Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämmöt ylhäällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gilmer
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 10
    • hämptton,finland

    Moottorin lämmöt ylhäällä

    Moron!

    Elikkä tarina olis seuraavanlainen:

    -Moottorin lämmöt pyöri noin 78°c
    -Hain marmoritiskiltä uuden päätermarin 88°c (auto ajalta ennen egr-termaria) ja vaihdoin sen
    -Lämmöt eka koeajolenkillä n.90°c (20km, kelissä -5°c)
    -Ja seuraavana päivänä hiihtolomalle, ekat 350km lämmöt n.93°c ja viimeset 50km n.98°c
    -kabiinin puskee niin lämmintä kuin haluaa
    -Eilen ihmettelin ja huomasin ettei alavesiletku lämpene laisinkaan, onko nyt niin että uus termari jupatissa, vai onko ilmaus jäänyt puolitiehen? En ole vielä ilmannut uudestaan.
    -Mikä on moottorin "kriittinen lämpötila jolloin ajaminen täytyy keskeyttää?
    Nyt esitetyissä lämmöissä suuntaa antava lämpömittari on koko ajan kesikiviivan päällä +-viisarillinen max.

    Lämmöt katottu salavalikosta.
    Auto 530dat -00 boksi katolla, kulutus tullessa 6.3l/100km

    Eli tärkeintä tässä olis nyt tietää se lämpötila milloin pistän vilkun tienposkeen, ettei kansipahvi hajoo.

    Ps.Kaikki 32mm kiintoavaimet ovat kotona...
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    #2
    Viileä alavesiletku viittaisi siihen, että termari ei aukea. Onhan se varmasti asennettu oikein päin? (mikäli se on edes mahdollista asentaa väärin ky. Moottorissa?)

    Comment

    • Ovlov
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 171
      • Tre/Jvi

      #3
      Eikös se lämpömittari ole vähän kummalinen, juuri sen takia, että sitä osaa autoista tietämätön tulkita. Eli jos viisari ei ole punaisella, voi ajaa. Muistaisin jostain topicista lukeneeni, että päästää lämmöt jopa johonkin 110 asteeseen, ennenkuin sen viisarista kunnolla huomaa. Tämä on toki vain oma muistikuva. Mutta jos paisarin korkki pitää, niin eikös ne lämmöt kärsi sen reilun 100 astetta helposti.

      Eihän sitä termaria sinne mitenkään väärinpäin saa. Ite vaihdoin orginaalin termarin tuossa talvella, niin 93 nousi lämmöt salavalikosta kateltuna. Oli syyläri ja suurin osa vesiletkuistakin irti sekä webasto, jotta lähes kaikki vanha jäähdytinneste tuli pois. Sai mahdollisimman paljon uutta tilalle, niin tuli sekin vaihdettua. Ilmaus tapahtui siten, että korkki auki oli auto käynnissä ja ilmausruuvit auki, kunnes näytti hyvältä. Mitään kummempia ilmausjekkuja ei tehty ja hyvin on toiminut. Autona 530 da -02
      E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

      Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

      Comment

      • ongelmalapsi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1063
        • Hämeenlinna

        #4
        Muistaakseni e39 lämpömittari pysyy keskellä 75-118'C ainakin V8 moottorisessa mallissa.
        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
        GMC Topkick C6500 rollback -95
        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
        E46 330xiA -02
        Chrysler neon -99

        Comment

        • gilmer
          Newbiemmer
          • Dec 2009
          • 10
          • hämptton,finland

          #5
          Joo, kaippa sitä sitten vaan täytyy tolla termarilla varustetulla autolla lähtä pois päinkin ajeleen ja sitten autokeskukseen kyseleen mitä tehdään.
          Kävin tuossa vielä kiskaseen peräkärryllä pari mottia koivuklapeja n.12km ja lämmöt pysy alle 96°c, ajelin rauhakseen 60-70km/h. Ilma pakksella pari astetta.
          Alavesiletku ei lämpene, ylävesiletku syylärista irti ja siellä vettä niin paljon kun vain voi olla.
          Kiitoksia vastauksista.

          Ps.Josse nyt paluu matkankin pysyy kiinni ja lämmöt kurissa niin pitäiskö alkaa aina kun vaihtaa talvipyörät alle laittaan "kesätermarin" tilalle talveksi joku dummy termari:think

          Comment

          • Ravermeister
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1508
            • Melkeen Turkkuses

            #6
            Toi on ihan normaalia, tai ainakin oma E46:nen tekee samaa.
            Eli mulla esim työmatka on 30km/suunta ja pelkkää maantietä satasen alueella. Firman pihaan kun ajan ja kokeilen alavesiletkua niin on ihan kylmä, ilmeisesti ajoviima jäähdyttää niin paljon pakkasilla... Jos antaa käydä hetken tyhjäkäyntiä alkaa kyllä alavesiletkukin lämpeämään.

            Kokeiles käydä kaupungilla heittämässä lenkki ja testaa sen jälkeen alavesiletkua. Ja jos termari on jumissa tai ilmaus pielessä niin lämmöt kyllä alkaa nousta...
            -Turku Connection-
            HDJ80 4.2TD
            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

            Comment

            • Yyz
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 151
              • Pirkkala

              #7
              Jäähdytysjärjestelmä toimii juuri niinkuin pitääkin kun alavesiletku on kylmä, eli jäähdytin jäähdyttää sinne kierrätetyn kuuman veden. Jos alavesiletkusta tulisi kuumaa vettä niin milläs se moottori jäähtyisi?

              Comment

              • MasaTDS
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1606
                • Tampere

                #8
                Älä tee sille suotta yhtään mitään,jos lämpömittari pysyy puolenvälin tietämillä niin aja ihan rauhassa vaan ja jätä se salavalikko omaan varjoonsa.Jos autoon tulee kunnolla lämmintä sisälle ja lämmöt pääosin pysyy alle 100 asteen,on se myös siltä osin kunnossa.Todennäköisesti se ei tyhjäkäynnillä paikallaan seisten lämpiä noin hyvin kun kyse noinkin uuden mallisesta dieselistä,matka-ajossa sitten lämpiääkin normaalisti,niin tuntuu oudolta..ajele meneen vaan.
                Last edited by MasaTDS; 01-03-2011, 22:43.
                E24 635csi
                M-B W140
                Citroen c4 coupe
                H-D sportster chopper

                Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                www.mpanet.fi

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Kerrankin dieseli missä lämmöt on siellä missä pitää ja omistaja on huolissaan
                  Yleensä nuo tuppaa käymään kylmänä. Järjestälmä on paineenpuolella joten se kiehumispiste on kaukana yli sadan asteen, ei siis huolta.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎