Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 non-vanos kuumenee kovasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkat
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 309
    • Veteli

    m50b25 non-vanos kuumenee kovasti

    Tilanne:

    e30 jossa m50b25 vanokseton pata
    isoin syyläri, mitä keulalle saa (535i e28).

    Lämpiää. Termostaatti on 85°C ja lämmöt ei tahdo pysyä. Tutulla sama syyläri m52b20 roadsport b pelissä, viriä on reilusti ja ei lämmöt nouse vaikka kuin rääkkää.

    Tänään kävin Kemoralla antamassa vähä oikeaa jalkaa, niin 2 kiekan jälkeen lämpömittari huiteli kovaa kyytiä kohti 95°C:tä ja öljyt 120°C, jaiks ja eikun jäähykiekkoja ja varikolle. Ulkolämpötila oli 25°C ja vaikka ennekin on samalla syylärillä lämpimällä säällä hieman lämmöt nouseet, niin tämä oli nyt kyllä ennätys. Ei tuu mittään, jos auto kestää 2 kiekkaa ajoa ja sitte saakin jo pari kierrosta lepytellä.

    Voisiko moisen oireen aiheuttaa jämähtänyt termari? Auto seisoo talvet joten mitenhän päin se härveli siellä makaa. Itsellä on se kuva, että kun termostaatti alkaa menemään, lämmöt eivät pysy, mutta en ole todellakaan mikään autotekniikan kävelevä tietokirja joten viisaat miehet auttakaa!

    Jos ei ole termarin syytä moinen (ajattelin vaihtaa kyllä, hyllyyn jäänyt lojumaan tuores termostaatti), niin mitäpä tulisi muuta raadilla mieleen. Apuva tarvis äkkiä, kesä kuluu ja autoa ei jouva seisottamaan tallissa, kun rälläämään pitäisi päästä!

    -Jukka
    Last edited by jukkat; 20-05-2010, 22:42.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Ei toi 95 astetta rata-ajossa kuulosta mahdottomalta. Kuumenee ne nämä uudemmatkin pommit yli sen 89 asteen vaikkei mittari sitä ilmoitakaan....

    Jäähdytysjärjestelmälle voisi painetestin tehdä? Vaikkei se välttämättä kylmänä vuoda kun pari kiloa pumppaa painetta.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jukkat
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 309
      • Veteli

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      Ei toi 95 astetta rata-ajossa kuulosta mahdottomalta. Kuumenee ne nämä uudemmatkin pommit yli sen 89 asteen vaikkei mittari sitä ilmoitakaan....

      Jäähdytysjärjestelmälle voisi painetestin tehdä? Vaikkei se välttämättä kylmänä vuoda kun pari kiloa pumppaa painetta.
      Eihän se paha, mutta jos on näyttöä, että about sama kone samalla syylärillä, eikä lämmöt karkaile, niin miksi tuo noin pirusti lämpiää. Ja 120°C öljylle on kyllä semmonen, että ei tee mieli noin kuumilla ajella, sais siellä 110°C tai alle pysyä.

      Ja siltä varalta, että tämä ei karkaisi offtopic mikä-on-sopiva-lämpö jaaritteluksi, niin edellisen painejutun lisäksi, mitä muuta tulee mieleen teillä? Onko tuo termostaatti mahdollinen syypää?

      Ja miten tuo painetesti tarkalleen tehdään? Nestettä ei näyttäisi katoavan ainakaan...

      -Jukka

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Pumpataan paisarin kautta pari kiloa painetta järjestelmään ja lähdetään kahville. Kun kahvit on juotu katotaan paljon on paine tippunut ja jos hukkasi niin mistä tirraa?

        Onko tämä sun kattila nyt vakio vai viriviri?
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • jukkat
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 309
          • Veteli

          #5
          Originally posted by petrolhead View Post
          Pumpataan paisarin kautta pari kiloa painetta järjestelmään ja lähdetään kahville. Kun kahvit on juotu katotaan paljon on paine tippunut ja jos hukkasi niin mistä tirraa?

          Onko tämä sun kattila nyt vakio vai viriviri?
          Ihan vakiopata on. Katti on jääny matkan varrelle, kun kori ei ole vähäpäästöinen ja se vapaavirtaussuodatin on tehoa laskemassa, joten tuskin on kauhea ero vakioon. ko voimalaitos on alunperin 525i:n keulalta.

          -Jukka

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 923
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Onko visko kunnossa?

            Onkos näissä vanhemmissa paissarissa myös se korkin juureen tuleva ohut letku. Itsellä ei dieselissä neste kunnolla kiertänyt tuon letkun kautta ja meinas ihan normaaliajossa ottaa lämpöjä.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Eikä jarrut laahaa ?
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • jukkat
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 309
                • Veteli

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Onko visko kunnossa?

                Onkos näissä vanhemmissa paissarissa myös se korkin juureen tuleva ohut letku. Itsellä ei dieselissä neste kunnolla kiertänyt tuon letkun kautta ja meinas ihan normaaliajossa ottaa lämpöjä.
                Ei viskoa enää, kun on sähköflekti. Senkin saa ohjattua puhaltamaan kokoajan ja niin eilen teinkin. Silti ei auttanut.

                -Jukka

                Comment

                • mie
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 219

                  #9
                  Koita isompaa öljyn lauhdutinta.:think

                  Comment

                  • Timelord
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 504
                    • Loimaa

                    #10
                    Originally posted by jukkat View Post
                    Ei viskoa enää, kun on sähköflekti. Senkin saa ohjattua puhaltamaan kokoajan ja niin eilen teinkin. Silti ei auttanut.

                    -Jukka
                    Entäs itse vesipumppu? Jos flekti on päällä koko ajan, olettaen että pyörii vielä oikeaan suuntaan niin sitten tuntuis siltä ettei neste kierrä kunnolla-> toisin sanoen se termarikin kannattaa vaihtaa...
                    W201 2,5D
                    W123 280ce
                    E21 316
                    ex-E60 530ia
                    ex-E53 4,4i
                    ex-E39 523i
                    ex-E34 520ia
                    ex-E21 318i

                    Comment

                    • jukkat
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 309
                      • Veteli

                      #11
                      Originally posted by Timelord View Post
                      Entäs itse vesipumppu? Jos flekti on päällä koko ajan, olettaen että pyörii vielä oikeaan suuntaan niin sitten tuntuis siltä ettei neste kierrä kunnolla-> toisin sanoen se termarikin kannattaa vaihtaa...
                      Joo täytyy koittaa termaria vaihtaa ja samalla kyylätä vesipumppua, että huluttaako ropeli tahi puuttuuko osia tai onko muuten vain röörit täynnä krääsää.

                      -Jukka

                      Comment

                      • jukkat
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 309
                        • Veteli

                        #12
                        Ja tämähän parani huomattavasti, kun vaihtoi termostaatin ja menipä jäähdytinnestettäkin litra enemmän... Eli pääsyy taisi olla se, että ilmaa oli jossain.

                        Vieläkin kyllä nousee lämpömittari yli puolen välin, mutta taitaa osasyynä olla nyt kesän tolkuttoman kuumat kelit, joka ratakeikalla pyöriny lämpötila siellä 30 asteen tienoilla.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Keulalla muovit paikallaan? Lämpeääkö syylari kokonaan?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • jukkat
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 309
                            • Veteli

                            #14
                            Korjaantui, kuin pistin kunnon vesipumpun, eli tuommoisen:



                            Voipi olla, että ilmauksessakin oli vikaa vikaa.. Oli miten hyvänsä, niin nyt ainakin tuommosella ~20°C kevätsäällä saa rääkätä ihan miten lystää ja lämmöt pysyvät kiltisti karvan verran alle puolen välin viivan.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎