Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkoperä ääntää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jampsu87
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1335
    • Rovaniemi

    Lukkoperä ääntää?

    Tuli tänään viskattua is:sään lukollinen perämurikka avoimen tilalle. Muuten tuntuis toimivan ihan hyvin mutta 3 ja 4-vaihteella pienellä kaasulla 45-60kmh ajaessa kuuluu semmoinen vaimea "jurina". Kaasun kun löysää niin ääni katoaa välittömästi. Moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu ikinä.

    Ääni resonoi niin jännästi että siitä ei kuuntelemalla ota selvää että mistäpäin kuuluu.

    Mitä tuota äkkiseltään kerkesin testaamaan niin 1,2 ja 5 vaihteella ei minusta kuulunut ylimääräisiä ääniä. 3-vaihteella ääni on kaikista voimakkain.

    Parkkipaikalla kun ajoin ratti linkussa molempiin suuntiin niin perä toimi niinkuin pitääkin. Ehkä pieni kahina kuului, samanlainen ääni kuin jarrut laahaisi aavistuksen.

    Kokeilin myös vetäistä lapun lattiaan toinen rengas hiekalla ja toinen asvaltilla ja hyvin näytti lukko pitävän.

    Onkohan tuossa perässä sisukset entiset vai onkos tuossa mitään muuta vaihtoehtoja mikä voisi resonoida?

    Öljyillä on ajettu noin 30min ja ovat castrolin lukkoperä öljyt.
    E91 lci 330xd.
  • Jampsu87
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1335
    • Rovaniemi

    #2
    Tuli käytyä ajamassa ilman takapenkkiä ja kyllä se ääni vetopäällä alkaa jo 40kmh ja jatkuu siitä ilmeisesti loputtomiin. Ääni vaan menee sen verta korkeataajuiseksi että on vaikeampi kuulla kovemmassa nopeudessa.

    Onkos tuossa nyt laakerit entiset vai mikä näistä yleensä menee paskaksi?

    Kannattaako tuolla ajaa, eikös nuo saata kestää vaikka kuinka pitkään vaikka ääntäisikin? Jyrkissä kanttauksissa ei kummiskaan nypytä eikä rynkytä yhtään vaan toimii niinkuin kuuluukin. Ainoastaan tuo ujellus vetopäällä vaivaa.

    Kannattaako noita lisäaineita edes yrittää (Forte,Rsv) vaiko suosiolla repiä perä alas ja laittaa vanha avoin tilalle

    Saakelin sakemanni möi tuon ehjänä
    E91 lci 330xd.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Ääni pinionin laakereille.
      Korjauksena laakerit vaihtoon.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Jampsu87
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1335
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by JJT View Post
        Ääni pinionin laakereille.
        Korjauksena laakerit vaihtoon.
        Saako noita muualta kuin marmorilta? Mitäs nuo ruukkaa maksaa? Onko lukollisessa ja lukottomassa samanlaiset?

        Itse en tajua noiden perien päälle mitään. Vaihtaessa pitänee varmaankin purkaa koko perä sisuksia myöten ja taitaa suosiolla mennä jonkun pajan hommiksi.
        E91 lci 330xd.

        Comment

        • duuk
          Moderator
          • Dec 2006
          • 10501
          • Saaressa

          #5
          Originally posted by JJT View Post
          Ääni pinionin laakereille.
          Korjauksena laakerit vaihtoon.
          Kahden rikkoiutuneen type 210 jälkeen ääni tälle... Tuosta se alkaa

          duke's garage:
          Suzuki R50
          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
          S38 S54 S62

          instagram: _duuk

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Jampsu87 View Post
            Saako noita muualta kuin marmorilta? Mitäs nuo ruukkaa maksaa? Onko lukollisessa ja lukottomassa samanlaiset?

            Itse en tajua noiden perien päälle mitään. Vaihtaessa pitänee varmaankin purkaa koko perä sisuksia myöten ja taitaa suosiolla mennä jonkun pajan hommiksi.
            Suht helppo toi on itekkin purkaa. Pinjoniakselin mutteri auki kardaanin laipan alta, perän takakansi auki, vetarin tumpit ulos, ja lukkoyksikkö/pienempi tasauspyörästö irtoaakin seuraavaks. Sit vaan prässäämällä pinjoniakseli irti, ja ongelman aiheuttavat laakerit näkyykin seuraavaks. Omassa perässä oli rattaan puoleinen laakeri sökö, joten vaihdoin vaan sen. Uusi laakeri löytyi paikalliseen laakeriliikkeeseen tilaamalla, eikä tainnut olla edes hinnan kiroissa.

            Pinjoniakselilla on laakereiden välissä holkki, joka lyhenee kiristettäessä(= kiristää laakereiden välykset sopiviksi) ja holkki kannattaa naputella muistaakseni luokkaa ~0.5mm pidemmäksi irrallaan ollessaan, että uusienkin laakereiden "esijännitys" on tarpeeksi napakka.

            Uutta laakeria asennettaessa kannattaa pinjoniakseli laittaa pakastimeen ja laakeria lämmittää esim. hellan levyllä hetki, jolloin laakeri lumpsahtaa paikalleen ilman prässäilyä yms. "väkivaltaa".

            Pinjoniakselin mutteri, eli kardaanin laipan kiinnitysmutteri pitäisi kiristää johonkin tiettyyn kireyteen, josta itellä ei ole hajuakaan. Kiristin sen ihan perstuntumalla siten, että akseli pyörii nätisti, olematta kuitenkaan liian löysä.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • Raine
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2603
              • N/A

              #7
              ..........
              Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:50.
              ///Motorporot

              Comment

              • Jampsu87
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1335
                • Rovaniemi

                #8
                Tuli revittyä perä alas ja kylläpä on mustat öljyt noin 50 km ajetuiksi. Kuin mustaa kahvia.

                Auringon valoa vasten kun tähyilee niin on vähän pienenpientä metallin näköistä hilettä siellä täällä öljyn seassa.
                E91 lci 330xd.

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #9
                  No niin vähän hidasta on ollut tämän perämurikan korjaaminen. Perä on ollut koko talven paikallisessa korjaamossa odottamassa purkutuomiota ja viimein tänään soi puhelin.

                  Perästä on kuulemma mennyt vasemman puoleinen booriakseli poikki ja koko lukkoyksikkö täytyisi muka vaihtaa

                  Mitäs tuon kanssa kannattaa nyt tehdä? Korjaamolla oli tiedossa käytetty lukko 500e hintaan Uusi 1100e.
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • Jampsu87
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1335
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Ei tuo osa numero 1. sattuisi olemaan kyseinen booriakseli?

                    E91 lci 330xd.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Eiköhän sieltäkin kuitenkin ole vain pinjonin laakeri rikki, booriakselien katkeamiset ja pelkkä jurina kuulostaa aika kryptiseltä. Puhumattakaan siitä, että mikä ihmeen booriakseli

                      Voisit vaikka hieman kysellä tarkennusta ettei tartte ettiä kanan hampaita.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1335
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Eiköhän sieltäkin kuitenkin ole vain pinjonin laakeri rikki, booriakselien katkeamiset ja pelkkä jurina kuulostaa aika kryptiseltä. Puhumattakaan siitä, että mikä ihmeen booriakseli

                        Voisit vaikka hieman kysellä tarkennusta ettei tartte ettiä kanan hampaita.
                        Puhui jostain osasta mikä lukitsee lukon ja vasemmampuoleinen semmoinen on kuulemma poikki ja sanoi että pitää hommata uusi lukkoyksikkö, oli itelläkin hankala keskittyä koko puheluun kun ajoin justiin autolla ruuhkassa.

                        Äijä kyllä monesti sanoi että vasemmanpuolimmainen osa on poikki.

                        Pitää huomenna käydä töitten jälkeen itse kattomassa mikä siellä on poikki.

                        Onkos tuossa tapissa nyt kaikki pinjonin osat: http://www.ebay.com/itm/BMW-168mm-ri...item19c6f80638
                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Ehkä huomenna olemme sitten viisaampia
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Jampsu87
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1335
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Joo pitää käydä paikan päällä katsomassa.
                            E91 lci 330xd.

                            Comment

                            • *makke*
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 884
                              • Klaukkala

                              #15
                              Typ168 perässähän se lukon "päätylevy" missä laakeri on kiinni, ei ole mikään erityisen vahva. Tarkoittaako sitä sitten?

                              Omasta kun hajosi, niin ei sillä kyllä tosin paljoa ajeltu sen jälkeen

                              Taitaa kyllä tosin olla oikealla puolella

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎