Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMWn uusi 2.0 bensaturbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by muuris View Post
    Onko tuommoinen twinscroll -ahdin sitten niin merkittävästi perinteisiä herkempi? Jos jätetään mainoslauseet pois.
    Originally posted by Radar View Post
    En jaksanu kovin keskittyä tekstiin mutta tuossa saattaisi olla jotain selventävää twinscrollin paremmuudesta.
    Ollaan perillä mistä twin scrollissa on kyse, mutta kaipasin siis jonkun asiaan vihkiytyneen kokemuksia aiheesta. Tosielämässä, eikä insinöörin suunnittelupöydällä. Niitä voi olla tosin turha odottaa, pitäs olla samanlaiset moottorit vastaavilla ahtimilla, mutta toinen tätä uutta tekniikkaa.

    Sitäpaitsi tuo juttu antaa asiaan perehtymättömälle ihan väärän kuvan. Siinä selitetään tavallinen jaettu pakopesä, lukija ihmettelee että oliks tää uuskin juttu kun vanhassa M21:ssäkin oli moinen. Tämä kuva kertoo enemmän.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Laxa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1363
      • Tampere

      #17
      Ohhoh. Jos tuollaiset kulutuslukemat oikeasti toteutuu niin täytyy kyllä myöntää, että eipä tulevaisuudessa paljoa diesel kiinnosta vaikka kilometrejä tuleekin aikalailla.
      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
      EX: E61 530xdAT -07
      EX: E60 520dA Sedan -08
      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
      EX: E39 530dAT -02
      EX: E36 320iA -91
      EX: R1150RT -03

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by muuris View Post
        Ollaan perillä mistä twin scrollissa on kyse, mutta kaipasin siis jonkun asiaan vihkiytyneen kokemuksia aiheesta. Tosielämässä, eikä insinöörin suunnittelupöydällä. Niitä voi olla tosin turha odottaa, pitäs olla samanlaiset moottorit vastaavilla ahtimilla, mutta toinen tätä uutta tekniikkaa.

        Sitäpaitsi tuo juttu antaa asiaan perehtymättömälle ihan väärän kuvan. Siinä selitetään tavallinen jaettu pakopesä, lukija ihmettelee että oliks tää uuskin juttu kun vanhassa M21:ssäkin oli moinen. Tämä kuva kertoo enemmän.
        Ymmärsikö turbonoviisi nyt oikein , että pyttyjen pakokaasuvirrat ei kohtaa tuolla pakopesässä ? Ja tulee kahtena uloskin? -kö?
        Miten tuo vaikuttanee siihen turboahtimen suurimpaan heikkouteen , eli taipumukseen "sammua" kun kaasun käyttää pois..

        Se on juuri se ärsyttävä ominaisuus jota dynokäyrä ei kerro. Vaikka kierroksia olisi 4000 niin esim moottorijarrulla käydessä on se pieni viive ennenkuin ropelli taas kiihtyy.
        Last edited by petrolhead; 20-01-2011, 19:27.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          #19
          Hauska kun bensavehkeessäkin on tuo "lämmityselementti" öljynsuodattimen vieressä. Jotta riittäis lämpöä hyttiin.
          Dieseleissä yleensä noita.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Originally posted by Luntti View Post
            Hauska kun bensavehkeessäkin on tuo "lämmityselementti" öljynsuodattimen vieressä. Jotta riittäis lämpöä hyttiin.
            Dieseleissä yleensä noita.
            Veikkaanpa että toi on vesi-öljy -lämmönvaihdin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Radar
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 120
              • Schrick-Region

              #21
              Originally posted by petrolhead View Post

              Se on juuri se ärsyttävä ominaisuus jota dynokäyrä ei kerro. Vaikka kierroksia olisi 4000 niin esim moottorijarrulla käydessä on se pieni viive ennenkuin ropelli taas kiihtyy.
              Mitään en turboista juuri tiedä mutta eikös ns. "paukkusysteemi" juuri tuota varten kehitetty.

              Kuului 90-luvun rallivehkeissä hyvin kun kuulosti tiheiltä haulikon laukauksilta ne välikaasualueet. Mites se oli, heitettiinkö sinne automaattisesti nollakaasulla bensaa/ilmaa/kipinää ja rupeli pyöri hyvin valmiiksi kun taas painettiin kaasua?

              Comment

              • Mokoma
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 767
                • 013 - Koskenkorva

                #22
                Taitaapi rallivärkeissä olla tuo pakkosyöttö, että lykkää bensaa menemään nollakaasullakin että saadaan kone vastaamaan heti kun kaasu aukeaa.
                BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                Originally posted by kaol
                Ongelma: Kolmekutonen.

                Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Radar View Post
                  Mitään en turboista juuri tiedä mutta eikös ns. "paukkusysteemi" juuri tuota varten kehitetty.

                  Kuului 90-luvun rallivehkeissä hyvin kun kuulosti tiheiltä haulikon laukauksilta ne välikaasualueet. Mites se oli, heitettiinkö sinne automaattisesti nollakaasulla bensaa/ilmaa/kipinää ja rupeli pyöri hyvin valmiiksi kun taas painettiin kaasua?
                  On .

                  Kun se ei ole oikein soveltuva katuautoon saati linjalta rullaavaan moottoriin niin mitenpä tuo asiaa auttaa..
                  Originally posted by Luntti View Post
                  Hauska kun bensavehkeessäkin on tuo "lämmityselementti" öljynsuodattimen vieressä. Jotta riittäis lämpöä hyttiin.
                  Dieseleissä yleensä noita.
                  Originally posted by Cell View Post
                  Veikkaanpa että toi on vesi-öljy -lämmönvaihdin.
                  kyllä se taitaa se olla . Liittyneekö ennemmin siihen että ko. ropponen on ahdettu ja öljyt käy vähän lämpiminä muuten. Kuten dieseleissä missä on sama juttu.
                  Last edited by petrolhead; 20-01-2011, 22:57.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Luntti
                    2Wheel Driver
                    • Jul 2003
                    • 5021
                    • Yka

                    #24
                    Originally posted by Cell View Post
                    Veikkaanpa että toi on vesi-öljy -lämmönvaihdin.
                    Tämä sana olikin hukassa.

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Ymmärsikö turbonoviisi nyt oikein , että pyttyjen pakokaasuvirrat ei kohtaa tuolla pakopesässä ? Ja tulee kahtena uloskin? -kö?
                      Miten tuo vaikuttanee siihen turboahtimen suurimpaan heikkouteen , eli taipumukseen "sammua" kun kaasun käyttää pois..

                      Se on juuri se ärsyttävä ominaisuus jota dynokäyrä ei kerro. Vaikka kierroksia olisi 4000 niin esim moottorijarrulla käydessä on se pieni viive ennenkuin ropelli taas kiihtyy.
                      Käsittääkseni ne kohtaa turbiinisiiven jättöpäässä.

                      Tää ei ole motorsportti. Viiveestä/sammumisesta ei silti tarvinne puhua, ei moni perusvaparikaan vastaa kaasuun sen kummemmin.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Macinaggio
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 119
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by smpovers View Post
                        rupee varmaan kutosen, kasin, kympin ja varsinkin v12 murina oleen historiaa. Ikävä juttu
                        Enpä usko, varmaan moni ostaa bemarin juuri noiden murinoiden vuoksi. Jos hyväksyy nelisylinterisen moottorin, kovia kilpailijoita tulee joka ilmansuunnasta ja lisäksi paljon ostajaystävällisemmin hinnoiteltuina. Numeroiden valossa tuo uusi moottori näyttäisi olevan bensakäyttöinen diesel, ainakin koneen alakerta pitää olla järeää tekoa.

                        Comment

                        • Jigsaw
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 420
                          • Haapajärvi

                          #27
                          Originally posted by Macinaggio View Post
                          Enpä usko, varmaan moni ostaa bemarin juuri noiden murinoiden vuoksi. Jos hyväksyy nelisylinterisen moottorin, kovia kilpailijoita tulee joka ilmansuunnasta ja lisäksi paljon ostajaystävällisemmin hinnoiteltuina. Numeroiden valossa tuo uusi moottori näyttäisi olevan bensakäyttöinen diesel, ainakin koneen alakerta pitää olla järeää tekoa.
                          mitäs meinasit murinoilla ja riippuu mikä 4-sylinterinen.

                          mutta asiaan, hieman tuohon petrolin ajatukseen samaistuna että en nyt tuota englantia tuolta sivulta niin ymmärtänyt että jos joku turbo hullu asiantuntija voisi hieman selventää asiaa
                          E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                          Comment

                          • Netsk
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 238
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Macinaggio View Post
                            Enpä usko, varmaan moni ostaa bemarin juuri noiden murinoiden vuoksi.
                            Kattelin itse vähän aikaa tommosta Audi A5 2.0TFSI konella. Ja vaikka se yltää aika lähelle omaa autoani tehoissa, niin jäi kyllä todella laimea makua kyseisestä moottorista. Kiihdytyksissä moottori kuullostaa siltä kun olisi pahvista tehty..ei vaan sytytä kutoskoneen jälkeen (kasikoneista puhumattakaan).
                            F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                            ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                            Comment

                            • Jigsaw
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 420
                              • Haapajärvi

                              #29
                              Originally posted by Netsk View Post
                              Kattelin itse vähän aikaa tommosta Audi A5 2.0TFSI konella. Ja vaikka se yltää aika lähelle omaa autoani tehoissa, niin jäi kyllä todella laimea makua kyseisestä moottorista. Kiihdytyksissä moottori kuullostaa siltä kun olisi pahvista tehty..ei vaan sytytä kutoskoneen jälkeen (kasikoneista puhumattakaan).
                              joo älä sekaannu Audeihin vaikka niitten perässä onkin hienoja ISOJA kirjaimia kertoen muka jotain moottorista
                              E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                #30
                                Originally posted by Laxa View Post
                                Ohhoh. Jos tuollaiset kulutuslukemat oikeasti toteutuu niin täytyy kyllä myöntää, että eipä tulevaisuudessa paljoa diesel kiinnosta vaikka kilometrejä tuleekin aikalailla.
                                Audin 2.0tfsi:ssähän on ollut jo vuosikaudet 6.xl/100km lukeamat!

                                Ekat kommentit:

                                Spiegel.de

                                During our first drive, we could hardly notice it's an engine with two fewer cylinders -- not even while focusing on the engine sound. [...] If anything, it's only at full throttle that you would miss the distinctive sound of bigger engines. As expected, the 4 cylinder makes for a sound that's more faint and hoarse.

                                N24.de

                                BMW enthusiasts probably worry the most about this: How's the engine sound? Not like a naturally aspirated 6-cylinder, that's for sure. But it's neither meant nor possible to do so. The turbo engine is smooth, yet sounds a bit grumpy while accelerating. At very low revs you even might hear a Diesel sound. That being said, this makes for a distraction only rarely.

                                Motorvision.de

                                "Driving the car you'll notice immediately that the engine response is excellent. There's virtually no lag, and the four cylinder delivers its torque strongly and evenly. An 8 speed automatic transmission is optional while all test cars were equipped with the standard 6 speed manual. There's no need to work the transmission while cruising as the engine allows you to keep high gears and low revs. High revs make the BMW let loose, and the engine revs more freely than other turbocharged 4-cylinders. The 2-litre turbo in the Golf GTI pants for air whereas the BMW engine reminds of someone breathing out calmly during a workout. The famous exhaust grunt of an inline 6 is gone, and there's a different feeling -- despite all its power. Driving the four [cylinder] appears to make for a good feeling, but it's no six [cylinder].

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎