Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikko ja tehtaan poikeavan rengaskokon maksimaalinen ero?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    Originally posted by JoSa View Post
    No mikäs tossa outoa on? En tykkää venytellä ja paukutella renkaita.
    Mutta tykkäät ajella edessä 26mm isommalla halkaisijalla ?
    Aprilia RSV4

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #17
      Originally posted by JoSa View Post
      Eikö ne sentin ole? 45/35 ja kumeja ei ole venytetty. Pitää vielä käydä varmistamassa toi yhdistelmä mut noin ne muistaakseni oli. Ja alustana on -40/15
      Profiili on prosenttimäärä leveydestä.

      Edit. 26mm on korkeuseroa noilla kumeilla.
      Last edited by jumbo; 11-02-2011, 14:24. Reason: Korjaus.
      M550d

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by JoSa View Post
        Eikö ne sentin ole? 45/35 ja kumeja ei ole venytetty. Pitää vielä käydä varmistamassa toi yhdistelmä mut noin ne muistaakseni oli. Ja alustana on -40/15
        Voi vittu, just piti kirjoittaa, että älä nyt saatanassa väitä että luulet niiden profiili merkintöjen (45/35) tarkoittavan renkaan korkeutta milleissä vanteenreunasta tiehen.... Mutta niinhän sä just luulet.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • JoSa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 155
          • Pyhäjärvi

          #19
          Originally posted by jumbo View Post
          Profiili on prosenttimäärä leveydestä.

          Edit. 28mm on korkeuseroa noilla kumeilla.
          heh, näinhä se onkin.. Joo en sen tarkemmi tiiä mikä tossa on idea mut kaveri keltä ostin ni tollasta yhistelmää sille suositeltiin ku rengasliikkeessä kävi. Kulkee ainaki suht suorassa kun keulaa madallettu enemmän.

          Comment

          • JoSa
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 155
            • Pyhäjärvi

            #20
            Piti käydä tarkistamassa. Eli eturenkaat onki 235/40 ja takana 265/35. Vierekkäin ku on etu ja takarengas tasasella betonilattialla ni ei ainakaan silmällä erota että olis korkeus eroa noissa.

            Comment

            • Ravermeister
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1508
              • Melkeen Turkkuses

              #21
              Originally posted by JoSa View Post
              Piti käydä tarkistamassa. Eli eturenkaat onki 235/40 ja takana 265/35. Vierekkäin ku on etu ja takarengas tasasella betonilattialla ni ei ainakaan silmällä erota että olis korkeus eroa noissa.
              Joo toi onkin ihan "normaali" pari
              -Turku Connection-
              HDJ80 4.2TD
              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7527
                • Jyväshyvä

                #22
                Originally posted by JoSa View Post
                Piti käydä tarkistamassa. Eli eturenkaat onki 235/40 ja takana 265/35. Vierekkäin ku on etu ja takarengas tasasella betonilattialla ni ei ainakaan silmällä erota että olis korkeus eroa noissa.
                Korkeuden voit laskea kaavalla leveys mm*profiili/100*2 + vannekoko " x 25.4

                Em. renkailla kokoero siis vaivaiset 2.5 mm eli ei mitään...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • JoSa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 155
                  • Pyhäjärvi

                  #23
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Korkeuden voit laskea kaavalla leveys mm*profiili/100*2 + vannekoko " x 25.4

                  Em. renkailla kokoero siis vaivaiset 2.5 mm eli ei mitään...
                  Sitä tulee välillä kuumepöllyssä kirjoteltua mitä sattuu..

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Väitän että vierintävastus/renkaan aksellille tarvittava momentti akselin kierroksen pyörittämiseksi muuttuu paljon enemmän vaihtamalla renkaat 225 joka kulmasta esim. 245/275 kombinaatioon (korkeuden pysyessä samana) kuin se että pannaan esim 225. leveät mutta 5% korkeammat renkaat.

                    Auto pystyy mittaamaan vain em. momenttia, ei se tiedä kuinka lujaa oikeasti auto kulkee (tai no tietää jos autossa on gps mutta eipä sitä käytetä ko. tarkoitukseen ainakaan viimevuosikymmenellä suunnitelluissa autoissa).
                    Ei se momentti, vaan nopeudet. Nopeustietoa tarvitaan fysiikkamallinnukseen, koska korjaukset riippuvat tietysti kotteron liike-energiasta. Lisäksi rengaskokoa muuttamalla muuttuu ajonvakautuksen puuttumisaste, koska se joko luulee renkaan luistavan enemmän tai vähemmän todellisesta, riippuen kumpaan suuntaan koko on pielessä. Luistoprosenttihan riippuu kehästä, mutta kun ainoa tieto on akselin pyörimisnopeus, lasketaan luistoprosentit ennalta asetetusta rengaskoosta.

                    On ollut hyvä mahdollisuus päästä testaamaan E39:ä dsc:llä missä on joko alikokoiset, ylikokoiset tai oikeat renkaat. Eron kyllä huomaa ihan oikeasti, ei nyt tietenkään millään muutaman millin erolla, mutta laittakaapa vaikka 245/45-18.

                    Asia erikseen on sitten vielä akselien väliset kehäerot, mutta niistä jo tulikin.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post
                      Ei se momentti, vaan nopeudet. Nopeustietoa tarvitaan fysiikkamallinnukseen, koska korjaukset riippuvat tietysti kotteron liike-energiasta. Lisäksi rengaskokoa muuttamalla muuttuu ajonvakautuksen puuttumisaste, koska se joko luulee renkaan luistavan enemmän tai vähemmän todellisesta, riippuen kumpaan suuntaan koko on pielessä. Luistoprosenttihan riippuu kehästä, mutta kun ainoa tieto on akselin pyörimisnopeus, lasketaan luistoprosentit ennalta asetetusta rengaskoosta.

                      On ollut hyvä mahdollisuus päästä testaamaan E39:ä dsc:llä missä on joko alikokoiset, ylikokoiset tai oikeat renkaat. Eron kyllä huomaa ihan oikeasti, ei nyt tietenkään millään muutaman millin erolla, mutta laittakaapa vaikka 245/45-18.

                      Asia erikseen on sitten vielä akselien väliset kehäerot, mutta niistä jo tulikin.
                      No kerro mulle mistä se auto "mittaa" sen luiston? ABS antureilla jokaiselta renkaalta erikseen.
                      Luostaako ne renkaat toisiinsa nähden jos kaikissa on samankorkuiset ylikoon renkaat?

                      Edelleenkään minun päätä ei saa käännettyä turhalla jauhannalla,
                      auto ei tiedä minkä kokoiset renkaat on alla.
                      Ainut minkä se tietää on renkaiden pyörimisero keskenään. Ja moottorin vääntömomentti.
                      Auto ei tiedä syytä miksi esim. ylikoon renkailla tarvitaa karvan verran (maalaisjärjellä saman verran kuin renkaskoko on suhteellisesti kasvanut) voimaa kuin aiemmin.
                      Syynähän voi olla painavemmat vanteet, leveämmät kumit, märkä tie (esim. ½ millin vesi tiellä lisää vierintävastusta 50%)...
                      Muuttuuko teillä auton käytös merkittävästi märällä tiellä (lähinnä laatikon toimintaa tarkoitan tilanteissa joissa pito riittää)?

                      Edelleenkin joku 5% ero renkaan korkeudessa on niin pieni muutos että sillä EI ole väliä jos jokainen rengas on kehältään liki saman kokoinen...
                      Last edited by MajorDrake; 11-02-2011, 22:55.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        No kerro mulle mistä se auto "mittaa" sen luiston? ABS antureilla jokaiselta renkaalta erikseen.
                        Luostaako ne renkaat toisiinsa nähden jos kaikissa on samankorkuiset ylikoon renkaat?

                        Edelleenkään minun päätä ei saa käännettyä turhalla jauhannalla,
                        auto ei tiedä minkä kokoiset renkaat on alla.
                        Ainut minkä se tietää on renkaiden pyörimisero keskenään. Ja moottorin vääntömomentti.
                        Auto ei tiedä syytä miksi esim. ylikoon renkailla tarvitaa karvan verran (maalaisjärjellä saman verran kuin renkaskoko on suhteellisesti kasvanut) voimaa kuin aiemmin.
                        Syynähän voi olla painavemmat vanteet, leveämmät kumit, märkä tie (esim. ½ millin vesi tiellä lisää vierintävastusta 50%)...
                        Muuttuuko teillä auton käytös merkittävästi märällä tiellä (lähinnä laatikon toimintaa tarkoitan tilanteissa joissa pito riittää)?

                        Edelleenkin joku 5% ero renkaan korkeudessa on niin pieni muutos että sillä EI ole väliä jos jokainen rengas on kehältään liki saman kokoinen...
                        Jauhat ihan turhaan kun et kerran näytä tietävän. Tämä ei ole taaskaan mikään mutujuttu, vaan 100% FAKTA.
                        Tältäkin saitilta löytyy kymmeniä kertomuksia väärän vierintäkehän aiheuttamista ongelmista.
                        esim.vm.-00 e39 bensakoneiselle riittää että heität alle 235/40-18" asemasta 225/40-18":et ja laatikko lopettaa hetken kuluttua lukittumasta ja vaihdot muuttuu epäloogiseksi(venyttää).

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jauhat ihan turhaan kun et kerran näytä tietävän. Tämä ei ole taaskaan mikään mutujuttu, vaan 100% FAKTA.
                          Tältäkin saitilta löytyy kymmeniä kertomuksia väärän vierintäkehän aiheuttamista ongelmista.
                          Sattuu vain ne faktat olevan saman henkilön kirjoittamia...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Sattuu vain ne faktat olevan saman henkilön kirjoittamia...
                            Ai jaa? Käytä Search toimintoa.

                            Comment

                            • BMWFW24
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 276
                              • Jämsä

                              #29
                              Tämä on vain omaa pohdintaa - en tiedä kuinka oikein tämä on!

                              Kattelin esim. tuolta http://www.e38.org/electran2.pdf löytyvää PDF:ää. En tiedä kuinka hyvin nuo tiedot pätee uusiin autoihin ja laatikkohin, mutta eiköhän ainakin e39:iin nuo päde. Vuodesta -94 alkaen automaatit ilmeisesti on ollut näitä AGS- eli "oppivia"-laatikoita . Ilmeisesti sen mukana on tullut tämä pyörimisnopeuksien tunnistuksen käyttö moneen asiaan.

                              Siellä luki näin sivulla 3/31:

                              ==================
                              Curve Recognition
                              This feature will inhibit upshifts when the vehicle is in a curve. This is to improve stability
                              when the vehicle is cornering at high speeds. The TCM will initiate this feature when it
                              detects a difference between left and right (front) wheel speed signals. The difference in
                              these signals will indicate that the vehicle is in a curve. Be aware that improper tire sizes,
                              brands and inflation pressures can influence this feature. Always address these issues first
                              when diagnosing delayed upshift complaints.
                              =================
                              Lisäsin nuo alleviivaukset tuohon tekstiin.

                              Tuossa selkeästi sanotaan että "väärä" rengastus voi vaikuttaa automaattilaatikkoon.
                              Ilmeisesti systeemin herkkyys tunnistaa renkaiden pyörimisnopeuseroja on suuri, koska tietoa käytetään parantamaan auton vakautta mutkassa vaikuttamalla vaihtotapahtumaan. Eli todennäköisesti se huomaa melko pienetkin erot nopeuksissa.

                              Tuohon soppaan kun lisätään:

                              -moottorin pyörimisnopeustieto = laatikon sisääntuloakselin pyörimisnopeus=turbiinin pyörintänopeustieto
                              -vaihteiston ulostuloakselin pyörintänopeustieto
                              -näiden erosta laskettu turbiinin "luiston" määrän aiheuttama korjauksen määrä
                              -moottorin kuormitustieto
                              -kaasuläpän/-polkimen asentotieto
                              -kaasuläpän/-polkimen asennon muutosnopeudentieto
                              -vaihteiston "oppimissysteemin" ylä-/alamäki tunnistuksen vaikutukset vaihtamiseen
                              -turbiinilukituksen ohjaus(on/off vai asteittain tapahtuva - riippuu vaihteiston mallista)
                              -vaihteen vaihtoon kuluvan ajan valvonnan aiheuttamat korjaukset laatikon toimintaan
                              -sytytyksen myöhästyttäminen vaihtotapahtuman ajaksi, vaikkakin vain millisekunttien ajaksi

                              niin "väärä" rengaskoko on ainoa asia millä käyttäjä voi helposti pudottaa auton aivot kartalta ja sekoittaa laskentaa mikä vaikuttaa vaihtotapahtumaan. Yllättäen renkaiden pyörimisnopeudet eivät vastaakkaan oletettuun vaihteiston/moottorin pyörimisnopeuteen suhteutettuna kuormitukseen ja kaasuläpän/-polkimen asentoon.

                              Oma kulkine on -97 e39 bensa_steppi vakiokokoisilla renkailla, joten ei omakohtaisia kokemuksia näistä jutuista...
                              ex. 316i e36 1991
                              ex. 318iS Coupe e36 1992
                              ex. 528iA Touring e39 1997
                              ex 316i e30 1990, vaimon
                              ex. X5 4.4i e53 2001
                              ex 316 e46 2003, vaimon
                              525iX e60 2008
                              Z4 e85 2003, vaimon​

                              Comment

                              • loukkis
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2003
                                • 73
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by BMWFW24 View Post
                                Tämä on vain omaa pohdintaa - en tiedä kuinka oikein tämä on!

                                Kattelin esim. tuolta http://www.e38.org/electran2.pdf löytyvää PDF:ää. En tiedä kuinka hyvin nuo tiedot pätee uusiin autoihin ja laatikkohin, mutta eiköhän ainakin e39:iin nuo päde. Vuodesta -94 alkaen automaatit ilmeisesti on ollut näitä AGS- eli "oppivia"-laatikoita . Ilmeisesti sen mukana on tullut tämä pyörimisnopeuksien tunnistuksen käyttö moneen asiaan.

                                Siellä luki näin sivulla 3/31:

                                ==================
                                Curve Recognition
                                This feature will inhibit upshifts when the vehicle is in a curve. This is to improve stability
                                when the vehicle is cornering at high speeds. The TCM will initiate this feature when it
                                detects a difference between left and right (front) wheel speed signals. The difference in
                                these signals will indicate that the vehicle is in a curve. Be aware that improper tire sizes,
                                brands and inflation pressures can influence this feature. Always address these issues first
                                when diagnosing delayed upshift complaints.
                                =================
                                Lisäsin nuo alleviivaukset tuohon tekstiin.

                                Tuossa selkeästi sanotaan että "väärä" rengastus voi vaikuttaa automaattilaatikkoon.
                                Ilmeisesti systeemin herkkyys tunnistaa renkaiden pyörimisnopeuseroja on suuri, koska tietoa käytetään parantamaan auton vakautta mutkassa vaikuttamalla vaihtotapahtumaan. Eli todennäköisesti se huomaa melko pienetkin erot nopeuksissa.

                                Tuohon soppaan kun lisätään:

                                -moottorin pyörimisnopeustieto = laatikon sisääntuloakselin pyörimisnopeus=turbiinin pyörintänopeustieto
                                -vaihteiston ulostuloakselin pyörintänopeustieto
                                -näiden erosta laskettu turbiinin "luiston" määrän aiheuttama korjauksen määrä
                                -moottorin kuormitustieto
                                -kaasuläpän/-polkimen asentotieto
                                -kaasuläpän/-polkimen asennon muutosnopeudentieto
                                -vaihteiston "oppimissysteemin" ylä-/alamäki tunnistuksen vaikutukset vaihtamiseen
                                -turbiinilukituksen ohjaus(on/off vai asteittain tapahtuva - riippuu vaihteiston mallista)
                                -vaihteen vaihtoon kuluvan ajan valvonnan aiheuttamat korjaukset laatikon toimintaan
                                -sytytyksen myöhästyttäminen vaihtotapahtuman ajaksi, vaikkakin vain millisekunttien ajaksi

                                niin "väärä" rengaskoko on ainoa asia millä käyttäjä voi helposti pudottaa auton aivot kartalta ja sekoittaa laskentaa mikä vaikuttaa vaihtotapahtumaan. Yllättäen renkaiden pyörimisnopeudet eivät vastaakkaan oletettuun vaihteiston/moottorin pyörimisnopeuteen suhteutettuna kuormitukseen ja kaasuläpän/-polkimen asentoon.

                                Oma kulkine on -97 e39 bensa_steppi vakiokokoisilla renkailla, joten ei omakohtaisia kokemuksia näistä jutuista...
                                Tuo sun lainaus tarkoittaa sitä, että keskenään eri ominaisuuksilla olevat renkaat (merkki, koko, rengaspaine) saattavat vaikuttaa laatikon/ajovakautuksen toimintaan.
                                320d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎