Automaattivaihteistoa vaihtoon? ZF 5HP-19

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlpinWeiss
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 927
    • West coast

    #1

    Automaattivaihteistoa vaihtoon? ZF 5HP-19

    Ilmeisesti nyt ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että automaattilaatikolle tarvisi todenteolla alkaa keksimään konkreettisia huolto/korjaustoimenpiteitä. Laatikko on ZF:n 19 "ikuinen" steppiloota ja autona 330ciA E46. Oireita on kuvailtu tarkemmin mm. legendaarisessa autom. öljynvaihto keskustelussa, luistoa, sekoilua ja arpomista 1-2 vaihteella. Toisinaan saattaa jopa toimiakin. Kaikki ongelmat esiintyvät lähes ainoastaan kun kaasupoljinta käytetään lattian lähettyvillä. Vikakoodeja antaa "torque converter too much slip!" sekä "gear check error." Ilmeisesti vaihtoehdot ovat vaihtolaatikko tai nykyisen korjaus. En usko että öljynvaihdolla enää selvitään, ei kylläkään kokeiltu, tuskin se suodatinkaan tukossa voi olla. Kulujen ja mielenrauhan saamisen kanssa olisi tehtävä jonkinlainen kompromissi. Autojen kanssa on tullut pelattua paljonkin, mutta automaattivaihteistojen sielunelämään ei ole tähän mennessä tarvinnut tutustua sen kummemmin. Voisiko joku muu vika autossa aiheuttaa kuvattuja oireita? Jos hyvät ideat loppu ilman irroitusta niin kysymys kuuluukin: Mitä kannattaa työkalupakkiin varata laatikon irroitusta varten? Sekä muita vinkkejä ja vihjeitä? Aiheesta ei tuntunut aiempaa keskustelua löytyvän. Onnistuuko laatikon vaihto samanlaiseen ilman koodauksia?
    MBCLK240 -02
    E36 318 -93
    E46 320 Ci -01
    E46 330 CiA -01
    E60 520i -04
    E93 325i -07
    F36 420xi -16
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3784
    • Raisio

    #2
    No, kerroppa ensin mitä laatikolle/autolle on tehty vian/vikojen ilmaannuttua, sitten esim nimimerkki hemi osannee antaa esseen pituisen vastauksen.

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 952
      • Espoo

      #3
      Edellisessa autossani E39 530iA:ssa oli sama aski. Juttelin Powermaticin asentajan kanssa ja hänen mukaan tyyppivikoja oli kaksi. Toinen oli juuri tuon momentinmuuntimen hajoaminen. Se on vaiheittain lukittuva ja sen sitä varten olevat "pinnat" kuluvat. Ilmenee erityisesti tärinänä 90-110km/h nopeudessa. Toinen oli muistaakseni jonkun kytkinrummun kuluminen, jolloin eteenpäin vievät vaihteet eivät mene liikkeelle lähdettäessä päälle. Tai ensin lähtee kuminauhan lailla ja sitten lopulta ei ollenkaan.
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #4
        Originally posted by ritariässä View Post
        No, kerroppa ensin mitä laatikolle/autolle on tehty vian/vikojen ilmaannuttua, sitten esim nimimerkki hemi osannee antaa esseen pituisen vastauksen.
        Viat ovat tulleet kyllä ihan tekemättä mitään. Öljymäärän olen tarkistanut. Saattaa olla että vika on ollut jo kun hankin auton, kun ei sitä talvella ole tullut niin paljoa kuivalla ruoskittua. Auto on ennen itseä ollut uudesta asti vanhemmalla naishenkilöllä, joten en usko että se silmittömästi on voinut kenkää saada, tai no tiedä häntä...
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7035
          • Uusikaupunki

          #5
          Ei ne kenkää antamalla hajoa ellei öljyjä keitä...
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by E39-530A View Post
            Edellisessa autossani E39 530iA:ssa oli sama aski. Juttelin Powermaticin asentajan kanssa ja hänen mukaan tyyppivikoja oli kaksi. Toinen oli juuri tuon momentinmuuntimen hajoaminen. Se on vaiheittain lukittuva ja sen sitä varten olevat "pinnat" kuluvat. Ilmenee erityisesti tärinänä 90-110km/h nopeudessa. Toinen oli muistaakseni jonkun kytkinrummun kuluminen, jolloin eteenpäin vievät vaihteet eivät mene liikkeelle lähdettäessä päälle. Tai ensin lähtee kuminauhan lailla ja sitten lopulta ei ollenkaan.
            Onkos tästä asiasta ollut puhettu tuossa e39 tutina topicissa http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=tutina ? Itse kuulen ensimmäistä kertaa, että laatikkokin voisi tuota aiheuttaa.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • AlpinWeiss
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 927
              • West coast

              #7
              mulla ei tutise... Ainoastaan arpoessa noita ekoja vaihteita niin saattaa nykiä ja luistaa, mutta kovemmissa vauhdeissa toimii hienosti!
              Last edited by AlpinWeiss; 10-03-2010, 18:54.
              MBCLK240 -02
              E36 318 -93
              E46 320 Ci -01
              E46 330 CiA -01
              E60 520i -04
              E93 325i -07
              F36 420xi -16

              Comment

              • E39-530A
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 952
                • Espoo

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Onkos tästä asiasta ollut puhettu tuossa e39 tutina topicissa http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=tutina ? Itse kuulen ensimmäistä kertaa, että laatikkokin voisi tuota aiheuttaa.
                Itsellä ei ole kokemusta kuin alustatutinoista. Jonkinlaisena tärinänä tai tutinana asentaja sen kuvaili.
                E92 335iA -08

                ---
                ex E34 540iA -93
                ex E90 325iA -05
                ex E39 530iA -00
                ex Toyota Avensis
                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                Comment

                Working...
                X