Announcement

Collapse
No announcement yet.

Q: 6-vaihteisen M3-Getragin toiminnasta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    Q: 6-vaihteisen M3-Getragin toiminnasta?

    Vaihdettiin Alpinaan "uusi" vaihdelaatikko, joka toiminnallisesti tuntuisi olevan ihan kunnossa. Ei sivuääniä ja synkrot yms. toimii hienosti. Ainoa kauneusvirhe on 2-vaihteella vaihdekepissä tuntuva lievähkö jurina, joka tuntuu ainoastaan jos keppiä vähänkin kampeaa 2-vaihteella ajettaessa johonkin suuntaan. Tämä mieto jurina tuntuu kourassa jo kakkoselle vaihdettaessa. Sitten kun 2-vaihde on silmässä, ja kepin ollessa ns. lepoasennossa ei jurinaa tunnu - siis jos kättä pitää pelkästään kepin päällä. Efekti ilmenee ainoastaan jos keppiä miedostikin kampeaa ajon aikana johonkin suuntaan. Näin ei tietysti saisi tehdä, mutta kun en ole aikaisemmin törmännyt tuollaiseen ilmiöön manuaaliaskeissa. Vähän samantyyppinen jurina kuin olisi sähköhammasharja kourassa. Kakkosvaihde menee kyllä silmään siististi. Muilla vaihteilla ei efektiä esiinny. Ja kyseessä ei ole ääni, eikä persuksissa tuntuva jurina, vaan ainoastaan kourassa tuntuva.

    Toivottavasti otitte selkoa tästä perverssiltä kuullostavasta selostuksesta... Ja lootahan on siis sama kuin E36 3,2 M3:sessa. Eligs mikä mahtaa olla tuon jurinan aiheuttaja? Vaiko voisiko olla ostettu ominaisuus?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Fasti
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 671
    • FIN

    #2
    Hm eipä ole itsellä tullut vastaavaa vastaan. Pitää koittaa vielä varmuudella jos esiintyisi ajossa, edes pienessä määrin.
    Paljonko laatikolla pitäisi olla ajettu? Onko öljyjen vaihdoista mitään epäilystä?
    Current
    sigpic

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Moottorin/vaihdelaatikon tukikumit lopussa ja resonaatiot välittyy sopivasti vaihdekeppiin :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2314
        • Uusimaa

        #4
        ... Niin vai osuukohan vaihteensiirtäjän tanko kardaaniin nivelkumiin? Pahus kun auto on toisella paikkakunnalla nyt pari viikkoa ennenkuin pääsee uudelleen tutkimaan asiaa.

        Luin vain sen threadin läpi, joka koski vaihdevälin lyhennystä, ja siellä moni huomasi vastaavan ilmiön, joka kaikilla paikallistui tuohon kardaanin ja vaihteensiirtäjän kontaktiin. Se tutina kun tuntuu juuri silloin kun vaihdekeppi on aivan vasemmassa laidassa.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • TeemuT
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 329
          • Muhos

          #5
          Omassa käy juuri kuten kirjoitat yllä, kakkonen päällä ja käsi kepille niin se riittää painamaan sitä sen sen verran että se tanko kepiltä->laatikolle käy rättiniveleen. asiasta ei ole enemmän ollut haittaa ja alkoi sen takia kun vaihdoin Z3 kepin E36 coupeen.
          -TT-
          F30 320d

          Comment

          • Erska
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 439
            • Tuusula

            #6
            eiköhän tuo ole aika yleistä, kun keppia vääntää johonkin suuntaan, jolloin moottorin yms muut värinät heijastuu kuskin kouraan... eli ei mitään vakavaa...
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

            Nyt: VOLVO S60 D5 -03

            EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #7
              2. silmään, ukko auton alle, ja taivutat tankoa VAIN SEN VERRAN ettei osu enää kumilimppuun. Älä tee terävää mutkaa tankoon (ei ainakaan murru sitten...), vaan loiva "kaari". Kannattaa ottaa keppi pois paikaltaan kun taivutat, välillä kokeillen ettet väännä liikaa. Sokat on helppo irroittaa.

              Kepin asentoon ei itsellä ollut tällä mitään vaikutusta, eikä jurissut enää.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎