Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välijäähdytin TD:seen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    Välijäähdytin TD:seen

    Tekis mieli laittaa välijäähy tuohon ao. autoon. Suunnitelmissa olisi ostaa jostain tds:n välijäähy ja laittaa se itse paikoilleen. Minkälainen homma se olisi? Miten se jäähy pelaa, meneeko siitä vaan ahtoputki läpi vai kulkeeko siellä jotain nesteitä myös ja sitten mihin kohtaan konetta se tulee? Ja tarviiko koneen säätöjä rukata asennuksen jälkeen? Ei ole tarkoitus hakea mitään älyttömiä tehoja vaan ihan vaan sen verran mitä perus välijäähy td:seen lisää antaa.
  • bmw harrastelija
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 757
    • -

    #2
    Nii hini autoon oot laittamassa, muistathan nuo päästöhommat?
    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
    Alex von Falkenhausen

    Comment

    • TuomasTee
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 529
      • Kotka

      #3
      Ei kulje mitään nesteitä! Pelkät putket ja cooleri(ihan kuin syylärikin, ilma kulkee läpi ja jäähdyttää) kaikessa yksinkertaisuudessaan. En usko että tarvii kajota mihinkään säätöihin tai että tulee päästöongelmia.
      Hommaa samalla isompi cooleri kuin mikä tds:ssä vakiona on.
      BMW F15 X5 M50d -14

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Jos haluat samalla vielä mukavaa tehoa halvalla, osta VNT:ltä lastu 130 eurolla.
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 757
          • -

          #5
          Äläs nyt poika, sää joudut teetättään sen päästötodistuksen, tai jos sulla ei oo vähäpäästönen nii sitte! lisätietoa ake.fi :wink:
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Siis mitä?
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • bmw harrastelija
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 757
              • -

              #7
              Luit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus
              thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
              Alex von Falkenhausen

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Juu mutta autohan on jo turbotiisseli joten jos noissa tds ja td malleissa on identtinen alusta uskoisin että voit laittaa TDS:stä kuulerin ja tarvittavat pulikat jotta autoista tulee toisiaan vastaavat ja käydä muutoskatsastamassa otteeseen välijäähdyttimen ja uuden teholukeman.

                Tuskin tuo lisäteho pelkällä kuulerilla loihditaan... :roll:

                [email protected] osoite auttaa ja antaa puolueetonta tietoa katsastusteknisesti sekä luo turvallisuuden tunteen mennä konttorille.

                Alustan ja moottorien erot voit penkoa ETK:sta tai jostakin korjaamokäsikirjasta.

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #9
                  tekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:

                  -hankit välijäähdyttmien. sen kokoisen että saat sen mahtumaan etuhelman taakse esim, tai suunnittelet paikan hyvin ja mittaat mihin se mahtuu hyvin ja teetät se mukaan mutta esim 50cm x 30 cm x 6cm on aika bueno ja menee varmaan etuhelman taakse pienellä vaivannäöllä.
                  tai sitten yksinkertaisesti hankin tuon 525 tds:n coolerin joka tulee syyläriin kiinni, kiinnikkeet on valmiina siinä. hankit noin 50mm halkasijaltaan rosteri tai alumiini putkea ja 90 asteen mutkia sekä sisähalkaisijaltaan teräsputken ulkohalkaisijan mittaa vastaavaa kumi tai silokoni putkea joilla yhdistät putket, mutkat, välijäähyn sekä imusarjan.


                  homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • Tykki
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 197
                    • Ii

                    #10
                    Originally posted by bmw harrastelija
                    Luit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus

                    näinhän se on. vähäpäästöisestä et voi oikeastaan muuttaa mitään ilmanputsarin ja katalysaatorin väliltä ilman tuota testiä. tosin jotkut katsastusmiehet voi olla kuulemma aika suopeita coolerin suhteen.
                    ja pelkällä coolerin asennuksella ei teho nouse ollenkaan.
                    "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                    -Andy McCoy

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by Tykki
                      Originally posted by bmw harrastelija
                      Luit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus

                      näinhän se on. vähäpäästöisestä et voi oikeastaan muuttaa mitään ilmanputsarin ja katalysaatorin väliltä ilman tuota testiä. tosin jotkut katsastusmiehet voi olla kuulemma aika suopeita coolerin suhteen.
                      ja pelkällä coolerin asennuksella ei teho nouse ollenkaan.
                      Onko näinkin vaikka kaikki muutettavat osat laitettaisiin suoraan TDS:stä joka myös on vähäpäästöinen ja jonka arvot tunnetaan? Tämän tietysti voi tarkistaa tuolta AKE:lta, mutta kuulostaisi hullulta mikäli tuollainenkaan ei olisi mahdollista ilman pussitestiä.

                      Comment

                      • Tykki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 197
                        • Ii

                        #12
                        Originally posted by Henski
                        Originally posted by Tykki
                        Originally posted by bmw harrastelija
                        Luit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus

                        näinhän se on. vähäpäästöisestä et voi oikeastaan muuttaa mitään ilmanputsarin ja katalysaatorin väliltä ilman tuota testiä. tosin jotkut katsastusmiehet voi olla kuulemma aika suopeita coolerin suhteen.
                        ja pelkällä coolerin asennuksella ei teho nouse ollenkaan.
                        Onko näinkin vaikka kaikki muutettavat osat laitettaisiin suoraan TDS:stä joka myös on vähäpäästöinen ja jonka arvot tunnetaan? Tämän tietysti voi tarkistaa tuolta AKE:lta, mutta kuulostaisi hullulta mikäli tuollainenkaan ei olisi mahdollista ilman pussitestiä.
                        no kyllä sen nyt luulisi onnistuvan. tosin jokainen nippeli tulee olla vastaava.
                        helpoin on monesti vaihtaa koko pata.
                        ja on noita coolereitakin saanut kuulemma laittaa myös vähäpäästöisiin,
                        vaikka lain mukaan sekin olisi jo pussitestin paikka.
                        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                        -Andy McCoy

                        Comment

                        • DiisseliKiisseli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 550
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by LASSI-S
                          tekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:

                          homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
                          No ei kuulosta kovin vaikealta. Täytyy vielä tarkistaa miten nuo viranomaiset suhtautuu tohon.

                          Mun käsittääkseni TD:ssä ja TDS:ssä ei todellakaan ole mitään muuta eroa kuin se välijäähy. Tietty voi olla hieman eri säädöt.

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5727
                            • Rovaniemi

                            #14
                            tds on isompi turbo ja enemmän ahtoja ainakin...
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • Tykki
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 197
                              • Ii

                              #15
                              Originally posted by DiisseliKiisseli
                              Originally posted by LASSI-S
                              tekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:

                              homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
                              No ei kuulosta kovin vaikealta. Täytyy vielä tarkistaa miten nuo viranomaiset suhtautuu tohon.

                              Mun käsittääkseni TD:ssä ja TDS:ssä ei todellakaan ole mitään muuta eroa kuin se välijäähy. Tietty voi olla hieman eri säädöt.
                              dieselissä se teho vain ei nouse. säätöjä muuttamatta. tästä on puhuttu monesti täällä.
                              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                              -Andy McCoy

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎