Announcement

Collapse
No announcement yet.

PAINEENSÄÄDIN m20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mc_Ozo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 143
    • Mikkeli

    PAINEENSÄÄDIN m20

    Eli miten saa m20 moottorin polttoainepainetta kasvatettua, (ruiskupaineita, mitä lie) paineensäätimestä, mutta miten? Pitääks jotain jousta kiritää vai löysätä. Tarkat ohjeet, kitos. En ole mikään F1 mekaanikko. Kuvat on selkeitä ja omakohtainen kokemus asiaa. Eli niitä kiitos.

    Millainen vaikutus tällä on suorituskykyyn ja paljon painetta voi 520i -88 260tkm koneessa nostaa ja mikä on vakio paine? Miten paineenkasvu mitataan vai onko vaan perstuntumalla säädettävä?

    -------------------------------------------
    Kiittämättömyys on maailman palkka :( -----> :juo
    From zero to hero
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Pistä paine mittari T haaralla vaikka asteikolla 0-5bar, mielellään nestevaimennettu bensalinjaan ennen paineensäädintä. Vaikka siihen missä menee letku suutinpukkiin.

    Vakio paine tossa on 2.5bar

    Tietääkseni tota säädintä ei pysty virittämään mitenkään.
    Mutta voit pistää puristimen paluuletkuun paineensäätimen jälkeen. Katsoo sitten mittaristä miten se nuosee.

    Mutta pers tuntumalla tota on turha säätää. Ei siitä mitään hyötyä ole.
    Melkein tarttet seosmittarin siihen.

    Eikä paineen nostaminen tuo juuri yhtään sen enempää tehoa. Ellei imupuolta ole paranneltu. Esim. isommalla kaasuläpällä, ilmamäärämittarilla tai paremmin virtaavalla suodattimella.
    Tai sitten virtaavammalla pakosarjalla
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • tonnikala
      Bimmer Rookie
      • Dec 2002
      • 199
      • Mikkeli

      #3
      Re: PAINEENSÄÄDIN m20

      Originally posted by Mc_Ozo
      Eli miten saa m20 moottorin polttoainepainetta kasvatettua, (ruiskupaineita, mitä lie) paineensäätimestä, mutta miten?
      Ei onnistu vakiosäätimellä. Uusi säädin tai vanhaan säätökansi (esim http://www.amworks.com/irtokannet.htm ).

      Originally posted by Mc_Ozo
      Millainen vaikutus tällä on suorituskykyyn
      Ei minkäänlaista, jos lähtökohtana on vakiokone.

      Originally posted by Mc_Ozo
      paljon painetta voi 520i -88 260tkm koneessa nostaa ja mikä on vakio paine?
      Noin barin voi lisätä ilman pelkoa suuttimien vuotamisesta. Vakiopaine on 2.6 bar tai 3 bar, viisaammat korjatkoon

      Originally posted by Mc_Ozo
      Miten paineenkasvu mitataan vai onko vaan perstuntumalla säädettävä?
      Bensapainemittarilla. Samalla kun asennat sen näet paljonko on vakiopaine.


      ps. älä muuta bensapaineita autostasi.

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Re: PAINEENSÄÄDIN m20

        Tahtoo muutenkin jo noissa vanhemmissa suuttimet vuotaa, niin miksi lisätä ongelmia entisestään...
        Mitään käytännön vaikutusta tehoihin et saa jollei koneelle ole tehty jotain muutakin.
        Paine mitataan polttoaine painemittarilla.
        Vakio paine noin 3bar.
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          #5
          Paineensäädin

          Kyllä sitä vakiosäädintäkin saa roplattua. Puristaa vähän kasaa vaikka ruuvipenkissä ja hoplaa, paineet nousee. Huom. on huomattavasti helpompaa puristaa sitä kasaan kuin oikoa uudestaan eli malttia.
          Mutta tosiaan onko siinä mitään JÄRKEÄ?

          Ps. Polttoaineen paine mitataan verrattuna imusarjan ALIPAINEESEEN eli ilman alipainemittaria on vaikea arvioida onko se paine alkujaankaan oikea. Eli se esim. 3 bar vakio välillä imusarjan alipaine - bensanpaine.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • tonnikala
            Bimmer Rookie
            • Dec 2002
            • 199
            • Mikkeli

            #6
            Ottaa bensanpainesäätimestä alipaineletkun irti, niin näkee todellisen paineen (tai siis todellisen paine-eron). Jos sanotaan että bensanpaine on 3bar, ni silloin se on sen 3 bar silloin ku letku on irti. Tyhjäkäynnillä se on luonnollisesti vähemmän.

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2539
              • .

              #7
              Originally posted by tonnikala
              Ottaa bensanpainesäätimestä alipaineletkun irti, niin näkee todellisen paineen (tai siis todellisen paine-eron). Jos sanotaan että bensanpaine on 3bar, ni silloin se on sen 3 bar silloin ku letku on irti. Tyhjäkäynnillä se on luonnollisesti vähemmän.
              Niin, mutta onhan moottorissa tyhjäkäynnilläkin pieni alipaine. Eli ei se aivan totuutta kerro. Mutta joo, tärkeintähän se on tietää riittääkö se tuotto/paine korkeilla kierroksilla, kun se kulutuskin on silloin suurinta.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • tonnikala
                Bimmer Rookie
                • Dec 2002
                • 199
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by Freak
                Niin, mutta onhan moottorissa tyhjäkäynnilläkin pieni alipaine.
                On kyllä, mutta mitä tuo alipaine vaikuttaa, jos sitä alipainetta ei mene säätimelle? Kun letkun ottaa irti menee seos tyhjäkäynnillä rikkaalle (jos b-paine on sen 3 bar on paine paine-ero letkun ollessa irti jotain 3.5bar luokkaa -> "suuttimen tuotto kasvaa"), mutta siinä samalla näkee paljonko b-paine oikeasti on. Jos mittari näyttää tuolloin esim 3.0 bar on bensanpaine 3.0 bar.

                Comment

                • ropo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 648

                  #9
                  Mistä kohti löytyy m20 koneesta paineensäädin?
                  Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                  Comment

                  • Mc_Ozo
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2004
                    • 143
                    • Mikkeli

                    #10
                    M20B20 koneessa Martin peltisetti ja vapari. Martti kehottaa sivuillaan NOSTAMAAN polttoaineen syöttöä http://www.martelius.com/exh/100002.htm Miten tämä toimenpide tulisi parhaiten suorittaa?

                    BTW, mitä eroa on auton säädättämisellä ja personal lastulla, kuten Tmuukkonen tekee?
                    From zero to hero

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      #11
                      Originally posted by Mc_Ozo
                      M20B20 koneessa Martin peltisetti ja vapari. Martti kehottaa sivuillaan NOSTAMAAN polttoaineen syöttöä http://www.martelius.com/exh/100002.htm Miten tämä toimenpide tulisi parhaiten suorittaa?

                      BTW, mitä eroa on auton säädättämisellä ja personal lastulla, kuten Tmuukkonen tekee?
                      Osta esim. FSE-paineensäädin, ja laita se siihen alkuperäisen säätimen jälkeen. Käsittäkseni tuo on sama asia tuo auton säätö ja autokohtainen lastu. Ei siellä paljon muuta säädettävää ole kuin tuo motronic-ohjelma. Ainakin oma kun kävi säädettävänä, niin uusi lastu siihen tuli.

                      Comment

                      • Jimt
                        Newbiemmer
                        • Jan 2005
                        • 8

                        #12
                        Originally posted by Mc_Ozo
                        M20B20 koneessa Martin peltisetti ja vapari. Martti kehottaa sivuillaan NOSTAMAAN polttoaineen syöttöä http://www.martelius.com/exh/100002.htm Miten tämä toimenpide tulisi parhaiten suorittaa?

                        BTW, mitä eroa on auton säädättämisellä ja personal lastulla, kuten Tmuukkonen tekee?
                        Syöttö ja paine ei ole sama asiaa.

                        Comment

                        • Hessu
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 37
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by Mc_Ozo
                          Eli miten saa m20 moottorin polttoainepainetta kasvatettua, (ruiskupaineita, mitä lie) paineensäätimestä, mutta miten?
                          Hommaa siihen uusi säädettävä bensanpaineen säädin esim. http://www.autoracing.fi/
                          Tuolla aikaisemmin onkin jo kerrottu mihin sen asennat. Eli alkuperäisen säätimen jälkeen bensan paluulinjaan. Alkuperäinen säädinhän sijaitsee suutintukin etupäässä.

                          Millainen vaikutus tällä on suorituskykyyn
                          Omassa autossani saatiin 20 hv lisää tehoa penkissä bensanpainetta säätämällä. Jos haluat säätimestä todellista hyötyä niin käytä autosi penkissä missä siihen säädetään käyttötarkoituksen mukaisesti paras teho.

                          Omaan autooni tehdyt muutokset ja niiden vaikutus tehoon:
                          vauhtipyörän kevennys
                          vapaavirtaussuodatin K&N (iso) ja ilmanotto suoraan maskin takaa
                          pakoputki 2,5" yhdellä Simonsin vaimentimella
                          mittaus penkissä.
                          Näillä saatiin 8 hv lisää tehoa > tulos 148 hv takapyörillä.

                          Edellisten jälkeen lisättiin bensanpaineen säädin ja sen jälkeen säätö penkissä.
                          Näin saatiin 20 hv lisää tehoa edelliseen verrattuna > tulos 168 hv takapyörillä.

                          Autossani on M20b25 kone ja noi tehot mitatessa siinnä oli M20b20 koneen motronic ruisku. Autossa oli siis M20b20:stä boksi, suuttimet (134 cc), imusarja, kaasuläppä ja ilmamäärämittari.

                          paljon painetta voi 520i -88 260tkm koneessa nostaa
                          Omassa autossani paras teho löytyi 3,4 bar paineella. Paineen voi nostaa jonnekin 3,8 bar ilman, että suuttimet alkavat vuotamaan. Olen kokeillut omassa autossani.

                          mikä on vakio paine?
                          2,5 bar tai 2,6 bar, en muista kumpi on oikea.

                          Miten paineenkasvu mitataan
                          Painemittarilla.

                          vai onko vaan perstuntumalla säädettävä?
                          Vie se auto penkkiin (tehodynamometriin) säädettäväksi. Säätö maksaa noin 70 €/h hieman paikasta riippuen ja säädön tekee helposti tunnissa.

                          Comment

                          • Mc_Ozo
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 143
                            • Mikkeli

                            #14
                            Kukahan ja missä tällaisia säätöjä suorittaa? Kattelin esim. T.Muukkosta, ni maksaa ihan älyttömästi! Laittakaa vaikka privana tietoo näistä 70e tunti yrityksistä. Näitä tusina lastuja on ihan turha hankkia (kokemusta on).
                            From zero to hero

                            Comment

                            • Pluto
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 1860
                              • Raisio

                              #15
                              Miksi kaikki haluaa/käskee muiden ostaa bensanpaineensäädin mikä laitetaan letkun väliin? Malpassi ainakin tekee ihan suoraan orkkispaikkaan sopivia säätimiä ja ihan samaan hintaan kuin letkun väliin tuleva. Mielestäni n+1 kertaa järkevämpi hankinta siihen orkkispaikalle tuleva.
                              Ja 2,5bar paineensäädintä käytetään b20 ja b27 koneissa ja 3,0bar b25 koneissa.
                              BMW F32 435d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎