En searchilla löytänyt tarpeeksi yksityiskohtaista spekulointia tuosta Motronic 1.3:sen ilmamäärämittarin toiminnasta/seoksen säädöstä, joten tekaisin uuden topicin.
Omia havaintoja tähän mennessä tuon IMM:n toiminnasta(korjatkaa, mikäli olen ymmärtänyt jotain väärin):

Kuvassa näkyvä kiekko(nro.1) säätää jousen esijännitystä, joka vaikuttaa läpän herkkyyteen ---> käytännössä kiihdytysrikastuksen suuruuteen ja seoksen säädön herkkyyteen.
Osa nro.2 säätäminen vaikuttaa ainakin seosalueen alkupisteen paikkaan tyhjäkäynnillä ollessa.
Varsinainen kysymys kuuluukin siis, missä järjestyksessä ilmamäärämittarin säätäminen pitää tehdä, mikäli tuon haluaa saada toimivaksi?
Säätökohteitahan on siis noi osat 1 ja 2 + läpän ohivirtaavan ilman määrää säätävä ruuvi.
Ongelma-auto on siis vuoden -89 320i, jossa kiihdytysrikastuksen hetkellä pienellä kaasunpainalluksella seos käy liian paksulla(kone tukehtuu ja meinaa sammua), sekä maantieajossa kulutus on pari litraa liian suuri(10l/100km).
Kyseiset ongelmat saa käytännössä häviämään, kun jouseen(osa nro.1) kääntää huomattavasti enemmän esijännitystä, jolloin läpän heilahdus pienenee olennaisesti kaasua avattaessa(seos ei käy niin rikkaalla), sekä läpän aukeama tasakaasulla ajaessa pysyy pienempänä(seos pysyy laihempana).
Esijännityksen lisääminen aiheuttaa tosin sen ongelman, että tyhjäkäyntiseos menee liian laihalle, koska "kupariviikset" liikkuvat liukupintojen alkupäähän(läppä lähes kiinni = laiha seos), eikä seoksen säätö ohivirtausilmaa säätävästä ruuvista auta tarpeeksi. Säädetäänkö tässä vaiheessa seos osa nro.2:sta kääntämällä rikkaammalle, vai mikä on oikea etenemisjärjestys?:think
Omia havaintoja tähän mennessä tuon IMM:n toiminnasta(korjatkaa, mikäli olen ymmärtänyt jotain väärin):

Kuvassa näkyvä kiekko(nro.1) säätää jousen esijännitystä, joka vaikuttaa läpän herkkyyteen ---> käytännössä kiihdytysrikastuksen suuruuteen ja seoksen säädön herkkyyteen.
Osa nro.2 säätäminen vaikuttaa ainakin seosalueen alkupisteen paikkaan tyhjäkäynnillä ollessa.
Varsinainen kysymys kuuluukin siis, missä järjestyksessä ilmamäärämittarin säätäminen pitää tehdä, mikäli tuon haluaa saada toimivaksi?

Ongelma-auto on siis vuoden -89 320i, jossa kiihdytysrikastuksen hetkellä pienellä kaasunpainalluksella seos käy liian paksulla(kone tukehtuu ja meinaa sammua), sekä maantieajossa kulutus on pari litraa liian suuri(10l/100km).
Kyseiset ongelmat saa käytännössä häviämään, kun jouseen(osa nro.1) kääntää huomattavasti enemmän esijännitystä, jolloin läpän heilahdus pienenee olennaisesti kaasua avattaessa(seos ei käy niin rikkaalla), sekä läpän aukeama tasakaasulla ajaessa pysyy pienempänä(seos pysyy laihempana).
Esijännityksen lisääminen aiheuttaa tosin sen ongelman, että tyhjäkäyntiseos menee liian laihalle, koska "kupariviikset" liikkuvat liukupintojen alkupäähän(läppä lähes kiinni = laiha seos), eikä seoksen säätö ohivirtausilmaa säätävästä ruuvista auta tarpeeksi. Säädetäänkö tässä vaiheessa seos osa nro.2:sta kääntämällä rikkaammalle, vai mikä on oikea etenemisjärjestys?:think
Comment