Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 öljyä imusarjassa, huohotusjärjestelmän toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • songoku
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 70

    M52 öljyä imusarjassa, huohotusjärjestelmän toiminta

    Autona on 323 m52 koneella ja ongelmana on nyt noin 2000 km ollut öljyn syönti. (n 1l/1000km) Aiemminkin söi noin 1l/5000km mutta nyt siis enemmän. Heti ensimmäiseksi vaihdoin separaattorin ja putket ei myöskään ole tukossa. Öljymerkkien vaihtokaan ei ole auttanut.

    Nyt sitten lähdin avaamaan konetta ja olen siinä vaiheessa että venttiilikoppa ja imusarja on irti. Jäin nyt ihmettelemään imusarjan öljyisyyttä. Jonkin verranhan sinne kai normaalistikkin öljyä menee huohotusilmasta, mutta kun tuossa on tuo separaattorikin niin ei kai sitä kovin paljon siellä pitäisi olla? Venttiilitkin imupuolella oli öljyssä.

    Epäilin öljyn syönnin johtuvan venttiilin ohjureista/kumeista tai kannentiivisteestä, mutta kun tuo imusarja oli niin öljyinen niin mietin vain voisiko siinä sittenkin olla joku huohotusongelma, vaikka separaattorinkin vaihdoin? Vai voisiko esim imupuolen venttiilin ohjurit tai kumit vuotaessaan öljytä koko imusarjan?

    Muuta asiaan liittyvää: Savuttaa etenkin moottorijarrutuksen jälkeen, muuten aika vähän. Puristukset 10,5 ja ohivuoto 10-14 muissa sylintereissä paitsi 4. jossa 9,5bar ja 22%
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Tarkistitko separaattorilta öljytikulle menevän letkun kunnolla? Puhalsit läpi ja meni ilmaa hyvin? Voi olla myös tukossa itse öljytikun putkessa, koska siellä on kaikista kapein osa.
    Tarkista että ilma kulkee myös tikun putken läpi.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • songoku
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 70

      #3
      Ei pitäisi olla se öljytikun juurikaan tukossa. Ilmaa meni läpi hyvin ja olen aiemminkin muutamaan kertaan tarkistanut puhaltamalla venttiilikopalta tulevaan putkeen ja on kuulunut kun öljy kuplii öljypohjassa.

      Vanhalla separaattorilla oli aika kova imu öljykorkin aukosta tyhjäkäynnillä ja sammu ajastaan korkki auki. Uudella on vähän miedompi imu ja pysyy käynnissä, mutta imua kuitenkin. Kuuluuko tuonne kampikammioon tulla imua? Ja onko kukaan perehtynyt tuon separaattorin toimintaan tarkemmin, että miten se erottelee öljyn ja ilman ja kuitenkin aiheuttaa aika kovan imun kampikammioon? Kun eihän siinä ole kuin tavallinen kumikalvo..

      Comment

      • Tucci
        Bimmer Rookie
        • Jul 2010
        • 76
        • Finland

        #4
        pistetään nyt tähän kun puhutaan huohotusjärjestelmästä niin, eikö sen venttiilikopan ja ruiskun välisen letkun voi poistaa ja keksiä sinne jotkut suodattimet venttiilikopan päähän ja ruiskun päästä reikä tukkoon?

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Tucci View Post
          pistetään nyt tähän kun puhutaan huohotusjärjestelmästä niin, eikö sen venttiilikopan ja ruiskun välisen letkun voi poistaa ja keksiä sinne jotkut suodattimet venttiilikopan päähän ja ruiskun päästä reikä tukkoon?


          Oikein vuoden idea taas.

          Jos nelosessa on huonot puristukset ja ohivuotoa, niin selvitäppä seuraavaksi puhaltaako se imu- tai pakosarjaan. Jos ei, niin tais mennä kone vaihtoon/remonttiin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • songoku
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 70

            #6
            Vastaan nyt osittain omaan kyselyyni huohotuksesta. Eli ilmeisesti se separaattorin mötikkä pitää kampikammion alipaineisena imusarjaan nähden. Moottori sammuksissa jousi painaa kalvoa kiinni ja kun imusarjasssa on alipainetta, tuo alipaine avaa kalvoa ja näin se huohottaa. Täydellä kaasulla imusarjan alipaine on niin pieni että sieltä ei enää juuri imua tule. Tuon kalvon ohi menee kuitenkin öljyä tai öljyhöyryä jos ei se sitten ehdi tiivistyä ennen kalvoa ja valua takaisin öljypohjaan. Eli vähän siitä pääsee öljyä imusarjaan aina. Korjatkoon joku viisaampi jos ei mennyt oikein.

            Voisiko ne, jotka ovat irroittaneet imusarjansa, kertoa oliko öljyä vai ei? Olisi mukava tietää onko tuossa huohotuksessakin vielä jotain vikaa ennen kuin koko kannen avaa. Ja onko muita mahdollisia syitä öljylle imusarjassa?

            Tuosta huohotinventtiilin poistosta, niin eikös se onnistu ihan hyvin kun vain tukkii sen imusarjalle menevän aukon. Ei vain ole laillista päästöjen takia.

            Comment

            • songoku
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 70

              #7
              Originally posted by Cell View Post


              Jos nelosessa on huonot puristukset ja ohivuotoa, niin selvitäppä seuraavaksi puhaltaako se imu- tai pakosarjaan. Jos ei, niin tais mennä kone vaihtoon/remonttiin.
              No ei enää oikein onnistu kun aloin jo purkamaan ja ei oo itellä laitetta. Tai ees kompuraa. Se korjaaja joka teki ohivuotomittauksen ei sanonu vuotosuunnasta mitään ja piti 22%kin hyvänä. Kuuleeko vuodon ihan selvästi? Toivottavasti ei oo alakerrassa vika

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4987
                • 013

                #8
                Aikanaan kun vaihdoin M52B28:n imusarjan niin katsoin mitä se on syönyt. Ei voi puhua että olisi lainehtinut öljyä mutta tietenkin huomasi lievän öljyn kiillon. Esim. käänsit nurinpäin niin ei sieltä tippunut öljyä. N. vuosi ennen irrotusta oli tehty täydellinen huohotin remppa (separaattori, letkut, öljytikun putsaus..)

                Comment

                • songoku
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 70

                  #9
                  No joo.. Ei sitä omassakaan sentään mihinkään valu. Jos sormella pyyhkäisee niin selkeästi jää tippa sormeen. Ehkä saman verran kun nyt venttiilikopan alla on kaikissa osissa öljyä kun ovat jo pidemmän aikaa seisoneet ja valuneet. Separaattorilta imusarjalle tulevassa pätkässä oli kuitenkin ehkä enemmän öljyä kuin sinne öljypohjaan palaavassa putkessa.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Ihan normaalia että imusarja on öljystä kostea, ei ne täysin kuivia koskaan ole.

                    Kalvo pyrkii pitämään kampikammion alipaineen vakiona, sen alla oleva separaattori toimii sykloni-periaatteella ja erottelee suurimmat öljyt veks öljypohjaan palauttamista varten.

                    22% on huono tulos, koska muista on tullut huomattavasti vähemmän. Alle kympin puristuspaine on myös huono tulos, kun muista on tullut selvästi enemmän. Jos ohivuotomittailuun ei enää ole mahista, nappaa kansi pois vaan. Jos siellä on kaikki ok, näkynee luultavasti pytyn seinämistä jo onko vika alakerrassa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • songoku
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 70

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Ihan normaalia että imusarja on öljystä kostea, ei ne täysin kuivia koskaan ole.

                      Kalvo pyrkii pitämään kampikammion alipaineen vakiona, sen alla oleva separaattori toimii sykloni-periaatteella ja erottelee suurimmat öljyt veks öljypohjaan palauttamista varten.

                      22% on huono tulos, koska muista on tullut huomattavasti vähemmän. Alle kympin puristuspaine on myös huono tulos, kun muista on tullut selvästi enemmän. Jos ohivuotomittailuun ei enää ole mahista, nappaa kansi pois vaan. Jos siellä on kaikki ok, näkynee luultavasti pytyn seinämistä jo onko vika alakerrassa.
                      No eiköhän tuon imusarjan öljyisyyden voi tulkita ihan normaaliksi mullakin.

                      Voisin tietysti yrittää tutkia ohivuotoa vaikka pumppaamalla tehokkaalla pyörän pumpulla ilmaa (yli 10 bar) sylinteriin puristusmittarin letkulla, kun vain keksisi siihen liittimen. Mutta onko se sitten kuinka helppo kuulla tai muuten havaita se vuotosuunta?

                      Kansi lähtee joka tapauksessa varmaan irti kun öljyä syö ja tuo yksi pytty on huonompi. Onko kellään kokemusta että kannentiivisteen takia olisi syönyt öljyä eikä muita oireita ollenkaan.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by songoku View Post
                        No eiköhän tuon imusarjan öljyisyyden voi tulkita ihan normaaliksi mullakin.

                        Voisin tietysti yrittää tutkia ohivuotoa vaikka pumppaamalla tehokkaalla pyörän pumpulla ilmaa (yli 10 bar) sylinteriin puristusmittarin letkulla, kun vain keksisi siihen liittimen. Mutta onko se sitten kuinka helppo kuulla tai muuten havaita se vuotosuunta?

                        Kansi lähtee joka tapauksessa varmaan irti kun öljyä syö ja tuo yksi pytty on huonompi. Onko kellään kokemusta että kannentiivisteen takia olisi syönyt öljyä eikä muita oireita ollenkaan.
                        Jos ei ulospäin eikä nesteen sekaan mene öljyt niin kannentiivisteestä se syöminen ei johdu.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • songoku
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 70

                          #13
                          Originally posted by JJT View Post
                          Jos ei ulospäin eikä nesteen sekaan mene öljyt niin kannentiivisteestä se syöminen ei johdu.
                          No niin luulisi. Mutta alakertaakin kehutaan kestäväksi enkä ole kuullut että kukaan olisi venttiilinohjurinkumejakaan vaihtanut.. Kansia taas moititaan niin moni on veikannut että vika on siinä. Kai siihen teoreettinen mahdollisuus on että olisi öljykanavasta suoraan väylä joko pakosarjaan tai palotilaan.. Täytyy vain avata kun kerkiää ja katsoa.

                          Comment

                          • Tucci
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 76
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post


                            Oikein vuoden idea taas.

                            Jos nelosessa on huonot puristukset ja ohivuotoa, niin selvitäppä seuraavaksi puhaltaako se imu- tai pakosarjaan. Jos ei, niin tais mennä kone vaihtoon/remonttiin.

                            Selitä tarkemmin miksei huohotus härveliä vois heivata mäelle?

                            Comment

                            • songoku
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 70

                              #15
                              Pistetään nyt kuva 4. sylinteristä, kun kansi on irti.
                              Muissa sylintereissä näkyi vain tuota vaakasuuntaista hankaumaa.
                              Nelosessa vaakasuuntaista oli vähemmän ja vähän erottui pystysuunnassakin jälkiä. Osaisiko joku analysoida onko tuossa merkkejä männänrekaiden jumittumisesta?
                              Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎