Vastaavia järjestelyjä on kylläkin käytössä muissakin korkeampiviritteisissä sarjatuotantoautoissa, esimerkkinä GT3 (öljypumppuja yhteensä seitsemän kappaletta). Kuten todettu, mäntien liikettä vastustavat voimat vähenevät, ja sitä kautta teho kasvaa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kampikammion (ali)paine yms. huohotinjuttua
Collapse
X
-
Originally posted by Antza View PostVastaavia järjestelyjä on kylläkin käytössä muissakin korkeampiviritteisissä sarjatuotantoautoissa, esimerkkinä GT3 (öljypumppuja yhteensä seitsemän kappaletta). Kuten todettu, mäntien liikettä vastustavat voimat vähenevät, ja sitä kautta teho kasvaa.
Moottoripyörissä melkein joka kerta kun valmistajat esittelevät uusia malleja 600/1000 kyykyissä, kehuvat taas pienentäneensä kampikammion pumppaus häviöitä edelliseen moottorimalliin. Varmaan tärkeä pointti kun vehkeet kiertää 14000-16000rpm.
Vanhassa yammun kittimanuaalissa neuvotaan pitämään öljynpinta muistaakseni 1/3 normaalia alempana, ettei akseli vatkaa turhaan öljyssä ja aiheuta siihen turhia resonansseja.
Kun taas S14:sen kohdalla A-ryhmän manuaalissa käsketään öljyä laittaa ylämerkin jälkeen vielä 0,5l lisää koneeseen. Tosin näissä aina öljypohjassa horisontaalinen loiskelevy joka estää kyllä tehokkaasti öljyn loiskumisen akseliin.
Onhan koulukuntia jotka väittävät öljyruiskutuksen männille syövän tehoa kun öljyä ruiskitaan vasten alas tulevaa mäntää.:think
Tässäkin tapauksessa saavutettu etu öljyruiskutuksesta on häviötä suurempi.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Ajattelin itse laittaa tuollaisen Moroson vacuumipumpun joskus (tänä vuonna tai ensi vuonna) S38 moottoriin ilmapumpun tilalle. Ei sillä teho ainakaan tipu, eli viritys voi jopa onnistua. Joku 5-10 hevosvoimaa lisää olisi ihan sopiva lisäys 3.8 litraisesta koneesta. Kun ei odota suurempaa lisäystä niin ei pety
.
Ilmapumppu ja ilmastoinnin kompressori on poistettu autosta jo ajat sitten. Kampiakselin hihnapyörän uloin ura sopii tarkoitukseen hyvin, kun on nyt ylimääräisenä. Sillähän aiemmin pyöritettiin ilmapumppua ja ilmastoinnin kompuraa.
JannePojat me ollaan hävitty tää peli...
Comment
-
-
Originally posted by MM-5 View PostAjattelin itse laittaa tuollaisen Moroson vacuumipumpun joskus (tänä vuonna tai ensi vuonna) S38 moottoriin ilmapumpun tilalle. Ei sillä teho ainakaan tipu, eli viritys voi jopa onnistua. Joku 5-10 hevosvoimaa lisää olisi ihan sopiva lisäys 3.8 litraisesta koneesta. Kun ei odota suurempaa lisäystä niin ei pety
.
Ilmapumppu ja ilmastoinnin kompressori on poistettu autosta jo ajat sitten. Kampiakselin hihnapyörän uloin ura sopii tarkoitukseen hyvin, kun on nyt ylimääräisenä. Sillähän aiemmin pyöritettiin ilmapumppua ja ilmastoinnin kompuraa.
Janne
Comment
-
-
Ilman vacuumipumppua ja vacuumipumpulla oleva dynotulos on nopea mitata, kun ensin mitataan tehot vacuumipumpun liittimet kiinni ja sitten liittimet/liitin irroitettuna.
Samalla näkee paljonko se alipaine tuo oikeasti enemmän tehoa, kun vacuumipumppu pyörii molemmissa mittauksissa kuitenkin hihnan välityksellä ja "syö" joitain hevosvoimia kampiakselilta. Jos haluaisi vielä nähdä montako hevosvoimaa pumpun pyörittämiseen menee niin irroittaa hihnan lopuksi ja mittaa uudelleen.
Jos vaikutus on kuitenkin vain esim. 5 hevosvoimaa, niin dynojen tarkkuus ei ole ehkä riittävän tarkka mittaamaan näin pieniä muutoksia. Autohan voi onneksi olla kiinni dynossa koko ajan samalla tavalla, mikä parantaa mittaustarkkuutta. Jos tällaisia muutoksia mitattaisiin eri päivinä niin ei saa mitattua tarkkoja eroja.
Parasta olisi käyttää tarkoitukseen sopivia männänrenkaita, mutta kokeillaan ensin tavallisilla renkailla, koska kyllä niilläkin eroja pitäisi tulla. Ne on kuitenkin vaan 1,5 mm korkeat ja kun koneella on ajettu yli 210 tkm voi olla jo ohivuotoja senverran että toi voi auttaa siihenkin positiivisesti.
JannePojat me ollaan hävitty tää peli...
Comment
-
-
Originally posted by MM-5 View PostAjattelin itse laittaa tuollaisen Moroson vacuumipumpun joskus (tänä vuonna tai ensi vuonna) S38 moottoriin ilmapumpun tilalle. Ei sillä teho ainakaan tipu, eli viritys voi jopa onnistua. Joku 5-10 hevosvoimaa lisää olisi ihan sopiva lisäys 3.8 litraisesta koneesta. Kun ei odota suurempaa lisäystä niin ei pety
.
JanneOriginally posted by MM-5 View PostIlman vacuumipumppua ja vacuumipumpulla oleva dynotulos on nopea mitata, kun ensin mitataan tehot vacuumipumpun liittimet kiinni ja sitten liittimet/liitin irroitettuna.
Samalla näkee paljonko se alipaine tuo oikeasti enemmän tehoa, kun vacuumipumppu pyörii molemmissa mittauksissa kuitenkin hihnan välityksellä ja "syö" joitain hevosvoimia kampiakselilta. Jos haluaisi vielä nähdä montako hevosvoimaa pumpun pyörittämiseen menee niin irroittaa hihnan lopuksi ja mittaa uudelleen.
Janne
Näillä saavutettu yhteenlaskettu (sisältäen siis pienempikitkaiset männänrenkaat yms) tehonlisä on 20-25hv luokkaa, joista tämän vakuumipumpun osuus noin 5hv. Ja nämä lukemat siis 8.1 litraisesta, n. 1400hv kiihdytysauton moottorista. Jos saatte omista koneistanne saman +5hevosvoimaa pelkällä alipainepumpulla, niin viritystä voidaan tosiaan pitää erittäin onnistuneenaLast edited by eldrin; 16-02-2010, 19:24.e60 530iA -04 Olivine Grün
e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
e34 540iA -94 Arktissilber///ex
Comment
-
-
Hmm, tämähän oli mielenkiintoista tietoa kun olen ajatellut tosta harrastevehkeestä poistaa noi monimutkaiset, ahtaat ja öljysotkuiset orkkis huohotussysteemit venttiileineen ja tehdä kerääjäsäiliöllinen huohotus josta öljynpaluu kampikammioon ja höyryjen hengitys ulkoilmaan. Mutta kansisko nyt kuitenki kytkeä toi hengitys turbon imuputkeen? Päivitysten jälkeen setuppi olis siis 5syl ja toivon mukaan 500-550hv ja max. 8000rpm...
Comment
-
Comment