Kokeillaampas omana topikkina, kun ihan vastaavaa oiretta en löytänyt.
Kyseessähän on tuo m20b25 mosselmanin "kitillä", motronic 1.3 lambda-säädöllä. Ongelmana on huono kylmäkäynnistyvyys. Eli startatessa hörähtää kerran ja kastelee kynttilät samantien. Kaasua pohjassa pitäen sen saa käymään pitkällä sahauksella, ja dieselmäisellä savupilvellä...
Lämpimänä auto pelaa aikalailla ok. Joskus joutuu silloinkin sahaamaan kaasu pohjassa että saa käynnistymään. Käsittääkseni käynnistysvaiheessa motronic käyttää suuttimen aukioloaikaan lämpötilamittausta ja sytytyspulssien määrää? Miten nopeasti se rupeaa lukemaan imm-tietoa? Lamda tulee kait peliin vasta kun kone on lämmennyt?
Tähän asti testattua/vaihdettua:
-imuvuodot eliminoitu/kumiputket uusia/imusarjan tiipparit uusittu.
-kaasuläpän kytkimet testattu (tässä vehkeessä kaasuläpän anturissa on myös hiilirata, ilmeisesti automaattilootan tarpeisiin)
-kaikki sähköpiuhat mitattu ehjiksi boksille asti/liittimet ok.
-molemmat lämpötila-anturit vaihdettu uusiin (piuhoissa ei ylimääräistä vastusta ja anturinäyttämät ok)
-kampiakselin anturi uusittu
-bensapaineen säädintä kokeiltu säädettävää ja vakiota. Nyt paikoillaan orkkiksesta billet-osalla muokattu säädettävä. Painemittari näyttää että paineet ok.
-kokeiltu kahdella eri boksilla:llä ja kolmella eri ohjelmalla
-kokeiltu kahdella eri IMM:llä
-kokeltu kolmea eri tyhjäkäyntimoottoria (virrat päällä luisti on kiinni, mutta heti startatessa aukeaa, mielestäni normaalia)
-vaihdettu toinen setti suuttimia. Kokeiltu etteivät vuoda(paineistettu tukissa ennen kiinnitystä imusarjaan). Nykyiset ovat m3:sen hieman yli 200cc suuttimet, mutta 192cc m50 suuttimilla teki ihan samaa.
Ainoa todettu vika on tällähetkellä bensapumpun takaiskuventtiili, joka päästää paineet alas melkolailla heti kun auton sammuttaa. Mutta käynnistyvyyttä testattu siten, että releen tilalle laitettu hyppylanka = paineistaa heti virtojen kytkettyä linjan = ei vaikutusta.
Lambda tuntuu pelaavan, sillä jos sen nyppää lämpimänä irti, niin käynti muuttuu todella raskaaksi/rytkyttäväksi = rikkaalle. Seosmittari näyttää että seos muuttuu ajossa ihan nopealla syklillä. Looppi-tila siis toimii.
Parasta tässä on että tämä kombo pelasi pitkän tovin ok, ja tämä starttailuvika on tullut ja pahentunut pikkuhiljaa. Tuntuu että mitä kylmempi keli on, sitä pahempana oire esiintyy. Vai onko nuo suuttimet sittenkin liian isot kylmäkäynnistykseen? Mutta sama oireilu m50b25 suuttimilla ei oikein puhuisi sen puolesta, niitähän on vaihdeltu näihin m20b25:iin ennenkin.
Ideoita?
Kyseessähän on tuo m20b25 mosselmanin "kitillä", motronic 1.3 lambda-säädöllä. Ongelmana on huono kylmäkäynnistyvyys. Eli startatessa hörähtää kerran ja kastelee kynttilät samantien. Kaasua pohjassa pitäen sen saa käymään pitkällä sahauksella, ja dieselmäisellä savupilvellä...
Lämpimänä auto pelaa aikalailla ok. Joskus joutuu silloinkin sahaamaan kaasu pohjassa että saa käynnistymään. Käsittääkseni käynnistysvaiheessa motronic käyttää suuttimen aukioloaikaan lämpötilamittausta ja sytytyspulssien määrää? Miten nopeasti se rupeaa lukemaan imm-tietoa? Lamda tulee kait peliin vasta kun kone on lämmennyt?
Tähän asti testattua/vaihdettua:
-imuvuodot eliminoitu/kumiputket uusia/imusarjan tiipparit uusittu.
-kaasuläpän kytkimet testattu (tässä vehkeessä kaasuläpän anturissa on myös hiilirata, ilmeisesti automaattilootan tarpeisiin)
-kaikki sähköpiuhat mitattu ehjiksi boksille asti/liittimet ok.
-molemmat lämpötila-anturit vaihdettu uusiin (piuhoissa ei ylimääräistä vastusta ja anturinäyttämät ok)
-kampiakselin anturi uusittu
-bensapaineen säädintä kokeiltu säädettävää ja vakiota. Nyt paikoillaan orkkiksesta billet-osalla muokattu säädettävä. Painemittari näyttää että paineet ok.
-kokeiltu kahdella eri boksilla:llä ja kolmella eri ohjelmalla
-kokeiltu kahdella eri IMM:llä
-kokeltu kolmea eri tyhjäkäyntimoottoria (virrat päällä luisti on kiinni, mutta heti startatessa aukeaa, mielestäni normaalia)
-vaihdettu toinen setti suuttimia. Kokeiltu etteivät vuoda(paineistettu tukissa ennen kiinnitystä imusarjaan). Nykyiset ovat m3:sen hieman yli 200cc suuttimet, mutta 192cc m50 suuttimilla teki ihan samaa.
Ainoa todettu vika on tällähetkellä bensapumpun takaiskuventtiili, joka päästää paineet alas melkolailla heti kun auton sammuttaa. Mutta käynnistyvyyttä testattu siten, että releen tilalle laitettu hyppylanka = paineistaa heti virtojen kytkettyä linjan = ei vaikutusta.
Lambda tuntuu pelaavan, sillä jos sen nyppää lämpimänä irti, niin käynti muuttuu todella raskaaksi/rytkyttäväksi = rikkaalle. Seosmittari näyttää että seos muuttuu ajossa ihan nopealla syklillä. Looppi-tila siis toimii.
Parasta tässä on että tämä kombo pelasi pitkän tovin ok, ja tämä starttailuvika on tullut ja pahentunut pikkuhiljaa. Tuntuu että mitä kylmempi keli on, sitä pahempana oire esiintyy. Vai onko nuo suuttimet sittenkin liian isot kylmäkäynnistykseen? Mutta sama oireilu m50b25 suuttimilla ei oikein puhuisi sen puolesta, niitähän on vaihdeltu näihin m20b25:iin ennenkin.
Ideoita?
Comment