Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampikammion (ali)paine yms. huohotinjuttua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    #16
    Vastaavia järjestelyjä on kylläkin käytössä muissakin korkeampiviritteisissä sarjatuotantoautoissa, esimerkkinä GT3 (öljypumppuja yhteensä seitsemän kappaletta). Kuten todettu, mäntien liikettä vastustavat voimat vähenevät, ja sitä kautta teho kasvaa.
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #17
      Originally posted by Antza View Post
      Vastaavia järjestelyjä on kylläkin käytössä muissakin korkeampiviritteisissä sarjatuotantoautoissa, esimerkkinä GT3 (öljypumppuja yhteensä seitsemän kappaletta). Kuten todettu, mäntien liikettä vastustavat voimat vähenevät, ja sitä kautta teho kasvaa.
      Perusmoottoreissa tyydytään varmaan pitkälti imusarjan alipaineeseen, kun ulkoinen pumppu kuitenkin syö tehoa ja tulos olisi varmasti normaalia huonompi.

      Moottoripyörissä melkein joka kerta kun valmistajat esittelevät uusia malleja 600/1000 kyykyissä, kehuvat taas pienentäneensä kampikammion pumppaus häviöitä edelliseen moottorimalliin. Varmaan tärkeä pointti kun vehkeet kiertää 14000-16000rpm.

      Vanhassa yammun kittimanuaalissa neuvotaan pitämään öljynpinta muistaakseni 1/3 normaalia alempana, ettei akseli vatkaa turhaan öljyssä ja aiheuta siihen turhia resonansseja.

      Kun taas S14:sen kohdalla A-ryhmän manuaalissa käsketään öljyä laittaa ylämerkin jälkeen vielä 0,5l lisää koneeseen. Tosin näissä aina öljypohjassa horisontaalinen loiskelevy joka estää kyllä tehokkaasti öljyn loiskumisen akseliin.

      Onhan koulukuntia jotka väittävät öljyruiskutuksen männille syövän tehoa kun öljyä ruiskitaan vasten alas tulevaa mäntää.:think
      Tässäkin tapauksessa saavutettu etu öljyruiskutuksesta on häviötä suurempi.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #18
        Ajattelin itse laittaa tuollaisen Moroson vacuumipumpun joskus (tänä vuonna tai ensi vuonna) S38 moottoriin ilmapumpun tilalle. Ei sillä teho ainakaan tipu, eli viritys voi jopa onnistua . Joku 5-10 hevosvoimaa lisää olisi ihan sopiva lisäys 3.8 litraisesta koneesta. Kun ei odota suurempaa lisäystä niin ei pety .

        Ilmapumppu ja ilmastoinnin kompressori on poistettu autosta jo ajat sitten. Kampiakselin hihnapyörän uloin ura sopii tarkoitukseen hyvin, kun on nyt ylimääräisenä. Sillähän aiemmin pyöritettiin ilmapumppua ja ilmastoinnin kompuraa.

        Janne
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 687
          • Tyrnävä

          #19
          Originally posted by MM-5 View Post
          Ajattelin itse laittaa tuollaisen Moroson vacuumipumpun joskus (tänä vuonna tai ensi vuonna) S38 moottoriin ilmapumpun tilalle. Ei sillä teho ainakaan tipu, eli viritys voi jopa onnistua . Joku 5-10 hevosvoimaa lisää olisi ihan sopiva lisäys 3.8 litraisesta koneesta. Kun ei odota suurempaa lisäystä niin ei pety .

          Ilmapumppu ja ilmastoinnin kompressori on poistettu autosta jo ajat sitten. Kampiakselin hihnapyörän uloin ura sopii tarkoitukseen hyvin, kun on nyt ylimääräisenä. Sillähän aiemmin pyöritettiin ilmapumppua ja ilmastoinnin kompuraa.

          Janne
          Ei muutakuin dynokäppyrää ennen ja jälkeen niin saadaan sitten faktaa miten vaikuttaa tuollaisessa koneessa.
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • MM-5
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 153
            • Askola

            #20
            Ilman vacuumipumppua ja vacuumipumpulla oleva dynotulos on nopea mitata, kun ensin mitataan tehot vacuumipumpun liittimet kiinni ja sitten liittimet/liitin irroitettuna.

            Samalla näkee paljonko se alipaine tuo oikeasti enemmän tehoa, kun vacuumipumppu pyörii molemmissa mittauksissa kuitenkin hihnan välityksellä ja "syö" joitain hevosvoimia kampiakselilta. Jos haluaisi vielä nähdä montako hevosvoimaa pumpun pyörittämiseen menee niin irroittaa hihnan lopuksi ja mittaa uudelleen.

            Jos vaikutus on kuitenkin vain esim. 5 hevosvoimaa, niin dynojen tarkkuus ei ole ehkä riittävän tarkka mittaamaan näin pieniä muutoksia. Autohan voi onneksi olla kiinni dynossa koko ajan samalla tavalla, mikä parantaa mittaustarkkuutta. Jos tällaisia muutoksia mitattaisiin eri päivinä niin ei saa mitattua tarkkoja eroja.

            Parasta olisi käyttää tarkoitukseen sopivia männänrenkaita, mutta kokeillaan ensin tavallisilla renkailla, koska kyllä niilläkin eroja pitäisi tulla. Ne on kuitenkin vaan 1,5 mm korkeat ja kun koneella on ajettu yli 210 tkm voi olla jo ohivuotoja senverran että toi voi auttaa siihenkin positiivisesti.

            Janne
            Pojat me ollaan hävitty tää peli...

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #21
              Mites jos ottais jostain dieselistä sen alipainepumpun? niitä luulis löytyvän helposti purkaamoilta. Olis halvempi kokeilu:think
              Aprilia RSV4

              Comment

              • eldrin
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 521
                • Espoo

                #22
                Originally posted by MM-5 View Post
                Ajattelin itse laittaa tuollaisen Moroson vacuumipumpun joskus (tänä vuonna tai ensi vuonna) S38 moottoriin ilmapumpun tilalle. Ei sillä teho ainakaan tipu, eli viritys voi jopa onnistua . Joku 5-10 hevosvoimaa lisää olisi ihan sopiva lisäys 3.8 litraisesta koneesta. Kun ei odota suurempaa lisäystä niin ei pety .

                Janne
                Originally posted by MM-5 View Post
                Ilman vacuumipumppua ja vacuumipumpulla oleva dynotulos on nopea mitata, kun ensin mitataan tehot vacuumipumpun liittimet kiinni ja sitten liittimet/liitin irroitettuna.

                Samalla näkee paljonko se alipaine tuo oikeasti enemmän tehoa, kun vacuumipumppu pyörii molemmissa mittauksissa kuitenkin hihnan välityksellä ja "syö" joitain hevosvoimia kampiakselilta. Jos haluaisi vielä nähdä montako hevosvoimaa pumpun pyörittämiseen menee niin irroittaa hihnan lopuksi ja mittaa uudelleen.

                Janne
                Juuri tänään keskusteltiin aiheesta moottoritekniikan maikan kanssa. Hän hoitaa sivutoimenaan kiihdytysautoilun pro stock luokassa erään tiimin mekaanikon virkaa, ja heillä on kampikammion alipainetta hyödynnetty viitisentoista vuotta, hyvin kokemuksin. Öljypumppuja on neljä ja lisänä TEHOKAS akkutoiminen vakuumipumppu.

                Näillä saavutettu yhteenlaskettu (sisältäen siis pienempikitkaiset männänrenkaat yms) tehonlisä on 20-25hv luokkaa, joista tämän vakuumipumpun osuus noin 5hv. Ja nämä lukemat siis 8.1 litraisesta, n. 1400hv kiihdytysauton moottorista. Jos saatte omista koneistanne saman +5hevosvoimaa pelkällä alipainepumpulla, niin viritystä voidaan tosiaan pitää erittäin onnistuneena
                Last edited by eldrin; 16-02-2010, 19:24.
                e60 530iA -04 Olivine Grün
                e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                e34 540iA -94 Arktissilber
                ///ex

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Hmm, tämähän oli mielenkiintoista tietoa kun olen ajatellut tosta harrastevehkeestä poistaa noi monimutkaiset, ahtaat ja öljysotkuiset orkkis huohotussysteemit venttiileineen ja tehdä kerääjäsäiliöllinen huohotus josta öljynpaluu kampikammioon ja höyryjen hengitys ulkoilmaan. Mutta kansisko nyt kuitenki kytkeä toi hengitys turbon imuputkeen? Päivitysten jälkeen setuppi olis siis 5syl ja toivon mukaan 500-550hv ja max. 8000rpm...
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎