Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 V8 moottorin Nikasil sylinterit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    M60 V8 moottorin Nikasil sylinterit

    Terve !

    Mitä mieltä olette M60 moottorista. Mallissa näyttää olleen ongelmia Nikasil pyttyjen kanssa.

    Olisiko -93 mallinen 260 tkm ajettu V8 jo tiensä päässä.

    Jos lähtee tällaista hankkimaan, mitä kannattaa huomioida. Pitääkö puristukset mitata joka sylinteristä vai huomaako kuluneisuuden jotenkin muuten.

    Kiitokset käytännön kokemusta ja tietämystä hallitseville osaajille etukäteen.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Ongelmat koskee maita, joissa myydään rikkipitoista bensaa. Eli ei suomea tai esim saksaa, ruotsia yms mistä niitä nyt suomeen on tuotu.

    Puristusvikaisen auton vaivalloisen käynnin huomaa jo tyhjäkäynnillä.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14484
      • Oulu

      #3
      Ongelmia on ollu vaan jenkeissä/brasiliassa/englannissa, ei siis suomen polttoaineiden kanssa..
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Vibaa
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 581
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by jaskap View Post
        Terve !

        Mitä mieltä olette M60 moottorista. Mallissa näyttää olleen ongelmia Nikasil pyttyjen kanssa.

        Olisiko -93 mallinen 260 tkm ajettu V8 jo tiensä päässä.

        Jos lähtee tällaista hankkimaan, mitä kannattaa huomioida. Pitääkö puristukset mitata joka sylinteristä vai huomaako kuluneisuuden jotenkin muuten.

        Kiitokset käytännön kokemusta ja tietämystä hallitseville osaajille etukäteen.

        Ymmärtääkseni nikasil ongelmaa oli vain jenkeissä siellä olleen huonomman bensalaadun vuoksi, jossa oli korkeammat rikkipitoisuudet.
        edit: hidas
        260tkm ajettu ei taida olla lähelläkään moottorin eliniän loppua sylintereitä ajatellen, asiasta enemmän tietävät korjatkoon mikäli aihetta on

        Toki muita mahdollisia ongelmakohteita moottorista löytyy, imuvuodot, öljynseparaattori, öljypumpun pulttien kireys, lambdat, maffi, vesipumppu sekä jäähdytysjärjestelmä yleensäkkin mitä näin ensimmäisenä mieleen tulee. Tuolla ajomäärällä riippuu hyvin pitkälti yksilöstä sekä omistajasta minkä kuntoinen laite on.
        sigpic
        E34 530iA

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Kyllä noi alkaa loppu olemaan yli 500tkm ajettuna, tai pitää ainakin tehdä nostajille, ketjulle yms. rempat.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • GTI16V
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 274
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by jaskap View Post
            Mitä mieltä olette M60 moottorista. Mallissa näyttää olleen ongelmia Nikasil pyttyjen kanssa.

            Olisiko -93 mallinen 260 tkm ajettu V8 jo tiensä päässä.

            Jos lähtee tällaista hankkimaan, mitä kannattaa huomioida.
            M60 on luotettava ja kestävä moottori. Nikasil-pinnoite on ongelma vain rikkipitoisen polttoaineen kanssa joita ei ole Suomesta saanut enää pitkään aikaan. 260 tkm ei mielestäni ole vielä mikään lukema M60:lle kunhan öljyjä on vaihdettu riittävän tiuhaan. Tyyppivikoja noissa on ainakin öljypumpun jalan pulttien löystyminen ja irtoaminen, imuvuodot eri puolilla konetta ja venttiilikopan kannen tiivisteen pettäminen jolloin öljy pääsee tulppien päälle ja aiheuttaa käyntihäiriötä.
            sigpic
            E32 740 ’93
            E92 335 ’08

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Mielestäni M60 on yksi kestävimmistä moottoreista mitä löytyy, tiedossa yksi saksantuonti -92 540ia, +520tkm, ollut lähes uudesta asti englannissa auton toisella omistajalla. Käy ja kukkuu.
              Öljynvaihdot tehty ajallaan, siitähän se on kiinni.

              Comment

              • TIRAX
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 102

                #8
                M60 Nikasil ja 95E10

                Ajettu nyt 329000km. Huomasin, että tyhjäkäynti meni huonoks. Kun tarkistin öljyn oli sitä liikaa. Kuitenkin aikaisemmin sitä oli sopivasti..

                Voiko 95E10 syövyttää nikasil pinnoitetta? Ohivuodon lisääntyessä alkaa bensaa kertyä öljyn joukkoon nostaen sen pintaa?

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  En usko, ennemmin vaikka vuotava suutin kyseessä.

                  Comment

                  • tommipommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 225
                    • sastamala

                    #10
                    Onko muutoin porukat ajellu M60:lla E5 vai E10-Bensalla? Ja Onko vaikutustatähän onko Nikasil vai alusil pinnoitteiset sylinterit?

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by tommipommi View Post
                      Onko muutoin porukat ajellu M60:lla E5 vai E10-Bensalla? Ja Onko vaikutustatähän onko Nikasil vai alusil pinnoitteiset sylinterit?
                      Molemmilla ja ei vaikuta.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5273
                        • Pirkkala

                        #12
                        En ymmärrä miksi ajaa tommosella vehkeellä millään muulla kun e5 bensalla. Asia kun ei ole rahakysymys.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Ajaahan sitä jotkut E85:lläkin. Eikä sekään syö nikasil sylintereitä.

                          Comment

                          • tommipommi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 225
                            • sastamala

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            En ymmärrä miksi ajaa tommosella vehkeellä millään muulla kun e5 bensalla. Asia kun ei ole rahakysymys.
                            Melkonen analyytikko saa olla kuka tietää kenenkin vehkeestä milloin on rahakysymys ja milloin ei. Miksi ei ole rahakysymys?

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              #15
                              Originally posted by tommipommi View Post
                              Melkonen analyytikko saa olla kuka tietää kenenkin vehkeestä milloin on rahakysymys ja milloin ei. Miksi ei ole rahakysymys?

                              Varmaankin tarkoitti, ettei e5 tai e10 aineiden tankkauksella tule juurikaab eroa lompsaan. Halvempi e10 kuluttaa käytännössä vähemmän kuin himpin kalliimpi e5.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎