ehkä se haluaa olla diisseli
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m20b20 savuttaa!
Collapse
X
-
mites noi tulppien värit olikaan luettavissa?
oliko että
valkoinen - laiha
musta - rikas
paksumustapinta - syö öljyä
vai miten ?
Mites ku huomasin tossa ku pientä käyntihäikkää et 1 ja 4 sylinterin tulpat ovat valkoset ja loput eli 2, 3, 5 ja 6 ihan mustat??? Mikähän tollasen aiheuttaa, oon yrittäny noita vent.välyksiä säätää mut ei tunnu auttavan. Aikasemmin ollu sellasta ongelmaa et käynnistyksen jälkeen menee välillä joku 5-10 sek että alkaa käydä kunnolla, käy siis aluksi ihan kuin vajailla pytyillä, röpöttää hölmösti.
Nyt on siis sillain että käynnistyy huonosti, kun starttaa joku 15 sek ja painaa kaasun ihan pohjaan niin hitaasti lähtee ruksuttaa ja pörisee ja käy huonosti. eli samanlailla kuin aikaisemmin käynnistyksen jälkeen mut nyt tuo ongelma ei lopu. Mikäköhän tonki aiheuttaa.
Ai niin m20b20 kyseessä.
En oo vielä ruvennut sen enemmän purkaamaan mut kaipa se pitää ruveta vähän purkamaan. Heittäkää jotain ideoita mitä kannattaa tarkistaa ku en ite oo vielä paljon ehtinyt tohon tutustua.
Mistä kaikilta antureilta ruisku ottaa tietoa, ja mitä arvoja niiden tulisi antaa?
Comment
-
-
Nyt on siis sillain että käynnistyy huonosti, kun starttaa joku 15 sek ja painaa kaasun ihan pohjaan niin hitaasti lähtee ruksuttaa ja pörisee ja käy huonosti. eli samanlailla kuin aikaisemmin käynnistyksen jälkeen mut nyt tuo ongelma ei lopu. Mikäköhän tonki aiheuttaa.
Comment
-
-
Joo noniin no..herätellääs vähän lomien jälkeen..
Joo eli siis sama ongelma edelleen, auto seissy parisen viikkoa. Nyt ei käynnisty enää ollenkaan.Olen tarkistanut seuraavat:
1) Kipinä tulee joka pytylle
2) Bensaa tulee kun starttaa. b-pumppu pyörii vain startatessa, ei silloin kun laittaa vain virrat päälle. Onko normaalia?Edellisissä autoissani pumppu paineisti jo kun laittoi virrat päälle.
3)suuttimet eivät ainakaan vuoda koska piti paineet tukissa starttauksen jälkeen. Miten tuon paineen säätimen vois tarkistaa et pitää paineet oikeassa arvossa eli ilmeisesti 2,5 barissa, mikä on säätimen kylkeen kirjoitettu (kyljessä luki siis 0 280 160 248 ja tämän nrosarjan alapuolella 2.5 ja Bosch). Mul on joku painemittari mut siinä ihan ihme asteikko, ei siis bareja joten en ihan tarkkaan osaa sanoa monta baria pumppu pumppaa mut ainakin pysyi paineet.
On vähän laihasti kokemuksia bemareista, joten viisampien neuvot tarpeen.Mitä seuraavaksi voisi miettiä tarkastavan? Kiinnostaisi tarkistaa ainakin et syöttääkö suuttimet oikean määrän bensaa.Last edited by viiksis; 27-06-2006, 18:05.
Comment
-
-
Originally posted by viiksis2) Bensaa tulee kun starttaa. b-pumppu pyörii vain startatessa, ei silloin kun laittaa vain virrat päälle. Onko normaalia?Edellisissä autoissani pumppu paineisti jo kun laittoi virrat päälle.
Originally posted by viiksis3)suuttimet eivät ainakaan vuoda koska piti paineet tukissa starttauksen jälkeen. Miten tuon paineen säätimen vois tarkistaa et pitää paineet oikeassa arvossa eli ilmeisesti 2,5 barissa, mikä on säätimen kylkeen
Kato mittarin reunasta asteikon lukemat, siinä pitäis olla esim psi tai muuta joka ilmoittaa mitä ne tarkoittaa. Muunnetaan ne vaikka täällä bareiksi.
Comment
-
-
Originally posted by viiksisai nii ja eikö noi kaikki ruiskun anturit ym. sähköosat voi tarkistaa diagn.pistokkeesta jos vaan saa auton pajalle mistä tollanen löytyy?
l-jetissä eli 80-luvun alun malleissa näkee mm seuraavia:
-maa
-jäähdytinnesteen anturi lämpömittarille
-huoltovalon nollaus
-yläkuolonkohta anturi (kampiakselin etulimpussa)
-startin signaali
-latausjännite
-puola (miinus-napa kierroslukua varten)
-tyhjäkäynnin ohjausyksikkö
Tuossa vapaasti suomentaen ETM:stä. Muutapa siitä ei juuri näekään.
L-jettiin saa sitten boksin ja ison liittimen väliin sovitekappaletta sekä omaa testauslaitteistoaan jolla näkee moottorinohjauksen antureiden ja suuttimien signaalit. Tällaista en oo nähny kuin valokuvissa.
Comment
-
-
Originally posted by RoclaMikäs se on?
Valokuvassa näyttää olevan samantyyppinen imusarja kuin m20:ssä.
Comment
-
-
Mä vähän tota bensapumpun toimintaa ihmettelinkin. Ehkä mä nyt sit yritän ihan aluks saada sen toimii virrasta eikä vasta startista.
Siinä mittarissa on ihan siansaksaa ne asteikot, jotenkin väärin päin. Ja muutenkin koko mittari ottaa lukemia väärään suuntaan, sama kun autossa viisari kiertäiski vastapäivään kun lukemat kasvaa myötäpäivään. Pitää käydä hakee uus, joku mistä on jotain hyötyäkin. Ei tolla vanhalla mittarilla näe tosiaankaan kun sen että paineet pysyy tai ei pysy. Eli palataan tohon bensanpaineeseen myöhemmin.
Jos nyt oon oikein käsittänyt niin tossa on siis kaks vaihtoehtoa, eli ruisku on joko l-jet tai motronic. Ja koska virranjakaja on mallia "johdot sivulle" niin ruisku on motronic vai miten?Pitäis varmaan toikin selvittää. Mistä tiedän varmuudella kumpi ruisku on?
Mietin tota diagnoosipistoke-hommaa et siinä tarvii kai olla auto käynnissä, ja koska se ei nyt kaikesta yrityksestä huolimattaa lähde käyntiin niin taitaa olla toi vaihtoehto poissuljettu.
Comment
-
-
eli taas testattua...
-pumpulle tulee virtaa 12v kun virrat päällä mutta ei nosta paineita yhtään
-startatessa nostaa paineet hieman alle 16 psi eli ilmeisesti noin 1,1 baria
Pitää vielä tarkistaa toi paine toisella mittarilla ja sit irrottaa pumppu ja miettiä mitä tekis, uusi pumppu lienee melko kallis. Uuden pumpun hankintaa mietin vasta kun oon ihan varma että pumppu tosiaan on mäsänä.
Comment
-
-
Originally posted by TheLoialJonkinlainen mutikka imusarjan etupuolella joka säätää tyhjäkäyntiä tasaiseksi tietyllä kierroslukualueella. Vehje muuttaa virran määrää jolla avaa kanavaa. Pistokkeesta näkyy tuo kyseinen virta.
Valokuvassa näyttää olevan samantyyppinen imusarja kuin m20:ssä.Olli.
Comment
-
-
Joo mä testasin ton pumpun ihan tankilta asti eli laitoin suoraan pumppuun kiinni letkun ja painemittarin, paineet olivat sen 16 psi eli reilu yksi bar. Kun letkun ottaa irti ja kääntää virrat päälle niin ei tullut mitään.Startatessa syöttää ehkä vähän pätkittäin,mutta ihan tarpeeksi, noin 4 desiä viidessä sekunnissa (silmämääräinen arvio).
No siis toi pumppu taitaa olla entinen, pitää vielä suoralla virralla akulta kokeilla et antaako paremmin painetta. Ja sit jos ei anna niin tekis mieli jotenkin saada testattua et toimisko auto jos pumpun vaihtais,ilman siis et investoin reilua 200 € uuteen pumppuun vaan huomatakseni et vika ei sitten lopulta siinä ollutkaan. Kysymys kuulukin et miten saan bensaa imusarjalle ilman pumppua, ja vielä oikeilla paineilla.Tolla saisin testattua et johtuuko tää tosta pumpusta vai onko se vaan osasyyllinen.Alkaa ajatukset pikkuhiljaa harhailee, nää viat vaatii liikaa ajattelua.Olis helpompi vaan pyöritellä muttereita..
Miten muuten kun pumpulle tulee virrat niin liittimessä on viisi pinniä.Onko tossa samassa bensamääräanturi?Ilmeisesti yksi noista on maa ja sitten anturille ja pumpulle jää molemmille kaksi pinniä, jotka virtaa, mutta mitkä ovat millekkin?Vai ihan hakoteillä?Joo en oo hyvä sähköissä...
Ei tossa pumpussa kyl koko totuus ole, ihmetyttämään jää esim miksi osa tulpista ihan mustia ja osa valkoisia. Pitää vielä kokeilla et vuotaako noi suuttimet. Sit mietin et ku venttiilinvälykset kuuluis olla 0,25mm kylmänä niin mites kun nokka-akselissa hienoinen ura kulunut, niin tulisiko toi kuluma ottaa mukaan ja säätää välykset esim. 0,3mm.
heh heh,tästähän tuli varsinainen kolumni.Kunhan herättelen keskustelua..Last edited by viiksis; 28-06-2006, 22:34.
Comment
-
Comment