Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60B40 talviseisonnan jälkeistä käyntiongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cock
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 752
    • Tsadi

    M60B40 talviseisonnan jälkeistä käyntiongelmaa

    Eli, nappasin tossa pari päivää sitten touringin takaisin ajoon, eikä se nyt ihan putkeen sitte mennyt.

    Apumiehen sylinteriryhmästä putoaa yhtäkkiä useampi pytty pelistä. puolan johtoja irrottamalla, ja takaisin laittamalla auto käy taas kaikilla mutta taas hetken päästä sama paska jatkuu. Autoon vaihdettu vk-tiivisteet, tulpat sekä uusi akku.

    Mistä voisi lähteä liikkeelle ?
    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
    Audi A6 C7 S-Line ABT
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Uutta bensaa tankkiin, sitten vaihtaa vaikka puolat lohkojen välillä ja putsailee tulpat jos ei henno vaihtaa. (itellä kävi tuo v12 seisonnan jälkeen siihen malliin että just ja just pääsi 50kmh ajamaan, uutta bensaa tankkiin ja alko toimimaan jo yhdellätoista. Lopulta joutu tulpat irrottamaan ja putsaamaan kun oli huonon palamisen johdosta ihan karstassa ja mössössä)
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Cock
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 752
      • Tsadi

      #3
      Tulpat ja vk-tiivisteet on siis vaihdettu Keskiviikkona, jolloin otin auton pois tallista ja löi vian päälle. Bensiinin pitäisi olla tuoretta, otettu Shellin pumpusta samaisena päivänä. Puolien paikkoja voi siis siirtää keskenään, voisi kokeilla loikkaako vika toiselle puolelle jos vaihtaa päikseen...
      540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
      Audi A6 C7 S-Line ABT

      Comment

      • Cock
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 752
        • Tsadi

        #4
        Mitenkäs tuo puolien mittaaminen käytännössä tapahtuu ? Ajattelin että samalla kun niitä mulkkaa niin voisi mittailla, mutta oon aivan käsi noissa "sähköhommissa". minkälaisia arvoja pitäisi olla jne. Jonkunlainen yleismittari löytyy duunista.
        540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
        Audi A6 C7 S-Line ABT

        Comment

        • Cock
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 752
          • Tsadi

          #5
          Joopajoo...

          Tänään kerkesin käsiä likaamaan sen verran, että vaihdon puolat puolelta toiselle. Ei vaikutusta, pimenevät pytyt on ja pysyy vänkärin puolella eli puolaviat voi sulkea pois :S.

          Mikä helvetti tota kiuasta voi vaivata ?

          Syttyykö kenelläkään idealamppu ?
          540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
          Audi A6 C7 S-Line ABT

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Ilmeisesti autoa ei oo tutkittu piuhanpäässä?
            Lambdat vois koittaa heittää ristiin. Jos tuolla on vaikutusta vikaan, niin sitten kannattaa koittaa elvyttää viallista lambdaa toholla...
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Cock
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 752
              • Tsadi

              #7
              Originally posted by kaol View Post
              Ilmeisesti autoa ei oo tutkittu piuhanpäässä?
              Lambdat vois koittaa heittää ristiin. Jos tuolla on vaikutusta vikaan, niin sitten kannattaa koittaa elvyttää viallista lambdaa toholla...
              Eipä ole vielä päästy piuhalla kattelemaan.

              Jaa, kokeillaanpa huomenna tota lambdojen ristiin vaihtoa Jos sillä olisi vaikutusta....
              540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
              Audi A6 C7 S-Line ABT

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Minkäslaiset nostajat tossa koneessa on? Tuli mieleen seisomisen seurauksena kantavat venttiilit ja tai jökissä olevat männänrenkaat:think. Huonostihan se palaa jos ei ole vaikka ruttua.

                Puolien siirtely ei ilmeisesti auttanut? Tulpan vaihdosta tuli mieleen että kerran sain auton käymään vajaalla kun olin tökännyt tulpalla huolimattomuuttani johonkin ja kärkiväli oli kiinni.

                Saako kaikki suuttimet ohjauksen?
                Sitte tuli mieleen ylipäätään voisko johtosarjoissa/liittimissä ym olla kosteaa seisonnan jälkeen..
                Last edited by petrolhead; 28-04-2010, 22:24.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  #9
                  Näistähän on kyllä noi suuttimien liittimet ja DME:n kivet paukkunu aina välillä. Suosittelen siis uhraamaan 5 minuuttia siihen suutinliitinrivistön irrottamiseen pienellä meisselillä ja tarkistamaan kontaktit. Sen jälkeen en ihan mahottomana pitäis tuota DME:n kivien tarkistusta tahi ehjällä kokeilemista ja sen jälkeen vanhan korjaamista. Noista bokseistahana ei mikään koskaan lopullisesti rikki mene, huoltoa vaan kaipaa.(vaihtaa fetejä, korjaa kylmäjuotoksia tms.)
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Cock
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 752
                    • Tsadi

                    #10
                    Hydrauliset nostajat.Pitkän seisonnan jälkeen kun löin tulille, niin yksi nostaja hieman naputti mutta sekin vaimeni nopeasti. Uudet tulpat irrotin myös eilen kertaalleen tarkistusmielessä ja kärjet oli auki. Apparin puolella tulpat oli melko tummat, kuskin puolella melkolailla valkeat.

                    Löin auton kasaan ja taas käyntiin, alkuun kävi suht ookoo mutta lämpöjen noustessa alkoi taas pätkiminen. Soppa löyhkää melko reilusti, eli kyllä palamatonta ainetta kulkeutuu putkeen.. Mutta ei se ota jos ei annakaan, otetaan suutin liittimet auki ja putsaillaan, ja vaihdellaan Lambdoja ristiin.

                    Btw. toimiiko moottori jos kokeilee Automaatin moottorinohjauksella ? Manuaalin bokseja tuskin on hirveästi tarjolla ..
                    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                    Audi A6 C7 S-Line ABT

                    Comment

                    • Luntti
                      2Wheel Driver
                      • Jul 2003
                      • 5021
                      • Yka

                      #11
                      Kuulostaa samalta kuin minun taisteluni jokin aika sitten.
                      Tosin m62 koneesta. Ja lopullista vikaa ei löytynyt. Ajossa nollattiin adaptaatio arvot, sen jälkeen pelannut.
                      Tosin katit meni paskaksi ja kolisee nyt.

                      Comment

                      • Harzzza
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 218
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Cock View Post

                        Btw. toimiiko moottori jos kokeilee Automaatin moottorinohjauksella ? Manuaalin bokseja tuskin on hirveästi tarjolla ..

                        Mahtaako ollakkaan erilaiset ohjainboksit, kokeilin joskus "virivirilutikkaa" ja automaatin pehmeä ohjaus katosi. Eli tuntu kyllä siltä että on eroa vaan eeprommin ohjelmassa. Kun oma DME vielä hajos, sain tilalle kuulemma manuaalin boxin, johon vaihdoin ton automaatin lutikan, niin sillä toimii automaattikin kuin ajatus !

                        Mulla muuten on risa boxi ja parit "lastut" jos kiinnostaa.

                        Comment

                        • Cock
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 752
                          • Tsadi

                          #13
                          Tuotatuota.... Otin lambdat irti, Apparin puolen anturin mustaan johtoon oli liitetty "rosvolla" johto, joka menee siitä ilmeisesti yhteen moottorin oikealla puolella olevaan kiertoliittimellä olevaan johtosarjaan. En tiedä liittyykö se saksassa asennettuun, päästöjä vähentävään vehkeeseen. Lisäksi Samainen lambda "helisee" kun sitä kädessä heiluttaa.. näin sen ei varmaankaan kuuluisi tehdä :think: Hyvin selitetty...
                          540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                          Audi A6 C7 S-Line ABT

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by Cock View Post
                            Hydrauliset nostajat.Pitkän seisonnan jälkeen kun löin tulille, niin yksi nostaja hieman naputti mutta sekin vaimeni nopeasti. Uudet tulpat irrotin myös eilen kertaalleen tarkistusmielessä ja kärjet oli auki. Apparin puolella tulpat oli melko tummat, kuskin puolella melkolailla valkeat.

                            Löin auton kasaan ja taas käyntiin, alkuun kävi suht ookoo mutta lämpöjen noustessa alkoi taas pätkiminen. Soppa löyhkää melko reilusti, eli kyllä palamatonta ainetta kulkeutuu putkeen.. Mutta ei se ota jos ei annakaan, otetaan suutin liittimet auki ja putsaillaan, ja vaihdellaan Lambdoja ristiin.

                            Btw. toimiiko moottori jos kokeilee Automaatin moottorinohjauksella ? Manuaalin bokseja tuskin on hirveästi tarjolla ..
                            Eli kipunaahan sieltä hyvin pitkälti puuttuu kai jos vajaalla käy ja bentsiini haisee. Mitenhän on puolien virran/maan saanti?
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Sopivasti rikkaalla se alkaa kuulostaa siltä ettei kävisi kaikilla, ja saattaa jopa pudotakkin pyttyjä pois kun tulppa alkaa kärsiä bensasta. Lambdakorjaus on ainoa joka voi vetää pankkien välille seoseroa.

                              Jos auto käy käynnistyksen jälkeen hyvin/suht hyvin, mutta lämmettyään tai hetken oltuaan alkaa mennä vaivalloiseksi, on kyseessä melkolailla varmasti tuo saksan saastelaiteviritys + rikkinäinen lambda. Tee ns. hard reset eculle, luultavasti sen jälkeen käy ihan ok ja käynti alkaa taas kärsiä hetken päästä kun lambdat lämpeää/otetaan mukaan.

                              Saastelaitteet kuikkaan ja ehjä lambda tilalle.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎