Katsastuksessa tuli vastaan vikakoodi "Vanos inlet camshaft end position not reached" ja "adaption values outside tolerance".
Ensin poistettiin vikakoodit ja adaptioarvot nollattiin. Käynnistyksen jälkeen vikakoodia ei ollut ja tilanteen luultiin olevan kunnossa.
Katsastuksen jälkitarkastuksessa vika oli taas päällä mutta inssi antoi armoa ja antoi autolle leiman. Alkoi vian metsästys.
Oireet viittasivat Vanoksen tiivisteisiin, jotka päätettiin vaihtaa. Täältä sai siihenkin apua mutta vaihdon jälkeen ei vikakoodi ottanut poistuakseen. Livedatan perusteella Vanos ei säätänyt mutta ei toisaalta pyytänytkään säätämään.
Itse epäilin alusta asti vanoksen solenoidia, joten vaihdoin sen sekä solenoidin männän jousineen. Tästäkään ei ollut mitään apua.
BMW:n softa pyysi vaihtamaan koko Vanoksen :think
Jäljelle jäi oikeastaan enää nokka-akselin asentotunnistin, joka ei ollut antanut missään vaiheessa vikakoodia ja sieltähän se vika sitten lopulta löytyi. Tässä tapauksessa vikakoodi siis johdatti ainakin minut kyllä harhaan kun kuvittelin, että asentotunnistimesta tulisi ilman muuta oma vikakoodi.
Kuvittelin myös, että jos nokka-akselin asentotunnistin olisi ollut rikki ei auto olisi käynyt tyhjäkäyntiä niin hyvin miten se kävi...
Ensin poistettiin vikakoodit ja adaptioarvot nollattiin. Käynnistyksen jälkeen vikakoodia ei ollut ja tilanteen luultiin olevan kunnossa.
Katsastuksen jälkitarkastuksessa vika oli taas päällä mutta inssi antoi armoa ja antoi autolle leiman. Alkoi vian metsästys.
Oireet viittasivat Vanoksen tiivisteisiin, jotka päätettiin vaihtaa. Täältä sai siihenkin apua mutta vaihdon jälkeen ei vikakoodi ottanut poistuakseen. Livedatan perusteella Vanos ei säätänyt mutta ei toisaalta pyytänytkään säätämään.
Itse epäilin alusta asti vanoksen solenoidia, joten vaihdoin sen sekä solenoidin männän jousineen. Tästäkään ei ollut mitään apua.
BMW:n softa pyysi vaihtamaan koko Vanoksen :think
Jäljelle jäi oikeastaan enää nokka-akselin asentotunnistin, joka ei ollut antanut missään vaiheessa vikakoodia ja sieltähän se vika sitten lopulta löytyi. Tässä tapauksessa vikakoodi siis johdatti ainakin minut kyllä harhaan kun kuvittelin, että asentotunnistimesta tulisi ilman muuta oma vikakoodi.
Kuvittelin myös, että jos nokka-akselin asentotunnistin olisi ollut rikki ei auto olisi käynyt tyhjäkäyntiä niin hyvin miten se kävi...
Comment