin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkari
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 41
    • Nokia

    Neulatunnistussuutin

    525tds -93. Mikä ton neulatunnistussuuttimen virka on? Eli se nelospytyn dieselsuutin.
  • T.K.
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 112
    • Kajaani

    #2
    525tds -93. Mikä ton neulatunnistussuuttimen virka on? Eli se nelospytyn dieselsuutin
    Vertaa sitä tietoa kampiakselin anturiin -> boksi tietää todellisen ruiskutus ennakon ja voi sitä sitten säätää. Jos tuo on rikki ei ennakkoa säädetä niin kuin pitää ja auto käy jollain perus arvoilla, joten todennäköisesti ainakin tehoton jne...
    e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

    Comment

    • makkari
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 41
      • Nokia

      #3
      Se vanha suutin vuoti niin vaihdoin siihen toisen käytetyn. Nyt ei vuoda mutta vikavalo palaa pintakaasulla ajaessa. Tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla ei pala. Moottori tuntuis pelaavan yhtä hyvin kuin ennenkin. Täytyy vielä koittaa niitä suuttimen piuhoja toisinpäin kun ne on abikoilla jatkettu. Jos se auttais? Antaako se anturi jotain auki/kiinni tietoa vai jotain muuttuvaa arvoa?
      Last edited by makkari; 12-11-2009, 14:14.

      Comment

      • T.K.
        Bimmer Rookie
        • Jul 2008
        • 112
        • Kajaani

        #4
        Se on periaatteessa induktiivinen anturi, eli suuttimen sisällä tappi liikkuu edestakaisin ja rungon ulko puolella on vain pieni käämi mihin indusoituu todella pieni siniaalto tyyppinen jännite. On todella herkkä kosketus häiriöistä jne. Voit sen käämin periaatteessa mitata ihan yleismittarilla -> johot irti ja niiden välistä pitäs autodatan mukaan 90-110 ohmia vastusta olla. Jos on äärretön vastus niin se käämi on poikki tai johot aivan anturin juuresta poikki. Parhaiten tietenkin näkis oskilloskoopilla että tuleeko signaali.
        e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

        Comment

        • Radon
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 463
          • Suomi-Finland

          #5
          Originally posted by T.K. View Post
          Se on periaatteessa induktiivinen anturi, eli suuttimen sisällä tappi liikkuu edestakaisin ja rungon ulko puolella on vain pieni käämi mihin indusoituu todella pieni siniaalto tyyppinen jännite. On todella herkkä kosketus häiriöistä jne. Voit sen käämin periaatteessa mitata ihan yleismittarilla -> johot irti ja niiden välistä pitäs autodatan mukaan 90-110 ohmia vastusta olla. Jos on äärretön vastus niin se käämi on poikki tai johot aivan anturin juuresta poikki. Parhaiten tietenkin näkis oskilloskoopilla että tuleeko signaali.
          Vika voi olla ihan noissa surullisenkuuluissa abikoissa eli pistä johdot juottamalla kiinni.

          Comment

          • makkari
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 41
            • Nokia

            #6
            Täytyy tänään mitata. Vanha suutin pelas kyllä abikoillakin.

            Comment

            • makkari
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 41
              • Nokia

              #7
              Piuhat irti ja kone sammuksissa 103ohmia. Samoin tyhjäkäynnillä ja kierroksillakin. Oisko se neula jumissa? Se vanha vuotava suutin oli vielä tallessa niin siitä mittasin ja se oli tasan 90 ohmia. Mutta minkäs takia se valo välillä palaa ja välillä ei jos ei se arvo muutu?
              Last edited by makkari; 20-11-2009, 16:56.

              Comment

              • T.K.
                Bimmer Rookie
                • Jul 2008
                • 112
                • Kajaani

                #8
                Se sisällä oleva tappi ei voi olla jumissa tai jos on niin sitten ei toimi koko suutin. Kokeile nyt kuitenski ihan ekana heittää ne apikot niin pitkälle kun lentää ja tinaa ne johdot. Kuulostaa nimittäin just siltä et välillä tulee signaali ja välillä ei.
                e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                Comment

                • makkari
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 41
                  • Nokia

                  #9
                  Johdot tinattu. Sama vika. Mittasin taas johtojen ollessa irti ja kone seis ja anto 110ohmia. Ei taitaa jumittaa? Tyhjäkäynniltä kun aivan hiljaa nostaa kierroksia paikallaan niin ei sammu kun vasta kolmen tuhannen jälkeen. Mutta jos ryntäyttää ees parii tonniin niin sammuu.

                  Comment

                  • T.K.
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 112
                    • Kajaani

                    #10
                    Johdot tinattu. Sama vika. Mittasin taas johtojen ollessa irti ja kone seis ja anto 110ohmia. Ei taitaa jumittaa? Tyhjäkäynniltä kun aivan hiljaa nostaa kierroksia paikallaan niin ei sammu kun vasta kolmen tuhannen jälkeen. Mutta jos ryntäyttää ees parii tonniin niin sammuu.
                    Siis puhut vielä siitä valon sammumisesta, eli auto muuten toimii vielä normaalisti? Tuommonen noin 10-20 ohmin heitot tuossa vastus mittauksessa on vielä ihan ok, koska se vastus riippuu täysin siitä missä lämpötilassa mittaa.

                    Onhan tietysti aina mahdollista että tuo suutin ei nyt edes liity valon palamiseen. Yks mikä valon sytyttää on polttoaine suodattimen pohjassa oleva veden tunnistin. Kokeiles siitä tyhjentää vedet tai ottaa sen johto irti niin on se sitten pois suljettu.
                    e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                    Comment

                    • makkari
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 41
                      • Nokia

                      #11
                      Ei oo se vedentunnistin käytössä. Vikavalo sytty ku vaihto ton suuttimen.

                      Comment

                      • T.K.
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2008
                        • 112
                        • Kajaani

                        #12
                        Ei oo se vedentunnistin käytössä. Vikavalo sytty ku vaihto ton suuttimen.
                        No ei kait siinä sitten muuta kuin että se "uusi" tunnistin on rikki, vaikka vastus arvon antaakin.

                        Se tunnistimen käämi kun on kiinni siinä suuttimen ylä rungossa niin pura ne molemmat suuttimet ja vaihda se osa vanhasta.
                        e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                        Comment

                        • makkari
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2009
                          • 41
                          • Nokia

                          #13
                          Kylmänä tuntuis palavan isommalla kierrosalueella. Lämpösenä palaa vaan ihan tuhannen kierroksen ympärillä mut kylmänä melkein kahteen tonniin. Purin ton vanhan suuttimen äsken. Täytyy illalla purkaa se kiinni oleva. Jos koittais laittaa siihen ton vanhan suutinosan. Jotenki tuntus että se neula takeltelee ku lämpinä pelaa paremmin?
                          Ainoo vaan että kun se nyt kiinni oleva on joku tarvike?osa niin käyköhän noi alapäät sitten vaihtaa keskenään?
                          Last edited by makkari; 23-11-2009, 11:39.

                          Comment

                          • makkari
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 41
                            • Nokia

                            #14
                            Vaihdoin sen vanhan suuttimen alapään takaisin(eli sen suutinosan), ja jätin sen uuden vuotamattoman yläpään. Vika korjaantu 99 prosenttisesti. Jos kolmosella ajaa ihan kävelyvauhtia ni saa valon syttymään. Normaaliajossa ei syty.

                            Comment

                            • jvakeva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2433
                              • Kouvola

                              #15
                              nostellaas.. mistäköhän saisi uuden tai ainakin ehjän ko. suuttimen järki korvausta vastaan? uusi paikallisella 300e.. aika tyyris tämän hintaluokan autoon, mutta jos ei vaihtoehtoja ole, on kai se tilattava. :think

                              ja siis m47 jakajana kyseessä.
                              Last edited by jvakeva; 26-11-2014, 22:42.
                              B10 V8 # 108
                              saab r560 8X4

                              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎