Announcement

Collapse
No announcement yet.

520i kannen jälkikiristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusa_71
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 11
    • lahti

    520i kannen jälkikiristys

    moro vaan kaikille tasapuolisesti.
    tuli sitten hankittua tollainen bemari eli 520i -89
    kone kaiketi on m20 malliltaan ja vaikka koitin aiheesta ohjeita haeskella niin en siinä onnistunut.
    nyt on ongelma öljyä pukkaa kannen ja lohkon välistä.

    eli miten suoritetaan kannen jälki kiristys?
    vai onko se ylipäätään mahdollista?
    kuinka tulee kansi oikeaoppisesti kiristään? momentit?
    olisiko ohjeita kannen vaihtoon?
    ja missä järjestyksessä kiristetään? olisiko kaaviota

    jos lahden alueella on joku joka haluaa tulla kattelemaan tahi auttamaan niin kaikki apu on tervetullutta
    Last edited by jusa_71; 02-09-2011, 20:46. Reason: ei viitsi tehdä uutta aihetta
    autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
    kysy rohkeasti
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    #2
    Originally posted by jusa_71 View Post
    moro vaan kaikille tasapuolisesti.
    tuli sitten hankittua tollainen bemari eli 520i -89
    kone kaiketi on m20 malliltaan ja vaikka koitin aiheesta ohjeita haeskella niin en siinä onnistunut.
    nyt on ongelma öljyä pukkaa kannen ja lohkon välistä.

    eli miten suoritetaan kannen jälki kiristys?
    vai onko se ylipäätään mahdollista?
    kuinka tulee kansi oikeaoppisesti kiristään? momentit?
    olisiko ohjeita kannen vaihtoon?

    jos lahden alueella on joku joka haluaa tulla kattelemaan tahi auttamaan niin kaikki apu on tervetullutta
    Suosittelisin uutta kansipahvia, jolloin uudet pultitkin ja sitä rataa.
    Mut tämä ny on vain amatöörin mielipide

    Comment

    • .:Dam:.
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 178

      #3
      Originally posted by jusa_71 View Post
      moro vaan kaikille tasapuolisesti.
      tuli sitten hankittua tollainen bemari eli 520i -89
      Hei vaan hei, onneks olkoon bemusta.

      Originally posted by jusa_71 View Post
      kone kaiketi on m20 malliltaan ja vaikka koitin aiheesta ohjeita haeskella niin en siinä onnistunut.
      nyt on ongelma öljyä pukkaa kannen ja lohkon välistä.
      Kait ehkä joo. Jos remmi eikä muoveja koneen ympärillä ni sit joo. Koska kone viimeks pesty? Tuleeko öljyä (ja onko se oikeaa koneeseen sopivaa öljyä?) koneen käydessä silmille saakka vai tippa toisinaan valuu pitkin lohkoa?


      Originally posted by jusa_71 View Post
      eli miten suoritetaan kannen jälki kiristys?
      vai onko se ylipäätään mahdollista?
      kuinka tulee kansi oikeaoppisesti kiristään? momentit?
      olisiko ohjeita kannen vaihtoon?
      ja missä järjestyksessä kiristetään? olisiko kaaviota
      On mahdollista. Koneen käyttö kuumaksi, sammutus ja venakoppa pois jotta löytää kaikki kannenpultit. Kiristetään ensin keskeltä, sit ristiin rastiin ees taas vähitellen tasaisesti. Momentit saattanee löytyä FAQista.

      Pikaohjeet kannen vaihtoon; imu/pakosarja ja muut hilut pois, kansi pois, uus plaanattu kansi ja sen pahvi tilalle, uudet tiivisteet muutenkin, hilut takas ja kiristelyä. Yleisohjeet suunnilleen kaikkiin kansiin. Vaihda sit samalla termostaatti ja hihna jos ei tietoa koska edellinen omistaja viimeks tehny ja on autoa tarkotus pitää ees vähänkin pidempään. Samaten jäähdytysnesteet kun kuitenkin suurin osa tulee pois, jarrunesteet ihan piruuttas, tulpat jos on huonot. Tarkista samalla joka ainoo alipaineletku ja imusarjan letku ettei oo murtumia. Jos kansi pitää ottaa pois, noi menee kaikki siinä samalla pikku vaivalla...

      Jos Alfamerin kirjan ostaminen ei nappaa, kato FAQista mitä kaikkee jännää löytyy. Esimerkkinä vaik tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=180641 Ekan postauksen kuvista näät onko koneena oikeesti M20 vai joku vaihtanut sen uudempaan.

      Comment

      • jusa_71
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 11
        • lahti

        #4
        520i

        "koska viimeksi kone pesty"
        (lainaukset suluissa)

        viime viikolla ja ajettu sen jälkeen 3 pv litran suunnilleen ruuttas pihalle
        eli hieman suurempi tiputus kyseessä. ajoinpa tänään uudestaan ei paljon tullut (ajomatka n.100m) tekasi lammikon taas.
        öljy on mobil 3000 synteettinen.

        pesin sitten konetta branklenilla ja käyttelin tyhjäkäynnilla tossa pihassa jonkin aikaa vaan en vielä vuotokohtaa paikallistanut paitti että kannen tiivisteen (keulanpuolelta) alkaa kostumaan eli joko tiiviste on menossa tahi kansi löysällä.
        kuulemma jakohihna on vasta vaihdettu (tiiä sitten että onko kusetettu)
        kivaa 3 pv ja nyt jo ahistaa :(
        autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
        kysy rohkeasti

        Comment

        • .:Dam:.
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 178

          #5
          Originally posted by jusa_71 View Post
          "koska viimeksi kone pesty"
          (lainaukset suluissa)

          viime viikolla ja ajettu sen jälkeen 3 pv litran suunnilleen ruuttas pihalle
          eli hieman suurempi tiputus kyseessä. ajoinpa tänään uudestaan ei paljon tullut (ajomatka n.100m) tekasi lammikon taas.
          öljy on mobil 3000 synteettinen.
          Öljysuihkulähde, ei toi mikään vuoto enää oo...

          Originally posted by jusa_71 View Post
          pesin sitten konetta branklenilla ja käyttelin tyhjäkäynnilla tossa pihassa jonkin aikaa vaan en vielä vuotokohtaa paikallistanut paitti että kannen tiivisteen (keulanpuolelta) alkaa kostumaan eli joko tiiviste on menossa tahi kansi löysällä.
          kuulemma jakohihna on vasta vaihdettu (tiiä sitten että onko kusetettu)
          kivaa 3 pv ja nyt jo ahistaa :(
          Kansi löysällä tai kiero. Jakohihnoja vaihdetaan joskus ja joskus ostajia virtsataan iirikseen. Mobil 3000 ei sano mulle mitään, tosin jos tolleen lirisee pihalle niin tuskin öljyissä vikaa...
          FAQ tai joku autoa koskeva kirja vaikka alfamerilta tai huuto.netistä, ne kertoo enempi faktaa. Öljykorkki musta vai harmaassa muhjussa? Jos muhjussa, paksummat öljyt jos ihan pakko ajaa, osta uus hyvä kansi ja vaihda se. Takapaksiin paljon vettä ja öljyä kanistereissa ennen vaihtoa jos pakko kiusata autoa.

          Comment

          • jusa_71
            Newbiemmer
            • Aug 2011
            • 11
            • lahti

            #6
            mikäs on kannen kiristys momentti ?

            mobil 3000 on täyssynteettinen moottoriöljy 5-40w
            periaatteessa samaa kuin mobil 1ralliformula. mutta aavistuksen halvempaa.

            ölyntäyttö korkki on täysin puhdas.
            eli ei minkäänlaista mönjää havaittavissa.
            jäähdytysnesteen pinta ei ole liikkunut minnekkään paisarissa.
            öljyt on normaalin väristä.
            jenkaa kun antaa koneelle paikoillaan ja ottaa öljyn mittatikun irti niin ei huohotusta pahemmin ole havaittavissa.

            ja tämä härveli on jukolauta 7.7 leimattu ilman huomautuksia
            autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
            kysy rohkeasti

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16484
              • Asikkala

              #7
              Ei taida jälkikiristys auttaa mutta eihän siitä haittaakaan ole :think

              Comment

              • jusa_71
                Newbiemmer
                • Aug 2011
                • 11
                • lahti

                #8
                kannen kiristys momentti ? :think
                autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
                kysy rohkeasti

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  #9
                  Alfamerin oppaan mukaan,.
                  Eka vaihe: 30nm
                  Toka vaihe: 90 astettta
                  Kolmas vaihe: 90 astetta

                  Näin siis jos on torx pultit.
                  Pultit uusisin aina kun ne joutuu avaamaan..
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • jusa_71
                    Newbiemmer
                    • Aug 2011
                    • 11
                    • lahti

                    #10
                    mielenkiintoista :think
                    eikö todellakaan sakemanni ole osannut ton tarkempia momentteja mitata
                    no koitetaan eipä tossa vahinkoakaan pääse tulemaan

                    autosta sen verran että:
                    todellakin vuosimalli on 89
                    täysin ruosteeton
                    ajettu vaatimattomasti 568 000 km
                    kaikki levyt ja palat on uudet.
                    ei nitise eikä natise mistään.
                    kansi rempa on tehty kuulemma viimekesänä (ainakin imusarjan pultit on vaihdettu)
                    leimattu 7.7.11

                    toivotaan että vuoto saadaan kuriin kiristämällä kansi

                    mites muuten nopeusmittari.
                    mistä ottaa tunnistuksen nopeudelle ???
                    näyttää meinaan ihan päin honkia. 80km/h = 110 mittarissa
                    kulkee muuten mittarin mukaan ihan helvetin kovaa
                    olisko tähän korjaus vinkkejä:think
                    autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
                    kysy rohkeasti

                    Comment

                    • jusa_71
                      Newbiemmer
                      • Aug 2011
                      • 11
                      • lahti

                      #11
                      noniin
                      löytyhän se vuotopaikka viimein.
                      kannen tiivisteestä kuseksii olemattoman vähän.
                      vaan perskele. miten voi olla mahdollista että suurin vuoto on 1 sylinterin pako puolella:think
                      pakosarja mehii ja raakasti öljyä (kannen ja pakosarjan välistä)
                      olen kyllä kaikkea nähnyt mutta että vielä tämäkin !
                      nyt ei kyllä mahu enään jakeluun tämä homma

                      kohta paalaan koko helvetin keksinnön

                      ennen sitä mitä porukka tuumaa miten voi olla mahollista tälläinen?

                      tarviitko 99% ruosteetonta koria
                      autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
                      kysy rohkeasti

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by jusa_71 View Post
                        noniin
                        löytyhän se vuotopaikka viimein.
                        kannen tiivisteestä kuseksii olemattoman vähän.
                        vaan perskele. miten voi olla mahdollista että suurin vuoto on 1 sylinterin pako puolella:think
                        pakosarja mehii ja raakasti öljyä (kannen ja pakosarjan välistä)
                        olen kyllä kaikkea nähnyt mutta että vielä tämäkin !
                        nyt ei kyllä mahu enään jakeluun tämä homma

                        kohta paalaan koko helvetin keksinnön

                        ennen sitä mitä porukka tuumaa miten voi olla mahollista tälläinen?

                        tarviitko 99% ruosteetonta koria
                        Pakosarjan pulteista osa menee venttiilikoneiston tilaan, niistä voi öljyä valua ulos. Ei edes harvinaista.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • jusa_71
                          Newbiemmer
                          • Aug 2011
                          • 11
                          • lahti

                          #13
                          kiitos tiedosta.
                          tämä ei ole edes tullut mieleen
                          aina oppii uutta ja ihmeellistä ja tämä tieto loi helpotusta paljon
                          autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
                          kysy rohkeasti

                          Comment

                          • Pretoriaani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 3842
                            • Hyvinkää, Finland

                            #14
                            Ee muuta ku kansi irti, plaanaukseen ja uudella pahvilla+pulteilla kiinni.
                            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                            Comment

                            • jusa_71
                              Newbiemmer
                              • Aug 2011
                              • 11
                              • lahti

                              #15
                              joopa joo otimpa ja näin illan ratoksi koitin niitä pultteja momentin kanssa
                              40 nyyttonia ja pyörähti eli melkein oli kansi kiinni
                              nytten sitten tempasin sen 60 ja ainakaan ei vuotanut näkyvästi vielä
                              (no saattaa hieman mutta ei nyt sentään puoltalitraa 100 sella)
                              jos vielä vuotaa niin laitetaan parikymppiä lisää momenttia.

                              kyllä on löysällä näijen kannet verrattuna erääseen erimerkkiin jonka momentti on vaatimaton 125-140N jälkikiristettynä
                              autojen hitsausta.(katsotaan tapaus kohtaisesti)
                              kysy rohkeasti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎