Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikko ja tehtaan poikeavan rengaskokon maksimaalinen ero?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #31
    Originally posted by BMWFW24 View Post
    Tämä on vain omaa pohdintaa - en tiedä kuinka oikein tämä on!

    Kattelin esim. tuolta http://www.e38.org/electran2.pdf löytyvää PDF:ää. En tiedä kuinka hyvin nuo tiedot pätee uusiin autoihin ja laatikkohin, mutta eiköhän ainakin e39:iin nuo päde. Vuodesta -94 alkaen automaatit ilmeisesti on ollut näitä AGS- eli "oppivia"-laatikoita . Ilmeisesti sen mukana on tullut tämä pyörimisnopeuksien tunnistuksen käyttö moneen asiaan.

    Siellä luki näin sivulla 3/31:

    ==================
    Curve Recognition
    This feature will inhibit upshifts when the vehicle is in a curve. This is to improve stability
    when the vehicle is cornering at high speeds. The TCM will initiate this feature when it
    detects a difference between left and right (front) wheel speed signals. The difference in
    these signals will indicate that the vehicle is in a curve. Be aware that improper tire sizes,
    brands and inflation pressures can influence this feature. Always address these issues first
    when diagnosing delayed upshift complaints.
    =================
    Lisäsin nuo alleviivaukset tuohon tekstiin.

    Tuossa selkeästi sanotaan että "väärä" rengastus voi vaikuttaa automaattilaatikkoon.
    Ilmeisesti systeemin herkkyys tunnistaa renkaiden pyörimisnopeuseroja on suuri, koska tietoa käytetään parantamaan auton vakautta mutkassa vaikuttamalla vaihtotapahtumaan. Eli todennäköisesti se huomaa melko pienetkin erot nopeuksissa.

    Tuohon soppaan kun lisätään:

    -moottorin pyörimisnopeustieto = laatikon sisääntuloakselin pyörimisnopeus=turbiinin pyörintänopeustieto
    -vaihteiston ulostuloakselin pyörintänopeustieto
    -näiden erosta laskettu turbiinin "luiston" määrän aiheuttama korjauksen määrä
    -moottorin kuormitustieto
    -kaasuläpän/-polkimen asentotieto
    -kaasuläpän/-polkimen asennon muutosnopeudentieto
    -vaihteiston "oppimissysteemin" ylä-/alamäki tunnistuksen vaikutukset vaihtamiseen
    -turbiinilukituksen ohjaus(on/off vai asteittain tapahtuva - riippuu vaihteiston mallista)
    -vaihteen vaihtoon kuluvan ajan valvonnan aiheuttamat korjaukset laatikon toimintaan
    -sytytyksen myöhästyttäminen vaihtotapahtuman ajaksi, vaikkakin vain millisekunttien ajaksi

    niin "väärä" rengaskoko on ainoa asia millä käyttäjä voi helposti pudottaa auton aivot kartalta ja sekoittaa laskentaa mikä vaikuttaa vaihtotapahtumaan. Yllättäen renkaiden pyörimisnopeudet eivät vastaakkaan oletettuun vaihteiston/moottorin pyörimisnopeuteen suhteutettuna kuormitukseen ja kaasuläpän/-polkimen asentoon.

    Oma kulkine on -97 e39 bensa_steppi vakiokokoisilla renkailla, joten ei omakohtaisia kokemuksia näistä jutuista...
    Tästä on kokemusta, inpalla kun menee laatikon sisään tutkimaan ja löytää oikean välilehden, niin siellä on täppä "error when cornering". Kun täppä menee päälle jopa suoralla tiellä kovassa kiihdytyksessä, niin pieni vaihde jää päälle eikä poistu heti. Virheen saa tulemaan esiin pahimmillaan jopa erimerkkisillä, mutta samankokoisilla renkailla etuakselilla. ABS:ien nopeustietoa tarkistelemalla eroa oli vain juuri ja juuri havaittavasti..
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • loukkis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2003
      • 73
      • Vantaa

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Jauhat ihan turhaan kun et kerran näytä tietävän. Tämä ei ole taaskaan mikään mutujuttu, vaan 100% FAKTA.
      Tältäkin saitilta löytyy kymmeniä kertomuksia väärän vierintäkehän aiheuttamista ongelmista.
      esim.vm.-00 e39 bensakoneiselle riittää että heität alle 235/40-18" asemasta 225/40-18":et ja laatikko lopettaa hetken kuluttua lukittumasta ja vaihdot muuttuu epäloogiseksi(venyttää).
      Jos tämä on 100% FAKTA, niin osoittaaksesi sen faktaksi, sinä varmaan esität ne faktat tämän väitteen tueksi. Minä kun satun tietämään, että sinä olet tässä asiassa väärässä, etkä pysty esittämään muita kuin mutu-tietoon perustuvia käyttäjien kirjoituksia, jotka eivät todellakaan pidä paikkaansa.

      Väitän, että kunhan autossa on edes likimain alkuperäistä vastaava rengaskoko käytössä, saman kokoiset ja malliset renkaat joka nurkassa, sekä oikeat rengaspaineet, ei auton elektroniikka tiedä sitä normaalista poikkeavaksi. Kannattaa vaikka googlata sanoilla vehicle dynamics ja lukea muutama opus missä kerrotaan eri parametreistä, jotka vaikuttavat ajonvakautukseen ja esim. automaattilaatikkoon. Ihan järjelläkin voi sitten päätellä, että mitään vaikutusta ei ole, ellei rengaskoon muutos ole ihan älyttömän suuri. Ja muuten, se ämmäläisen etupuskurin vaihtaminen vakion tilalle vaikuttaa laatikon toimintaan ihan yhtä paljon kuin 5% isommat renkaat puhumattakaan siitä, että välillä on vastatuuli ja välillä myötätuuli. Kts. googlella Aerodynamic drag force
      320d LCI

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #33
        Originally posted by MajorDrake View Post
        No kerro mulle mistä se auto "mittaa" sen luiston? ABS antureilla jokaiselta renkaalta erikseen.
        Luostaako ne renkaat toisiinsa nähden jos kaikissa on samankorkuiset ylikoon renkaat?
        Ei tietenkään normaalissa ajotilanteessa luista eikä siltä näytäkkään jos jokainen pyörä on samalla halkaisijalla. Puhuin tilanteesta, jossa luistoa tulee ja ajonvakautus joutuu puuttumaan. Silloin se koko vaikuttaa, koska ainoa tieto auton nopeudesta ja luistoprosenteista lasketaan pyörimisnopeudesta sen ennalta asetetun kehän perusteella.

        Ja moottorin vääntömomentti.
        Auto ei tiedä syytä miksi esim. ylikoon renkailla tarvitaa karvan verran (maalaisjärjellä saman verran kuin renkaskoko on suhteellisesti kasvanut) voimaa kuin aiemmin.
        Syynähän voi olla painavemmat vanteet, leveämmät kumit, märkä tie (esim. ½ millin vesi tiellä lisää vierintävastusta 50%)...
        Muuttuuko teillä auton käytös merkittävästi märällä tiellä (lähinnä laatikon toimintaa tarkoitan tilanteissa joissa pito riittää)?
        Tuo moottorin vääntömomentti yhdessä nopeuden kanssa vaikuttaa askin toimintaan. Tietenkään muutos ei eroa muista momenttia muuttavista asioista, mutta haluaisitko ajaa niin kuin olisit jatkuvasti vesilätäkössä, eli luultavasti turbiinilukko auki? Aski tosiaan valitsee vaihteet ja turbiinilukon tilan esimerkiksi nopeuden ja moottorin kuormituksen perusteella, eikä vain erikseen vaan näiden suhteella. Jos ohjelmoinnin perusteella 90km/h vauhdissa pidetään lukko kiinni kuormituksella, joka riittää juuri ja juuri loivaan mäkeen (esim. M60B30 & 5HP18), aiheuttavat ylikoon renkaat huomattavasti helpompaa lukon aukeamista ja sitten seilataan edestakaisin kiinni-auki-kiinni-auki jos yleensä lukko menee kiinni.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          #34
          Originally posted by Cell View Post
          , aiheuttavat ylikoon renkaat huomattavasti helpompaa lukon aukeamista ja sitten seilataan edestakaisin kiinni-auki-kiinni-auki jos yleensä lukko menee kiinni.
          Kyllä, en sitä väitäkkään etteikö ne ylikoon renkaat vaikuta laatikon käyttäytymiseen nimellisesti. Täällä vaan osa epäsuoraan väittää että vain se väärä rengaskoko vaikuttaa, esim. renkaan leveys ja sen tuoma vastus ei...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • stg
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 88
            • Finland

            #35
            Originally posted by Morkai View Post
            Tästä on kokemusta, inpalla kun menee laatikon sisään tutkimaan ja löytää oikean välilehden, niin siellä on täppä "error when cornering". Kun täppä menee päälle jopa suoralla tiellä kovassa kiihdytyksessä, niin pieni vaihde jää päälle eikä poistu heti. Virheen saa tulemaan esiin pahimmillaan jopa erimerkkisillä, mutta samankokoisilla renkailla etuakselilla. ABS:ien nopeustietoa tarkistelemalla eroa oli vain juuri ja juuri havaittavasti..
            Tosi vanha threadi, mutta ajattelin tänne dokumentoida tuleville sukupolville tiedoksi että E39 eturenkaiden korkeuseroksi riittää 10 mm puolten välillä niin tulee ongelmia automaatin vaihtamisessa. Ostamassani -99 528iA:ssa näin oli. Renkaat oli molemmilla puolilla samaa kokoa 225/40-18 mutta eri merkkiä. Tasaisella lattialla rullamitalla ja vatupassilla mitattuna renkaiden yläreunoissa oli tasan 10 mm ero (625 vs. 635mm). Tästä aiheutui juuri se että DSC tulkitsee että ollaan kurvissa eikä vaihda suorallakaan isompaa. Kun kiihdytti suoralla esim. 0-90 km/h ja löysäsi kaasun niin vaihde jääkin roikkumaan pienelle ja kierrokset seillaa jossain 4000 rpm. Näin sai tapahtumaan aina vähänkään ripeammässä kiihdytyksessä ja vaihde vaihtui vasta kun heittää manuaalilla isompaa tai cruisen päälle.

            Takarenkaalla sattui olemaan sama korkeus ja vaihtelin sen eteen, kaikki vaihteen roikotukset katosivat samantien. Montakohdan laatikkoa näihin on tästä syystä vaihdettu esim rengasrikon tms. jälkeen...

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #36
              Originally posted by stg View Post
              Tosi vanha threadi, mutta ajattelin tänne dokumentoida tuleville sukupolville tiedoksi että E39 eturenkaiden korkeuseroksi riittää 10 mm puolten välillä niin tulee ongelmia automaatin vaihtamisessa. Ostamassani -99 528iA:ssa näin oli. Renkaat oli molemmilla puolilla samaa kokoa 225/40-18 mutta eri merkkiä. Tasaisella lattialla rullamitalla ja vatupassilla mitattuna renkaiden yläreunoissa oli tasan 10 mm ero (625 vs. 635mm). Tästä aiheutui juuri se että DSC tulkitsee että ollaan kurvissa eikä vaihda suorallakaan isompaa. Kun kiihdytti suoralla esim. 0-90 km/h ja löysäsi kaasun niin vaihde jääkin roikkumaan pienelle ja kierrokset seillaa jossain 4000 rpm. Näin sai tapahtumaan aina vähänkään ripeammässä kiihdytyksessä ja vaihde vaihtui vasta kun heittää manuaalilla isompaa tai cruisen päälle.

              Takarenkaalla sattui olemaan sama korkeus ja vaihtelin sen eteen, kaikki vaihteen roikotukset katosivat samantien. Montakohdan laatikkoa näihin on tästä syystä vaihdettu esim rengasrikon tms. jälkeen...
              Kaveri vaihtaa autoa usemmin kuin sukkia ja se on ostanut ilmeisesti useammankin "laatikkovikaisen" E39:n jossa varapyörä etuakselilla
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎