Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mieto ujellus perästä välillä 105-130km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    Mieto ujellus perästä välillä 105-130km/h

    Voimansiirrosta kuuluu tuollainen aivan mieto ujellus tuolla otsikossa mainitulla nopeusvälillä. Ja se kuuluu vain silloin kun on ns. veto päällä. Hiljenee kaasua löysätessä. Järki sanoo, ettei kyse ole todellakaan vaarallisesta ujelluksesta, vaan täpärästi haittaavasta äänestä. Eikä oikein osaa edes sanoa, kuuluuko se vaihteistosta vai perästä. Varmaan kuitenkin perästä koska ääni kuuluu, olipa silmässä mikä tahansa vaihde 4-6 vaihteen väliltä.

    Kyse on siis E36:sen 2,93 lukottomasta perästä. Ja sisässä on Castrolin 75W-140 öljyt. Osaatteko antaa vinkkiä mikä tuon äänen aiheuttaa? Joku laakeri? Hammaspyöräkosketus? Voiko tuohon mitenkään vaikuttaa?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Pinionin laakeri siellä vollottaa.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2325
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by T3 View Post
      Pinionin laakeri siellä vollottaa.

      Eli onko kyseessä kardaanitulon laakeri? Jos on, niin se voisi olla looginen selitys, koska perä oli juuri irti puslarempan tiimoilta, ja ääni alkoi kuulumaan remontin jälkeen - mutta miksi? Voiko perän asento vaikuttaa jotenkin? Siinähän on pieni pelivara perän kannatinkumien puolesta perän asennolle sivusuuntaisesti? Voisiko sillä olla jokin vaikutus?

      Kannattaisiko pistää perää ainakin vähän notkeampi öljy? Nyt siellä on Castrolin 75W-140. Vai pahentaako se vain asiaa?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Tuskin hiljenee muuten kuin laakereiden vaihdolla. Voihan ne öljyt kokeilla vaihtaa mutta ei se mitään korjaa.
        Noin mulla meni että ensin vaan yli 80km/h-->vedättäessä ulisi, muutama tuhat km niin ulis jo melkein koko ajan.
        Pinionin laakerit oli kuluneet.
        Last edited by JJT; 03-04-2010, 11:45.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2325
          • Uusimaa

          #5
          Onkos RedLinella jokin öljy jota voi laittaa BMW:n lukottomaan perään? Käykö sinne MTL? Tai joku NÄISTÄ? Meinaan jos ei satu VS600:sta huomenna jostain lähipuodeista saamaan...
          Last edited by JKK; 05-04-2010, 15:35.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Kyllä kai sinne voi laittaa mitä vaan 75w-90 tai 75w-140. Linkkisi ei toimi mutta redlineltä löytyy ja castrolilta ainakin. Ja motonetistä saa vs600.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ihan turha öljyillä lutrata. Pinjoniakselin toisen kartiolaakerin vierintäkehä on kuopalla ja siksi se ulisee. Se noista 188 peristä tuntuu menevän ihan järjestään kun rupeaa ääntä pitämään. Hammaskosketukset ym. pysyy kyllä ihan hyvänä eikä perästä hajoa muuta, kunhan sitä ei aja siihen pisteeseen että laakeri leipoo kiinni.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2325
                • Uusimaa

                #8
                Se on vissiin tuo RedLine GearOil 75W-90, jota ulkomaisilla foorumeilla vaittävät kayttävänsä. Kokeilen sillä ja RVS:llä, josko ujellus hiljenisi. Epäilen.

                Osaatteko suositella pätevää seppää, jolle voisi kiikuttaa perän irtonaisena uudelleen laakeroitavaksi? Ja joka osaa tarvittaessa shimmata välykset oikein? Muitakin kuin Särkikoskea. Mitä luokkaa tuollaisella rempalla on ollut työn osuus?

                edit. Ja mitä kustantaa pelkkien pinioneiden uusiminen?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Ei kannata kokeilla, menee rahat hukkaan. Pikaisesti googlella kuva minkälaista sieltä laakerikehästä löytyy kun auki ottaa:



                  Laakerit maksaa muistaakseni 50-100e kappaleelta, ja pinjoniakselilla on niitä kaksi. Molemmat ois hyvä uusia samalla jotta esijännityksen saa kunnolla kohdalleen, mutta jos haluaa säästää väkisin uusii vain toisen. Tietty samalla menee vaihtoon stefa ja mielellään puristusrengas.

                  Pelkän pinjoniakselin laakerit vaihtaa kyllä nopeasti jos on vehkeet kohdallaan, kun ei tartte säätää mitään hammaskosketuksia tai välyksiä. Seppä kyllä kertoo kauanko hommaan tuhraantuu, tekijästä riippuvainen homma kuitenkin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Squamish
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2009
                    • 260
                    • HEL

                    #10
                    Täällä on samaa oiretta E46:ssa. Onko jollain heittää osanumeroa esim. realoem.comin kautta?

                    Mulla on auto menossa lähiviikkoina perän apurungon puslien vaihtoon, pinion-laakereiden (?) vaihto kannattaisi tehdä varmaan samalla?
                    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2325
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Squamish View Post
                      Täällä on samaa oiretta E46:ssa. Onko jollain heittää osanumeroa esim. realoem.comin kautta?
                      TÄSSÄ kuvassa laakerit 6 ja 7. Kuva on siis E36:sen perästä, mutta samat löytyy E46:sesta myös, kun haet oman autosi mukaan.

                      Nyt kun joku vielä jaksaisi antaa vinkin asiallisesta ja kohtuuhintaisesta pajasta...
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Squamish
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2009
                        • 260
                        • HEL

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        TÄSSÄ kuvassa laakerit 6 ja 7. Kuva on siis E36:sen perästä, mutta samat löytyy E46:sesta myös, kun haet oman autosi mukaan.

                        Nyt kun joku vielä jaksaisi antaa vinkin asiallisesta ja kohtuuhintaisesta pajasta...
                        Thx, täytyy etsiä vastaavat osat E46:lle.

                        Pajoista; itse olen viemässä autoa kolarikorjaamo Lampiselle. Huolto- ja korjaustöiden teettämisestä Lampisella ei mulla ole vielä henkkoht. kokemusta, mutta erittäin asiallisesti hoidetun peltikorjauksen jälkeen päätin, että asioin heillä aina kun tarvetta, ja nyt kun ovat avanneet myös huoltokorjaamon niin sinne ajattelin mennä.
                        Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          ------
                          Last edited by JJT; 05-04-2010, 17:05.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            Cell: Siis hammaskosketuksia ei tarvii säätää jos uusii pinjonin laakerit + stefan ja rymppirenkaan ja vetää korjausmanuaalin ohjetiukkuuteen?
                            Perä olis pöydällä ja pitäis vaihtaa nuo em. osat, toisaalta samalla uusis poskilaakeritkin ja lukkoon levyt jajajaja:think
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Siitäpä sitten sangen virallisia korjausohjeita typ.188/210 periin.
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎