Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millainen reikä pakoputkessa näkyy o2 arvossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Millainen reikä pakoputkessa näkyy o2 arvossa?

    Eli otsikko kertoo melkein kaiken. Huomenna olisi vietävä auto (e36 325) pakokaasutestiin ja takaäänenvaimentajaan on porattu alimpaan kohtaan 4,5mm reikä vedenpoistamiseksi. Maahantuoja suositteli tätä toimenpidettä lambda anturin eliniän pidentämiseksi. Mitäs luulette näkyykö tämän reiän olemassaolo testin happi arvossa? Olisiko reikä tukittava testiin?
    BMW 530iA Touring -05
  • Benu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2536
    • Espoo

    #2
    Tukkisin reiän varmuudenvuoks testiin! Vaikee sanoo miten toi vaikuttaa, mut ku mulla oli just vikan änkkärin ja putken liitoskohdassa pieniä reikiä muutama ni oli kyllä arvot aikasen vitullaan...
    "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Laita siihen joku ruuvi tai pakoputken korjaustahnaa katsastuksen ajaksi varmuuden vuoksi.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Reikä johon nuppineula juuri ja juuri menee, saa arvot vituralleen. Mitä lähempänä vuoto on putkiston alkupäätä, sitä enemmän arvot pyllyilee. Eli takapöntössä saa olla hiukan isompi reikä kuin etupäässä. Peltiruuvilla vaan umpeen ennen mittausta.

        Comment

        • Sakari.H
          Newbiemmer
          • Dec 2003
          • 27
          • oulu

          #5
          ja aja katti kuumaksi ennen mittausta.itsellä on myös kyseinen reikä takapöntössä ja meni päästöistä läpi.mutta tuki se varmuuden vuoksi

          Comment

          • Juzmus
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 259
            • Turku - Åbo

            #6
            Kverin E30 M3:ssa oli niin pieni vuoto takapöntön etupuolella, että sitä ei nähdä/kuulla ilman suurennuslaseja ym. apuvälineitä. Se voi tietty olla, että nuo ämmän koneet ovat tavallista herkempiä päästöjen suhteen. :roll:

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Nyt on käytetty auto testissä. Tukin reiän niinkuin kehotettiin ja seuraavat arvot tulivat.

              Tyhjäkäynti:
              CO=0,26%
              HC=97ppm
              CO2=14,50%
              O2=0,67%
              Lambda=1,020
              1/min=702
              Lämpötila=14C

              Kierrokset:
              CO=0,23%
              HC=78ppm
              CO2=14,90%
              O2=0,28%
              Lambda=1,003
              1/min=2382
              Lämpötila=13C

              Läpihän se meni, mutta vaikka ajoin aika pitkästi kovilla kierrokksilla niin silti piti vielä huudattaa ennenkuin HC laski tarpeeksi alas. Ilma oli kyllä melko viileä. Onkos tuo Lambda arvo tyhjäkäynnilla ihan ok? Kuulostaa aika korkealle?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • -timbe-
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 56
                • turku

                #8
                Kyl toi lamda nyt kohtalainen on, sallittuhan on 1 +-0,030
                Mut ei lamda oo niin merkitsevä tyhjäkäynnillä ku kierroksilla... eli voi olla vähän yli ton 1,030 niin ei kyl hylkyä pitäisi tulla...
                Mut toi sun HC arvo on aikas reipas... :(
                kantseis melkee tehä forte käsittely, jos putsais hiukkasen...
                - ex. E36 320i coupe- -nyk. E36 325i sedan-

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Auttaakos tuollainen Forte käsittely HC arvoihin? HC arvosta taitaa muutenkin olla aika paha sanoa mikä on hyvä ja mikä huono kun kuitenkin harvassa taitaa lämmittämättä olla rajoissa. En tiedä miten alas itselläni olisi mennyt jos olisi jatkanut kierrättämistä, mutta tulokset otettiin pihalle kun oli rajoissa. Paremmin tietävät voivat korjata jos olen pahasti hakoteillä.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • bmwjack
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 138
                    • Tampere

                    #10
                    Kuulin, että reikä putkessa vaikuttaa riippuen mittaushallin huippu-imurista, joillekin muijille ovat sammuttaneet imun, niin arvot menee kohdalleen. Luulen kyllä, että siinä tarkoitetaan tuota pakokaasuimuria, eli jos se imee putken päästä, niin putkessa on alipaine ja imee ilmaa pakarin rei-istä. Jos imuri sammutetaa/otetaan pois, niin moottori työntää painetta putkeen ja rei-istä vuotaa ulospäin, ei sisäänpäin.. Esim joissain katsastuksissa mittaavat oviaukossa, ilman imuria, tulisiko semmoisessa parempia tuloksia reikien kanssakin?

                    Tiedä häntä.

                    Jack.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Tietäähän hänet..

                      Jos reikä on muuta putkea ohuemmassa kohdassa, jossa virtausnopeus kasvaa, se tekee reiästä ejektorin, joka imee pakokaasun sekaan raitista ilmaa. Mitä suurempi supistus (virtausnopeuden kasvu) sillä kohtaa, sitä kovemmin imu vaikuttaa. Tämä toimii siis mutkakohdissa varsinkin sisäkaarteessa, kollektoreiden yhdistyessä, laipoissa jne. Jos suorassa tasapaksussa putkessa on reikä, niin se työntää pakokaasua ulospäin eikä siis muuta pakokaasuarvoja. Sama pätee äänenvaimentimen kuoreen.

                      Siis turhaan tukit reiän, väittäisin.
                      ---

                      Comment

                      • ankkuli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 938
                        • Hyvinkää

                        #12
                        kyllä noilla rei'illä jotain vaikutusta on.

                        käytin seiskan leimalla n. kaks viikko sitten ja aluksi ei tullu kun lambda-arvo mittariin ja muut näytti err-- tai jotain. katsari meinasi että on päästöt yli asteikon ja tarjosi hylkyä ennenku pyysin tukkimaan tuplaulostuloista toisen, jolloin meni arvot kohdalleen.

                        näillä oli sellanen imuri joka meni vain toisen ulostulon päälle, vaikka on ihan vakio pönttö. miten ne on muut bemut leimannu, melkein kaikissahan on tuplaulostulo???
                        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          käytin seiskan leimalla n. kaks viikko sitten ja aluksi ei tullu kun lambda-arvo mittariin ja muut näytti err-- tai jotain. katsari meinasi että on päästöt yli asteikon ja tarjosi hylkyä ennenku pyysin tukkimaan tuplaulostuloista toisen, jolloin meni arvot kohdalleen.
                          Mulla kans näytti happiarvot aivan älyttömiä lukemia kun eivät aluksi muistaneet tukkia toista ulostuloa. Siitä kun muistutti niin sitten alkoi olemaan kohdallaan.

                          Tietäähän hänet..

                          Jos reikä on muuta putkea ohuemmassa kohdassa, jossa virtausnopeus kasvaa, se tekee reiästä ejektorin, joka imee pakokaasun sekaan raitista ilmaa. Mitä suurempi supistus (virtausnopeuden kasvu) sillä kohtaa, sitä kovemmin imu vaikuttaa. Tämä toimii siis mutkakohdissa varsinkin sisäkaarteessa, kollektoreiden yhdistyessä, laipoissa jne. Jos suorassa tasapaksussa putkessa on reikä, niin se työntää pakokaasua ulospäin eikä siis muuta pakokaasuarvoja. Sama pätee äänenvaimentimen kuoreen.
                          Olen -Tapi:n kanssa samaa mieltä, että näinhän ilmalla on tapana käyttäytyä. On vaan paha tietää tarkalleen, miten ilma pyörteilee äänenvaimentajassa ja missä kohdassa reiällä on merkitystä ja missä ei. En viitsinyt kuitenkaan riskiä ottaa ja kokeilla. On sen verran matala auto, että paikanpäällä tukkiminen on vaikeata. Toisaalta vaikka reikä on putkessa suoralla kohdalla taitaa putkistossa olla sen verran sykäyksiä, että vuorotellen on imua ja painetta. Jos reikä on putkiston alkupäässä näkyy varmasti arvoissa olipa suoralla tai mutkan kohdalla.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎