Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 moottorin kiristimen tyypin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dunkelgrun
    Newbiemmer
    • Apr 2010
    • 27
    • Espoo

    M52 moottorin kiristimen tyypin vaihto

    Rumpumallinen alkaa M52:sta olla tiensä päässä. Kun vaihdan uudentyyppiseen, niin pitääkö silloin lisätä kanssa se ylimääräinen rulla (epäkeskokiinnityksellä) laturin viereen?

    Mikään ohje, jota löysin, ei maininnut asiasta mitään.. Ilmeesti asia on nähtävissä niin, että uudella voi korvata vanhan, eikä se tarvitse epäkeskorullaa?

    Edit:

    Itse itselleni vastaten: http://www.schaeffler.com/remotemedi...0022_de_en.pdf

    Melko hyvät asennusohjeet löytyi tuohon INAn konversiokittiin, joka mullakin on. Oikeaa kokemusta tuo ohje ei (tietenkään) korvaa, mutta tältä pohjalta eikun vaihtamaan ja ilmeesti ei tarvii sitä ylimääräistä rullaa.
    Last edited by dunkelgrun; 28-07-2010, 15:48.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Ihan mielenkiinnosta onko tuossa nyt käytännön eroa hydraulisen ja mekaanisen kiristimen välillä käytännössä? Toimiiko toinen jouheammin esim?
    Tuohon hydrauliseen näkyy kelpaavan halvempi 70mm perusrulla mitä löytyy mistä vaan, se on toki plussaa.

    Sitä epäkeskoa kiristinrullaa tarvitaan mikäli asennetaan tehokkaampi laturi.
    En muista oliko myös tuon laturin vaihdon seurauksena pikkasen eri pitunen remmi myös. Mutta kuitenkin tuo rulla tuo laturille lisää pitoa.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • dunkelgrun
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 27
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Ihan mielenkiinnosta onko tuossa nyt käytännön eroa hydraulisen ja mekaanisen kiristimen välillä käytännössä? Toimiiko toinen jouheammin esim?
      Tuohon hydrauliseen näkyy kelpaavan halvempi 70mm perusrulla mitä löytyy mistä vaan, se on toki plussaa.
      En minä mistään juoheudesta tiedä... Suunnilleen samalla voimalla mun mielestä aukesi vanha jousella oleva ja uusi hydraulinen. Sama 70mm rulla niissä näytti olevan? En nyt mitannut, mutta samalta näytti.

      Vaihdoin siis sen takia, että kuivalla/kylmällä ilmalla kylmäkäynnistyksen jälkeen sellaista huojuvaa ulinaa kuului, vaikka olin vaihtanut kummatkin rullat.

      Hyvin se meni noilla ohjeilla: ei mitään ihmeellistä tai yllättävää.

      Sitä epäkeskoa kiristinrullaa tarvitaan mikäli asennetaan tehokkaampi laturi.
      En muista oliko myös tuon laturin vaihdon seurauksena pikkasen eri pitunen remmi myös. Mutta kuitenkin tuo rulla tuo laturille lisää pitoa.
      Ok, hyvä tietää. Laturin hihnan tulon ja lähdön kulmasta näkeekin, että sitä varten se on. Tuumin lähinnä, että jättääkö hydraulinen löysemmälle, joilloin tuo olisi tarpeellinen joka tapauksessa.

      Comment

      • dunkelgrun
        Newbiemmer
        • Apr 2010
        • 27
        • Espoo

        #4
        Luulen muuten, että Motonet on tehnyt virheen tuon konversiokitin hinnoittelussa. Maksoin täydellisestä INAn kitistä ~45 euroa (rullineen ja kaikkine tarvittavineen). Oiskohan jääny ykkönen pois edestä hinnasta?

        Jos tuollaista haluaa ja hinta tosiaan on väärä, niin eikun kipinkapin ostamaan mikäli tarvetta on.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Niin siis rullan koko on varmasti sama mutta käytin sanaa "perusrulla" koska tuo hydraulinen malli käyttää erilaisella kiinityksellä olevaa rullaa mitä on helposti saatavilla erikseen.
          Sensijaan mekaniisessa kiristemessä on semmonen rulla mihin tulee paksumpi pultti keskelle joka itsessään tulee laakerikehiin asti kiinni, tätä ei löydy mistään erikseen.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • dunkelgrun
            Newbiemmer
            • Apr 2010
            • 27
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Niin siis rullan koko on varmasti sama mutta käytin sanaa "perusrulla" koska tuo hydraulinen malli käyttää erilaisella kiinityksellä olevaa rullaa mitä on helposti saatavilla erikseen.
            Sensijaan mekaniisessa kiristemessä on semmonen rulla mihin tulee paksumpi pultti keskelle joka itsessään tulee laakerikehiin asti kiinni, tätä ei löydy mistään erikseen.
            Nytte kun sanoit, niin toden totta. Vanha oli paksu ja aukesi 16mm hylsyllä ja uudessa oli ohut ja muistaakseni T50.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎