Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 moottorin johtosarjan kytkentä moottoriin - toimii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwcruiser
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 412
    • Lappeenranta

    M50 moottorin johtosarjan kytkentä moottoriin - toimii

    Olis ongelma seuraavanlainen:

    E30 M50 swap menossa ja nyt ois tuo johtosarja (E36 manuaali)makaamassa konehuoneessa. Ei ole vaan edellinen irrottaja kiireissään muistanut merkitä mikä liitin on irrotettu mistäkin. Ohessa havainnollistava kuva (toivottavasti auttaa) johon numeroitu liittimet. Nyt tartteis tietää mikä liitin tulee mihinkin.

    Ainakin ne 2 liitintä olis hyvä tietää jotka eivät saa mennä sekasin. Ymmärtääkseni ne ovat kampiakselin asentotunnistimen johto ja nokka-akselin asentotunnistimen johto.

    Itse en ole kuunaan yhdenkään E36:n konehuoneeseen kurkannut, joten kohtalaisen avuton tässä kohtaa ollaan. Jos jollai sattuis tällä hetkellä olemaan johtosarja auki tai imusarja pois paikaltaan niin näkis mikä piuha tulee mihinkin.

    Johtojen pituudet, paksuus ja napojen määrä alla listattuna (eikai näitä muutenkaan erota).

    1. Paksu kaapeli, 3 - napainen liitin
    2. paksu kaapeli, 2 - napainen
    3. ohut ja lyhyt johto, 3 - napainen
    4. paksu kaapeli, 2 - napainen
    5. piuha sinisellä liittimellä
    6. paksu ja pisin kaapeli, 3 - napainen liitin
    7. ohut ja pitkä johto, 3 - napainen
    8. paksu kaapeli, 2 - napainen


    Jos nyt sais tietää ne 2 piuhaa mitkä ei saa mennä ristiin, niin sekin auttais paljon. Loppuja voi arvailla pitkin kesää sitten.


    Toinen kuva: mikä tuo valkoinen moninapainen liitin on? ja onko vieressä oleva 4 - napainen liitin kenties lambdan piuha?
    Attached Files
    Last edited by bmwcruiser; 10-04-2010, 19:45. Reason: tietojen tarkennusta..
    E30
  • julli75
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 302
    • lpr

    #2
    Originally posted by bmwcruiser View Post
    Olis ongelma seuraavanlainen:

    E30 M50 swap menossa ja nyt ois tuo johtosarja (E36 manuaali)makaamassa konehuoneessa. Ei ole vaan edellinen irrottaja kiireissään muistanut merkitä mikä liitin on irrotettu mistäkin. Ohessa havainnollistava kuva (toivottavasti auttaa) johon numeroitu liittimet. Nyt tartteis tietää mikä liitin tulee mihinkin.

    Ainakin ne 2 liitintä olis hyvä tietää jotka eivät saa mennä sekasin. Ymmärtääkseni ne ovat kampiakselin asentotunnistimen johto ja nokka-akselin asentotunnistimen johto.

    Itse en ole kuunaan yhdenkään E36:n konehuoneeseen kurkannut, joten kohtalaisen avuton tässä kohtaa ollaan. Jos jollai sattuis tällä hetkellä olemaan johtosarja auki tai imusarja pois paikaltaan niin näkis mikä piuha tulee mihinkin.

    Johtojen pituudet, paksuus ja napojen määrä alla listattuna (eikai näitä muutenkaan erota).

    1. Paksu kaapeli, 3 - napainen liitin
    2. paksu kaapeli, 2 - napainen
    3. ohut ja lyhyt johto, 3 - napainen
    4. paksu kaapeli, 2 - napainen
    5. piuha sinisellä liittimellä
    6. paksu ja pisin kaapeli, 3 - napainen liitin
    7. ohut ja pitkä johto, 3 - napainen
    8. paksu kaapeli, 2 - napainen


    Jos nyt sais tietää ne 2 piuhaa mitkä ei saa mennä ristiin, niin sekin auttais paljon. Loppuja voi arvailla pitkin kesää sitten.


    Toinen kuva: mikä tuo valkoinen moninapainen liitin on? ja onko vieressä oleva 4 - napainen liitin kenties lambdan piuha?
    toi 4 - napainen liitin on imm

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Saattaa olla kaikkein helpointa katsoa kytkentäkaaviosta niiden johtojen paikat :think
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 767

        #4
        Originally posted by julli75 View Post
        toi 4 - napainen liitin on imm
        Kuitenkin melko varmasti lambdan piuha.

        ..ja sinisellä liittimellä on toinen lämpöanturi.

        Muistaakseni on todella vaikea tietää että kumpi on kammen ja kumpi nokan anturin johto eli ne on syytä tarkastaa sähkökuvista ainakin.
        Last edited by Kouris; 05-04-2010, 18:49.

        Comment

        • bmwcruiser
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 412
          • Lappeenranta

          #5
          Eli kuorta auki vähäsen että näkee värin ja sitten tutkimaan kaavioita?

          Voi rähmä, meikä kun on niin ässä noiden sähkökuvien kanssa Täältä foorumiltahan ne tais löytyä kuitenkin. Pääasia että homma selviäis ja sais koneen kasaa. Alkaa jo usko loppumaan koko rojektiin.
          E30

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            #6
            ja näppäränä kaverina olet varmasti huomannut että pistokkeet eivät käy kuin omiin paikkoihin (voi ehkä olla 2 mitkä menee ristiin)
            joten jos ei sähkökaavioiden luku onnistu, niin eikun etsimään oikeat paikat.
            eivät aiheuta savuja vaikka menisi sekaisin nokan ja kampuran tunnistimet
            Last edited by Eepo; 05-04-2010, 21:04.
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • bmwcruiser
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 412
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Eepo View Post
              ja näppäränä kaverina olet varmasti huomannut että pistokkeet eivät käy kuin omiin paikkoihin (voi ehkä olla 2 mitkä menee ristiin)
              joten jos ei sähkökaavioiden luku onnistu, niin eikun etsimään oikeat paikat.
              eivät aiheuta savuja vaikka menisi sekaisin nokan ja kampuran tunnistimet
              Onkos tämä viimonen kohta omakohtasesti kokeiltu vai mistä tämä tieto? Mikäs siinä jos näin on, tämähän helpotti elämää kummasti. Näytti tuo sähkökaaviotiedosto olevankin vaivaset 577 sivua.

              Taidan kyllä aika näppärä olla kun yhen kerran tuuppasin ne liittimet kiinni ja jokainen meni ekalla yrittämällä ilmeisesti kohilleen jos eivät käy kuin yhteen kohtaan (paitsi ehkä ne 2)
              E30

              Comment

              • Eepo
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 5388
                • Tampere

                #8
                Originally posted by bmwcruiser View Post
                Onkos tämä viimonen kohta omakohtasesti kokeiltu vai mistä tämä tieto?
                ihan itse olen tökkinyt piuhoja vääriin paikkoihin (vastuuta en ota jos sinulta nousee savut)

                Originally posted by bmwcruiser View Post
                Mikäs siinä jos näin on, tämähän helpotti elämää kummasti. Näytti tuo sähkökaaviotiedosto olevankin vaivaset 577 sivua.

                Taidan kyllä aika näppärä olla kun yhen kerran tuuppasin ne liittimet kiinni ja jokainen meni ekalla yrittämällä ilmeisesti kohilleen jos eivät käy kuin yhteen kohtaan (paitsi ehkä ne 2)
                joko ne on oikeissa paikoissa, tai sitte ei. sekin selviää kuin vertailet pistokkeiden päitä, niitä pieniä pykäliä yms koloja, pitäisi olla eroja, ja väittäisin että on.
                -Harley Davidson Sportster - 89-
                -Harley Davidson softail -89-
                -Suzuki PV50 -86-

                Comment

                • bmwcruiser
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 412
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Noh, eikai siinä sitten muuta ku kokeilemaan.

                  Tutkailin niitä liittimiä kyllä ihan tunteella tuossa iltana eräänä, mutta en nähny koloja vaikka niitä etin. Voihan se olla et on taas poikettava paikalliselle optikolle kyläilemään. Täytyy huomenna laittaa asia tutkintaan taas tallillta. Kiitän vastauksista.
                  E30

                  Comment

                  • JD
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1194
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by bmwcruiser View Post
                    Noh, eikai siinä sitten muuta ku kokeilemaan.

                    Tutkailin niitä liittimiä kyllä ihan tunteella tuossa iltana eräänä, mutta en nähny koloja vaikka niitä etin. Voihan se olla et on taas poikettava paikalliselle optikolle kyläilemään. Täytyy huomenna laittaa asia tutkintaan taas tallillta. Kiitän vastauksista.
                    Niissä liittimissä on eroja ja ei pitäisi ilman väkivaltaa mennä vääriin paikkoihin, myös asentotunnistimet oli mielestäni eri urituksella eikä mene ristiin vaikka vierekkäin ovatkin.

                    Juuri viikonloppuna jälleen tuli käytännössä todettua kun toisten purkaman koneen kasasin cabrion keulille, tosin M52B28 koneinen, mutta sama periaate piuhoissa. Yksikään piuha ei edes yrittänyt mennä väärin eikä jäänyt ilman paikkaa vaikkakin yhden piuhan paikkaa joutui paikoilleen kootun imusarjan nippeleistä etsimään minuutin tai parin (lämpötila-anturi).
                    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                    Comment

                    • bmwcruiser
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 412
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Äsken kävin tallilla laittamassa johdot paikoilleen. Kaikki 3 - napaiset ja 2 - napaiset liittimet kävivät mihin tahansa liittimeen. Eli ei ollut lovia joilla jokainen menisi vain yhteen kohtaan :/

                      Lisäksi lopuksi jäi yksi 2 - napainen johto ylimääräiseksi?? Piuha olisi pitänyt ilmeisesti laittaa kaasuläpän asentotunnistimeen (se jäi tyhjäksi), mutta kaasuläpän asentotunnistimeen pitäisi olla 3 - napainen johto. Hämärää.. Onko kellään hajua miksi näin? Ei pitäis olla mahollista moinen.
                      E30

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #12
                        mä voin napata kuvan tässä lähipäivinä vanoksellisesta koneesta ilman imusarjaa (boksin loppu num.413)
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • bmwcruiser
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 412
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Julli75:n ystävällisellä avustuksella näiden linkkien kautta löytyi tietoa joilla melkein kaikki liittimet löytäneet paikkansa.





                          Ohjeista poiketen meikäläisen johtosarjassa kampiakselin asentotunnistimella ja nokka-akselin asentotunnistimella on samanväriset piuhat. Eli alkuperäinen ongelma on sinänsä tallella.

                          Toisen kaapelin liittimen suojan sisäpuolella on kuitenkin vihreä merkki ja toisessa kaapelissa punainen merkki. Jos jollain (Tonton?) on nyt se imusarja pois paikaltaan niin vois vaikka vilkasta löytyykö vastaavanlaisia merkkejä omista liittimistä ja kertoa kumpi tulee kumpaan.

                          Ohessa kuva.
                          Attached Files
                          Last edited by bmwcruiser; 07-04-2010, 18:37.
                          E30

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            #14
                            en ole ehtinyt purkaa menee varmaan viikonloppuun
                            eikö koneen päästä johdoista löydy samoja merkkejä?

                            voin sen katsoa mutta en muista pitikö ne laittaa vanoksellisessa ja vanoksettomassa samoin ja erilailla
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • bmwcruiser
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 412
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Ei näy koneen päässä merkin merkkiä :/ Kaikki on tasasen mustaa

                              Nyt jos joku vielä osaa kertoa pikasesti miten nuo startin ja laturin piuhat menee niin viele danke.
                              E30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎