Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52 b25 kannenpulttien kierteet korkkas.. mikä paras korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isopahka86
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 64

    m52 b25 kannenpulttien kierteet korkkas.. mikä paras korjaus?

    ongelmana 523 ylikuumeneminen..

    jäähdytin järjestelmään tulee kova paine ja n.10min ajon jälkeen alkaa lämmöt nousta.

    termostaatti purettiin ja sama ongelma..

    pakokaasua ei mitattu syylärin korkista eli ei varmaa tietoa onko kannentiiviste vika.. mutta pahasti vaikuttaa siltä.

    kansi purettiin mutta silmällä ei kannessa vikaa näy ja tiivistekkin näytti täysin ehjältä.

    voiko vuoto olla niin olematon ettei jätä merkkiä tiivisteeseen tai kanteen?

    viime käynnistyksessä tuli lämmintä vesi höyryä putkesta.

    vaihtoon menee ainakin

    vesipumppu, termostaatti, tiivisteet ja pultit
    syylärin korkki, ja termostaatin kotelo.

    kansi höylätään ja koeponnistetaan.
    Last edited by isopahka86; 16-07-2010, 22:39.
    sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Vesipumpun propelli on päässyt irti akselistaan tai lavat on rikki.
    Vaihda vesipumppu ja kokeile katoaako nestettä. Jos nestettä katoaa, niin sitten saat alkaa jumppaamaan kannen kanssa.

    EDIT: Siis mitä helvettiä? Otit kannen jo irti ennen, kuin edes tutkit vesipumppua?
    Last edited by kaol; 11-07-2010, 00:28.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by kaol View Post
      EDIT: Siis mitä helvettiä? Otit kannen jo irti ennen, kuin edes tutkit vesipumppua?
      Älä muuta sano?
      Siis kansi irroitettu vaikka vesipumppu on korkannut???

      Comment

      • isopahka86
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 64

        #4
        vesipumppu oli ehjä. en ainakaan vikaa nähny eikä pyöriny vastaan.

        syyläri on vasta laitettu uusi.
        sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #5
          Originally posted by isopahka86 View Post
          vaihtoon menee ainakin

          vesipumppu, termostaatti, tiivisteet ja pultit
          syylärin korkki, ja termostaatin kotelo.

          kansi höylätään ja koeponnistetaan.
          No, noillahan se tulee kuntoon.
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by isopahka86 View Post
            vesipumppu oli ehjä. en ainakaan vikaa nähny eikä pyöriny vastaan.

            syyläri on vasta laitettu uusi.
            Kokeilit siis myös että siivet eivät olleet irti/löysällä akselista?

            Comment

            • isopahka86
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 64

              #7
              juu siivet ok..ei väljää eikä vikaa tunnu olevan..

              tuosta tulikin mieleen kannattaisiko jättää vanha vesipumppu paikalleen koska on metalli siivillä ja uusi mikä tuli jo on muovi siivillä?
              näytti olevan aika iso ero siivissä vaikka molemmat on saman merkkisiä pumppuja.
              uudessa ropellissa siipiä melkein puolet vähemmän mutta isompi kokoisia.


              pystyykö m52 kantta höylää venttiilit paikalla?
              ei muista kun edellisestä höyläyksestä sen aikaa jo männy.

              turhaa tunti työtä koneistamolle jos joutuu laittaa venttiilit paikalleen höyläyksen jälkeen koe ponnistukseen.
              Last edited by isopahka86; 11-07-2010, 14:46.
              sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523

              Comment

              • isopahka86
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 64

                #8
                e39 523i kantta kiristäessä ensimmäisellä 90asteen käännöllä korkkas 3 kierrettä..

                mikä paras korjaus konsti?

                helicoilit tieten liian lyhyitä.. saako noita esim 4cm pitkänä vai voiko laittaa
                2 peräkkäin?

                wurth illa näyttää olevan kierteen korjausholkkeja jotka kestää kiristää ja noita vois laittaa 2kpl peräkkäin mutta pitää porata 13mm reikä lohkoon joten kestääkö lohko / onko vara porata tuo 13mm reikä?

                yksi mahdollisuus vois olla että jos löytyis jostain autosta esim 11*110mm kannenpultit niin vois tehdä uudet kierteet lohkoon ja kannestakin menis läpi 11mm pultti suoraan.

                kolmas vai neljäs vaihtoehto että porais kanteen 12mm reiät ja lohkoon 12mm kierteet varmaan vielä kestäis 12mm jengata.

                mikä paras vaihtoehto?
                sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by isopahka86 View Post
                  mikä paras vaihtoehto?
                  Vaihtaa lohko ja harkita työtapojen muutosta että onnistuisi ensi kerralla

                  Jos ei löydä pitkiä helicoileja tai vastaavia, tulee varmasti korjauskierre ylös. Harvapa noita on onnistuneesti korjannut.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Larry
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 646
                    • höpö

                    #10
                    [QUOTE=Cell;2074390]Vaihtaa lohko ja harkita työtapojen muutosta että onnistuisi ensi kerralla

                    Jos ei löydä pitkiä helicoileja tai vastaavia, tulee varmasti korjauskierre ylös. Harvapa noita on onnistuneesti korjannut.[/QUOT

                    Tuntus nuin järellä aateltuna että jos korjais kierteen vaikka tuolla würthin sarjalla (on muuten aivan pätevä) ja laittais kunnon pinnapultit, niin luulis kestävän.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      noista alulohkoista on korkannut kierteitä koneiden ylikuumentuessa.. ei uusi asia..

                      ja tietenkin asian huomaa vasta sitten kun kiristää.. =)
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • isopahka86
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2006
                        • 64

                        #12
                        ilmeisesti vika ei ole kiristäjässä vaan alumiini lohkoissa..

                        4 edellistä kansi remonttia tehty ja ei ongelmia mutta tämä tieten kuumunu liikaa ja kansi oli 3kymppiä kupera joten nostanu kierteet keskeltä ylös.

                        onko esim sellaisia pinna pultteja jossa lohkoon tuleva kierre ois 12mm ja kannen puolella 10mm mutterit?

                        ilmeisesti kaikki pinnapultit 10,9 kovuus joten voihan tuollaiset vaikka tehdä...
                        mutta valmiinakin sais olla.

                        jos poraa lohkoon 11mm reiät ja jengaa 12mm kierteet pohjaan noin 4cm ja tuonne lukkoliimalla pinnapultit niin tuntuis pysyvän koska 12mm kierteethän on kestävämmät kuin alkuperäiset 10mm kierteet..????
                        sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by isopahka86 View Post
                          ilmeisesti vika ei ole kiristäjässä vaan alumiini lohkoissa..
                          Alumiinin ja raudan lämpölaajeneminen on erilaista ja normaalissa koneenkäyntilämpötiloissa tuo on vielä toimiva (yleensä) mutta koneen kuumentuessa liikaa korkkaa kierteet..

                          Ja tähän bmw on myös herännyt kehittämällä alumiiniset kannenpultit esim N52 koneessa jotta lämpölaajeneminen olisi samanlainen.

                          Itse kokeilisin myös liimata uudet pinnapultit.. Jollei sopivia löydy, teettämällä ainakin saa mitä haluaa..
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • isopahka86
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 64

                            #14
                            juu taidanpa tehdä sen että 12mm / 10mm pinnapultit ja liimalla kiinni..

                            kannattaisko vanoksen tiivisteet vaihtaa samalla kun se on irti koneesta.
                            vanoksen kunnosta ei ole mitään tietoa koska en ole autolla ajanu koskaan.


                            jospa nyt kone tulisi kuntoon..

                            uutta osaa tuli

                            kannentiiviste + pultit
                            venttiilikopan tiiviste
                            termostaatti
                            termostaatin kotelo
                            vesipumppu
                            päisuntasäiliön korkki
                            huohotin putki venttiilikopasta separaattoriin.
                            ja kannen koe ponnistus.
                            sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523

                            Comment

                            • isopahka86
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 64

                              #15
                              mistä mahdollisesti sais pinnapultteja 12*130mm + käypät mutterit?
                              mistä löytyis kalajoen lähistöltä kovempia muttereita onko noissakin kovuus 10.9 tai 12.9

                              itseltä löytyis 12mm 12.9 pultteja ja sorvillahan tuosta toinen pää saadaan 10mm kierteelle.

                              eli mutteritkin pitäis olla 10mm..

                              kumpi parempi pinna pulttina 10.9 vai 12.9?

                              kierteet menis ilmeisesti mutterista jos pultti on kovempaa.

                              riittäisköhän mutteriksi 8,8 kovuuella jatko mutteri eli noin 30mm pitkä?
                              sigpic318i / 316i / 318i / 525tds / 525i / 325td / 523i / 730 / 528 / 520 / 520 / 523

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎