Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B32 lukitut nokat+ niiden asetukset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    S50B32 lukitut nokat+ niiden asetukset

    Kysymys on ralliautosta jossa euromallin S50B32 ja tupla-VANOS poistettu. Nokkapyörinä siis S50B30:sen pakonokkapyörät joihin jyrsitty säätövara nokkien kääntämistä varten. Tällä hetkellä myös S50B32:n vakionokat. Kysymys on että mikä olisi hyvä "lähtöarvo" nokkien väliselle kulmalle? Eri suunnilta kysellen kaikki on sanoneet että paras arvo löytyy kun venttiilit on 2-3mm YKK:ssa yhtä aikaa auki. Mittaamalla on selvinnyt että tilaa olisi aina 8mm asti. Onko kukaan tehnyt samaa systeemiä ja kokeillut? Miten jyrkät nuo vakionokat ylipäätään on? Onko järkeä edes yrittää saada koneesta voimaa noilla?

    Nyt nokkia on käännetty siten että ne on n. 4mm YKK:ssa auki ja pata ei oikein "hengitä". Luonnollisesti käytössä on ohjelmoitava moottorinohjaus ja laajakaistalambda ja lisäksi säätämisen apuna inertiatehopenkki.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Nyt on n. 2/2.5mm ja penkissä saatiin 262hv takapyöristä. Edelleenkin on hevosia "laitumella" mutta pitää nyt katsoa vaihtuuko nokat parempiin tulevan kesän aikana.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Ei varmaan kovin relevantti kysymys, mutta miksi se vanos on tarvinnut poistaa? Toi moottorihan tarjoaa vakiona mitä muikeimman vääntöalueen hyvällä huipputeholla.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Luultavasti moottorinohjauksesta vastaa Megasquirt ja vanosin ohjaus ei ole vielä pelissä :think
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Jürgen_ View Post
          Luultavasti moottorinohjauksesta vastaa Megasquirt ja vanosin ohjaus ei ole vielä pelissä :think
          Juu tottahan toki, eikä mega tohon tuplavanokseen edes pysty. Se on neljän solenoidin varsin hassunhauska systeemi, ja aiheuttaa päänsärkyä kuuleman mukaan eculla kuin eculla.

          Sitä hain että miksi ecu on yleensä vaihdettu kun siitä moottorista häviää aika paljon kun vanoksen poistaa, eikä se laaja alue varmaan rallissakaan pahitteeks olis.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #6
            Tuon moottorin VANOS vaatisi neljän sähköhydrauliventtiilin PWM-ohjauksen jota ei luonnollisesti megassa ole. Eikä taida olla vielä muissa jälkiasennusruiskuissa kun MoTeCissa. Toinen asia on se että kuka sen säätää jälkiasennusruiskussa toimimaan kunnolla.

            edit: Cell kertoi jo edellä saman
            Last edited by Vauhtivaunu; 19-04-2011, 00:06.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Sitä hain että miksi ecu on yleensä vaihdettu kun siitä moottorista häviää aika paljon kun vanoksen poistaa, eikä se laaja alue varmaan rallissakaan pahitteeks olis.
              Vakio ECU oli paskana ja johtosarja "mielenkiintoisen" näköinen -> helpompi laittaa jälkiasennusohjaus.

              Paljonhan noita koneita on lukittuna rata-ajossa ja huimia tehoja otetaan nokkia vaihtamalla. Mulla on nyt semmonen mielikuva että vakionokkien rampit on liian loivia ilman ohjausta toimiessaan.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • mik4
                Newbiemmer
                • Oct 2006
                • 4

                #8
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Tuon moottorin VANOS vaatisi neljän sähköhydrauliventtiilin PWM-ohjauksen jota ei luonnollisesti megassa ole. Eikä taida olla vielä muissa jälkiasennusruiskuissa kun MoTeCissa. Toinen asia on se että kuka sen säätää jälkiasennusruiskussa toimimaan kunnolla.

                edit: Cell kertoi jo edellä saman
                Tatech tukee tuplavanos ohjausta ja myöskin tuplavanos koneiden säätämisestä on Tatechin pääkallopaikalla Pirkkalassa erittäin vahva osaaminen.

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #9
                  Originally posted by mik4 View Post
                  Tatech tukee tuplavanos ohjausta ja myöskin tuplavanos koneiden säätämisestä on Tatechin pääkallopaikalla Pirkkalassa erittäin vahva osaaminen.
                  Ok. Jokatapauksessa nokat tulee vaihtumaan, koska tässä lähellä on kaveri joka pystyy tekemään uudesta kangesta billet-nokkaprofiilit ja ne saadaan hiottua mieleiseksi.

                  Alkuperäiseen kysymykseen olisi silti mukava saada tietoa koska noilla vakionokillakin on varmasti joku asetus jossa ne toimii kiinteilläkin asetuksilla hyvin. Me emme löytäneet n. 10 h penkkipyörittelyllä sopivia asetuksia.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2560
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Kysymys on ralliautosta jossa euromallin S50B32 ja tupla-VANOS poistettu.
                    Anteeksi OT, mutta miten mulla on ollut sellainen käsitys, että maksimi kuutiotilavuusraja F-ryhmässä on kolme litraa?
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Originally posted by Freak View Post
                      Anteeksi OT, mutta miten mulla on ollut sellainen käsitys, että maksimi kuutiotilavuusraja F-ryhmässä on kolme litraa?
                      Tuo on rakennettu SS-säännöillä sprinttiin.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2560
                        • .

                        #12
                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Tuo on rakennettu SS-säännöillä sprinttiin.
                        Tämä selevä.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎