Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54b30 kylmänä esiintyvä outo misfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Netsk
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 238
    • Helsinki

    M54b30 kylmänä esiintyvä outo misfire

    Minun oli pakko tehdä tästä oma ketju kun tältä foorumilta ei searchilla ole löytynyt kohtalotovereita.

    Ongelma on siis seuraava:

    Kun auto on seisonut yön yli ja aamulla pistää koneen käyntiin se käy normaalisti noin 20 sekuntia noin 1000rpm, sitten kun kierrokset alkaa laskemaan kohti normaalia tyhjäkäyntinopeutta alkaa auto hytkymään kun vanha jenkki V8 ja kierrokset vähän veivaa. Noin 40-1min jälkeen syttyy yksi sylinteri tippuu selvästi pois pelistä ja moottorivalo syttyy. Jos sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen auto käy taas kaikilla, mutta jos ei lähde ajamaan sama rumba toistuu. Jos autolla lähtee heti liikenteeseen ei mitään vikaa ole havaittavissa ja noin 500m ajamisen jälkeen tyhjäkäynti on jo normaalia ja sen voi jättää käyntiin vaikka puoleksi tunniksi ilman ongelmaa. Vika esiintyy siis ainoastaan jääkylmällä koneella.

    Eka toimenpide oli siis puolan vaihtaminen. Ei tietenkään auttanut. Koska sama vika toistui kokeiltiin puolan siirtämistä vielä varmuuden vuoksi toiselle sylinterille. Ja vika siirtyikin toiselle sylinterille. Joten pistettiin vielä uusi puola juuri vaihdetunkin tilalle. Tälläkään ei ollut mitään vaikutusta. Seuraavaksi lähemmin syynättiin ja koneesta löytyikin pieni imuvuoto ja halkeama venttiilikopassa, jotka korjattiin. Tälläkään ei ollut minkäänlaista vaikutusta ongelmaan.

    Nyt on vähän ideat jo hukassa..

    Imuvuodot on siis tutkittu ensin laakkosella noin 3kk sitten (silloin autossa oli ihan kunnon tyhäkäyntiongelma ja oli vikakoodia laihasta seoksesta, misfireä ja lamdaa, kaikki silloiset imuvuodot, oliko noin 4 eri, korjattiin ja auto kävi moittietta muuten kun juuri siis jääkylmänä paikallaan). Nyt autokeskus sitten löysi vielä yhden lisää ja tuon venttiilikoppavaurion.

    Ja ainoa vikakoodi on siis Cyl. 2 Misfire. Yhden kerran näytti myös Cyl.4, mutta sittemmin vain kakkosta herjannut.

    Autokeskuksessa ovat nyt sitä mieltä että imusarjaa ei voi ihan täysin aukotta tarkistaa imuvudoista, vaan pitäisi kuullema vaihtaa koko imusarja jos haluaa pelata varmanpäälle, koska kaikkiin tiivisteisiin ym. ei kuullema pääse käsiksi?
    F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
    ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Imuvuoto siellä nyt kuitenkin on.
    Lambdasäädön rajat tulee kylmänä vastaan, eikä rikastus tyhjäkäynnillä riitä, ja pytty(jä) putoilee pelistä pois.

    Jos et osaavaa pajaa löydä tai halua rahoja sinne kantaa, suosittelen itse purkamaan imupuolta kunnes vuotokohdan löydät.
    Unohda puolien vaihdot jne. testailut.

    Comment

    • Netsk
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 238
      • Helsinki

      #3
      -----
      Last edited by Netsk; 07-04-2010, 12:07.
      F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
      ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

      Comment

      • Netsk
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 238
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Risto113 View Post
        Imuvuoto siellä nyt kuitenkin on.
        Lambdasäädön rajat tulee kylmänä vastaan, eikä rikastus tyhjäkäynnillä riitä, ja pytty(jä) putoilee pelistä pois.

        Jos et osaavaa pajaa löydä tai halua rahoja sinne kantaa, suosittelen itse purkamaan imupuolta kunnes vuotokohdan löydät.
        Unohda puolien vaihdot jne. testailut.
        Samaa minäkin epäilen, mutta autokeskus väittää että kaikki mitä VOI tutkia (?) on tutkittu. Ainoa mikä pisti miettimään oli tuon vian siirtyminen puolan mukana. Tosin tämä siis autokeskusken mukaan.

        Hyvä paja pk-seudulta olisi hakusessa, kun ei nämä merkkihuollot osaa muuta kun vaihtaa jarrupaloja ja polttimoita. Rahastamista unohtamatta tietenkin.. Pakko vaan olla tässä oravanpyörässä ja viedä samaan paikkaan kun haluaa tietenkin hyvistystä epäonnistuneesta työstä.
        F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
        ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

        Comment

        • Netsk
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 238
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Risto113 View Post
          Imuvuoto siellä nyt kuitenkin on.
          Lambdasäädön rajat tulee kylmänä vastaan, eikä rikastus tyhjäkäynnillä riitä, ja pytty(jä) putoilee pelistä pois.
          Eikö tästä kuitenkin aiheutuisi myös lamdan vikakoodia? eikä pelkästään sylinteriltä?
          F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
          ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            Jos en ihan väärin muista, niin satunnaisesti itsellä tulikin koodia lambdan suunnalta, en muista mikä se tarkalleen oli.
            Ei siis joka kerta, minun imuvuototapauksessa arpomista oli kanssa riittävästi...

            Oma vuoto oli muuten kaasuläpän ja imusarjan välistä, Espoon Laakkonen oli huohotinrempan yhteydessä jättänyt kaasuläpän pultit sormikireyteen.

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1176
              • Tuusula

              #7
              Jääkö näistä imuvuodoista aina vikakoodi muistiin? Mulla meinaan satunnaisesti nykii 1->2 vaihdon jälkeen matalilla kierroksilla, mutta mitään vikakoodeja ei ole jäänyt muistiin.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                Originally posted by 174000 View Post
                Jääkö näistä imuvuodoista aina vikakoodi muistiin? Mulla meinaan satunnaisesti nykii 1->2 vaihdon jälkeen matalilla kierroksilla, mutta mitään vikakoodeja ei ole jäänyt muistiin.
                Jos imuvuoto on niin paha, ettei lambdakorjaus riitä, jää koodeja sekä moottorin vikavalo syttyy.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Risto113 View Post
                  Jos imuvuoto on niin paha, ettei lambdakorjaus riitä, jää koodeja sekä moottorin vikavalo syttyy.
                  Juuri näin. Eikä imuvuodon välttämättä tarvitse olla kovin kummoinekaan, mutta sen sijainti hieman ratkaisee kuinka helposti itse vikavalo syttyy.
                  Eli mikäli imuvuoto vaikuttaa pääosin vain yhteen tai kahteen sylinteriin(esim.imusarjan tiiviste), ei lambdaherjaa ja vikavalo välttämättä kovin helposti syty.
                  Mikäli taas vuoto on massamittarin jälkeisessä isossa haitari-imuputkessa, syttyy vikavalokin herkemmin, koska se vaikuttaa kaikkien sylinterien palamistapahtumaan.
                  Sytytyskatkoherja tulee silti vain yhdestä taikahdesta sylinteristä, koska kone heittää heti "nilkutusmoodille" kun vikavalokin syttyy, jolloin lambdamittaus putoaa pelistä kokonaan ja kone käy pelkällä vakio-ohjelmalla.
                  Kuitenkin, käytännössä lähes KAIKKI nämä sylintereiltä saadut "missfire" herjat tarkoittaa aina imuvuotoa, joihin ei sitten tulppien, puolien eikä öljyjenkään vaihdot auta kuin ehkä hetkellisesti.

                  Comment

                  • Netsk
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 238
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Juuri näin. Eikä imuvuodon välttämättä tarvitse olla kovin kummoinekaan, mutta sen sijainti hieman ratkaisee kuinka helposti itse vikavalo syttyy.
                    Eli mikäli imuvuoto vaikuttaa pääosin vain yhteen tai kahteen sylinteriin(esim.imusarjan tiiviste), ei lambdaherjaa ja vikavalo välttämättä kovin helposti syty.
                    Mikäli taas vuoto on massamittarin jälkeisessä isossa haitari-imuputkessa, syttyy vikavalokin herkemmin, koska se vaikuttaa kaikkien sylinterien palamistapahtumaan.
                    Sytytyskatkoherja tulee silti vain yhdestä taikahdesta sylinteristä, koska kone heittää heti "nilkutusmoodille" kun vikavalokin syttyy, jolloin lambdamittaus putoaa pelistä kokonaan ja kone käy pelkällä vakio-ohjelmalla.
                    Kuitenkin, käytännössä lähes KAIKKI nämä sylintereiltä saadut "missfire" herjat tarkoittaa aina imuvuotoa, joihin ei sitten tulppien, puolien eikä öljyjenkään vaihdot auta kuin ehkä hetkellisesti.
                    Vian syy on selvinnyt. Kakkos-sylinterin suutin ei avaudu kylmänä ollenkaan, ei vaikka suutin vaihdettiin. Lämpimänä avautuu normaalisti.

                    Syytä miksi näin tapahtuu selvittävät parhaillaan. He pyysivät ennakkotapauksia BMW:ltä saksasta, mutta kuullema tälläisestä viasta eivät olleet kuulleetkaan.
                    F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                    ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Originally posted by Netsk View Post
                      Vian syy on selvinnyt. Kakkos-sylinterin suutin ei avaudu kylmänä ollenkaan, ei vaikka suutin vaihdettiin. Lämpimänä avautuu normaalisti.

                      Syytä miksi näin tapahtuu selvittävät parhaillaan. He pyysivät ennakkotapauksia BMW:ltä saksasta, mutta kuullema tälläisestä viasta eivät olleet kuulleetkaan.
                      Jos imuvuoto, tai muu syy, aiheuttaa sen ettei seos syty pytyssä, lopetetaan polttoaineen ruiskutus siihen kokonaan. Tällä estetään raa-an polttoaineen kulkeutuminen katille ja sen rikkoutuminen. Eli täysin normaalia toimintaa, autosi ei ole tältä osin rikki!

                      Tämä on juuri se tilanne, mikä syntyy kun vikavalo syttyy kun käyntihäiriö kylmänä jatkuu hetkenkin pidempään.

                      Miksi se, tai jokin muu sylinteri, ei kylmänä sytytä on oikea vika mikä tulee korjata.
                      Edelleen, imuvuoto?
                      Onko imusarjan tiivisteet katsottu?

                      Comment

                      • Netsk
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 238
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Risto113 View Post
                        Jos imuvuoto, tai muu syy, aiheuttaa sen ettei seos syty pytyssä, lopetetaan polttoaineen ruiskutus siihen kokonaan. Tällä estetään raa-an polttoaineen kulkeutuminen katille ja sen rikkoutuminen. Eli täysin normaalia toimintaa, autosi ei ole tältä osin rikki!

                        Tämä on juuri se tilanne, mikä syntyy kun vikavalo syttyy kun käyntihäiriö kylmänä jatkuu hetkenkin pidempään.

                        Miksi se, tai jokin muu sylinteri, ei kylmänä sytytä on oikea vika mikä tulee korjata.
                        Edelleen, imuvuoto?
                        Onko imusarjan tiivisteet katsottu?
                        Imusarjan tiivisteet katottu, kysyin kahdesti että ovatko varmasti tarkistaneet.

                        Kaksi vuotoa siinä he löysivätkin aikaisemmin, joku pieni putki jossain ja venttilikopassa halkeama, mutta näitten vaihto ei vaikuttanut _millään_ tavalla vikaan. Suuttimen vaihto taas paransi asiaa hieman, auto käy nyt vähän kauemmin pehmeästi ennen kun alkaa tulla sytytyskatkoa, myös tyhjäkäynti lämpimänä on nyt noin 700rpm kun ennen oli lähes 500 pinnassa.
                        F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                        ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Sieltä on nollattu jotain suutinvaihdon yhteydessä, en jaksa uskoa että olisi suutin mennyt tuolla lailla osittain tukkoon.

                          On varmaan kurkattu vanoksen korjausarvoja/pyyntiä/todellista? Pakonokka hiukan pielessä niin johan käy hassusti tyhjäkäynnillä. Ei tietenkään selitä sitä miksi ainoastaan cyl2 kärsii ongelmasta, mutta tarkistamisen arvoinen.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Bouma
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 3108
                            • Tampere

                            #14
                            Onko vikakoodin numerot tiedossa? Tosiaan itsellä oli nuo vanoksen tiivisteet sököt ja pakonokan ajoitus tätä myöten pielessä ja antoi burning failia joka sylinteriin, välillä vain muutamaan sylinteriin. Auto alkoi käydä aika ajoin todella huonosti mutta heti kun sammutti auton, käynnisti uudelleen niin auto kävi taas ns. kaikilla.
                            MB CLS-12 350CGI AMG

                            MYSTINEN.FI

                            Comment

                            • Netsk
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 238
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Bouma View Post
                              Onko vikakoodin numerot tiedossa? Tosiaan itsellä oli nuo vanoksen tiivisteet sököt ja pakonokan ajoitus tätä myöten pielessä ja antoi burning failia joka sylinteriin, välillä vain muutamaan sylinteriin. Auto alkoi käydä aika ajoin todella huonosti mutta heti kun sammutti auton, käynnisti uudelleen niin auto kävi taas ns. kaikilla.
                              Äh..paperi jäi autoon. Muutta koodeja oli yksi ainoa, Cyl. 2 combustion miss with cylinder cutout. Ei muuta.

                              Mutta saanpahan ajaa autokeskuksen piikkiin uudella Mini:llä kunnes vika on löydetty ja korjattu.
                              F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                              ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎