Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka toteuttaa öljynjäähdytys M50-moottoriin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11120
    • Oulu

    #16
    Jees poks. Itekki koittanu miettiä tässä öljynjäähdytystä m5x koneeseen.

    Helpointahan tuo homma olis tehdä orkkis m3 osilla, joilla koko paketin sais 600:n pintaan uusia osia käyttäen. Hinta on vaan minusta kova ja perkeleen suodatinjalatkin näyttää ebayssä maksavan käytettynä enemmän kuin uusi osa.

    Huomasimpa tässä sitten että tuossahan mun yhdessä purkumotissa on öljynsuodattimen jalka samalla valulla, mitä s50 jalkakin on:


    Vanoksen lähtö siitä puuttuu, mutta se ei minusta suuri ongelma ole. Nuo letkulähdöt on myös ummessa, mutta äkkiäkös ne poraa auki ja laittaa vaikka tommoset lähdöt jollekkin kiinan lauhduttimelle:


    Muutta mutta s50 jalassa on näköjään lisäksi tommonen termostaatti?? tuolla ohjaamassa öljyn virtausta:


    Tossa m50 jalassa ei luonnollisesti ole ja ilman sitä koko homma ei toimi:


    Osanumeroa en etsinnöistä huolimatta tuolle mötikälle löytäny, niin onko kellään tietoa, että saako tuota edes erikseen? Tai onko kellään tiedossa mitään korvaavaa ratkaisua? Jos tuon mötikän sais, niin tuostahan sais edullisesti kyhättyä öljyn jäähdytyksen m5x myllylle.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #17
      Turner Motorsportilta löytyy ainakin letkulähtöihin sovitekappaletta: KLIK.

      Löytyyhän noita ulkoisia termostaatteja, avainsanat "oil inline thermostat".

      Sitten on vaihtoehtona "s50 oil cooler cap" eli öljynputsarin kanteen on tehty lähdöt ulkoiselle jäähylle: KLIK.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11120
        • Oulu

        #18
        Tuommosta ulkoista termostaattia kattelin, mutta melko kalliiksi tulis sekin, koska tuonne jalkaan tarvii vielä diverter valven tuon termostaatin tilalle. Periaatteessa jo pelkkä pelkkä diverter valve riittäis, mutta onko se nyt hirviän hyvä jos katuautossa kiertää kokoajan öljy lauhduttimen kautta. Tunnustaa kyllä vaan olevan melko kiven alla uus pelkkä termostaatti tuonne jalan sisään. Jos sen sais, niin ei tarvis kuin jonkun kiinan lauhduttimen ja vaikka hydrauliikka letkua välille.

        EDIT Kansilähtö on taas niin kallis että s50 jalka tulee halvemmaksi ja liekkö tuossakaan termostaattia mukana.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Henkka90
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 450
          • Tornio

          #19
          Peksii, onko löytyny uusia osia maailmalta millä toteuttaa lähdöt? Mikä on tällä hetkellä edullisin vaihtoehto? tila ei omassa tapauksessa ainakaan ole ongelma..tuo kansihan se olis tietenki ihan jees vaihtoehto..:think


          e: http://www.carid.com/1992-bmw-3-seri...-12886500.html tämmönen löyty vielä..ei olis ennään kallis, kuuleriki kuiten sisältyis..
          Last edited by Henkka90; 03-04-2014, 15:59.
          e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5266
            • Pirkkala

            #20
            Työkseni puuhailen hydraulisten koneiden parissa ja niissä on käytössä systeemi, jossa on ihan yksinkertainen palikka joka on "thermostat valve" eli öljy virtaa läpi, kunnes määrätty lämpötila saavutetaan, jolloin se menee kiinni ja öljyn on kierrettävä kennon kautta joka on siis ikäänkuin tuon venttiilin rinnalle kytketty. Perustuu siis siihen että kennossa on virtausvastusta sen verran että öljy ei siellä kulje jos venttiili auki. Epäselvää ja oma ajatustyö kesken että voiko soveltaa autoon mutta osat ei maksais montaa kymppiä. Vois käyttää ihan hydrauliikkaletkuja ja jig liittimiä.

            Tuolla yks kuva ja kaavio. Minusta tuon voi osentaa painelinjaankin.
            en ota mitään vastuuta....
            Last edited by Urpo_rotta; 05-04-2014, 10:27.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11120
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Henkka90 View Post

              e: http://www.carid.com/1992-bmw-3-seri...-12886500.html tämmönen löyty vielä..ei olis ennään kallis, kuuleriki kuiten sisältyis..
              Jos on kuvan mukanen setti, niin mitenköhän tuo olis tarkotus patentoida m50 koneeseen? M20:iin ehkä menee.

              Ja vähintäänkin epäilen tommosten klemmariliitosten toimintaa öljyletkuissa :think

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #22
                Ite tyydyin tekemään omaan öljypohjaan kaks letkulähtöä, joista saa ulkoisella pumpulla pyöritettyä öljypohjan öljyä jäähdyttimen läpi. Mazajns joskus idean heitti, niin pitää kokeilla. Eipähän oo kennoa painepuolella tekemässä virtausvastusta ja pudottamassa kennon jälkeistä painetta.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • ike24
                  BTCF Member
                  • Mar 2011
                  • 957
                  • haapavesi

                  #23
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Ite tyydyin tekemään omaan öljypohjaan kaks letkulähtöä, joista saa ulkoisella pumpulla pyöritettyä öljypohjan öljyä jäähdyttimen läpi. Mazajns joskus idean heitti, niin pitää kokeilla. Eipähän oo kennoa painepuolella tekemässä virtausvastusta ja pudottamassa kennon jälkeistä painetta.
                  Kerrotkos vähän enempi tästä? ja minkälaisella pumpulla. M60b40 koneesren pitäs kehitellä kans.

                  Comment

                  • mazajns
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 511
                    • Joensuu

                    #24


                    Yksi vaihtoehto öljyn vatkaamiseen. Tuotto on ehkä turhankin karu pelkkään jäähdytyskäyttöön. ebaysta voisi löytyä edullisempi. Google auttaa.

                    Sitten ilmeisesti 200sx:sissä on peräöljylle omia jäähdytyspumppuja. Mekaaninen pumppu ei oikein sovellu kun tarkoitus olisi pyörittää vain öljyn ollessa riittävän kuumaa.

                    Säästömalli: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Pum...lpumppu-25987/

                    Tuossa edullisempi versio. Tuota ovat ainakin nettikirjoitusten perusteellä käyttäneet turbojen öljynpaineentuottoon yms.
                    Last edited by mazajns; 06-04-2014, 19:00.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by ike24 View Post
                      Kerrotkos vähän enempi tästä? ja minkälaisella pumpulla. M60b40 koneesren pitäs kehitellä kans.
                      Osta Se gulf mallin suodatin jalka. Siinä on lähdöt jäähylle.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • ike24
                        BTCF Member
                        • Mar 2011
                        • 957
                        • haapavesi

                        #26
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Osta Se gulf mallin suodatin jalka. Siinä on lähdöt jäähylle.
                        Mistä minä semmonen saan? On kyll osto ilmotus ja yrittäny kysellä purku autoista.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #27
                          Originally posted by ike24 View Post
                          Mistä minä semmonen saan? On kyll osto ilmotus ja yrittäny kysellä purku autoista.
                          Miten olis uutena kaupasta?





                          Ja hinta selviää vielä kun hakkaat ton 11421745562 numeron tonne -> https://eshop.original-teile.de/ ja tarkemmin sanottuna vasemmalla ylhäällä olevaan osanumerokenttään.
                          Sieltä putkahtaa sille hinta = 195e + rahti. Pielmeieriltä todennäköisesti vielä hivenen halvemmalla.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Irl-Racing
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1755
                            • Naantali

                            #28
                            Jaahas nostellaas tätä ylöspäin.

                            Mahtaisko tälläinen toimia.
                            M50 jalassa on tulpattu lähtö jos siitä ottaisi painelähdön.
                            Letkun väliin asennettava termostaatti.
                            Paluu öljypohjaan.

                            Kysymykset herää pitäisikö paluun mennä takaisin suodatin jalkaan? Ettei esim paine mene liian pieneksi, voiko sammuttaessa öljy valua suodattimesta pois niin joka käynystys olisi ns kuiva käynistys? Tai mitä muita ongelmia tulee mieleen?.
                            Autot
                            Bmw I8
                            Mini cooper S

                            Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

                            IG: Irl_Customs

                            Comment

                            • Miuge
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 630
                              • Tampere

                              #29
                              Tällanen ratkasu on ainakin tehtävissä M50 suodatinjalkaan coolerille:

                              Vaatii hieman koneistusta, pari holkkia ja saumaa, mutta ihan tehtävissä Letkujen väliin termostaattilätty, mikäli sellasen kokee tarpeelliseksi. Paluuta en vetäisi missään nimessä suoraan takaisin öljypohjaan, todennäköisesti kadottaa paineet systeemistä kun termari aukeaa.
                              Webshop - MRT Engineering
                              Facebook - MRT Engineering
                              Instagram - mrtengineering
                              YouTube - miugemrt

                              Comment

                              • HeiSy
                                BTCF Member
                                • Oct 2009
                                • 260
                                • Suomi

                                #30
                                Mulla ainaki toiminu moitteetta siten, että lähtö suodatinjalalta ja paluu öljypohjaan öljypropun reijästä. Paluunipassa ei ole kovin suurta reikää, joten en ainakaan paineiden laskua öp- mittarista huomannut. Ja termostaatti välissä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎