Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic 1.3 ilmamäärämittarin/seoksen säätäminen: Oikea tapa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    Motronic 1.3 ilmamäärämittarin/seoksen säätäminen: Oikea tapa?

    En searchilla löytänyt tarpeeksi yksityiskohtaista spekulointia tuosta Motronic 1.3:sen ilmamäärämittarin toiminnasta/seoksen säädöstä, joten tekaisin uuden topicin.

    Omia havaintoja tähän mennessä tuon IMM:n toiminnasta(korjatkaa, mikäli olen ymmärtänyt jotain väärin):



    Kuvassa näkyvä kiekko(nro.1) säätää jousen esijännitystä, joka vaikuttaa läpän herkkyyteen ---> käytännössä kiihdytysrikastuksen suuruuteen ja seoksen säädön herkkyyteen.

    Osa nro.2 säätäminen vaikuttaa ainakin seosalueen alkupisteen paikkaan tyhjäkäynnillä ollessa.

    Varsinainen kysymys kuuluukin siis, missä järjestyksessä ilmamäärämittarin säätäminen pitää tehdä, mikäli tuon haluaa saada toimivaksi? Säätökohteitahan on siis noi osat 1 ja 2 + läpän ohivirtaavan ilman määrää säätävä ruuvi.

    Ongelma-auto on siis vuoden -89 320i, jossa kiihdytysrikastuksen hetkellä pienellä kaasunpainalluksella seos käy liian paksulla(kone tukehtuu ja meinaa sammua), sekä maantieajossa kulutus on pari litraa liian suuri(10l/100km).

    Kyseiset ongelmat saa käytännössä häviämään, kun jouseen(osa nro.1) kääntää huomattavasti enemmän esijännitystä, jolloin läpän heilahdus pienenee olennaisesti kaasua avattaessa(seos ei käy niin rikkaalla), sekä läpän aukeama tasakaasulla ajaessa pysyy pienempänä(seos pysyy laihempana).

    Esijännityksen lisääminen aiheuttaa tosin sen ongelman, että tyhjäkäyntiseos menee liian laihalle, koska "kupariviikset" liikkuvat liukupintojen alkupäähän(läppä lähes kiinni = laiha seos), eikä seoksen säätö ohivirtausilmaa säätävästä ruuvista auta tarpeeksi. Säädetäänkö tässä vaiheessa seos osa nro.2:sta kääntämällä rikkaammalle, vai mikä on oikea etenemisjärjestys?:think
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
  • Vertigo
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 806
    • Paska Kaupunni

    #2
    m40 koneessa jouduin sääteleen tuota. Merkkasin valkosella tussilla siihen kiekkoon ne alkuperäset kohdat niille metallitinkeleille ja sitten hyppäytin muistaakseni pari hammasta löysemmälle niin käynti ja kulku parani. En kyllä kuollaksenikaan muista miten se meni rikkaammalle löysemmällä vai kireämmällä mutta tosiaan itsekin jouduin hakemaan vähän sitä sopivaa hammasväliä.
    I Don't Know! I Don't Like It!
    Nykyiset:
    E36 328i cöype
    Exät:
    Fiat Uno 60ies '93
    E30 316i
    E28 520ia
    Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
    Fiat 127
    Saab 900

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by Vertigo View Post
      m40 koneessa jouduin sääteleen tuota. Merkkasin valkosella tussilla siihen kiekkoon ne alkuperäset kohdat niille metallitinkeleille ja sitten hyppäytin muistaakseni pari hammasta löysemmälle niin käynti ja kulku parani. En kyllä kuollaksenikaan muista miten se meni rikkaammalle löysemmällä vai kireämmällä mutta tosiaan itsekin jouduin hakemaan vähän sitä sopivaa hammasväliä.
      Löysemmällä menee rikkaammalle. Itellä se alkuperäinen paikka jo ihan hukassa, kun jäi merkkaamatta... Noh, nyt on taas täysin erilainen säätö käytössä, mut testiajot vielä ajamatta. Kulutusmittarin pohjalta loppupeleissä helpoin toi matka-ajon säätö tehdä ainakin omien havaintojen perusteella, kun ei oo laajakaista-lambdaakaan käytössä. Pakko heivata toi Motronic mäkeen ja laittaa mega tuohonkin kiikkuun, niin saa jonkun järjen säätöhommiin...
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • Tuoppo
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 558
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by O-Peksi View Post
        Löysemmällä menee rikkaammalle. Itellä se alkuperäinen paikka jo ihan hukassa, kun jäi merkkaamatta... Noh, nyt on taas täysin erilainen säätö käytössä, mut testiajot vielä ajamatta. Kulutusmittarin pohjalta loppupeleissä helpoin toi matka-ajon säätö tehdä ainakin omien havaintojen perusteella, kun ei oo laajakaista-lambdaakaan käytössä. Pakko heivata toi Motronic mäkeen ja laittaa mega tuohonkin kiikkuun, niin saa jonkun järjen säätöhommiin...
        Itsekkin entisestä m40 tuota mittaria jouduin säätämään, kun se nypytti tasakaasulla. Muistelen, että tyhjäkäynti pitäisi mennä itsestään kohdalleen, jos kaikki on muuten kunnossa. Tuossa sinun mittarissa näyttäisi olevan kuluneen selvät urat tuohon hiilipintaan ja se voi aiheuttaa ongelmia. Ongelmaa voi koittaa elvyttää, kun irrottaa piirilevyn ruuvit ja ja vähän isontaa ruuvin reikiä jolloin piirilevyn saa eri kohtaa ja tuo "lukupää" siirtyy samalla ehjälle hiilipinnalle.
        G30 530e xDrive iPerformance -20
        E70 X5 xDrive40d -10

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Tuoppo View Post
          Itsekkin entisestä m40 tuota mittaria jouduin säätämään, kun se nypytti tasakaasulla. Muistelen, että tyhjäkäynti pitäisi mennä itsestään kohdalleen, jos kaikki on muuten kunnossa. Tuossa sinun mittarissa näyttäisi olevan kuluneen selvät urat tuohon hiilipintaan ja se voi aiheuttaa ongelmia. Ongelmaa voi koittaa elvyttää, kun irrottaa piirilevyn ruuvit ja ja vähän isontaa ruuvin reikiä jolloin piirilevyn saa eri kohtaa ja tuo "lukupää" siirtyy samalla ehjälle hiilipinnalle.
          Toi kuva on ihan netistä vaan bongattu, eli ei tosta ongelma-auton mittarista. Taivutin omasta mittarista niitä kupariviiksiä pikkasen sisäänpäin, että ottaavat aivan liukupinnan "sisäkaarteeseen", eli liukuvat puhtaalla pinnalla. Korjausta ongelmaan ei siltikään tullut, joten aloin tekemään omia säätöjä.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • Tuoppo
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 558
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Toi kuva on ihan netistä vaan bongattu, eli ei tosta ongelma-auton mittarista. Taivutin omasta mittarista niitä kupariviiksiä pikkasen sisäänpäin, että ottaavat aivan liukupinnan "sisäkaarteeseen", eli liukuvat puhtaalla pinnalla. Korjausta ongelmaan ei siltikään tullut, joten aloin tekemään omia säätöjä.
            Liian helppoahan se olisi ollutkin. Yhden mittarin heitin itsekkin roskikseen, kun siitä ei humppaamista saanut pois vaikka miten käänteli. Seuraavan sai sitten ehjättyä...
            G30 530e xDrive iPerformance -20
            E70 X5 xDrive40d -10

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Tuossa yksi IMM:n säätöohje.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Jampsu87
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1335
                • Rovaniemi

                #8
                Aiheeseen liittyvää ot:ta:

                Onkohan tuossa m42:ssa oleva M1.7.2 version ilmamäärämittari samanlainen sisällöltään kuin tuo aloituspostauksen vanhempi versio?

                Minkä verran nuo mittarit kestää yleensä kilometreja? Autossa on nyt 256tkm lasissa ja todennäköisesti alkuperäinen Afm paikoillaan. Mietin vain että onko tuossa mitään järkeä alkaa muuttamaan tuon liukupinnan asentoa. Varmaan jo melkoiset urat tulleet omaankin liukupintaan jos kukaan ei ole tuota aikaisemmin ropeltanut.

                Onko tuossa isompi riski saada pilattua koko Afm kuin saada jotain positiivista muutosta aikaan?
                E91 lci 330xd.

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by Jampsu87 View Post
                  Aiheeseen liittyvää ot:ta:

                  Onkohan tuossa m42:ssa oleva M1.7.2 version ilmamäärämittari samanlainen sisällöltään kuin tuo aloituspostauksen vanhempi versio?

                  Minkä verran nuo mittarit kestää yleensä kilometreja? Autossa on nyt 256tkm lasissa ja todennäköisesti alkuperäinen Afm paikoillaan. Mietin vain että onko tuossa mitään järkeä alkaa muuttamaan tuon liukupinnan asentoa. Varmaan jo melkoiset urat tulleet omaankin liukupintaan jos kukaan ei ole tuota aikaisemmin ropeltanut.

                  Onko tuossa isompi riski saada pilattua koko Afm kuin saada jotain positiivista muutosta aikaan?
                  Miks lähtee ehjää korjaamaan? Eiköhän nuo kaikki läppämalliset mittarit oo pitkälti samanlaisia toimintaperiaatteeltaan ja osiltaan. Eihän ne urat haitanne kunhan liukupinta ei ole rikki/puhki mistään kohti. Ei sitä nyt helposti koko mittaria saa pilattua, mutta jos ei ole mitään siihen viittaavaa vikaan niin ei kannattane lähtee rukaamaan.
                  Last edited by Make H.; 16-01-2011, 17:17.

                  Comment

                  • Bimmerboij
                    Newbiemmer
                    • Jul 2013
                    • 28
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Elikkä miten tälläsen m40 koneen ilmamassa anturin saa auki kun ei meinaa millään aueta.
                    Attached Files

                    Comment

                    • Tuoppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 558
                      • Joensuu

                      #11
                      Lämmitä kannen reunoja vaikkapa hiustenkuivaajalla ja samaan aikaan käännä kantta auki varovasti ruuvimeisselillä. Kannessa on ura jossa on jotakin liimamassaa.
                      G30 530e xDrive iPerformance -20
                      E70 X5 xDrive40d -10

                      Comment

                      • Bimmerboij
                        Newbiemmer
                        • Jul 2013
                        • 28
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Jees kiitokset, ja onko noi jousensäädöt ja hiililevy tuolla mustan kotelon alla, et joutuu purkaa sen läpän pois ja sit vasta pääsee niihin käsiks? Onks tossa purkuvaiheessa vaaraa et sieltä jotai jousii lentelee ja sit ihmetellää et missäköhä asennossa ne oli?

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16494
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Bimmerboij View Post
                          Jees kiitokset, ja onko noi jousensäädöt ja hiililevy tuolla mustan kotelon alla, et joutuu purkaa sen läpän pois ja sit vasta pääsee niihin käsiks? Onks tossa purkuvaiheessa vaaraa et sieltä jotai jousii lentelee ja sit ihmetellää et missäköhä asennossa ne oli?
                          Ei lennä mitään, kansi irti niin asia selviää.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎