Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51D25 pikku ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FbonE
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 878
    • Pori

    M51D25 pikku ongelmia

    Autona E34 525tdsa -92 ajettu 307tkm ja ongelmina seuraavanlaisia....

    Ahtomittarin sain laitettua kiinni niin huomasin että ahtaa todella myöhään esim maantie ajossa ei oikeastaan yhtään ja vasta kolmentonnin jälkeen alkaa painetta kerääntymään, sport asetuksella sekä pakko nelosella paineet sai punarajalla kiloon jolloin vaihtoikin jo vaihdetta.
    Todella nuhainen ennenkuin alkaa paineet nousemaan.

    Sekä kylmänä että lämpöisenä pitkä startti, käynnistyttyään pöläyttää pienen sinisen. Kylmänä helppaa starttia kun antaa virtojen olla päällä jonkin aikaa ja hehkuttaa uudestaan.

    Kierrokset kun nousevat 3500 yli alkaa kuulumaan suhina aivan kuin rengas löisi tyhjää.... paineet kasvavat kyllä.:think

    Käyntiääni on todella terävä, punpun ajotus vissiin perseellää mutta kumpaan suuntaan, ei pöläyttele mustaa vaikka kuinka polkisi aavistus sinertävää ehkäpä peilissä näkyvissä.
    Ahtimessa ei tuntunut päittäis välystä muta pientä sivuttaista löytyi.

    Ahdin on vissiinkin Garrett Tb25
    Compressor. AR 61
    Turbine. AR 47
    siivillä, mikäs olis passelimpi tilalle jos toisen joutuu hankkimaan?
    Attached Files
    Last edited by FbonE; 07-10-2010, 18:57. Reason: kuvien lisäys
    Kulkineet:E61 525döö
    ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
    -Pori Connection-
    bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    #2
    Originally posted by FbonE View Post
    Autona E34 525tdsa -92 ajettu 307tkm ja ongelmina seuraavanlaisia....

    Ahtomittarin sain laitettua kiinni niin huomasin että ahtaa todella myöhään esim maantie ajossa ei oikeastaan yhtään ja vasta kolmentonnin jälkeen alkaa painetta kerääntymään, sport asetuksella sekä pakko nelosella paineet sai punarajalla kiloon jolloin vaihtoikin jo vaihdetta.
    Todella nuhainen ennenkuin alkaa paineet nousemaan.

    Sekä kylmänä että lämpöisenä pitkä startti, käynnistyttyään pöläyttää pienen sinisen. Kylmänä helppaa starttia kun antaa virtojen olla päällä jonkin aikaa ja hehkuttaa uudestaan.

    Kierrokset kun nousevat 3500 yli alkaa kuulumaan suhina aivan kuin rengas löisi tyhjää.... paineet kasvavat kyllä.:think

    Käyntiääni on todella terävä, punpun ajotus vissiin perseellää mutta kumpaan suuntaan, ei pöläyttele mustaa vaikka kuinka polkisi aavistus sinertävää ehkäpä peilissä näkyvissä.
    Ahtimessa ei tuntunut päittäis välystä muta pientä sivuttaista löytyi.
    Paineet katoaa jostai reiästä pihalle?, en tiedä turbotekniikasta mitään mutta veikkaus :P

    Comment

    • FbonE
      BTCF Member
      • Jun 2006
      • 878
      • Pori

      #3
      Juu ensimmäinen oma puhallin kiisseli niin vähän on opiskeltavaa vielä että jotakin tajuaa näistä vehkeistä.
      Mites pirussa tosta pumpustakin saa lisää syöttöä jos on liian pienellä?
      Pumppu näyttää ainakin siltä että sille olis jotakin joskus tehty kun ei löydy erikoiskanta pultteja kansista.
      Näyttää aikalailla samalta kuin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965 tässä.
      Kulkineet:E61 525döö
      ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
      -Pori Connection-
      bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1763
        • Honkajoki

        #4
        Käy säädättämässä se pumpun ajoitus joupilla Jakoketju venyy ja siksi pitää säätää. Muistaakseni 150€. Mulla jakopääremontin jälkeen samantyyppistä ongelmaa ja tuolla parani. Harvinaista, että on pitkä startti kylmänäkin. Ootko tarkistanut pumppaako siirtopumppu, kun laitat virrat päälle, onko ilmakuplia polttoaineputkissa, vuotaako 4. suutin, vuotaako pumpun kannet?

        Turbon kunnosta saa viitettä, kun ottaa välijäähdyttimen irti ja kattoo paljonko siellä on öljyä.

        Väittäisin, että isompaa ahdinta ei kannata harkitakkaan, ennen uutta pakosarjaa ja välijäähyä, eli samanlaista tilalle.
        Last edited by okko; 07-10-2010, 21:41.
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • FbonE
          BTCF Member
          • Jun 2006
          • 878
          • Pori

          #5
          No joo isompaa ahdinta varten toinen pakosarja tarvii kyl hankkia ja vissiinkin sellasen löytää 24td koneesta, ainakin muistasin lukeneeni että e28 olis avarampi sarjaltaa.
          Tosiaa se välläri on kyl ihan onneton kun se viel kaikenlisäks hukkuu puoliks sin palkin sisää
          Siirtopumppua ei ole vielä tullut tarkastettua mut epäilys on et siinä olis vikaa kun saattaa sammua jos pitkää luisuttelee ilman kaasua sekä toi että lähtee hetkon odottelun jälkee paremmin, samallahan sen tarkastaa kun vaihtaa naftasuodattimen.
          Pumpun kannet näyttää ihan ok sekä suuttimien ympäristö kuivalta.
          Kulkineet:E61 525döö
          ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
          -Pori Connection-
          bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

          Comment

          • joni_wt
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 3627
            • Yka

            #6
            Originally posted by FbonE View Post
            kun vaihtaa naftasuodattimen.
            Tälle ääni.


            entisessä 190d mersussa mulla oli samaa vikaa kun kiersi jäärataa. siellä radalla oli semmonen helevetin pitkä ja nopea kaarre vasemmalle ja se saatanan mersu sammu aina ku oli vetäny liipissä tuon mutkan loppuun ja päässy melkeen seuraavaan kurviin saakka.. suodatin sielä oli tukossa.
            e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by FbonE View Post
              Käyntiääni on todella terävä, punpun ajotus vissiin perseellää mutta kumpaan suuntaan, ei pöläyttele mustaa vaikka kuinka polkisi aavistus sinertävää ehkäpä peilissä näkyvissä.
              Terävä käynti = liikaa ennakkoa. Pumpun kääntö myötäpäivään (koneesta poispäin) myöhästää ajoitusta. Jos työkalut pysyy käsissä niin ei kannata maksaa 150€ ajoituksen säädöstä. Suht helppo homma kuitenkin ja kyse kuitenkin vaan hienosäädöstä.


              Originally posted by FbonE View Post
              Ahdin on vissiinkin Garrett Tb25
              Compressor. AR 61
              Turbine. AR 47
              siivillä
              Nuo on pesien A/R arvot, ei kerro siivistä mitään. Itse harkitsisin vakion tilalle GT2056 tai vastaavaa. Se himpun verran isompi ahdin kannattaa laittaa vaikkei pakosarjalle tekis mitään. Alkuperäinen maksaa kuitenkin mansikoita ja on 80-luvun suunnittelua, pienemmällä rahalla saa tämän päivän ahtimen. E28 td pakosarja on avara, E30 td samaa luokkaa tds kanssa mutta T3 laipalla. Tuo tds:hän on sillä kolmiolaipalla, johon ei käy mikään ahdin suoraan (on tehtävä adapterilevy).


              Originally posted by FbonE View Post
              Ahtimessa ei tuntunut päittäis välystä muta pientä sivuttaista löytyi.
              Normaalia. Sivuttaisvälystä on aina, se korjaantuu öljynpaineella. Päittäisvälystä ei saa sormin tuntua yhtään.

              Öljy välijäähdyttimessä voi olla vanhaaki perua. Ahtovuodot kannattaa katsoa huolellisesti (kaveri polkemaan kaasua ja saippuavettä tms kaikkiin liitoksiin). Jos ei muuta löydy niin ahdin irti, voi puuttua siivistä paloja.

              Epäilen vahvasti, ettei FbonE:n autossa oo ahtopuolella mitään vikaa. Syöttö on vaan niin pienellä, ettei ahda (ei savuta mustaa, muttei ahdakkaan). Pumpun kannen säätö on helppo juttu, kun tekee maltilla ja ajatuksen kanssa. Tosin tds pumpussa on kuluneella määränsäätimellä se ikävä ominaisuus, että tyhjäkäynti muuttuu äkkiä rumaksi. Jos sen kanssa pystyy elämään niin mikäs siinä. Vaimon 300tkm rullatun tds:n kun sääti niin, että on edes vakiotehot tallella, niin tyhjäkäynti rumppasi. Jos sääti tyhjäkäynnin just siihen rajalle, että kävi siedettävästi, oli jo monta kymmentä heppaa vähemmän. Ongelman kiertämiseks säädin tyhjäkäynnin nätiks ja kaasusta aktivoituva potikkaviritelmä syöttöä lisäämään, että on ne vakiotehot edes.


              Originally posted by FbonE View Post
              Siirtopumppua ei ole vielä tullut tarkastettua mut epäilys on et siinä olis vikaa kun saattaa sammua jos pitkää luisuttelee ilman kaasua sekä toi että lähtee hetkon odottelun jälkee paremmin
              Tuo odottelun jälkeinen parempi käynnistys viittaa ennemminkin ilmavuotoon ja kerta se virrat päällä odottelu auttaa, ei siirtopumppu ole ainakaan täysin kuollut. Syöttöpumpun ei pitäis tyhjentyä vaikka siirtopumppu olisikin kaputt.
              Last edited by muuris; 08-10-2010, 09:07.
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 875
                • Keski-Suomi und Sawo

                #8
                Originally posted by muuris View Post
                Terävä käynti = liikaa ennakkoa. Pumpun kääntö myötäpäivään (koneesta poispäin) myöhästää ajoitusta. Jos työkalut pysyy käsissä niin ei kannata maksaa 150€ ajoituksen...
                Lainataanpas nyt hieman tähän topikkiin tuon oman katiskan ongelmia.. Eli tosiaan, auto oli tajuttoman laiska ja tyhjäkäynti ongelmat alkoi käydä jo niin voimakkaaksi että stumppasi pari kertaa kesken ajon. Olin jo aikasemmin huomannut että imusarjan tiivisteet falskasi todella paljon ja nyt viime viikolla sitten aattelin että jospa se käynti hieman muuttuisi jouheammaksi ja vedotkin tulisi takaisin uusilla tiivisteillä. Vanhat oli jotkut "tee-se-itse"miehen väsäämät paperitiivisteet jotka oli todellakin jo tiensä päässä. Samalla tuli purettua vitosen suutin irti sekä purettua ja putsattua. Nyt sitten imusarja ei enää vuodattele sekä vitosen suutinkin kuulostaa ja ilmeisesti toimii paremmin. Tarkoituksena vielä purkaa kaikki muut suuttimet (paitsi nelonen) irti sekä putsata koska nykyisellään vuotaa/kuplii hieman juuresta.

                Nyt sitten auto toimii jo astetta paremmin, ahtopaineet nousee räväkämmin sekä matalammalta. Automaatti ei enää hankaa vitosen ja nelosen väliä loivassa ylämäkilöissä ja kulutus putosi jo kummasti. Nyt sitten olisi tarkoituksena säätää tuota pumppua/sen ajoitusta hieman koska tyhjäkäynti maantieajon jälkeen on todella sekava (eli hankaa 700-1100rpm kierroksen väliä päättömästi). Autossa on myös erittäin terävä sivuääni tyhjäkäynnillä sekä vedossa, kuulostaa vähän kiertokangenlaakereilta mutta ei tunnu järkevältä että auto kuitenkin pelaa ja on pelannut jo monta tuhatta kilometriä laukeamatta. Ääni kuulostaa "metalliselta" ja kuuluu lähinnä lämmänä kovempaa. Ei ole kierroksilla merkitystä eikä ole säännöllinen vaan kolisee koko ajan vähän niin kuin tuossa m30 moottorissa väljä vauhtipyörä.. Onko tämä kolina lopun alku vai kuuluuko vuosimalliin? Auton mittariin pyörähti juuri 425tkm eli eihän se uusi ole mutta onko syytä tosiaan pelätä että joku kerta jää työmatka lyhyeksi..

                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                • FbonE
                  BTCF Member
                  • Jun 2006
                  • 878
                  • Pori

                  #9
                  Jotakin sentää selvisi:think

                  Siirtopumppu ei saanut virtaa laisinkaan vaikka sulake oli eheä. Pikaratkaisuna kokeillaan hyppylanka radion 18-> pumpun 23 sulakkeelle jolloin alkoi surina käymään ja sentää sammuu avaimesta=) Saas nähdä mitenkä vaikuttaa lämpövietereihin.

                  Pumpun kun jaksas siirtää ja vällärin sekä imusarjan putsata kaikesta moskasta.
                  Mitäs kaikkea tarvitsee purkaa että saa sen välijäähyn pois sieltä pikkupikku kolostaan jonne on upotettu
                  Kulkineet:E61 525döö
                  ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                  -Pori Connection-
                  bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by FbonE View Post
                    Siirtopumppu ei saanut virtaa laisinkaan vaikka sulake oli eheä.
                    Tarkastappa hehkut, kerta se tuplasti virtojen päälle laitto auttaa kylmäkäynnistykseen eikä siirtopumppu liity tähän.


                    Originally posted by Magirus View Post
                    Nyt sitten olisi tarkoituksena säätää tuota pumppua/sen ajoitusta hieman koska tyhjäkäynti maantieajon jälkeen on todella sekava (eli hankaa 700-1100rpm kierroksen väliä päättömästi).
                    Hammermodella korjaantuu ja samalla tehot vähän tippuu.
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • FbonE
                      BTCF Member
                      • Jun 2006
                      • 878
                      • Pori

                      #11
                      Tähänkin tuli jotakin pientä huomattua kun rakentelin 2vaiheisen evryn tuohon jokin aika sitten, lämpösenä lähtee paremmin käymään kun napsauttaa evryn kakkos asentoon.

                      Taitaa syöttö olla aika pienellä ton mukaan ja tyhjäkäyntikin on 600 kiekan tuntumassa lämpösenä vaikkakin tasasesti käy jollei huomioi summittaista sammahtelua kun notkahtaa hieman kaasun noston jälkeen toisinaan.

                      Eikös perus syötön lisäyksellä tuo tyhjäkäynti nouse ja muutenkin parantus, eli hammer modea antamaan? Vai mites sen sais nostettua?
                      Kulkineet:E61 525döö
                      ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                      -Pori Connection-
                      bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by FbonE View Post
                        Eikös perus syötön lisäyksellä tuo tyhjäkäynti nouse ja muutenkin parantus, eli hammer modea antamaan? Vai mites sen sais nostettua?
                        Ei nouse tyhjäkäynti, koska elektroniikka pyrkii säätämään sen vakioks. Perussyöttöä saa hammerilla lisää, mutta tds:ssä helposti mennään sen rajan yli että alkaa se ärsyttävä tyhjäkäynnin hummaaminen.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • okko
                          BTCF Honorary Member
                          • Apr 2005
                          • 1763
                          • Honkajoki

                          #13
                          Originally posted by muuris View Post
                          Ei nouse tyhjäkäynti, koska elektroniikka pyrkii säätämään sen vakioks. Perussyöttöä saa hammerilla lisää, mutta tds:ssä helposti mennään sen rajan yli että alkaa se ärsyttävä tyhjäkäynnin hummaaminen.
                          Eräs "asiantuntia" sanoi mulle, että tuo hammerointi ei olis mikään varsinainen korjauskeino, vaan lähinnä "saattohoitoa". Eli menee jonkun aikaa ja lopulta pumppu on vaan pakko rempata, tai vaihtaa.

                          Itse en ota kantaa tuohon, kun ei ole kokemusta. Kuinka pitkään ootte hammeroinnin jälkeen ajanut, ennenkuin ootte laittanut kiertoon, tai rempannut pumpun?
                          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by okko View Post
                            Eräs "asiantuntia" sanoi mulle, että tuo hammerointi ei olis mikään varsinainen korjauskeino, vaan lähinnä "saattohoitoa". Eli menee jonkun aikaa ja lopulta pumppu on vaan pakko rempata, tai vaihtaa.

                            Itse en ota kantaa tuohon, kun ei ole kokemusta. Kuinka pitkään ootte hammeroinnin jälkeen ajanut, ennenkuin ootte laittanut kiertoon, tai rempannut pumpun?
                            Ei se "oikea" korjaus olekkaan ja kaikki pumput pitää rempata ennen pitkää. Mutta ei se hammerointi kuluta/hajota mitään, eli se pumpun remppa ei tule yhtään aiemmin kuin mitä joka tapauksessa tulisi. Päin vastoin, auto säilyy ajokuntoisena pidempään kun käytetään koko potikka "loppuun asti"..

                            Oikea ratkaisu olis hommata uus pumpun kansi, mutta hinta on semmoinen ettei kannata mihinkään tds:ään. Jos ei kulutusmittarien ym täydellinen toiminta olisi niin justiinsa, niin voisi kokeilla jonkun TDI-volkkarin määränsäädintä ja boksia, tietysti muokatulla ohjelmalla.

                            Nuo oireethan johtuu siitä, kun määränsäätimen asentopotikka kuluu, tietysti eniten sieltä pienen syöttömäärän (=tyhjäkäynnin) alueelta. Hammeroinnilla kun kantta siirretään (säädin on kannessa) niin tasaiseen tyhjäkäyntiin vaadittava syöttömäärä toteutuu säätimen näkökulmasta eri asennossa kuin ennen, käytännössä isommalla. Eli tyhjäkäynnillä (tietysti) sama syöttö kuin ennen, mutta säädin on jo isommassa (vähemmän kuluneessa) asennossa. Seurauksena sitten ohjelmassa oleva säätimen maksimiasento tuottaa vähemmän syöttöä eli tehoja puuttuu ja kaasuun reagointi on verkkaisempaa. Toisin päin hammeroimalla saa max syöttöä, mutta säädin on siellä pahasti kuluneella alueella ja tyhjäkäynti hummaa.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • FbonE
                              BTCF Member
                              • Jun 2006
                              • 878
                              • Pori

                              #15
                              Elikä miten ton tyhjäkäynnin saa sitten nostettua?
                              Piuhaan kiinni vai?
                              Edelleen ihmetyttää kohiseva ääni apparin takapyörän suunnalta kiihdytettäessä joka kovenee paineiden kasvaessa....
                              Kulkineet:E61 525döö
                              ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                              -Pori Connection-
                              bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎