Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jakopään kasaus m50b25 Vanos

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mane-
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 8
    • Lahti

Jakopään kasaus m50b25 Vanos

Erikoistyökalun(ja ymmärtämisen) puute aiheuttaa harmaita hiuksia tuon motin jakopään kasauksessa joka olisi kohta ajankohtainen.

Ensimmäisen ongelman aiheuttaa alaketjun asennus joka vaatii ketjunkiristäjän paikalle asennettavaa erikoistyökalua 11 3 390 jota ei ole käytettävissä. Onko se kuinka vakavaa jos ketju ei ole kiristettynä tuohon 1,3 nm:iin ja millaisia ongelmia tämä voi aiheuttaa? Voiko tuota työkalua korvata mitenkään kotikonstein?

Toinen ongelma liittyy vanoksen asennukseen eli kun tuo moottori on varustettu jousilevyllä niin kuinka se vanos nyt asennetaankaan? Meneekö se oikein jos kääntää vain rattaat niin pitkälle oikealle kun menee ja sieltä lähtee kääntämään takaisinpäin sen verran että vanoksen hampaat loksahtavat kohdilleen?
  • arsca77
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 141
    • Nokia

tästä voisi olla apua..

735ia E23 -85

Comment

• atte.o
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2009
      • 894
      • haukipudas

Ketjunkiristäjän paikalleen tarvittavaa erikoistyökalua en itse ole käyttänyt kun olen kansirempan tehnyt. Erikoistyökalulla on ainoana virkana jännittää jakoketju siihen kireyteen mikä siinä on kuin auto on käynnissä. Itse jännitin ketjua kireämmälle sormella ettei ketju ollut aivan löysällä. Ja työkalua käytetään vasta sitten kun katotaan ajoittaako vanos oikein.Elikkä kun kaikki osat ovat läjässä ja pultit / mutterin kiinni. Itsellä oli käytössä alumiinistä teetetty nokkien ajoitus / lukitus työkalu joka on välttämätön remontissa. Ja olikose nyt 8mm tappi joka tuli vauhtipyörään jotta sai moottorin lukittua yläkuolokohtaan.
      E61 M-sport

Comment

• MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

Originally posted by -adde- View Post
        Itsellä oli käytössä alumiinistä teetetty nokkien ajoitus / lukitus työkalu joka on välttämätön remontissa.
        Mistä sait vai teitkö itse?

Comment

• Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

Nykyään motonetistakin näyttää saavan momenttiruuvarin jolla tommoset pienet momentit saa asetettua. Ajattelin itse moisen hommata.
          Jos tarvetta M5x sarjan koneiden täydelliselle ajoitussarjalle vanos "kampineen" niin voin vuokrata, privalla tavoittaa.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

Comment

• Mane-
            Newbiemmer
            • Sep 2005
            • 8
            • Lahti

Kiitoksia vastauksista. Hyvät ohjeet tuolla pelicanpartsin sivuilla, eiköhän se noilla onnistu.

Ok eli periaatteessa ilman kiristintyökaluakin pärjää. Täytyy nyt katsoa vielä miltä se näyttää kunhan pääsee koneen kimppuun. Muut työkalut löytyvätkin jo.

Comment

Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎