Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampikammion (ali)paine yms. huohotinjuttua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 680
    • Tyrnävä

    Kampikammion (ali)paine yms. huohotinjuttua

    Mitä hyötyä alipaineesta kampikammiossa? Pieni alipaine pitänee paremmin öljyt sisäpuolella konetta tiivisteiden/stefojen osalta, imee huohotuskaasut öljyä sotkemasta, muuta?

    Mitä huohotuskaasu sisältää ja miten vaikuttaa palotapahtumassa, toimii "lisähappena" vai on vaan pienentämässä sylinterin täytöstä?

    Montako erilaista huohotusjärjestelmää yleensäkin on ja miten ne eroavat toisistaan? CCV, PCV, NCV jne.

    Jos huohotus pitäisi järjestää eikä alkuperäistä ratkaisua ole niin minkä tekisitte?
    Last edited by Pasi_K; 05-02-2010, 18:20.
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä
  • jii.veivo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 564
    • Haapavesi

    #2
    Originally posted by Pasi_K View Post
    Mitä hyötyä alipaineesta kampikammiossa? Pieni alipaine pitänee paremmin öljyt sisäpuolella konetta tiivisteiden/stefojen osalta, imee huohotuskaasut öljyä sotkemasta, muuta?

    Mitä huohotuskaasu sisältää ja miten vaikuttaa palotapahtumassa, toimii "lisähappena" vai on vaan pienentämässä sylinterin täytöstä?

    Montako erilaista huohotusjärjestelmää yleensäkin on ja miten ne eroavat toisistaan? CCV, PCV, NCV jne.

    Jos huohotus pitäisi järjestää eikä alkuperäistä ratkaisua ole niin minkä tekisitte?
    Jos valmista ei ole, itse rakentaisin kerääjäsäiliö tyyppisen ratkaisun.:think
    e38 750ial
    Husaberg 650 fs -05
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

    Comment

    • Pasi_K
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 680
      • Tyrnävä

      #3
      Aiheeseen liittyen.

      Purin tuosta M52TU:sta separaattorin + letkut vekeen odotellessa eristettyjä versioita. Alle satkun oli muuten se 1-3 pakettina ja 4 letku lisäksi lähetyskulujen kanssa Suomen Schmiedmannilta...

      No kokeilinpa varsin että öljytikun ja imusarjan liitokset tukkoon ja venttiilikopan hengitys ulkoilmaan -> kulutusmittari noin 80km/h ajossa ennen ~6l/100km ja nyt ~8l/100km. Muuten kyllä käy hyvin jne.

      Miksi näin?
      Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

      Tsekkaa myytävät osat tästä

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #4
        Alipaineesta kampikammiossa on sellainen hyöty, että tiivistää paremmin männänrenkaat sylinteriseinämään, kun paine-ero männänrenkaan ylä ja alapuolella on suurempi. Ohivuodot pienenee, teho kasvaa ja tehonnousu riippuu alipaineen suuruudesta sekä käytetyistä männänrenkaista.

        Lisäksi jos saadaan sopivan suuri alipaine aikaiseksi kampikammioon, niin öljyn ja kampiakselin sekä kiertokankien aiheuttamat "vatkaushäviöt" pienenevät. Alipainetta ei saa olla kuitenkaan liikaa, tai muuten voitelu voi alkaa kärsiä (esim. männäntappi) ja pahimmassa tapauksessa tiivisteet "imeytyvät koneeseen".

        Tarkoitan tässä lähinnä ulkoisella vacuumipumpulla saatavaa reiluhkoa alipainetta. Näitähän käytetään ainakin oikeissa kiihdytysvehkeissä yleisesti, mutta mikä estää käyttämästä muissakin? Alipaineen suuruuteen voidaan vaikuttaa venttiilikoppaan asennetulla säädettävällä rajoitinventtiilillä. Näin saadaan vain etuja eikä voitelu- ja tiivisteongelmia.

        Tuollaisia ulkoisia vacuumipumppuja käyttämällä on saavutettu isommissa V8 koneissa kymmenien hevosvoimien tehonlisäyksiä, joten ihan turhaan niitä ei noihin kiihdytysautoihin laiteta.

        Uusin keksintö on "tuottaa" alipaine vauhtipyörän ja kytkimen ympärille, jolla ne saadaan pyörimään ns. tyhjiössä ilman häviöitä. Pro-Stock moottoreissa on saatu suuria etuja tällä uudella keksinnöllä.

        Nämä ei nyt välttämättä auta kysyjää, mutta tuli vaan alipaineesta mieleen .

        Janne
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 680
          • Tyrnävä

          #5
          Eiku just tätä hainkin, samanmoisia tarinoitahan tuolta internetin syövereistä näyttää löytyvän alipaineen hyödyistä.
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Originally posted by MM-5 View Post
            Alipaineesta kampikammiossa on sellainen hyöty, että tiivistää paremmin männänrenkaat sylinteriseinämään, kun paine-ero männänrenkaan ylä ja alapuolella on suurempi. Ohivuodot pienenee, teho kasvaa ja tehonnousu riippuu alipaineen suuruudesta sekä käytetyistä männänrenkaista.
            Tuohon teoriaan en kyllä usko pätkääkään mutta "riittävä" alipaine saa ilman tiheyden pienenemään jolloin kampikammiossa liikkuvien osien ilmanvastus pienenee, erityisesti mäntien pumppausliikkeen vastus vähenee. Voiteluun sillä ei pitäisi olla vaikutusta sillä kuivasumppu kyllä huolehtii sen öljyn kulusta öljypumppuun.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • rikul
              Bimmer Rookie
              • Nov 2003
              • 76
              • Vaasa

              #7
              Voi iesus
              R 90 S Old boxers never die

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Alipaine kampikammioon on ainaki kilpa-autoissa tehty siksi, että öljy vaahtoaisi vähemmän ja näinollen "klimppiintyisi" vähemmän kampiakselin ympärille. Tämä taas vähentää korkeiden kierrosten epätasapainoa ja pienentää skidisti vaurioitumisriskiä. Kampiakseli pyrkii vatkaamaan öljyn ja ilman "toffeeksi" kampiakselin ympärille sitä hanakammin mitä nopeammin se pyörii. Jokainen millilitra vähemmän öljyä tässä mällissä helpottaa moottorin toimintaa. Kyseessä myöskään ole salatiede tai uskomus, useissa luokissa mainitaan säännöissä että huohotinkaasut on ohjattava pakosarjaan tai kerääjäsäiliöön ja A:n rakentaminen vähentää autosta yhden huoltokohteen.

                Itselläni on letkut venttiilikopista PVC-venttiiliin joka on hitsattu 45 asteen kulmassa kollektoriin. Tai siis oli, vanhoissa peltisarjoissa. Pitääpä laittaa uusiinkin.

                Comment

                • Pasi_K
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 680
                  • Tyrnävä

                  #9
                  Laitoinpa tänään ehyen m52 separaattorin ja letkut niin kulutus tippui välittömästi. Jännä miten paljon vaikuttaa...
                  Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                  Tsekkaa myytävät osat tästä

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Ei liity tähän mutta laitoin sulle privaa pari päivää sitten, huomasitkos?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • MM-5
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 153
                      • Askola

                      #11
                      Tässä sinulle faktaa tuohon teoriaan jos aihe jaksaa kiinnostaa "pätkääkään". Tehonlisäys vacuumipumpulla noin 30 hevosvoimaa isossa kasikoneessa:



                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Tuohon teoriaan en kyllä usko pätkääkään mutta "riittävä" alipaine saa ilman tiheyden pienenemään jolloin kampikammiossa liikkuvien osien ilmanvastus pienenee, erityisesti mäntien pumppausliikkeen vastus vähenee. Voiteluun sillä ei pitäisi olla vaikutusta sillä kuivasumppu kyllä huolehtii sen öljyn kulusta öljypumppuun.
                      Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16418
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by MM-5 View Post
                        Tässä sinulle faktaa tuohon teoriaan jos aihe jaksaa kiinnostaa "pätkääkään". Tehonlisäys vacuumipumpulla noin 30 hevosvoimaa isossa kasikoneessa:

                        http://books.google.fi/books?id=znQN...age&q=&f=false
                        Todellakin iso kasi: 556 ci = 9111 cm3.

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Originally posted by MM-5 View Post
                          Tässä sinulle faktaa tuohon teoriaan jos aihe jaksaa kiinnostaa "pätkääkään". Tehonlisäys vacuumipumpulla noin 30 hevosvoimaa isossa kasikoneessa:

                          http://books.google.fi/books?id=znQN...age&q=&f=false

                          Tuossahan puhutaan että koneessa on männänrenkaat jotka on tarkoitettu käytettäväksi juuri tuon vakuumin kera eikä suositella käytettäväksi ilman vakuumia joten se dyno vääristää todellisuutta. Kuitenkaan sen tehon lisääntymisen syy ei tuosta jutusta selviä, eli mistä kohteesta sitä poweria on oikeesti saatu. Ehkäpä siellä on käytetty myös Power Up:ia

                          ...ja kaikkihan on totta mitä netissä kirjoitetaan :think
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • Jaghaath
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1273
                            • Helsinki

                            #14
                            Eihän se alipaine itsessään juuri tehoa lisää, vaan mahdollistaa männänrenkaiden vähentämisen ja/tai löysemmän öljyrenkaan, jolloin kitkahäviöt pienenee->teho kasvaa. Nuo ilman tiheyden muutokset ja muut vatkausjutut alkavat olla merkittäviä V-koneiden lisäksi myös muissa moottorityypeissä kun moottorin pyörintänopeudet alkavat olla lähempänä 10krpm.

                            Comment

                            • Oratow
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 117

                              #15
                              Ihanvaan kuriositeettina mainittakoon, että Ferskun 458 Italiassa käytetään alipainetta (800 mbar) kampikammiossa. "This solution prevents excess oil splashing out of the sump and onto the rotating crankshaft and thus reduces power loss caused by friction. It also reduces losses due to windage caused by the pumping action of the pistons."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎