Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 - Öljyä kuluu, alaväännöt hukassa -Ongelma ratkaistu! -

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nahkamarakatti
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 38
    • Jyväskylä

    M52B28 - Öljyä kuluu, alaväännöt hukassa -Ongelma ratkaistu! -

    Ongelma E39 M52B28 koneessa Steptronic askilla.

    -Öljyä kuluu perkuleesti, muttei mistään isommin vuoda. Separaattorilta öljytikulle menevän letkun alla vähäistä karstaa.
    -Tuntuu kuin alavääntö olisi hukassa. Kulutus seka-ajossa kaupunkipainotteisesti 13-14l / 100km siivolla ajolla. Kun kierrokset nousee 4000rpm tehon lisäys mieletön. Tuntuu kuin toiseen autoon hyppäis.
    -Jos pidempään auto seisoo ja käynnistää, pössäyttää pikkuisen pilven putkesta ja haisee öljylle.
    -Kylmänä kone tuntuu todella paljon pirteämmältä kuin lämpimänä.
    -Tyhjäkäynnillä koneesta kuuluu kevyt ulina, joka vaimenee kun kierroksia nostaa vähänkin. Ääni kuuluu imupuolelta mottia. Kaasua päästäessä suhahtaa kevyesti.
    -Vajaa vuosi takaperin oli ongelmia saada päästöihin. Uusilla tulpilla ja öljynvaihdolla rimaa hipoen. Silloin kutospytyn tulpan kolossa vähän öljyä -> nyt olivat kuivat.
    -Vikakoodia antaa "vanos jammed", joka nollautuu, mutta tulee hetken ajon jälkeen takaisin.
    -Välillä ravistaa vähän tyhjäkäynnillä.

    Nokan asentoanturin vaihdoin huvin vuoksi. Muuten en ole paljoa katsellut vielä. Sen huomasin, että jos siitä "jousitetusta nappulasta" painaa ohivuotoa niin kierrokset nousee 50-100 rpm. Sama vaikutus, myös öljykorkin poistolla. Kun kädellä peittää öljyn täyttöaukon tuntuu selkeää imua.

    Mistähän aloittaa? Vanoksesta, separaattorista, vaiko jostakin muusta?

    Kiitoksia.

    ONGELMAN RATKAISU:
    Tänään noin 350km jälkeen Vanos-rempan, autoon tuli tehoja, joita en tiennyt edes olevan. O_O Tyhjäkäynti muuttui todella pehmeäksi ja moottori vääntää hienosti jo 2500rpm+. Ennen remonttia kun oli kuollutta neljään tonniin. Nyt ajaminen sujuu ihan pintakaasulla ja liikkeellelähtö on todella sähäkkä.

    Tehoihin auttoi siis Vanoksen tiivisteiden vaihto, öljynsyöntiin separaattorin vaihto. Suuret kiitokset avustaneille!
    Myöskin päästöt kerrasta läpi.
    Last edited by Nahkamarakatti; 25-07-2011, 13:15.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Vanos tiivisteet, separaattori+letkut, ja venakopan tiivisteet vaihtoon, niin tulee kuntoon.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Nahkamarakatti
      Bimmer Rookie
      • Jun 2005
      • 38
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Vanos tiivisteet, separaattori+letkut, ja venakopan tiivisteet vaihtoon, niin tulee kuntoon.
      Millainen homma tuo Vanoksen tiivisteiden vaihto on? Löytyyköhän jostakin ohjeistusta?

      Comment

      • Jusaus
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1124
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Nahkamarakatti View Post
        Millainen homma tuo Vanoksen tiivisteiden vaihto on? Löytyyköhän jostakin ohjeistusta?
        Linkki

        Linkin thread selventää kyllä useimmat kysymykset. Tiivisteet kannattaa tilata täältä.
        Nyk: GSX1300R -00
        Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
        ---------------------------------------------
        -Official member of BTCF-Sauna Team-
        ---------------------------------------------

        Comment

        • Nahkamarakatti
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 38
          • Jyväskylä

          #5
          Kiitoksia.

          Tyhmä kyselee vielä vähän:
          Näkyykö näitä o-renkaita realoemista? Tietäis suunnilleen, että mitä ostaa ja mihin.Saattaa olla, että on juostenkustava remppa aikataulullisista syistä (lue: katsastus) orkkisrinkuloilla. Saakohan nämä vanoksen huolto-osat myös kl:ltä tahi marmoritiskiltä?

          Comment

          • Jusaus
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1124
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Nahkamarakatti View Post
            Kiitoksia.

            Tyhmä kyselee vielä vähän:
            Näkyykö näitä o-renkaita realoemista? Tietäis suunnilleen, että mitä ostaa ja mihin.Saattaa olla, että on juostenkustava remppa aikataulullisista syistä (lue: katsastus) orkkisrinkuloilla. Saakohan nämä vanoksen huolto-osat myös kl:ltä tahi marmoritiskiltä?
            Orkkiksia ei ole saatavilla, pitää uusia koko vanos-yksikkö ja ovatpa vielä kokemuksien mukaan heikommat kuin nuo beisanin tiivisteet.. :think
            Nyk: GSX1300R -00
            Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
            ---------------------------------------------
            -Official member of BTCF-Sauna Team-
            ---------------------------------------------

            Comment

            • Nahkamarakatti
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 38
              • Jyväskylä

              #7
              Ok. Täytyypä sit laitella kun osat tulee. Mitäs osia Beisanilta pitää tilailla? Riittääkö pelkkä Single Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)? Mikä on tuo rattle kit?

              Onneks saa asennushommiin ammattitaitoisen veljen niin tumpelokin saattaa osata...

              Comment

              • n0fear
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 289
                • Rollo

                #8
                Originally posted by Nahkamarakatti View Post
                Ok. Täytyypä sit laitella kun osat tulee. Mitäs osia Beisanilta pitää tilailla? Riittääkö pelkkä Single Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)? Mikä on tuo rattle kit?

                Onneks saa asennushommiin ammattitaitoisen veljen niin tumpelokin saattaa osata...

                Sama kiinnostaa täälläkin,eli riittääkö pelkät tiivisteet vai tilaako tuon rattle kitin myös?Samoja oireita kun Nahkamarakatillakin omassa m52:ssa...

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Rattle kit on aikalailla uudempien vanosten homma, jos kuuluu ihmeääniä vanoksen suunnalta, niin vaihtoon vaan. Searchilla löytyy lisää.

                  Comment

                  • Nahkamarakatti
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 38
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Ok. Eli siis tuolta ei tarvitse tilata muuta kuin tuo seals kit?

                    Edit:Tarkempi tutkiminen antoi jo vastauksen. Eli ei.
                    Last edited by Nahkamarakatti; 02-07-2011, 18:14.

                    Comment

                    • Nahkamarakatti
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 38
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Väliaikatietoja:

                      Tänään vaihdoin separaattorin letkuineen. Vanha öljyn paluuletku oli, sanoisinko tyrmäävän näköinen, eikä siitä ollut öljy kulkenut enää pitkään aikaan. Letku oli alapäästä täysin kuiva ja korkkaamattoman näköinen. Yläpää oli imeytynyt ruttuun separaattorin putkea vasten. Siinä joko oli reikä jo paikallaan ollessa tai sitten irroittaessa repeytyi ammottava aukko, josta näki, että letku oli karstaa täynnä. Tarkoitan siis täynnä. Ei enää pienintäkään reikää. Ilmeisesti siis kaikki öljy, mitä sinne on mennyt on tullut myös savuna pihalle.

                      Tiedoksi vaan separaattoriremppaa tekeville, että kannattaa varmaan ostaa jostakin muualta tuota öljynkestävää letkua, mikä menee sinne öljytikulle. On nimittäin aivan normaali letku, pituutta n. 30cm ja hinta marmorilta +27€, KL:ltä vieläkin enemmän.

                      Irroittaessa myös huomasin, että imusarjan alta lähtevä, ilmeisesti alipaineletku oli melkein poikki klemmarin kohdilta. Varaosaa ei ollut hyllyssä marmoritiskillä eikä KL-varaosilla, joten jouduttiin paikkaamaan se tilapäisesti polkupyörän sisäkumin paikkaussarjalla, pikaliimalla ja erkalla. Hyvin se viikon menee!

                      Alipaineletkulla ei mainittavaa vaikutusta tehoihin.

                      Vanoksen remppa + venttiilikopan tiivisteremppa odottaa vielä Beisanin toimitusta.

                      Edit: Kuva letkusta: https://picasaweb.google.com/1158352...39939731889522
                      Last edited by Nahkamarakatti; 08-07-2011, 20:51.

                      Comment

                      • escort
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 339

                        #12
                        minkä verran autolla ajettu?
                        kuinka iso mahdollisuus että vanos/huohotin rempat tehty merkki huollossa jos täysi huoltokirja ja kilsoja kohta 300000km
                        -viime talven mittaan epäilisin alavedon huonontuneen ja öljyä joutui lisäämään 6000km kohdalla
                        -kulutus lisääntynyt myös? vika vai kaasujalka? pitää ehkä koodit luetuttaa.

                        Comment

                        • Nahkamarakatti
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 38
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by escort View Post
                          minkä verran autolla ajettu?
                          kuinka iso mahdollisuus että vanos/huohotin rempat tehty merkki huollossa jos täysi huoltokirja ja kilsoja kohta 300000km
                          -viime talven mittaan epäilisin alavedon huonontuneen ja öljyä joutui lisäämään 6000km kohdalla
                          -kulutus lisääntynyt myös? vika vai kaasujalka? pitää ehkä koodit luetuttaa.

                          Oma nähnyt maantietä jo 350k+.

                          Luulisi noista vanos- ja huohotin-rempoista olevan maininta huoltokirjassa, jos tehty.
                          Separaattori oli niin simppeli vaihtaa, että melkein suosittelen vaikka huvin vuoksi. Kun ei ole edes kallis tikki. Vanos antoi ainakin itsellä vikakoodia, joten roikassa kannattanee käyttää..

                          Itse odottelen edelleen beisanin toimitusta. Sit näkee, mikä vaikutus.

                          Edit:
                          Nyt vaihdettu vanoksen + venakopan tiivisteet. Heti havaittavia muutoksia lähinnä hieman korkeampi tyhjäkäynti, ja huomattavasti terävämpi liikkeellelähtö. Nyt odotellaan, mihin tilanne edistyy. Raportoin taas sisäänajon jälkeen.
                          Last edited by Nahkamarakatti; 20-07-2011, 21:09.

                          Comment

                          • Nahkamarakatti
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 38
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Ongelma ratkaistu. Vastaus ketjun ensimmäisessä postissa.

                            Comment

                            • citykarhu
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 182
                              • pirkanmaa

                              #15
                              E36 toukka 328i olis kanssa kyseessä, alavääntöjä tuntuisi kaipailevan jo muutkin kuin kuljettaja. Tosin kylmällä koneella tuntuu ihan pirteältä, lämpimänä sitten ei niinkään. Ylärekisterissä löytyy se mitä pitäiskin olla. Vikakoodit katottiin tänään, mitään hälyyttävää ei sieltä löytynyt. Pitäisköhän vaihtaa vanoksen tiivisteet kanssa? Imuvuotoa ei pitäis olla, separaattori+letkut+idler valven letkut vaihdettu. Autolla on tuupattu 210tkm.
                              ExE36 328i Coupe ///M-Sport
                              ExE39 540i Zyklon B edition
                              ExE61 535d ///M-Sport
                              Kaasuseatti, halpaa ajoo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎