Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 käy kuin diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    M30 käy kuin diesel

    Apuva!

    Eilinen pikkuskabailu celican kanssa kävi kohtalokkaaks. Nelonen pesässä tykitin, kierroksia varmaa ~4000rpm nii yht äkkiä kone puutu ja äänet koveni. Kaasua kevensin het ja meno jatku, tosin vähä nuhasen olosesti. Pikadiagnoosina todettiin että joo, pakoputkihan se.

    Tänää sitte paikattiin putki, olihan siellä reikää, mutta ei kuitenkaan kovin ihmeellisiä. Kone taas käyntiin ja pelti auki -- M30 kuulosti melkein dieseliltä.

    Viikonlopulla sitten tuon kimppuun paremmalla ajalla. Tulpat yms perusjutut ny ekana syynätään, mutta kenelläkään hyviä arvauksia, mikä vois olla vialla? Ei kai jako tuossa kovin helposti pääse pomppaamaan yhden hampaa verran? Auto ollu tosin mulla vasta nii vähän aikaa ettei ketjunkiristintä ole ehtiny tsekata :oops: Ettei olis esim kuutospytyn pakovena palanu tms...
    E30 325iX '86
    Instagram
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: M30 käy kuin diesel

    Keinuvipu poikki.

    Ota venttiilikoppa auki ja varmista ennenkuin käynnistät uudelleen. VOI tulla muuten tuhoa ihan tosissaan.

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #3
      Re: M30 käy kuin diesel

      Originally posted by Kyytsis
      Keinuvipu poikki.
      Tuota mietin myös, mutta ajattelin että olis pitäny pahempaa ääntä... No venakoppa aukee to tai pe, sittenhä tuo selviää...
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Re: M30 käy kuin diesel

        Originally posted by muuris
        Originally posted by Kyytsis
        Keinuvipu poikki.
        Tuota mietin myös, mutta ajattelin että olis pitäny pahempaa ääntä... No venakoppa aukee to tai pe, sittenhä tuo selviää...
        Tapahtuman tuntomerkit vaan täsmäisivät, kun kerran kävi kierrätettäessä.

        Tuosta keinuvivun vaihdosta onkin kesältä juttua täällä... Mun viikonloppuprojekti on vesipumpun ja jakakopään vaihto. Eli kädet rasvassa täälläkin.

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          #5
          Veikkaan myös keinuvipua.

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #6
            Avasin venakopan ja mitäs sieltä löytyikään... ykkösen pakopuolen nostaja poikki. Ei onneks pahempaa vauriota tehny. Kansirempan yhteydessä on samalla saumaa tehdä muutakin kuin vain korjata :wink:
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by muuris
              Avasin venakopan ja mitäs sieltä löytyikään... ykkösen pakopuolen nostaja poikki. Ei onneks pahempaa vauriota tehny. Kansirempan yhteydessä on samalla saumaa tehdä muutakin kuin vain korjata :wink:
              Munakasta on paha tehdä rikkomatta paistinpannua.

              Turha mitään on rempata alkuperäiseen asuunsa, ainakaan tekniikan puolella. Aina voi tehdä vähän parannuksia! Kanaviin muotoa, nokkaa vaihtoon... Mitä on suunnitelmissa?

              Kohta muuten Tilhuovin tulee kertomaan pari faktaa siitä nokan yläpuolella olevasta öljyputkesta.

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Kyytsis
                Turha mitään on rempata alkuperäiseen asuunsa, ainakaan tekniikan puolella. Aina voi tehdä vähän parannuksia! Kanaviin muotoa, nokkaa vaihtoon... Mitä on suunnitelmissa?

                Kohta muuten Tilhuovin tulee kertomaan pari faktaa siitä nokan yläpuolella olevasta öljyputkesta.
                Kanavien ja nokan muutosta nyt ainakin on kaavailtu. Huomenna paikallinen ralliauton rakentelija tulee katsomaan tuota, saa nähdä tehtäiskö samalla vielä lisää :P Luovutan varmaankin kannen ko. henkilön pajavasaran alle.

                Siitä nokan yläpuolisesta öljyputkesta on tullu luettua juttua jo jonkin verran, mutta eihän lisä pahasta olis... :wink:

                Nyt sitten menee turbohilut myyntiin kun tuo pysyykin vaparina...

                edit: mistäs sais halvimmalla ainakin yläpään tiivistesarjan M30B34:een? Laakkosella ja KL:ssä ~320e, mutta jollakin saksalaisella saitilla oli vanhempaan M30:n(BMW 2800) myynnissä koko satsi alta 100e...
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Kyytsis
                  Originally posted by muuris
                  Avasin venakopan ja mitäs sieltä löytyikään... ykkösen pakopuolen nostaja poikki. Ei onneks pahempaa vauriota tehny. Kansirempan yhteydessä on samalla saumaa tehdä muutakin kuin vain korjata :wink:
                  Munakasta on paha tehdä rikkomatta paistinpannua.

                  Turha mitään on rempata alkuperäiseen asuunsa, ainakaan tekniikan puolella. Aina voi tehdä vähän parannuksia! Kanaviin muotoa, nokkaa vaihtoon... Mitä on suunnitelmissa?

                  Kohta muuten Tilhuovin tulee kertomaan pari faktaa siitä nokan yläpuolella olevasta öljyputkesta.
                  Mistä arvasit? Joko tapani ovat niin tutut?

                  Mutta kysympä kuiteskin, onko nokka-akseli urilla?

                  Kun kansi lähtee irti, tarkista samalla ettei vena ole solmussa ja männässä merkki "pususta". Tahtoo tapahtua moisissa tilanteissa sellainenkin jutska.

                  t: Timo

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by tihuovin
                    Mutta kysympä kuiteskin, onko nokka-akseli urilla?

                    Kun kansi lähtee irti, tarkista samalla ettei vena ole solmussa ja männässä merkki "pususta". Tahtoo tapahtua moisissa tilanteissa sellainenkin jutska.

                    t: Timo
                    Joo-o, nokassa on pinnoite menny rikki, ei oo pahemmin urilla mutta nokan patit on jo vähän kulmikkaat. Ei hyvä :? Jos jollakin tarjota jo rempattua kantta niin ilmoitusta pikimmiten :wink: Samoiten jos joku tietää mistä kannattaisi tiedustella esim Schrickin nokkia niin...

                    Pitäs keksiä mitä tuon kanssa tekee. Mainitsemani herra (mersun) rakentelija ei innostunu 6- sylinteristä mosasta, ei suostu tekemään kantta. Eihän nyt kannen irroitus tai asennus kummoinen homma ole sinänsä, mutta vaatii sitten sen tiivistesatsin joka maksaa. Jos venat ja männät on kunnossa niin nokan, keinut ja keinuakselit vois vaihtaa irrottamatta kantta kun syylärin ja ilmastoinnin kennon siirtää sopviasti syrjään.

                    Kantasen reissu varmaan edessä...
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by muuris
                      Pitäs keksiä mitä tuon kanssa tekee. Mainitsemani herra (mersun) rakentelija ei innostunu 6- sylinteristä mosasta, ei suostu tekemään kantta. Eihän nyt kannen irroitus tai asennus kummoinen homma ole sinänsä, mutta vaatii sitten sen tiivistesatsin joka maksaa. Jos venat ja männät on kunnossa niin nokan, keinut ja keinuakselit vois vaihtaa irrottamatta kantta kun syylärin ja ilmastoinnin kennon siirtää sopviasti syrjään.
                      Ei taida m30 koneessa onnistua mikään kansioperaatio kantta irrottamatta.

                      Viisaammat vahvistakoot/kumotkoon... :?:

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Kyytsis
                        Originally posted by muuris
                        Pitäs keksiä mitä tuon kanssa tekee. Mainitsemani herra (mersun) rakentelija ei innostunu 6- sylinteristä mosasta, ei suostu tekemään kantta. Eihän nyt kannen irroitus tai asennus kummoinen homma ole sinänsä, mutta vaatii sitten sen tiivistesatsin joka maksaa. Jos venat ja männät on kunnossa niin nokan, keinut ja keinuakselit vois vaihtaa irrottamatta kantta kun syylärin ja ilmastoinnin kennon siirtää sopviasti syrjään.
                        Ei taida m30 koneessa onnistua mikään kansioperaatio kantta irrottamatta.

                        Viisaammat vahvistakoot/kumotkoon... :?:
                        Mitä nyt taskulampun kanssa pimeässä tähyiltiin nii pitäis mahtua. Tosin taitaa kannen irroitus olla se "välttämätön paha" jo noiden venttiilien takia.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by muuris
                          Tosin taitaa kannen irroitus olla se "välttämätön paha" jo noiden venttiilien takia.
                          Se on pieni vaiva siitä että kaikki tulee kuntoon... Ja jos Kantasen laatu on samaa tasoa kuin 10 vuotta sitten niin vie K-S koneistamolle se kansi, harmi vaan kun ei ole yks koulukaveri siellä enää töissä olis voinut saada "vähän" alennusta.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Mulla ei oo käsitystä millaista Kantasen taso on ollut 10v sitten, mutta nyt parin vuoden sisään mitä tutut on käyttäny kilkkeitään siellä nii ei ole ollut valittamista.

                            Huomenna tuon kimppuun. Kansi lähtee jollei keinua saa kikkailtua ottamati sitä irti. En tiedä miksen revi kantta saman tien mutta katsotaan nyt...
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Originally posted by muuris
                              Mulla ei oo käsitystä millaista Kantasen taso on ollut 10v sitten, mutta nyt parin vuoden sisään mitä tutut on käyttäny kilkkeitään siellä nii ei ole ollut valittamista.

                              Huomenna tuon kimppuun. Kansi lähtee jollei keinua saa kikkailtua ottamati sitä irti. En tiedä miksen revi kantta saman tien mutta katsotaan nyt...
                              10-15 vuotta sitten Kantasella ei tullut kuin sutta ja sekundaa, mullekkin tehtiin 3 kampiakselia + lukematon määrä veivejä vituiks

                              Ota vaan kansi irti niin pällistellään sitä vaikka porukalla jos ei muuta keksitä kun tuun la. JKL:ään :lol:
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎