Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 "Vanos inlet camshaft end position not reached" korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemaristi74
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 38
    • Uusimaa

    M54 "Vanos inlet camshaft end position not reached" korjaus

    Katsastuksessa tuli vastaan vikakoodi "Vanos inlet camshaft end position not reached" ja "adaption values outside tolerance".

    Ensin poistettiin vikakoodit ja adaptioarvot nollattiin. Käynnistyksen jälkeen vikakoodia ei ollut ja tilanteen luultiin olevan kunnossa.
    Katsastuksen jälkitarkastuksessa vika oli taas päällä mutta inssi antoi armoa ja antoi autolle leiman. Alkoi vian metsästys.

    Oireet viittasivat Vanoksen tiivisteisiin, jotka päätettiin vaihtaa. Täältä sai siihenkin apua mutta vaihdon jälkeen ei vikakoodi ottanut poistuakseen. Livedatan perusteella Vanos ei säätänyt mutta ei toisaalta pyytänytkään säätämään.
    Itse epäilin alusta asti vanoksen solenoidia, joten vaihdoin sen sekä solenoidin männän jousineen. Tästäkään ei ollut mitään apua.
    BMW:n softa pyysi vaihtamaan koko Vanoksen :think

    Jäljelle jäi oikeastaan enää nokka-akselin asentotunnistin, joka ei ollut antanut missään vaiheessa vikakoodia ja sieltähän se vika sitten lopulta löytyi. Tässä tapauksessa vikakoodi siis johdatti ainakin minut kyllä harhaan kun kuvittelin, että asentotunnistimesta tulisi ilman muuta oma vikakoodi.
    Kuvittelin myös, että jos nokka-akselin asentotunnistin olisi ollut rikki ei auto olisi käynyt tyhjäkäyntiä niin hyvin miten se kävi...
    Antti
  • Ronsuu
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 75
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Bemaristi74 View Post
    Katsastuksessa tuli vastaan vikakoodi "Vanos inlet camshaft end position not reached" ja "adaption values outside tolerance".

    Ensin poistettiin vikakoodit ja adaptioarvot nollattiin. Käynnistyksen jälkeen vikakoodia ei ollut ja tilanteen luultiin olevan kunnossa.
    Katsastuksen jälkitarkastuksessa vika oli taas päällä mutta inssi antoi armoa ja antoi autolle leiman. Alkoi vian metsästys.

    Oireet viittasivat Vanoksen tiivisteisiin, jotka päätettiin vaihtaa. Täältä sai siihenkin apua mutta vaihdon jälkeen ei vikakoodi ottanut poistuakseen. Livedatan perusteella Vanos ei säätänyt mutta ei toisaalta pyytänytkään säätämään.
    Itse epäilin alusta asti vanoksen solenoidia, joten vaihdoin sen sekä solenoidin männän jousineen. Tästäkään ei ollut mitään apua.
    BMW:n softa pyysi vaihtamaan koko Vanoksen :think

    Jäljelle jäi oikeastaan enää nokka-akselin asentotunnistin, joka ei ollut antanut missään vaiheessa vikakoodia ja sieltähän se vika sitten lopulta löytyi. Tässä tapauksessa vikakoodi siis johdatti ainakin minut kyllä harhaan kun kuvittelin, että asentotunnistimesta tulisi ilman muuta oma vikakoodi.
    Kuvittelin myös, että jos nokka-akselin asentotunnistin olisi ollut rikki ei auto olisi käynyt tyhjäkäyntiä niin hyvin miten se kävi...
    Käyttäytyikö auto ihan normaalisti muuten? notkahteliko tyhjäkäynti / alavääntö hukassa? Hyvä että selvis!

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Nokka-akselin asentotunnistimen liitin irroitettiin ja auto käynnistettiin. Näin saatiin oikea vikakoodi asentotunnistimesta. Liittimen takaisinlaitoin jälkeen nollattiin vikakoodit ja ECU alkoi pyytämään säätöjä vanokselta ja vanos niihin vastasi. Vika kuitenkin tuli takaisin hetken päästä.

      Auto kävi tyhjäkäyntiä todella hyvin vaikka Vanos oli kokonaan pois pelistä. Inlet arvo oli 120 ja exhaust -105.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Noi hall-anturit voi tosiaan hajota siten, ettei niistä tule vikakoodia. Signaali sekoaa, muttei ecu osaa tulkita sen vajavaisuuksia ihmeemmin. Silloin vanos ei tosiaan putoa pelistä, mutta jotain ihmeelisyyksiä saattaa syntyä. Livedatasta lukiessakin asteluvut saattavat näyttää normaalilta, mutta esim. ruiskun synkkaus saattaa olla kierroksen pielessä.

        Puolijohdettahan noi sisältää enemmänkin, jolloin vikatilojakin voi olla useampia, varsinaisia hall-antureita ne eivät siis nimestään huolimatta ole.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Bemaristi74
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 38
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Ronsuu View Post
          Käyttäytyikö auto ihan normaalisti muuten? notkahteliko tyhjäkäynti / alavääntö hukassa? Hyvä että selvis!
          Tyhjäkäynti ei notkahdellut eikä ollut epätasainen mutta alavääntö oli kyllä ajoittain ohutta.
          Antti

          Comment

          • Turbomies
            Newbiemmer
            • Jun 2019
            • 25
            • Tuusula

            #6
            Millä ohjelmalla nollasit adaptio arvot? itsellä pakopuolella sama ongelma

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5258
              • Pirkkala

              #7
              Ylläoleva postaaja on käynyt foorumilla viimeksi 2015

              Mutta adaptaatiot voi nollata esim inpa tai ista jotka ovat bmw omia ohjelmia sitten onnistunee myös autocom/delphi vaikkapa.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎