Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b20 savuttaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wille
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 356
    • Mäntsälä

    m20b20 savuttaa!

    Eli ostin tossa e30 320i ja se kone pölläyttää savua kylmänä ja lämpimänä kun sille antaa kunnolla happea! itse epäilen venttiilivarren kumeja mutta pari kaveria väittää että ne ei vuoda ajossa ollenkaan! mites asia oikeen on? ite olen niitten kumien kannalla koska kone ei huhota ja puristukset ja tehot on tallella!
    E30 325i cabrio
    E21 315
    E70 x5 30xd
  • Guest's Avatar

    #2
    Re: m20b20 savuttaa!

    Originally posted by wille
    Eli ostin tossa e30 320i ja se kone pölläyttää savua kylmänä ja lämpimänä kun sille antaa kunnolla happea! itse epäilen venttiilivarren kumeja mutta pari kaveria väittää että ne ei vuoda ajossa ollenkaan! mites asia oikeen on? ite olen niitten kumien kannalla koska kone ei huhota ja puristukset ja tehot on tallella!
    On melko normaalia näissä vehkeissä että tasaisen ajon jälkeen kunnolla polkastaessa pölläyttää hieman savua. Mutta mikäli kone savuttaa ja syö öljyä häiritsevästi voit tietty lähteä liikkeelle vaihtamalla nuo venttiilivarren kumit.

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #3
      Aja kolmosella kierrokset sinne 6000 nurkille, nosta jalka kaasulta ja anna hidastua mottoorijarrulla jonnekin 3500 kohdille. Polkase kaasu pohjaan ja katso samalla taustapeiliin tai pyydä jotain ajamaan perässä. Jos savuttaa polkastessa moottorijarrutuksen jälkeen ni vika on ohjureissa / kumeissa. Pelkät kumit auttaa väljissä ohjureissa vain hetken - jos irrotat kannen niin vaihdata samalla ainaskin pako-ohjurit.

      Ohjurin kumien vaihto kantta irrottamatta on muutenkin aika hemmetin hankalaa, onnistuu toki kyllä BMWn erikoistyökalulla mutta käytännössä tarkottaa aina kannen irrottamista & purkamista.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • wille
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 356
        • Mäntsälä

        #4
        no niin kokeilin tota juttua ja sillon se kone savuttaaa aivan saatanasti! eli vika on niissä venttiiliohjureissa ja kumeissa! mittasin puristukset ja ne oli 12.5-12.8! tulppien väri oli aika valkonen eli ihan kun kävis laihalla! kone alkaa röpöttämään 5800rpm kohalla eli ei kierrä rajottajaan ja kun vetää ton 5500rpm ja päästää kaasun ja antaa moottorin jarruttaa 3500rpm ja polkasee kaasun pohjaan niin kone röveltää sekunnin tai kaks ja sitten vasta alkaa kiertämään kunnolla! missä vika kun tehoakin tuntus olevan ne hurjat +126hp autossa on kiinni marteliuksen peltisarja ja koko putkisto!
        E30 325i cabrio
        E21 315
        E70 x5 30xd

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by wille
          no niin kokeilin tota juttua ja sillon se kone savuttaaa aivan saatanasti! eli vika on niissä venttiiliohjureissa ja kumeissa! tulppien väri oli aika valkonen eli ihan kun kävis laihalla!
          Vaikuttaa selvästi ohjurivialta joka on hyvin yleistä. Paljonko sun koneella on ajettu ?

          Jos kone polttaa öljyä niin tulppiin kertyy valkoista karstaa - voisiko väri johtua siitä ?

          Kyllä mä sanoisin että ohjurit falskaa eli kansiremppa edessä. Eri asia on kannattaako sitä tehdä tohon vai onko viisaampaa vaihtaa suosiolla koko kone vaikka 2,5L tjms.


          Et maininnut mitä vuosimallia autosi on mutta ensimmäisissä 320i/323i E30 oli rajotin jakajan pyörijässä ja ajanmittaan se ruostuu/hapettuu/kuoleutuu eli jos ei kierrä kunnolla niin tarkista/vaihda se. Niitä saa monella eri kierrosluvulla joka on merkitty pyörijän kylkeen.

          Tokihan se voi johtua myös karstaisuudesta.

          Muista vaan se että väljän ja savuttavan koneen rääkkääminen rikkoo sen äkkiä.

          Varsinkin jos koneessa on paljon öljytervaa, vaihdat öljyt ja annat happea niin terva lähtee liikkeelle ja saattaa tukkia kanavia. Näin on käynyt ennenkin.
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Kuten Jacek sanoi, suurin virhe on yleensä se, että vaihtaa pelkät ohjurin kumit. Kun samalla pitäisi vaihtaa myös ohjurit, ja mielellään ainakin tarkistaa venttiilin seetit (yms. pitävyys).

            Koska kansi käytännössä kuitenkin pitää irroittaa (melko fakiiri saa olla jos irroittamatta onanistuu), siihen vaivaan nähden ohjureiden vaihtamatta jättäminen on melkomoisen ajattelematonta. Silloin kyllä säästetään ihan väärässä paikassa.

            Nuorena sitä ei tullut "omalla vaivalle" laskettua hintaa, laski vain tarvittavat osat. Ja saattoi avata saman kohteen peräkkäisinä päivinä, joskus jopa useampaankin kertaa, ihan vaan "huvikseen". Mutta mitä enemmän mittariin ikää kertyy, sen enemmän alkaa ajattelemaan sitäkin faktaa, että kyllä se omakin työ maksaa ja sille hinta kannattaa laskea. Tällöin joku hikinen 100€ (vaikka suuri raha onkin) on niin pieni raha että ei kannata säästää vaan käyttää suosiolla avattavaan kohteeseen. Ettei vähään aikaan tarvitsisi koskea...

            t: Timo

            Comment

            • wille
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 356
              • Mäntsälä

              #7
              ahaa nyt muistin! siinä pyöriässä se vika varmaan onkin! itellä oli sama vika m10 koneessa! kun avaan siitä kannen niin käytän sen koneistajalla tarkastaa ohjurit+venttiili seetit ja teen samalla jakopää remontin! koneella ajettu 220tkm ja ne on 100% kilsat eli mielestäni aika vähä ikäsekseen auto on 83 mallia! ja se tulpan valkoinen noki johtuu aika varmasti siitä suuresta öljyn polttamisesta! milläs toi kone säätää seokset kohalleen kun tossa ei ole lambdaa?
              E30 325i cabrio
              E21 315
              E70 x5 30xd

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by wille
                milläs toi kone säätää seokset kohalleen kun tossa ei ole lambdaa?
                Ei millään - ne säädät sinä siitä ilmamäärämittarin seosruuvista 5mm kuusiokoloavaimella :wink:

                Säätäähän se niitä toki monenkin parametrin mukaan mutta ei niin kun lambda kat-koneessa ja sitä sä varmaankin tarkotit. Ne pitää panna itse kohdalleen siitä ruuvista. Monessa M30 kat - koneessa on ilmamäärämittariin stanssattu etäisyys jolla seosruuvin pitää olla siitä määrämittarin tasosta. Joissain M20 Kat koneissa on se myös mutta ei kaikissa.
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • wille
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 356
                  • Mäntsälä

                  #9
                  joo luin joitain vanhoja juttuja ja selvis sieltä että minähän ne säädän luin marteliuksen sivuilta että kun siinä on nyt se pakosarja+putkisto niin polttoaineen syöttöä pitäis lisätä koska moottorin hengitys paranee niin paljon! ja se jamppa kuka ne on siihen asentanu niin ei ole tehnyt mitään muuta kun pultannu ne kiinni! täytyypäs laittaa seos mittari kiinni ja säätää ne seokset!
                  E30 325i cabrio
                  E21 315
                  E70 x5 30xd

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by wille
                    luin marteliuksen sivuilta että kun siinä on nyt se pakosarja+putkisto niin polttoaineen syöttöä pitäis lisätä koska moottorin hengitys paranee niin paljon!
                    Kuullostaa kyllä mainospuheelta aika voimakkaasti TeZet valmisti aikoinaan pakosarjoja joihin toimittivat sopivan lastun. Paria kokeiltiin joskus 80-luvun lopulla eikä lastusta ollut tuon taivaallista hyötyä.

                    Eihän se haittaa että ne säädättää mutta en mä panikoisi vaikka se onkin vielä tekemättä
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • wille
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 356
                      • Mäntsälä

                      #11
                      juu! en usko kans että tuolla on suurtakaan merkitystä tehon kannalta mutta olishan se kiva jos se kone kävis oikeilla seoksilla ja muutenkin ok!
                      E30 325i cabrio
                      E21 315
                      E70 x5 30xd

                      Comment

                      • hanzu12
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 112

                        #12
                        Laitetaan nyt tähän topiciin,
                        Eli roottori on m20b20. Ajettu nyt vähä vajaa 300tkm. Kansi on rempattu joskus. Viikko sitten vaihdon kannen tiivisteen ja imuventtilien kumit. (ei ollu kun 6kumia niin en jaksanu käydä tilaamassa lisää.
                        Ongelma en se että kone savuttaa. Eli kun antaa kaasua kunnolla niin vähä ennen rajoitinta rupeaa lykkämään mustaa savua. Savutusta jatkuu niin kaun kun antaa kaasua. Noin 4000rpm kohdalla savutta myös koko ajan mustaa savua.
                        Tyhjäkäynti seosruuvia on ruuvailtu eli ei oo sekään varmaan kohdalla mutta vaikuttaisko se noin paljoa. Öljyinä on mobil 10w40 laatu öljyt maksoi 9.90 4L. Voisko olla öljyis vika eli pitäiskö kokeilla vahtaa ne jos savu hälvenis.
                        Kannataako laitaa täys synteettiset?

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Eikös musta savu johdu siitä että se saa soppaa aika rankasti. Öljysavu on sinistä...
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • hanzu12
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 112

                            #14
                            Kokeilin kääntää ilmamäärämittarista sitä kiekko 5 naksua auki eli laihalle. Melkeen yhtä paljon savutti. Voiko toi seosruuvi jota säädetään kuusiokolo avaimella vaikutta noin paljon.
                            Olisko sitten bensan paineen säädin rikki.

                            Comment

                            • hanzu12
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 112

                              #15
                              Voisko suuttimet antaa liikaa löpöä. Putkesta tuleemustaan niinku manne mesestä. Pitäis mennä ens viikolla katsastaan mutta ei ton savukoneen kans viitti mennä eli neuvot olis tarpeen. Pitää kokeilla aluks vaihtaa öljyt.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎