Tekis mieli laittaa välijäähy tuohon ao. autoon. Suunnitelmissa olisi ostaa jostain tds:n välijäähy ja laittaa se itse paikoilleen. Minkälainen homma se olisi? Miten se jäähy pelaa, meneeko siitä vaan ahtoputki läpi vai kulkeeko siellä jotain nesteitä myös ja sitten mihin kohtaan konetta se tulee? Ja tarviiko koneen säätöjä rukata asennuksen jälkeen? Ei ole tarkoitus hakea mitään älyttömiä tehoja vaan ihan vaan sen verran mitä perus välijäähy td:seen lisää antaa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Välijäähdytin TD:seen
Collapse
X
-
Ei kulje mitään nesteitä! Pelkät putket ja cooleri(ihan kuin syylärikin, ilma kulkee läpi ja jäähdyttää) kaikessa yksinkertaisuudessaan. En usko että tarvii kajota mihinkään säätöihin tai että tulee päästöongelmia.
Hommaa samalla isompi cooleri kuin mikä tds:ssä vakiona on.BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Henski
Juu mutta autohan on jo turbotiisseli joten jos noissa tds ja td malleissa on identtinen alusta uskoisin että voit laittaa TDS:stä kuulerin ja tarvittavat pulikat jotta autoista tulee toisiaan vastaavat ja käydä muutoskatsastamassa otteeseen välijäähdyttimen ja uuden teholukeman.
Tuskin tuo lisäteho pelkällä kuulerilla loihditaan... :roll:
[email protected] osoite auttaa ja antaa puolueetonta tietoa katsastusteknisesti sekä luo turvallisuuden tunteen mennä konttorille.
Alustan ja moottorien erot voit penkoa ETK:sta tai jostakin korjaamokäsikirjasta.
Comment
-
tekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:
-hankit välijäähdyttmien. sen kokoisen että saat sen mahtumaan etuhelman taakse esim, tai suunnittelet paikan hyvin ja mittaat mihin se mahtuu hyvin ja teetät se mukaan mutta esim 50cm x 30 cm x 6cm on aika bueno ja menee varmaan etuhelman taakse pienellä vaivannäöllä.
tai sitten yksinkertaisesti hankin tuon 525 tds:n coolerin joka tulee syyläriin kiinni, kiinnikkeet on valmiina siinä. hankit noin 50mm halkasijaltaan rosteri tai alumiini putkea ja 90 asteen mutkia sekä sisähalkaisijaltaan teräsputken ulkohalkaisijan mittaa vastaavaa kumi tai silokoni putkea joilla yhdistät putket, mutkat, välijäähyn sekä imusarjan.
homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmisE63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by bmw harrastelijaLuit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus
näinhän se on. vähäpäästöisestä et voi oikeastaan muuttaa mitään ilmanputsarin ja katalysaatorin väliltä ilman tuota testiä. tosin jotkut katsastusmiehet voi olla kuulemma aika suopeita coolerin suhteen.
ja pelkällä coolerin asennuksella ei teho nouse ollenkaan."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Henski
Originally posted by TykkiOriginally posted by bmw harrastelijaLuit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus
näinhän se on. vähäpäästöisestä et voi oikeastaan muuttaa mitään ilmanputsarin ja katalysaatorin väliltä ilman tuota testiä. tosin jotkut katsastusmiehet voi olla kuulemma aika suopeita coolerin suhteen.
ja pelkällä coolerin asennuksella ei teho nouse ollenkaan.
Comment
-
Originally posted by HenskiOriginally posted by TykkiOriginally posted by bmw harrastelijaLuit aivan oikein, mikäli autosi on vähäpäästöinen sun pitää tuolla vtt:llä tai jossain muualla tehä päästömittaus
näinhän se on. vähäpäästöisestä et voi oikeastaan muuttaa mitään ilmanputsarin ja katalysaatorin väliltä ilman tuota testiä. tosin jotkut katsastusmiehet voi olla kuulemma aika suopeita coolerin suhteen.
ja pelkällä coolerin asennuksella ei teho nouse ollenkaan.
helpoin on monesti vaihtaa koko pata.
ja on noita coolereitakin saanut kuulemma laittaa myös vähäpäästöisiin,
vaikka lain mukaan sekin olisi jo pussitestin paikka."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-Stekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:
homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
Mun käsittääkseni TD:ssä ja TDS:ssä ei todellakaan ole mitään muuta eroa kuin se välijäähy. Tietty voi olla hieman eri säädöt.
Comment
-
-
Originally posted by DiisseliKiisseliOriginally posted by LASSI-Stekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:
homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
Mun käsittääkseni TD:ssä ja TDS:ssä ei todellakaan ole mitään muuta eroa kuin se välijäähy. Tietty voi olla hieman eri säädöt."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
Comment