Announcement

Collapse
No announcement yet.

m30 "kolina"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukkis30
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 377
    • Oulu

    m30 "kolina"

    Mikähän se vähän niinku kalkattas ku kylmänä pistää käyntiin?loppuu kyl hetken päästä..Öljynpainevalo sammuu kyl heti..missäs tossa on ÖP antura..ei ainakaan suodattimen jalassa
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Kannessa ihan takana imupuolella. Ettei olis KK-laakerit kun kalisee ? No on onneks halpoja ja vaihdettavissa irrottamatta konetta. Irrota öljypohjan pultit ja koneen kumityynyjen pultit, nosta konetta hieman ylöspäin ja irrota öljypumppu niin että se putoaa öljypohjaan. Nyt saat pohjan pois ja pääset vaihtamaan KK-laakerit. Kannattaa varata pari kolme purkkia cleaneria ja tippapullo öljylle.

    Toinen vielä helpompi optio on kuoleutunut ketjunkiristimen jousi. Uusi maksaa liirumlaarumia ja se on vaihdettu hetkessä. Jos vika on siinä, on ketjunkiristimen männän pää hakkautunut. Siihenkin saa korjaussarjaa tarvikkeena mutta jousi pitää ostaa BMWltä.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • Jukkis30
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 377
      • Oulu

      #3
      se kyllä loppuu heti ku käyttää kierroksia vähä korkeemmalla..jos ois kk-laakerit ni eikö ne kolisis melkein kokoajan?

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Jukkis30
        se kyllä loppuu heti ku käyttää kierroksia vähä korkeemmalla..jos ois kk-laakerit ni eikö ne kolisis melkein kokoajan?
        Kyllä. Ketjunkiristin lakkaa kolisemasta kun öljynpaine kiristää sen. Jousen tarkoitus on pitää esijännitys. Tarkista se. Helppo homma
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Jukkis30
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 377
          • Oulu

          #5
          Tarviikos siinä muuta ku löysätä se pultti siitä sivusta ja tulee sit rojut ulos?Vaikuttaako miten öljynpaineeseen ne laakerit?joskus pitkän ajon jälkeen tyhjäkäynnillä vilkuttaa öp:n merkkivaloa..

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Jukkis30
            Tarviikos siinä muuta ku löysätä se pultti siitä sivusta ja tulee sit rojut ulos?Vaikuttaako miten öljynpaineeseen ne laakerit?joskus pitkän ajon jälkeen tyhjäkäynnillä vilkuttaa öp:n merkkivaloa..
            Ei tartte. Ne osat (jousi BMWltä + mäntä tarvikkeena) on niin halpoja että kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Osta BMWltä samalla uus alumiini-tiivisterengas sen tulpan alle.

            Laakerivälys pudottaa nimenomaan öljynpainetta eli toi ÖP -valon vilkkuminen viittaa vahvasti laakereihin. Älä aja millään 0W-40 öljyllä väljää konetta.

            Jos pitäs jotain veikata niin sanoisin laakerit. KK vaihtaa helposti mutta RK varten sun pitää irrottaa kone. Kantta ei tartte purkaa mutta kone irti ja kampura ulos. RK taitaa maksaa n 80€, KK jotain 30-40€.

            Sulla on ilmeisesti E34 535i ? Eihän tämä tohon tod näk liity mutta noissa koneissa on ollu nokkaongelmia eli nokka kuluu tosi paljon. Osasyynä se että moni jättää uusimatta suihkutangon pulttien tiivisterenkaat eikä käytä pulteissa ruuvilukitetta. Seurauksena pudonnut öljynpaine suihkutangossa ja huonontunut nokan voitelu.

            Nokissa on myös valmistusvikaa minkä johdosta tehdas toimittaakin karkastuja nokka-akseleita noihin varaosana. Halpaa kun saippua tietysti.

            Ei se siellä varmasti tota sun kolinaa aiheuta mutta eipä haittaa tarkistaa sitä samalla kun siellä ruuvailet pellin alla
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • Jukkis30
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 377
              • Oulu

              #7
              Juu,mulla on toi e34 530i -88 n.vuosi sitte oli edellinen omistaja kyllä tehny kansi remontin.Valon vilkkuminen aika harvinaista mut jos joskus esim isolla vaihteella vedättää tyhjäkäynnillä ni sillon myös vilahtaa valo..ei nyt oo kumminkaan ihan jokapäiväistä.Öljynä on mobilin 5w/40

              Comment

              • Jukkis30
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 377
                • Oulu

                #8
                Niin ja eikös mittaristoon tule se vikateksti jos öp on liian alhainen?

                Comment

                • ropo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 648

                  #9
                  Mikä öljy ois hyvä 535i vm-89 200tkm ajettuun autoon talvella/kesällä?
                  Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Jukkis30
                    Niin ja eikös mittaristoon tule se vikateksti jos öp on liian alhainen?
                    Pitäs tulla joo mutta jos ÖP valo vilkkuu niin mä olisin ainaskin hyvin huolestunu siitä. Se kalina yhdistettynä tohon viittaa mun mielestä laakereihin ja laakerikalina on kylmänä voimakkaampaa kun osat on kylmiä ja välys siksi suurempi.

                    Originally posted by ropo
                    Mikä öljy ois hyvä 535i vm-89 200tkm ajettuun autoon talvella/kesällä?
                    Mä olen käyttäny samanverran ajetuissa autoissa Liqui Moly 10W-60 öljyä. Halvin täyssynteettinen 10W-60 jonka tiedän - 5L maksaa tutussa tarvikeliikkeessä mulle 30€, ovh 39€. Mukaan tulee vielä joku Engine Flush -litkupurkki.

                    Synteettisen etu että on pumpattavampaa kylmänä mutta samalla pysyy kumminkin paksuna joka ei väljässä koneessa ole ollenkaan huono asia.
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • Jukkis30
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 377
                      • Oulu

                      #11
                      Mut kylmällä koneella ei vilahakkan valo vaikka 5-vaihtella ajas tyhjäkäynnillä..voisko olla antura vikaa?ainoastaan lämpimällä koneella joskus saattaa vilahdella jos kierrokset menee alle normaali tyhjäkäynnin isolla vaihteella vedettäessä..oisko 5/50 öljy sit parempi?"autolla"ajettu 264tkm

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Jukkis30
                        Mut kylmällä koneella ei vilahakkan valo vaikka 5-vaihtella ajas tyhjäkäynnillä..voisko olla antura vikaa?ainoastaan lämpimällä koneella joskus saattaa vilahdella jos kierrokset menee alle normaali tyhjäkäynnin isolla vaihteella vedettäessä..oisko 5/50 öljy sit parempi?"autolla"ajettu 264tkm
                        No siis - öljynpainehan on suurempi öljyn ollessa kylmää eli paksumpaa.

                        Tottakait siellä alkaa mittaristossa valoja vilkkua jos kone meinaa sammua *naur* Ihan oleellinen tieto tuokin tässä vaiheessa tarinaa :roll:

                        Öljynpainehuoli vaikuttas siis aivan turhalta. Tarkista se ketjunkiristin.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • Jukkis30
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 377
                          • Oulu

                          #13
                          Kävin tos äsken röökiä ostaa ja testasin sitä valo judanssia jarrulla paikallaan..eli alkoi vilahtelee ku kierrokset meni pikkasen alle 500 ja kone normaali lämpönen..

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            Ihan normaalia kun kierrokset putoaa niin samalla putoaa öljynpaine kun pumpun pyörintänopeus tippuu.
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • Jukkis30
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 377
                              • Oulu

                              #15
                              Jos mittais paineet ni paljo pitäs olla lämpösenä?onkohan se antura 0,5 bar et jos sen alle menee ni valo vilkkuu?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎