Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 lisää henkeä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappana
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 30
    • -

    M20B20 lisää henkeä

    Neuvoja kaivataan.
    Haaveenani on saada wanhaan harrasteautoon kuutoskoneen siisti saundi niinkuin käyttöautossakin on. Eli olen haaveilemassa sovittavani (muun merkkiseen) harrasteautoon M20B20 koneen ja vaihteiston. Mielestäni se on ainoa kuutonen (129hv), joka menisi rajojen sisään, maksimi hevosvoimat saavat olla 135. Tilavuuden mukaan menisi suurempikin, mutta tehot rajoittavat. Äänien lisäksi toinen puoltava asia tälle valinnalle olisi edullisuus, kokonaisia autoja tekniikan luovuttajaksi saa kohtuuhinnalla. Bemarin tekniikat eivät ole kovin tuttuja, siispä kysynkin neuvoja.

    Miten päivittäisitte ko. konetta. Tavoitteena on saada korkealta kiertävä, kaunisääninen kuutonen, tehon kasvattaminen tulee vasta seuraavana tavoitteena (aika turhamaista!) Hakua ja googlea olen käyttänyt ja sen perusteella näyttäisi olevan mahdollista päivittää tuohon pitempi-iskuinen kampiakseli (dieselistä?) neliventtilikansi uudemmasta moottorista?
    Mitä muuta kohtuuhintaisia vaihtoehtoja tulisi mieleen? (virinokka, sun muut) Minkälaisen paketin näistä saisi kasaan, onko kokemuksia?

    Tiedän toki että paras olisi ottaa lähtökohdaksi isompi kone, muttei se ole tässä tapauksessa vaihtoehto. Mitkään vähäpäästöisyys jutut eivät rajoita virittelyä, kohdeauto on senverran vanha.
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    Suosittelen etsimään M20B27 ETA moottorin 129hp, vääntö ja virityspotentiaali aivan eritasoa kuin M20B20 moottorissa.

    Searchilla enemmän tuosta M20B27 moottorista
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • nappana
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 30
      • -

      #3
      M20B27 ei käy, kuutiot paukkuvat yli. Alle 2,5 l pitää perusmoottorin kuutiot jäädä. Mielestäni näillä raja-arvolla M20B20 olisi ainoa joka tulisi kyseeseen.

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #4
        heittää turbon kylkeen 2bar ahtoja ja kierrosten rajoitin 9000rmp
        500hv/700nm ja kestää, vartti mailillakin joka veto alta 12

        tosta: http://www.nopokemonshit.com/t2394p5...0b20-turbokone
        jallu lataa loput faktat ja laput tarvittaessa
        Last edited by Tonton; 20-06-2011, 21:13.
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by nappana View Post
          M20B27 ei käy, kuutiot paukkuvat yli. Alle 2,5 l pitää perusmoottorin kuutiot jäädä. Mielestäni näillä raja-arvolla M20B20 olisi ainoa joka tulisi kyseeseen.
          Ja meinaat kumminkin kasvattaa myöhemmin sitä . :think
          Ei nyt ymmärrä oikein. Mitä sä muuten rakentelet?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            m20b20 lohkoon saa b23 akselilla ja männillä 2,3l/150hp moottorin.
            Kansikin on sama.
            Neliventtiilikantta tuohon ei ihan pienellä työllä saa.

            Niin voihan tuohon laittaa pitempi-iskuisenkin kammen mutta sopivista männistä en osaa sanoa.
            b20 lohko ei myöskään kestä kunnolla 84mm porattuna että voisi käyttää b25 tai b27 mäntiä.

            e: 2,3:sta kuitenkin jonkun 170-180hp saanee melko kivuttomasti.
            Last edited by JJT; 20-06-2011, 21:26.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • nappana
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 30
              • -

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Ja meinaat kumminkin kasvattaa myöhemmin sitä . :think
              Ei nyt ymmärrä oikein. Mitä sä muuten rakentelet?

              Moottorinvaihdon rajana on hieman vajaa 2.500 cc ja 135 hv moottori. Molemmat ehdot on täytyttävä, siis normaalit säännökset moottorinvaihdossa.

              Mielestäni en voi tarjota autoa leimalle esim m20b23 moottorilla, koska tehoa on liikaa. Mutta mielestäni leima pitäisi tulla m20b20 moottorilla, vaikka sen tilavuutta olisikin kasvatettu esim. samaan kuin m20b23 koneessa on edellyttäen että mukana on teholappu alle 135 hv. Korjatkaa, jos olen väärässä?

              Kysyn siis kokemuksia/esimerkkejä tämän moottorin virittämisestä. Eli millä resepteillä ja eväillä on tullut minkälainen tulos. Näistä voisin miettiä, miten lähtisin viemään projektia eteenpäin. Halvin ja varmasti riittäväkin keino olisi pitää kone alkuperäisenä ja nauttia saundista.

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16344
                • Leppävirta

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Ei nyt ymmärrä oikein. Mitä sä muuten rakentelet?
                Samaa tässä mietitään.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  --------------
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • nappana
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 30
                    • -

                    #10
                    Originally posted by JJT View Post
                    m20b20 lohkoon saa b23 akselilla ja männillä 2,3l/150hp moottorin.
                    Kansikin on sama.
                    Neliventtiilikantta tuohon ei ihan pienellä työllä saa.

                    Niin voihan tuohon laittaa pitempi-iskuisenkin kammen mutta sopivista männistä en osaa sanoa.
                    b20 lohko ei myöskään kestä kunnolla 84mm porattuna että voisi käyttää b25 tai b27 mäntiä.
                    Kiitos. Tälläistä tietoa juuri hain. Tuosta kannen vaihdosta luin wikipediasta, siellä oli asiasta kirjoitettu:

                    M20 Tuning and Modification
                    Options vary according to which version of the engine is used as a base.
                    The primary limiting factor in these engines is the 2-valve head design which is good for what it is but is easily bested by later 4-valve designs as found in the M50-series in terms of air-flow potential

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #11
                      Pikku ongelmia tuottaa jo alkuun vaikka jakopää, joka m50:ssä on ketjulla ja m20:ssä hihnavetoinen.
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16427
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by JJT View Post
                        Pikku ongelmia tuottaa jo alkuun vaikka jakopää, joka m50:ssä on ketjulla ja m20:ssä hihnavetoinen.
                        Kyllä, vaikka m52 lohko/m20 kansi-kombinaatiokin on olemassa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎