Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic 1.3 käynnistysropleemaa m20b25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cba
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 3464
    • Ylivieska

    Motronic 1.3 käynnistysropleemaa m20b25

    Kokeillaampas omana topikkina, kun ihan vastaavaa oiretta en löytänyt.

    Kyseessähän on tuo m20b25 mosselmanin "kitillä", motronic 1.3 lambda-säädöllä. Ongelmana on huono kylmäkäynnistyvyys. Eli startatessa hörähtää kerran ja kastelee kynttilät samantien. Kaasua pohjassa pitäen sen saa käymään pitkällä sahauksella, ja dieselmäisellä savupilvellä...

    Lämpimänä auto pelaa aikalailla ok. Joskus joutuu silloinkin sahaamaan kaasu pohjassa että saa käynnistymään. Käsittääkseni käynnistysvaiheessa motronic käyttää suuttimen aukioloaikaan lämpötilamittausta ja sytytyspulssien määrää? Miten nopeasti se rupeaa lukemaan imm-tietoa? Lamda tulee kait peliin vasta kun kone on lämmennyt?

    Tähän asti testattua/vaihdettua:

    -imuvuodot eliminoitu/kumiputket uusia/imusarjan tiipparit uusittu.
    -kaasuläpän kytkimet testattu (tässä vehkeessä kaasuläpän anturissa on myös hiilirata, ilmeisesti automaattilootan tarpeisiin)
    -kaikki sähköpiuhat mitattu ehjiksi boksille asti/liittimet ok.
    -molemmat lämpötila-anturit vaihdettu uusiin (piuhoissa ei ylimääräistä vastusta ja anturinäyttämät ok)
    -kampiakselin anturi uusittu
    -bensapaineen säädintä kokeiltu säädettävää ja vakiota. Nyt paikoillaan orkkiksesta billet-osalla muokattu säädettävä. Painemittari näyttää että paineet ok.
    -kokeiltu kahdella eri boksilla:llä ja kolmella eri ohjelmalla
    -kokeiltu kahdella eri IMM:llä
    -kokeltu kolmea eri tyhjäkäyntimoottoria (virrat päällä luisti on kiinni, mutta heti startatessa aukeaa, mielestäni normaalia)
    -vaihdettu toinen setti suuttimia. Kokeiltu etteivät vuoda(paineistettu tukissa ennen kiinnitystä imusarjaan). Nykyiset ovat m3:sen hieman yli 200cc suuttimet, mutta 192cc m50 suuttimilla teki ihan samaa.

    Ainoa todettu vika on tällähetkellä bensapumpun takaiskuventtiili, joka päästää paineet alas melkolailla heti kun auton sammuttaa. Mutta käynnistyvyyttä testattu siten, että releen tilalle laitettu hyppylanka = paineistaa heti virtojen kytkettyä linjan = ei vaikutusta.

    Lambda tuntuu pelaavan, sillä jos sen nyppää lämpimänä irti, niin käynti muuttuu todella raskaaksi/rytkyttäväksi = rikkaalle. Seosmittari näyttää että seos muuttuu ajossa ihan nopealla syklillä. Looppi-tila siis toimii.

    Parasta tässä on että tämä kombo pelasi pitkän tovin ok, ja tämä starttailuvika on tullut ja pahentunut pikkuhiljaa. Tuntuu että mitä kylmempi keli on, sitä pahempana oire esiintyy. Vai onko nuo suuttimet sittenkin liian isot kylmäkäynnistykseen? Mutta sama oireilu m50b25 suuttimilla ei oikein puhuisi sen puolesta, niitähän on vaihdeltu näihin m20b25:iin ennenkin.



    Ideoita?
  • cba
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 3464
    • Ylivieska

    #2
    Ja onko lambda mukana seoksen säädössä tyhjäkäynnillä, jos kone on lämmin?

    Comment

    • Tommi
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 289
      • Kajaani

      #3
      Tulpat?
      Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
      Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
      e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

      Comment

      • jaskap
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 526
        • Finland Rovaniemi

        #4
        Ruiskun lämpötila-anturi

        Lämpötila-anturi on ilmeisesti OK. Mites sen johto, ettei vain ole katkos jossain.

        Niin..ja onhan mittarin ja Ecun anturit varmasti kytketty oikein päin :-)
        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
        e32 750 iA -88 DoubleSex.
        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
        e32 735 1/18
        e34 M5 1/18
        e24 635 Csi 1/18
        e9 3.0 CSi 1/18
        e31 850 Csi

        Comment

        • cba
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 3464
          • Ylivieska

          #5
          Kiitoksia vastauksista. Niin se vain oli, että suurin syy oli liika polttoaineen saanti. M3-suuttimilla on sitten kuitenkin sen verran isompi tuotto, että kylmäkäynnistyksessä vakio bensapaineella soppaa tulee vaan yksinkertaisesti liikaa.

          Kun moottori lämpiää vähän/lambda tulee peliin niin ongelma poistuu. Laskin paineita sinne 2,5bar tuntumaan, niin kylmäkäyntiongelmat katosivat.
          Osaako joku sanoa, että pystyykö noita motronicin kylmäkäyntikarttoja/kertoimia muuttamaan?

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #6
            Originally posted by cba View Post
            Osaako joku sanoa, että pystyykö noita motronicin kylmäkäyntikarttoja/kertoimia muuttamaan?
            Pystyy niitä muuttamaan, kun hommat ohjelmointilaitteen eli "prommerin" ja tyhjiä eprom piirejä tai tyhjennät sen nykyisen uv-valolla. Sitten sopivalla ohjelmistolla muokkaat heksoja ja polttelet uuden piirin ja katsot mitä tapahtui.

            Eli normikuolevaiselle hyvin,hyvin vaikea ja pitkä prosessi, ennenkuin ne on muutettu.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • cba
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 3464
              • Ylivieska

              #7
              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Pystyy niitä muuttamaan, kun hommat ohjelmointilaitteen eli "prommerin" ja tyhjiä eprom piirejä tai tyhjennät sen nykyisen uv-valolla. Sitten sopivalla ohjelmistolla muokkaat heksoja ja polttelet uuden piirin ja katsot mitä tapahtui.

              Eli normikuolevaiselle hyvin,hyvin vaikea ja pitkä prosessi, ennenkuin ne on muutettu.
              Kiitos tiedosta. Löytyy jo prommeri ja ostric 2.0 tipahti viikolla postiluukusta. Vaihdan samassa konkurssissa piirin sitten sähköisesti purettavaan epromiin. Olisiko heittää mitään softaa, joka tietäisi kyseisten kerrointen kohdat suoraan binistä?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎