Originally posted by JoSa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikko ja tehtaan poikeavan rengaskokon maksimaalinen ero?
Collapse
X
-
Originally posted by JoSa View PostEikö ne sentin ole? 45/35 ja kumeja ei ole venytetty. Pitää vielä käydä varmistamassa toi yhdistelmä mut noin ne muistaakseni oli. Ja alustana on -40/15
Edit. 26mm on korkeuseroa noilla kumeilla.M550d
Comment
-
-
Originally posted by JoSa View PostEikö ne sentin ole? 45/35 ja kumeja ei ole venytetty. Pitää vielä käydä varmistamassa toi yhdistelmä mut noin ne muistaakseni oli. Ja alustana on -40/15Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jumbo View PostProfiili on prosenttimäärä leveydestä.
Edit. 28mm on korkeuseroa noilla kumeilla.
Comment
-
-
Originally posted by JoSa View PostPiti käydä tarkistamassa. Eli eturenkaat onki 235/40 ja takana 265/35. Vierekkäin ku on etu ja takarengas tasasella betonilattialla ni ei ainakaan silmällä erota että olis korkeus eroa noissa.-Turku Connection-
HDJ80 4.2TD
ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i
Comment
-
-
Originally posted by JoSa View PostPiti käydä tarkistamassa. Eli eturenkaat onki 235/40 ja takana 265/35. Vierekkäin ku on etu ja takarengas tasasella betonilattialla ni ei ainakaan silmällä erota että olis korkeus eroa noissa.
Em. renkailla kokoero siis vaivaiset 2.5 mm eli ei mitään...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostVäitän että vierintävastus/renkaan aksellille tarvittava momentti akselin kierroksen pyörittämiseksi muuttuu paljon enemmän vaihtamalla renkaat 225 joka kulmasta esim. 245/275 kombinaatioon (korkeuden pysyessä samana) kuin se että pannaan esim 225. leveät mutta 5% korkeammat renkaat.
Auto pystyy mittaamaan vain em. momenttia, ei se tiedä kuinka lujaa oikeasti auto kulkee (tai no tietää jos autossa on gps mutta eipä sitä käytetä ko. tarkoitukseen ainakaan viimevuosikymmenellä suunnitelluissa autoissa).
On ollut hyvä mahdollisuus päästä testaamaan E39:ä dsc:llä missä on joko alikokoiset, ylikokoiset tai oikeat renkaat. Eron kyllä huomaa ihan oikeasti, ei nyt tietenkään millään muutaman millin erolla, mutta laittakaapa vaikka 245/45-18.
Asia erikseen on sitten vielä akselien väliset kehäerot, mutta niistä jo tulikin.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostEi se momentti, vaan nopeudet. Nopeustietoa tarvitaan fysiikkamallinnukseen, koska korjaukset riippuvat tietysti kotteron liike-energiasta. Lisäksi rengaskokoa muuttamalla muuttuu ajonvakautuksen puuttumisaste, koska se joko luulee renkaan luistavan enemmän tai vähemmän todellisesta, riippuen kumpaan suuntaan koko on pielessä. Luistoprosenttihan riippuu kehästä, mutta kun ainoa tieto on akselin pyörimisnopeus, lasketaan luistoprosentit ennalta asetetusta rengaskoosta.
On ollut hyvä mahdollisuus päästä testaamaan E39:ä dsc:llä missä on joko alikokoiset, ylikokoiset tai oikeat renkaat. Eron kyllä huomaa ihan oikeasti, ei nyt tietenkään millään muutaman millin erolla, mutta laittakaapa vaikka 245/45-18.
Asia erikseen on sitten vielä akselien väliset kehäerot, mutta niistä jo tulikin.
Luostaako ne renkaat toisiinsa nähden jos kaikissa on samankorkuiset ylikoon renkaat?
Edelleenkään minun päätä ei saa käännettyä turhalla jauhannalla,
auto ei tiedä minkä kokoiset renkaat on alla.
Ainut minkä se tietää on renkaiden pyörimisero keskenään. Ja moottorin vääntömomentti.
Auto ei tiedä syytä miksi esim. ylikoon renkailla tarvitaa karvan verran (maalaisjärjellä saman verran kuin renkaskoko on suhteellisesti kasvanut) voimaa kuin aiemmin.
Syynähän voi olla painavemmat vanteet, leveämmät kumit, märkä tie (esim. ½ millin vesi tiellä lisää vierintävastusta 50%)...
Muuttuuko teillä auton käytös merkittävästi märällä tiellä (lähinnä laatikon toimintaa tarkoitan tilanteissa joissa pito riittää)?
Edelleenkin joku 5% ero renkaan korkeudessa on niin pieni muutos että sillä EI ole väliä jos jokainen rengas on kehältään liki saman kokoinen...Last edited by MajorDrake; 11-02-2011, 22:55.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo kerro mulle mistä se auto "mittaa" sen luiston? ABS antureilla jokaiselta renkaalta erikseen.
Luostaako ne renkaat toisiinsa nähden jos kaikissa on samankorkuiset ylikoon renkaat?
Edelleenkään minun päätä ei saa käännettyä turhalla jauhannalla,
auto ei tiedä minkä kokoiset renkaat on alla.
Ainut minkä se tietää on renkaiden pyörimisero keskenään. Ja moottorin vääntömomentti.
Auto ei tiedä syytä miksi esim. ylikoon renkailla tarvitaa karvan verran (maalaisjärjellä saman verran kuin renkaskoko on suhteellisesti kasvanut) voimaa kuin aiemmin.
Syynähän voi olla painavemmat vanteet, leveämmät kumit, märkä tie (esim. ½ millin vesi tiellä lisää vierintävastusta 50%)...
Muuttuuko teillä auton käytös merkittävästi märällä tiellä (lähinnä laatikon toimintaa tarkoitan tilanteissa joissa pito riittää)?
Edelleenkin joku 5% ero renkaan korkeudessa on niin pieni muutos että sillä EI ole väliä jos jokainen rengas on kehältään liki saman kokoinen...
Tältäkin saitilta löytyy kymmeniä kertomuksia väärän vierintäkehän aiheuttamista ongelmista.
esim.vm.-00 e39 bensakoneiselle riittää että heität alle 235/40-18" asemasta 225/40-18":et ja laatikko lopettaa hetken kuluttua lukittumasta ja vaihdot muuttuu epäloogiseksi(venyttää).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJauhat ihan turhaan kun et kerran näytä tietävän. Tämä ei ole taaskaan mikään mutujuttu, vaan 100% FAKTA.
Tältäkin saitilta löytyy kymmeniä kertomuksia väärän vierintäkehän aiheuttamista ongelmista.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Tämä on vain omaa pohdintaa - en tiedä kuinka oikein tämä on!
Kattelin esim. tuolta http://www.e38.org/electran2.pdf löytyvää PDF:ää. En tiedä kuinka hyvin nuo tiedot pätee uusiin autoihin ja laatikkohin, mutta eiköhän ainakin e39:iin nuo päde. Vuodesta -94 alkaen automaatit ilmeisesti on ollut näitä AGS- eli "oppivia"-laatikoita . Ilmeisesti sen mukana on tullut tämä pyörimisnopeuksien tunnistuksen käyttö moneen asiaan.
Siellä luki näin sivulla 3/31:
==================
Curve Recognition
This feature will inhibit upshifts when the vehicle is in a curve. This is to improve stability
when the vehicle is cornering at high speeds. The TCM will initiate this feature when it
detects a difference between left and right (front) wheel speed signals. The difference in
these signals will indicate that the vehicle is in a curve. Be aware that improper tire sizes,
brands and inflation pressures can influence this feature. Always address these issues first
when diagnosing delayed upshift complaints.
=================
Lisäsin nuo alleviivaukset tuohon tekstiin.
Tuossa selkeästi sanotaan että "väärä" rengastus voi vaikuttaa automaattilaatikkoon.
Ilmeisesti systeemin herkkyys tunnistaa renkaiden pyörimisnopeuseroja on suuri, koska tietoa käytetään parantamaan auton vakautta mutkassa vaikuttamalla vaihtotapahtumaan. Eli todennäköisesti se huomaa melko pienetkin erot nopeuksissa.
Tuohon soppaan kun lisätään:
-moottorin pyörimisnopeustieto = laatikon sisääntuloakselin pyörimisnopeus=turbiinin pyörintänopeustieto
-vaihteiston ulostuloakselin pyörintänopeustieto
-näiden erosta laskettu turbiinin "luiston" määrän aiheuttama korjauksen määrä
-moottorin kuormitustieto
-kaasuläpän/-polkimen asentotieto
-kaasuläpän/-polkimen asennon muutosnopeudentieto
-vaihteiston "oppimissysteemin" ylä-/alamäki tunnistuksen vaikutukset vaihtamiseen
-turbiinilukituksen ohjaus(on/off vai asteittain tapahtuva - riippuu vaihteiston mallista)
-vaihteen vaihtoon kuluvan ajan valvonnan aiheuttamat korjaukset laatikon toimintaan
-sytytyksen myöhästyttäminen vaihtotapahtuman ajaksi, vaikkakin vain millisekunttien ajaksi
niin "väärä" rengaskoko on ainoa asia millä käyttäjä voi helposti pudottaa auton aivot kartalta ja sekoittaa laskentaa mikä vaikuttaa vaihtotapahtumaan. Yllättäen renkaiden pyörimisnopeudet eivät vastaakkaan oletettuun vaihteiston/moottorin pyörimisnopeuteen suhteutettuna kuormitukseen ja kaasuläpän/-polkimen asentoon.
Oma kulkine on -97 e39 bensa_steppi vakiokokoisilla renkailla, joten ei omakohtaisia kokemuksia näistä jutuista...ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Comment
-
-
Originally posted by BMWFW24 View PostTämä on vain omaa pohdintaa - en tiedä kuinka oikein tämä on!
Kattelin esim. tuolta http://www.e38.org/electran2.pdf löytyvää PDF:ää. En tiedä kuinka hyvin nuo tiedot pätee uusiin autoihin ja laatikkohin, mutta eiköhän ainakin e39:iin nuo päde. Vuodesta -94 alkaen automaatit ilmeisesti on ollut näitä AGS- eli "oppivia"-laatikoita . Ilmeisesti sen mukana on tullut tämä pyörimisnopeuksien tunnistuksen käyttö moneen asiaan.
Siellä luki näin sivulla 3/31:
==================
Curve Recognition
This feature will inhibit upshifts when the vehicle is in a curve. This is to improve stability
when the vehicle is cornering at high speeds. The TCM will initiate this feature when it
detects a difference between left and right (front) wheel speed signals. The difference in
these signals will indicate that the vehicle is in a curve. Be aware that improper tire sizes,
brands and inflation pressures can influence this feature. Always address these issues first
when diagnosing delayed upshift complaints.
=================
Lisäsin nuo alleviivaukset tuohon tekstiin.
Tuossa selkeästi sanotaan että "väärä" rengastus voi vaikuttaa automaattilaatikkoon.
Ilmeisesti systeemin herkkyys tunnistaa renkaiden pyörimisnopeuseroja on suuri, koska tietoa käytetään parantamaan auton vakautta mutkassa vaikuttamalla vaihtotapahtumaan. Eli todennäköisesti se huomaa melko pienetkin erot nopeuksissa.
Tuohon soppaan kun lisätään:
-moottorin pyörimisnopeustieto = laatikon sisääntuloakselin pyörimisnopeus=turbiinin pyörintänopeustieto
-vaihteiston ulostuloakselin pyörintänopeustieto
-näiden erosta laskettu turbiinin "luiston" määrän aiheuttama korjauksen määrä
-moottorin kuormitustieto
-kaasuläpän/-polkimen asentotieto
-kaasuläpän/-polkimen asennon muutosnopeudentieto
-vaihteiston "oppimissysteemin" ylä-/alamäki tunnistuksen vaikutukset vaihtamiseen
-turbiinilukituksen ohjaus(on/off vai asteittain tapahtuva - riippuu vaihteiston mallista)
-vaihteen vaihtoon kuluvan ajan valvonnan aiheuttamat korjaukset laatikon toimintaan
-sytytyksen myöhästyttäminen vaihtotapahtuman ajaksi, vaikkakin vain millisekunttien ajaksi
niin "väärä" rengaskoko on ainoa asia millä käyttäjä voi helposti pudottaa auton aivot kartalta ja sekoittaa laskentaa mikä vaikuttaa vaihtotapahtumaan. Yllättäen renkaiden pyörimisnopeudet eivät vastaakkaan oletettuun vaihteiston/moottorin pyörimisnopeuteen suhteutettuna kuormitukseen ja kaasuläpän/-polkimen asentoon.
Oma kulkine on -97 e39 bensa_steppi vakiokokoisilla renkailla, joten ei omakohtaisia kokemuksia näistä jutuista...320d LCI
Comment
-
Comment