Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 Jakopään hihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6220
    • Helsinki

    #31
    Itse kerran vaihtaneena, kaverin jeesillä. Ihan simppeli, me kyllä purettiin, konepelti, etupuskuri, jäähdytin jne edestä. Mutta voi mennä kyllä päin hönkiä, että jos vähänkin taas epäröi, niin liikkeeseen
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16396
      • Leppävirta

      #32
      Originally posted by Sädde View Post
      Itse kerran vaihtaneena, kaverin jeesillä. Ihan simppeli, me kyllä purettiin, konepelti, etupuskuri, jäähdytin jne edestä. Mutta voi mennä kyllä päin hönkiä, että jos vähänkin taas epäröi, niin liikkeeseen
      Etupuskuri.. ? :think
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E32 Diamantscwharz 750iL '94

      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • grab_
        BTCF Member
        • Aug 2009
        • 2839
        • Uusimaa

        #33
        Originally posted by Haju69 View Post
        Etupuskuri.. ? :think
        tätä mietin itekkin..varmaan helpotettu kampiakselin jaon kohalleen saamista mutta taitaa kuitenkin olla hyöty nolla..en kyllä käsitä miks konepeltikin irrotettu kun sekin aika turhaa..ihan yhtä helppo se on tehdä vaikka et auton edessä sitä pääse vaihtamaan..
        Ei mitään kerrottavaa

        Comment

        • Byge
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2013
          • 249
          • Oulu

          #34
          Aika simppeli homma pariin etuvetoseen autoon tehneenä. Aikaa meni joku 3,5h eikä mitään erikoisempia työkaluja tarvinnu. Kalavaakamenetelmällä kiristin oikeaan kohtaan. Entiset jakomerkit löytyi eikä tarvinnu ees lukita kumpaakaan päätä. Muistaa vaan käsin pyörittää remmin vaihon jälkeen että kone pyörii kans oikein. Hommaa viivästytti tulpanhatun katkeaminen kannen sisälle
          Nykyiset:
          520i

          Entiset:
          316i
          520i

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16396
            • Leppävirta

            #35
            Originally posted by Byge View Post
            Aika simppeli homma pariin etuvetoseen autoon tehneenä. Aikaa meni joku 3,5h eikä mitään erikoisempia työkaluja tarvinnu. Kalavaakamenetelmällä kiristin oikeaan kohtaan. Entiset jakomerkit löytyi eikä tarvinnu ees lukita kumpaakaan päätä. Muistaa vaan käsin pyörittää remmin vaihon jälkeen että kone pyörii kans oikein. Hommaa viivästytti tulpanhatun katkeaminen kannen sisälle
            On siinä hommassa nyt pienimuotoinen ero kuitenkin eri merkkien ja konemallien välillä.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E32 Diamantscwharz 750iL '94

            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • [Snowboarder]
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 2191
              • Karstula

              #36
              Originally posted by Byge View Post
              Aika simppeli homma pariin etuvetoseen autoon tehneenä. Aikaa meni joku 3,5h eikä mitään erikoisempia työkaluja tarvinnu. Kalavaakamenetelmällä kiristin oikeaan kohtaan. Entiset jakomerkit löytyi eikä tarvinnu ees lukita kumpaakaan päätä. Muistaa vaan käsin pyörittää remmin vaihon jälkeen että kone pyörii kans oikein. Hommaa viivästytti tulpanhatun katkeaminen kannen sisälle
              M40 etuvetosessa..:think?eli tuskin voidaan verrata millään tavalla jakopäitä toisiinsa..mutta ei toki oo sen kummasempi kun muutkaan, kuhan tietää mitä tekee. Tein homman ilman erikoistyökaluja ja kaveri ajanut nyt n.30tkm sen jälkeen.
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

              Comment

              • atte.o
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 894
                • haukipudas

                #37
                Ihme jännäämistä säkättäjän jakopäästä. Vanha hihna pois ja uus tilalle. Kiristää hihnan ettei se soi.Eli ei ole liian kireällä.
                E61 M-sport

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6220
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Etupuskuri.. ? :think
                  Originally posted by grab_ View Post
                  tätä mietin itekkin..varmaan helpotettu kampiakselin jaon kohalleen saamista mutta taitaa kuitenkin olla hyöty nolla..en kyllä käsitä miks konepeltikin irrotettu kun sekin aika turhaa..ihan yhtä helppo se on tehdä vaikka et auton edessä sitä pääse vaihtamaan..
                  Tuohon etupuskuriin sen verran kun se lähti niin helposti, konepelti siinä samalla on tulee pikkasen paljon enemmän tilaa ja helpompi tehdä sinällään. Ei kiirettä sen kanssa ollut

                  Originally posted by Byge View Post
                  Aika simppeli homma pariin etuvetoseen autoon tehneenä. Aikaa meni joku 3,5h eikä mitään erikoisempia työkaluja tarvinnu. Kalavaakamenetelmällä kiristin oikeaan kohtaan. Entiset jakomerkit löytyi eikä tarvinnu ees lukita kumpaakaan päätä. Muistaa vaan käsin pyörittää remmin vaihon jälkeen että kone pyörii kans oikein. Hommaa viivästytti tulpanhatun katkeaminen kannen sisälle
                  Opel kadet vaihtaa noin 1 tunnissa, suunnilleen, idea sinällään on varmasti sama, mutta pikksen eri moottorin jne.
                  Missään korjaamokäsi kirjassa ei ole merkkejä, kun se lukitaan sillä nokka-akselin lukitus työkalulla, siinä kohtaan kannattaa olla varovainen. Siis jos tekee ekaa kertaa.
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • Byge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 249
                    • Oulu

                    #39
                    Joo siis jos untuvikkona lähtee tekemään hihnaremppaa niin saa olla tarkkana. Entinen remppaaja oli tosiaan maalikynällä tehny merkit ja sen mukaan sitte jako kohilleen. Omasta mielestä ihan hyvä keino merkata ylä ja alakerta kun vanha remmi on vielä paikallaan. Käsittääkseni m40 koneessa jos menee remmi katki niin ei hyövääkkään enää pelkkää hihnanvaihtoa tehdä.
                    Nykyiset:
                    520i

                    Entiset:
                    316i
                    520i

                    Comment

                    • BMWsedan
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 50
                      • FI

                      #40
                      Voisko joku selittää tuota jakohihnan vaihtoo M40 E36 vm91 316. Pitäs vaihtaa kun sillä on ajettu 80tkm, aina ollut siinä uskossa, että 80tkm on vaihtoväli, ei 40tkm, että hyvin on näköjään sitten kestänyt, nyt en uskalla sitten ajaa enää yhtään vaan kun selvis tuo.


                      Jos siis purkaa kamoja pois hihnan ja kiristimien vaihtoa varte ja ei käytä sitä nokka-aksen lukitustyökalua (ei ole) niin pääseekö se akseli liikkumaan sitten purkaessa? Vai pitääkö siinä nokkaakselista löysätä erikseen joku juttu jos sitä haluaa liikutella?

                      Ja entäs se kampiakselin liikkuminen, se vissiin on pakko lukita?

                      Oon viemässä tuota nyrkkipajalle (ei oikea korjaamo) ja mietin, että ottaakohan ne sit nuo asiat huomioon, onko operaatio samanlainen myös muissa autoissa, että jos on vaihtanu muuhun autoon niin onnistuu myös puimuriin?
                      Last edited by BMWsedan; 07-10-2013, 19:20.

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        #41
                        Originally posted by BMWsedan View Post
                        Voisko joku selittää tuota jakohihnan vaihtoo M40 E36 vm91 316. Pitäs vaihtaa kun sillä on ajettu 80tkm, aina ollut siinä uskossa, että 80tkm on vaihtoväli, ei 40tkm, että hyvin on näköjään sitten kestänyt, nyt en uskalla sitten ajaa enää yhtään vaan kun selvis tuo.


                        Jos siis purkaa kamoja pois hihnan ja kiristimien vaihtoa varte ja ei käytä sitä nokka-aksen lukitustyökalua (ei ole) niin pääseekö se akseli liikkumaan sitten purkaessa? Vai pitääkö siinä nokkaakselista löysätä erikseen joku juttu jos sitä haluaa liikutella?

                        Ja entäs se kampiakselin liikkuminen, se vissiin on pakko lukita?

                        Oon viemässä tuota nyrkkipajalle (ei oikea korjaamo) ja mietin, että ottaakohan ne sit nuo asiat huomioon, onko operaatio samanlainen myös muissa autoissa, että jos on vaihtanu muuhun autoon niin onnistuu myös puimuriin?
                        Kyllä ne ottaa noi asiat huomioon, niillä on virhevastuu hommistaan.
                        Kunhan muistat ottaa työstä kuitin mukaasi.



                        Toi ihmetyttää hieman, miten se pikkumotti on niin tarkka tosta kireydestä, jos vertaa muihin hihnakoneisiin? Jotenkin vituilleen suunniteltu geometria siinä hihnankulussa että voi loikata yli?
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • BMWsedan
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 50
                          • FI

                          #42
                          Toki kuitin saa mutta jos ei oo siellä ikinä vaihtanut bemariin tuota ja varsinkaan ko malliin niin voiko sitten tietämättään saada nuo ajoitukset vituilleen..

                          Eli siis mitä tuossa edellä kysyin, että jos purkaa kamoja pois hihnan ja kiristimien vaihtoa varte ja ei käytä sitä nokka-aksen lukitustyökalua (ei ole) niin pääseekö se akseli liikkumaan sitten purkaessa? Vai pitääkö siinä nokkaakselista löysätä erikseen joku juttu jos sitä haluaa liikutella?

                          Ja entäs se kampiakselin liikkuminen, se vissiin on pakko lukita?

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16396
                            • Leppävirta

                            #43
                            Originally posted by BMWsedan View Post
                            Toki kuitin saa mutta jos ei oo siellä ikinä vaihtanut bemariin tuota ja varsinkaan ko malliin niin voiko sitten tietämättään saada nuo ajoitukset vituilleen..

                            Eli siis mitä tuossa edellä kysyin, että jos purkaa kamoja pois hihnan ja kiristimien vaihtoa varte ja ei käytä sitä nokka-aksen lukitustyökalua (ei ole) niin pääseekö se akseli liikkumaan sitten purkaessa? Vai pitääkö siinä nokkaakselista löysätä erikseen joku juttu jos sitä haluaa liikutella?

                            Ja entäs se kampiakselin liikkuminen, se vissiin on pakko lukita?
                            Kyllä sen pystyy tekemään ilman lukitus työkaluja. En ole käyttänyt niitä itse ainakaan. 3 eri M40:n hihna vaihdettu siten. Jos auto asentaja edes työntekijänä niin eiköhän tuo tiedä mitä tehdä.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E32 Diamantscwharz 750iL '94

                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #44
                              Riittää, kun lukitsee kampiakselin, toki tuokaan ei ole välttämätöntä, sillä M40:ssä vaihtotyö on niin helppo, eikä alakerta työn aikana mihinkään käänny, ellei sitä oikein tarkoituksella haluaa kääntää. Lukitukseen löytyy sopiva työkalu auton omasta työkalulokerosta. Tulpanavaimen vääntövarren metallipää työnnetään tässä kuvassa osanumeron #7 vieressä olevaan reikään, kun kampiakselin merki on kohdallaan: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3.../engine_block/
                              Vauhtipyörästä löytyy kolo, johon tappi tökätään tuon reiän kautta. Tämä estää alakerran pyörimisen hihnanvaihdon aikana. Toki pitää muistaa, että nokka-akselin merkki on samalla oikein, sillä sehän voi olla puolikierrosta jäljessä. Eli merkit paikalleen, tappi reiän kautta vauhtipyörän koloon ja vaihtamaan remmiä. Siellä lohkon reiässä on muovinen tulppa, joka pitää toki ensin poistaa.

                              Hihnan vaihdossa ei voi mennä pieleen oikeastaan muu, kuin se, että hyvin usein se tulee liian kireälle. Tämän kanssa pitää olla tarkkana. Nokka-akselin torx-kantaista pulttia ei tarvitse avata. Hihnankiristimen mutteri löysälle, kiristin löysimpään asentoon ja hihna pois. Tämän jälkeen kiristin ja ohjainrullat vaihtoon ja uusi hihna tilalle ja sen kiristys. Lopuksi lukitustappi pois lohkon reiästä, värinanvaimennin koemielessä paikalleen ja pyörittää moottoria muutaman täyden kierroksen 22mm lenkillä/hylsyllä kampiakselin päästä ja tarkistaa, että merkit ovat paikoillaan ja vasta sitten kokoaa muut osat paikalleen ja kääntää virta-avaimesta. Helppoa, kuin kaljan juonti
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • BMWsedan
                                Bimmer Rookie
                                • May 2011
                                • 50
                                • FI

                                #45




                                Mitä kaikkea tuosta kuvasta joutuu aukomaan?

                                Entä sisältääköhän tämä sarja http://www.motonet.fi/fi/varaosatuot...22?ajoneuvo=57
                                mitä osia tarkalleen, onko niitä kiristimiä siis yksi vai useampi?

                                Ja onko kuinka paha virhe jos vaihtaisi vain pelkän hihnan? Ei vesipumppua eikä tuota sarjaa ostaisi mitä sitten sisältää tai jos jättää vesipumpun vain vaihtamatta..

                                Säästäisi nimittäin ainakin 100e jos vaihtaa pelkän hihnan ja tällä hetkellä en mahdottomia autoon viitsisi sijoittaa jos ei pakko.

                                Itse kun vielä tarkoitus olisi hommasta selvitä.
                                Last edited by BMWsedan; 22-10-2013, 12:42.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎