Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 l-jet vejottomuus kansirempan jälkeen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    M20B20 l-jet vejottomuus kansirempan jälkeen?

    Elikkä tuossa viime kesänä päätin että täytyy tuossa intin aikaan roplata yläkertaan uudet osat kun alkoi olla melko finiitto tuo originaali -84 koneisto. Hommaanhan lähdettiin vähän jännitteän koska aikaisempi "suurempi" koneremontti oli jotain piikin 2-t myllyä vastaava. On kuitenkin tullut aina lopulta vaikeuksien ja vastusten kautta saatua vehkeet läjään ja toimivaksi niin sillä periaatteella lähdettiin nyttenkin..
    Nyt sitten rempan jälkeen alkaa noin 2000km jälkeen hiipiä mieleen ajatus että ei ole ehkä ihan säädöissä tuo pata, vejotonhan tuommonen kakslitranen on luonteeltaan mutta tässä "sisäänajon" jälkeen kokeiltua hieman sitä huimaa huippunopeutta, jäi ~150kmh vähän vaivaamaan hampaan väliin sekä kaupungissa myös melko hiljasta kunnes kierrokset alkaa huidella 4500rpm eikä senkään jälkeen vanhaa micraa ohi päästetä. Myös kulutus on ollut ajotyylistä huolimatta päälle 10l satkulle joka tankilla Autoonhan tuli vaihdettua kansirempan yhteydessä M50B20 suuttimet. Yläkertaan uusittiin nokka, keinut, säätöpalat, kansipaffi yms. eli joutui ottamaan tuon remmin pois paikaltaan(joka luonnolisesti uusittiin samalla). Nyt sitten on tultu siihen tulokseen ettei mahda ihan kaikki pollet olla tallissa, mahtaako koko orkesteri johtua sytytyksen säädöstä vai onko tosiaan M50B20 suuttimet noin "käymättömät" m20 koneeseen? Moottorihan on vm. 84 ja sitä kaikista vittumaisinta kertaa kaikkineen alipainehässäköineen. Mitenkä mahtaa tässä kuvassa oleva osa nro. 12 toimia, ja onko sen toimintaa mahdollista tarkistaa? Eilen sen purin mutta totesin kaikkien osien sisällä olevan kondiksessa. Entä löytyykö mistään mahd. taulukoita joissa on noita suuttimien arvoja/kokoja? On tuossa jo tullut otettua sytkän säätämisestäkin sen verran selville että kunhan jostain saisi tuon lampun niin voisi lähteä harjoittelemaan sitäkin.

    Ja tähän loppuun vielä semmonen huomio tuosta värkin toiminnasta että kun tuli tänään tinailtua ja kolvailtua tuo mittaristo kuntoon jotta alkoi tuo lämpömittarikin pelaamaan niin autossa nousee lämmöt maantie ajossa muutaman viisarin paksuuden verran ylöspäin ja kulutusmittari satasen vauhdissa ~10-12l :think Kaupunkiin tultaessa sitten taas laskee.. Tyhjäkäynnilläkin vähän heittelee mutta se lienee viskon syy.. On ilmattu kunnolla, vesipumput ja termarit myös OK.

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    1. Jako hampaan jäljessä nokka-akselilla
    2. Sytytys säädetty väärin.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      #3
      Originally posted by T3 View Post
      1. Jako hampaan jäljessä nokka-akselilla
      2. Sytytys säädetty väärin.
      Doodiih, nämä pyöriny itelläkin mielessä. Äskön tuossa kokeilin nyt sitten tuota säätöä (merkkasin ensin kohdan missä virranjakaja oli) ja aloin käännellä niin se oli pyöräytetty täysin vastapäivään, eli ilmeisesti myöhäselle? Lykkäsin sitten auton tulille ja pikkuhiljaa aloin aikastamaan niin melkein heti alkoi pyöriä raskaasti ja tyhjäkäynti putosi. Eli oli säädetty myöhäsimmälleen ja siinä asennossa auto pelaa joten kuten ja pyörii "vapaan"olosesti

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • sleepertuning
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 662
        • Kotka

        #4
        Kyllähän se sytkä nyt vaan ois hyvä saada lampulla kohdalleen...
        Toki T3:n mainitsema jakopään ajoitus vieläkin tärkeempi.
        Myös noiden suuttimien soveltuvuus kys. koneeseen että saadaan se syöttö oikeaksi. En tiedä noiden virtausarvoja vert. originaaleihin.
        Venttiilienvälykset ois hyvä tarkistaa myös.
        Last edited by sleepertuning; 15-07-2010, 21:20.

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #5
          Huomenna tuikataan sytkä kohdalleen sikäli mikäli siinä on nyt varaa säätää, omituista että se on säädetty aikasemman omistajan toimesta jo täysin toiseen laitaan.. Samoten tuntuu tyhmältä että pienikin aikaistaminen saa auton pyörimään raskaasti ja tukkoisesti. Huomenna sitten tosiaan avautuu vähän enemmän kun pääsee sen lampun kanssa kikkailemaan. Venat säädetty jo kahteen otteeseen tuossa 2000km sisällä. Täytyy seuraavaks varmaan pakokaasutesterissä kattoo tuota seosta kohdalleen. Mun mielestä tuo säksättää vieläkin melko paljon siihen nähen että yläkerta on rempattu.. Ö-pumppukin tuli putsattua kun käytin pohjaa irti.

          Edit: Onko olemassa muuta säätöä osakaasun seokselle kun tuo IMM:n kiekon rullailu? Ja mitä mahtaa tehdä tuossa autossa linkin kuvassa oikeassa alareunassa oleva pressure sensor? Tässä kuvassa näkyy oikeassa nurkassa..
          Last edited by Magirus; 15-07-2010, 23:37.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • herma
            Newbiemmer
            • Feb 2009
            • 18
            • Oulu

            #6
            jos tosiaan on tuo virranjakaja aivan tappiin säädetty, niin vois kuvitella että jakoremmin vaihdon yhteydessä on hypännyt pari hammasta se jakajan akseli. siinä jakajassahan on merkit missä pitäisi olla suunnilleen. jos ei saa säädettyä sinne asti niin jakoremmiä irti vain.

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7041
              • Forssa

              #7
              Vaikka nämä jo tiesitkin niin kerron silti. Otat virranjakajan kannen pois ja siitä rungosta löytyy ykkösen kohdalta ura, johon pitää säätää pyörijä oletukseksi. Jos ei jakajaa saa käännettyä siihen niin remmi irti ja pyörität ratasta niin kauan että osuu kohdalle (huom jakajan säätö tasan keskelle!). Siitä sitten lampun kanssa se hienosäätö.
              Noilla eväillä sytkä kohdillaan.

              Nimim: kerran M20:n sytkän saanut päin honkia remmin vaihdon yhteydessä
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • sleepertuning
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 662
                • Kotka

                #8
                Last edited by sleepertuning; 16-07-2010, 12:22.

                Comment

                • sleepertuning
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 662
                  • Kotka

                  #9
                  Tuplat...

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #10
                    Doodiih, nyt on leikitty vähän lampun kanssa.. Eli aluksi auto lämpöiseksi ja sitten sytytyksen "ennakonsäätimestä" alipaineletkut irti -> mitä vittua, tyhjäkäynti pysyy edelleen 750rpm eikä auton tyhjäkäynnissä mitään eroa :s Nooh, tyhjäkäyntiruuvia niin paljon auki kun saa -> tyhjäkäynti nousee 1500rpm kierrokseen ja auto alkaa ryntäillä 1000rpm-1500rpm välille. Sitten vilkaisua ajotuslampulla niin |Z on noin 1.5cm yli siitä alumiinikopassa olevasta merkistä kun lamppu välähtää. Kun kierroksia nostaa niin |Z kirjain vaan "pakenee" enemmän eikä virranjakajassa ole varaa enää kääntää aikasemmalleen. Eli pitääkö tämä tarina nyt paikkansa? Ja miten auto on voinut toimia noinkin hyvin vaikka sytty on ilmeisesti ollut ihan päin vittua. Nyt sitten yritetään muuttaa tuota virranjakajan ennakkoa purkamalla se irti, sekä nostamalla ja vaihtamalla se eri hampaalle tuonne lohkoon.. Kun tämä on ilmesisesti mahdollista sekä tuntuu helpommalta konstilta kun hyppyyttää tuolta remmiltä..
                    Last edited by Magirus; 16-07-2010, 14:06.

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by Magirus View Post
                      Nyt sitten yritetään muuttaa tuota virranjakajan ennakkoa purkamalla se irti, sekä nostamalla ja vaihtamalla se eri hampaalle tuonne lohkoon.. Kun tämä on ilmesisesti mahdollista sekä tuntuu helpommalta konstilta kun hyppyyttää tuolta remmiltä..
                      No mutta noinhan se nimenomaan pitääkin muuttaa. Turha siinä on jakopäätä alkaa purkamaan.
                      Hommassa on kuitenki yksi vaaratekijä. Jakajalta menee öljypumpulle käyttöakseli, tämä akseli pyrkii aina nousemaan jakajan mukana ylös. Jos akselin yläpäässä on olemassa vielä sellainen alkuperäinen pakelliitista tehty "prikka", niin homma on ok. Tuo prikka estää akselin nousun jakajan mukana ja se jää omalle paikalleen öljypumppuun sille varattuun koloonsa. Mikäli tuo "prikka" on jos vuosien saatossa sieltä hävinnyt (Kyllä, kuuma öljy haurastuttaa pakelliittiprikan ja se murenee pikkuhiljaa palasiksi), nousee askeli jakajan mukana ylös ja pahimmassa tapauksessa se irtoaa jakajasta juuri siinä kriittisessä vaiheessa. Sitten kuuluukin "klonk" ja akseli on öljypohjassa. Sitä onkin kiva kaivaa sieltä pitkän magneetin avulla.
                      Jos näyttää siltä, että akseli meinaa tulla jakajan mukana ylös, on viisainta heti napata siitä sormilla kiinni, kun mahdollisuus on. Laittaminen takaisin pumpun koloon onnistuu, kun napsauttaa lukkopihdit tiukkaan akselin päähän ja taskulampulla etsii pumpun kolon ja sitten tökkää sen akselin oikeaan paikkaansa.
                      Voisin veikata, että useampi "saatana" ja "perkele" on päässyt tässäkin maassa, kun se akseli on kolahtanut öljypohjaan
                      Last edited by T3; 16-07-2010, 14:52.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        #12
                        Doodiih onnistuhan se hampaalla siirto. Juuri maanantaina vaihdoin ne pakeliittiprikat sinne, meinasi vielä jäädä laittamatta kokonaan kun vanhat hajosi enkä keksiny niiden merkitystä kun käytin ö-pumppua ja pohjaa irti. Joutu sitten viikonlopun yli odottelemaan uusia prikkoja, tässä taas ois pitäny paikkansa että hätäilemällä ei tuu kun kusipäisiä lapsia jos olisi kasannut ilman. Nyt on säädetty 3000rpm ja |Z merkki kohdalleen. Auto vetää kun 535, tai tuntuu ainakin siltä kun on viime kesän ja tämän kesän ajanut sytkä vituillaan Kulutuskin laski heti satasen vauhdissa 2-3l. Ainut vaan että jos tempasee lämän tiskiin matalilta (2500rpm ja siitä alaspäin) niin alkaa nakuttaa :think Nyt sitten alkaa se seosten säätö.

                        Mites muuten onko tuo sytkä nyt sitten kohdillaan, kun joutui tehdä niin että toinen piti kierroksia siinä 3000rpm ja toinen sääti, kun tyhjäkäyntiä säätämällä ei saanut niin korkialle? Ja onko oikeaa tapaa tarkistaa tuon ennakon säätimen kuntoa?

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • herma
                          Newbiemmer
                          • Feb 2009
                          • 18
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Magirus View Post
                          Nyt sitten yritetään muuttaa tuota virranjakajan ennakkoa purkamalla se irti, sekä nostamalla ja vaihtamalla se eri hampaalle tuonne lohkoon.. Kun tämä on ilmesisesti mahdollista sekä tuntuu helpommalta konstilta kun hyppyyttää tuolta remmiltä..
                          Itse kyllä vain ottaisin sen jakoremmin irti yläpäästä ja sitte työntäsin sitä remmiä sinne suuntaan mihin pitää säätää samalla kääntäen pyörijästä. Erittäin yksinkertainen toimenpide omasta mielestä.

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by herma View Post
                            Itse kyllä vain ottaisin sen jakoremmin irti yläpäästä ja sitte työntäsin sitä remmiä sinne suuntaan mihin pitää säätää samalla kääntäen pyörijästä. Erittäin yksinkertainen toimenpide omasta mielestä.
                            En missääntapauksessa halua vittuilla, mutta mietipäs asiaa vaikka yön yli ja kerro oletko sitten vielä samaa mieltä vinkkisi toimivuudesta.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • sleepertuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 662
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by T3 View Post
                              En missääntapauksessa halua vittuilla, mutta mietipäs asiaa vaikka yön yli ja kerro oletko sitten vielä samaa mieltä vinkkisi toimivuudesta.
                              Vastaaja ilmeisesti tarkoitti, että hihna on irti yläpäästä ja hyppää kampiakselin pyörällä, kääntäen ainoastaan jakajan akselia :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎