Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 Kaasuläppä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JB
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 210
    • Finland

    #16
    Miten olis M30B35 kone? Oliskohan siinä kaasuläpän tunnistinta vai
    vaan se ääriasento tunnistin?
    Tarttis nyt saada sellanen kaasuläppä joka olis iso ja tunnistimella :sekasin:
    E91 320d -06

    E28 M535 -85

    E114 1502 turbo -74

    E114 1600-2 -69

    E10 2002 -73

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #17
      Re: M20 Kaasuläppä

      Originally posted by Kyytsis
      ....Melkoinen ero noissa kaasuläpissä, pinta-ala kasvanut 51mm-> 62mm eli 21,5%... Luulisi tuon jo jossain tuntuvan.
      Meniköhän se aivan noin ? Itse saan pinta-alan muutokseksi ~38% (51->60mm).

      Code:
      (d^2 * 'pii')
      _____________
           4
      eli pinta-ala kasvaa halkaisijan 2.potenssissa, ei lineaarisesti. Halkaisijan kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa pinta-alan. MOT

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by JB
        Miten olis M30B35 kone? Oliskohan siinä kaasuläpän tunnistinta vai vaan se ääriasento tunnistin?
        Tarttis nyt saada sellanen kaasuläppä joka olis iso ja tunnistimella :sekasin:
        M30B35 on vanha L-Jetronic kone ns purettavalla imusarjalla eli vaikka 735i -79 tai 635CSi -80. En muista sen kaasuläpän arvoja tai muitakaan detaljeja mutta M30B34 moottoreissa on 65mm kaasuläppä ja läppäkytkin näyttää ainakin päällepäin aivan samanlaiselta kun vaikka 325i -88. Sen sielunelämää en ole koskaan tutkinut mutta mikäli ruiskussa on 7-napainen pistoke ilmamäärämittarissa on täyskaasukärjet siellä. Tämä on nyt 85% varmuudella olevaa tietoa, itse en ole sitä koskaan tarkastanut.

        EH-laatikolla olevissa autoissa on 6-napainen kaasuläppätunnistin mutta älä kysy mitä ne ylimääräiset on. Joku asiaan enemmän perehtynyt osannee kertoa sen

        M30 koneen kaasuläppä on koteloltaan ja vivustoltaan erilainen kun M20 eikä se sellasenaan sovi M20 imusarjaan. M30 läppärunko on neliömäinen ja M20 suorakaiteen muotoinen.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Ässä
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 374
          • Nokia

          #19
          Minkä koneen kaasuläppä sopisi kohtuusovituksella m20b20 koneeseen (L-jetronic)? Onko se nimenomaan tuon mainitun m30b28 koneen? Ajattelin lähinnä miten nuo alkuperäiset letkut/kaasuvaijeri sopivat.. Tarvetta tuommoiseen olisi kun kone suurennettu 2.5 litraiseksi ja vielä vakio kaasuläppä paikallaan.
          Porsche Cayman S
          MB 200cdi W203

          ex: BMW F36 420xd M-sport
          ex: BMW e46 M3
          ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
          ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
          ex: e36 M3 sedan
          ex: e90 320d
          ex: e30 320i (2.6) -87
          ex: e39 520i -97

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Ässä
            Minkä koneen kaasuläppä sopisi kohtuusovituksella m20b20 koneeseen (L-jetronic)? Onko se nimenomaan tuon mainitun m30b28 koneen? Ajattelin lähinnä miten nuo alkuperäiset letkut/kaasuvaijeri sopivat.. Tarvetta tuommoiseen olisi kun kone suurennettu 2.5 litraiseksi ja vielä vakio kaasuläppä paikallaan.
            Kaikki yksiosaisella imusarjalla olevien M30 moottoreiden kaasuläpät ovat samanlaisia, ei ole väliä onko se 2,5L vai 3,5L mallista. Helpoiten siihen sopii vakio 325i kaasuläppä (60mm). Jos laitat M30 läpän joudut tekemään adapterin imusarjan ja läppärungon väliin ja lisäksi vivuston vetokulma ei osu kohdalleen.

            IMHO turhaa työtä 5mm takia, varsinkin jos tilavuus on vain 2.5L

            Vaihda myös samalla 325i imusarja sinne - se ja kaasuläppä myydään usein yhdessä. Mulla on sellanen + suuttimet & 3.0bar paineensäädin 150€ mutta on niitä varmasti siellä sun täällä myynnissä.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • JB
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 210
              • Finland

              #21
              Originally posted by Jacek

              M30B35 on vanha L-Jetronic kone ns purettavalla imusarjalla eli vaikka 735i -79 tai 635CSi -80. En muista sen kaasuläpän arvoja tai muitakaan detaljeja mutta M30B34 moottoreissa on 65mm kaasuläppä ja läppäkytkin näyttää ainakin päällepäin aivan samanlaiselta kun vaikka 325i -88. Sen sielunelämää en ole koskaan tutkinut mutta mikäli ruiskussa on 7-napainen pistoke ilmamäärämittarissa on täyskaasukärjet siellä. Tämä on nyt 85% varmuudella olevaa tietoa, itse en ole sitä koskaan tarkastanut.

              EH-laatikolla olevissa autoissa on 6-napainen kaasuläppätunnistin mutta älä kysy mitä ne ylimääräiset on. Joku asiaan enemmän perehtynyt osannee kertoa sen

              M30 koneen kaasuläppä on koteloltaan ja vivustoltaan erilainen kun M20 eikä se sellasenaan sovi M20 imusarjaan. M30 läppärunko on neliömäinen ja M20 suorakaiteen muotoinen.

              Tota M30B35 (kat) konetta löytyy bosh Motronic ruiskulla vuodesta -86 eteenpäin.... Oliskohan toi motronic niin fiksu että se käyttäis kaasuläpän tunnistinta?
              Tarkoitus olisi sovittaa joku tunnistimella oleva kaasuläppä 518/4 imusarjaan ja asentaa se M10turbokoneeseen...
              E91 320d -06

              E28 M535 -85

              E114 1502 turbo -74

              E114 1600-2 -69

              E10 2002 -73

              Comment

              • alepos
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 210
                • Pori

                #22
                Originally posted by JB

                Tarkoitus olisi sovittaa joku tunnistimella oleva kaasuläppä 518/4 imusarjaan ja asentaa se M10turbokoneeseen...
                Itse hoidin tuon niin, että ostin kympillä purkaamolta jonkun vanhan turbo-Saabbaan 60mm kaasuläppäsydeemin, akseliin meni suoraan Motonetin 29,90€ asentotunnistin, kiinnikkeen tein alumiinilevystä. Tein vielä alumiinista adapterin jolla sain sen neloskoneen imusarjaan kiinni. Imusarjan Reikää joutuu tosin isontamaan (kuvassa vielä jyrsimättä), sillä läpän halkaisija kasvoi melkein 20mm. Nätti kuin rullatuoli:


                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by JB
                  Tota M30B35 (kat) konetta löytyy bosh Motronic ruiskulla vuodesta -86 eteenpäin...
                  M30B35 kone on L-Jetronic -ruiskulla tai Motronic vuosina 9.80 - 5.82 mallissa 635CSi. Tilavuus 3453ksm - 93,4 x 84

                  M30B34 on 3430ksm ja 92x86 ja aina Motronic-ruiskuilla
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • JB
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 210
                    • Finland

                    #24
                    Originally posted by Jacek

                    M30B35 kone on L-Jetronic -ruiskulla tai Motronic vuosina 9.80 - 5.82 mallissa 635CSi. Tilavuus 3453ksm - 93,4 x 84

                    M30B34 on 3430ksm ja 92x86 ja aina Motronic-ruiskuilla
                    Jeps.. Katoin bmwclub:in sivuilta ton kone tyypin ja siellä lukee M30B35 =motronic -86 lähtien.. Itsellä ei ole mitään faktaa asiasta!
                    Kiitos tiedosta niin löytää paremmin osia 8)
                    E91 320d -06

                    E28 M535 -85

                    E114 1502 turbo -74

                    E114 1600-2 -69

                    E10 2002 -73

                    Comment

                    • JB
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2002
                      • 210
                      • Finland

                      #25
                      Alepos:
                      Pariin otteeseen vieraillut sun sivuillas......Asia meininki
                      Et sattuis muistaa minkä saabin ja vuosmallin torvi sulla on?
                      Oletko jo saanu oman "lelun" käyntiin ja miten toimii? On aika samanlainen paketti tulossa omassa tallissa, tosin siinä on tällä hetkellä kaasarit ja niitä olisin vaihtamassa pois kun se kaasuvaste ei oikeen ole paras mahdollinen kun ajetaan tollasilla paineilla...
                      Pistä lisää kuvia ja tarinaa sivuille!
                      E91 320d -06

                      E28 M535 -85

                      E114 1502 turbo -74

                      E114 1600-2 -69

                      E10 2002 -73

                      Comment

                      • alepos
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 210
                        • Pori

                        #26
                        Originally posted by JB
                        Alepos:
                        Pariin otteeseen vieraillut sun sivuillas......Asia meininki
                        Et sattuis muistaa minkä saabin ja vuosmallin torvi sulla on?
                        Oletko jo saanu oman "lelun" käyntiin ja miten toimii? On aika samanlainen paketti tulossa omassa tallissa, tosin siinä on tällä hetkellä kaasarit ja niitä olisin vaihtamassa pois kun se kaasuvaste ei oikeen ole paras mahdollinen kun ajetaan tollasilla paineilla...
                        Pistä lisää kuvia ja tarinaa sivuille!
                        En kyllä tiedä sen tarkemmin minkä mallin saabista on, tuo kuin oli ihan irrallisena siellä purkaamolla. Mutta epäilisin jotain 99-saabia, ainakin mekaanisella ruiskulla oli, eli ei kovin uusi..

                        Enpä ole vielä päässyt koekäyttelemään. Nyt olisi kohta taas pitkästä aikaa ottaa tuo projekti talliin kun saan prätkän valmiiksi. Kolarikorjasin siinä välissä yhden kelkankin.. liikaa projekteja! Ehkä sinne sivullekin sitten taas ilmestyy jotain.

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #27
                          Re: M20 Kaasuläppä

                          Originally posted by petteriu
                          Meniköhän se aivan noin ? Itse saan pinta-alan muutokseksi ~38% (51->60mm).
                          eli pinta-ala kasvaa halkaisijan 2.potenssissa, ei lineaarisesti. Halkaisijan kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa pinta-alan. MOT

                          Petteri
                          A=PIxr^2

                          Hmm.. Mä laskin tuon periaatteella (PIx30^2-PIx25,5^2) / (PIx25,5^2) ja näppäilin sitten tosiaan väärin... Eli 38% on oikea tulos.

                          Comment

                          • PPmotor
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 725
                            • E-Pohjanmaa

                            #28
                            Originally posted by Ässä
                            Minkä koneen kaasuläppä sopisi kohtuusovituksella m20b20 koneeseen (L-jetronic)? Onko se nimenomaan tuon mainitun m30b28 koneen? Ajattelin lähinnä miten nuo alkuperäiset letkut/kaasuvaijeri sopivat.. Tarvetta tuommoiseen olisi kun kone suurennettu 2.5 litraiseksi ja vielä vakio kaasuläppä paikallaan.
                            Löytyis sulle 325i imusarja kaasuläppineen ja moottorin johtosarjoineen(motronic) 100euroon.Myös 185cc suuttimet tohon löytyis.
                            Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                            Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                            Power2Drift Team

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #29
                              Re: M20 Kaasuläppä

                              Originally posted by Jacek
                              Originally posted by Wittu_joo
                              Originally posted by Jacek
                              Originally posted by T3
                              Hmm... mielenkiintoista! Mittasin juuri digitalimauserilla B25n kaasuläpän ja sain tulokseksi n62mm
                              Mittasitko halkasijan läppärungon suulta vai mistä ? Runkohan on hieman kapeampi kaasuläpän kohdalta ja itse läppää on melkein mahdotonta mitata tarkasti irrottamatta sitä.
                              Se on siitä suulta tuon 62mm ja LÄPPÄ on sen 60mm
                              Läpästähän tässä puhe olikin. Mä jo huolestuin että muisti alkaa pätkiä

                              Sen verran siitä vielä että kun aikoinaan vaihdoin mun 2,7L koneeseen 51mm tilalle 60mm läpän niin teho nousi vaan n 5hv mutta alavääntö kasvoi merkittävästi. Voin suositella lämpimästi sen käyttämistä.
                              Mä mittasin sen siitä imusarjaa vasten olevasta reijästä, en sisäänmenoaukosta.
                              Runko on muuten siitä suulta vieläkin suurempi kuin tuo 62mm.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎