Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x turboasiantuntijaa kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamez_m
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 21
    • Oulu

    E9x turboasiantuntijaa kaivataan!

    Nyt tarvii neuvoa tosi asiantuntijoilta. Kysymys ei ehkä ole vaikea niille jotka tuosta ymmärtävät mutta itsellä ei riitä tietämys kyseiseen aiheeseen.
    Auto on -06 318d e91, josta laukesi turbo. Turbo rupesi ulvomaan ja todettiin väljäksi. Päätin (älkää kysykö miksi) hankkia tehdaskunnostetun turbon. Kyseinen turbo toimitettiin (ilman ohjainyksikköä)korjattaksi erääseen yritykseen, josta se palautui kunnostettuna. Autolla ehdittiin ajaa n. 100 km jonka jälkeen se sanoi työsopimuksen irti. Lämmöt alkoi nousemaan, ei ottanut kierroksia yli 1500 ja nopeus oli 30km. Tätä ennen nuo 100 juhlallista kilometriä ajeltiin vaihtelevalla menestyksellä kierrosten ollessa välillä enintään 1500. Syytä yritettiin välillä etsiä pikahuollossa mutta vikakoodin nollauksella selvittiin silloin. Matka (tunkkainen) jatkui hetken. Nyt auto on ollut pajalla reippaamman aikaa ja turbo on irroitettu. Turbossa näkyi lievää mekaanista kulumista (naarmuja) siipien reunoilla sekä ahtimen seinämissä.
    Ahdin toimitettiin takaisin korjaajalle, joka ilmoitti etteivät he ole voineet tehdä siihen oikeanlaisia säätöjä jos heillä ei ole ollut alipainekelloa mukana turbossa. Korjaamolta kertoivat, että kyseisessä mallissa se on sähköohjattu ja se on erillinen laite. Ohjainlaite tulee erillisenä myös tilattaessa turboa eikä kuulu siihen. Mites on..onko näin? Kuka tässä on oikeassa jne..
    E91 318d -06
    E34 525 tds -95
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Kyllä minun ymmärrykseni mukaan solenoidin (sähköohjatussa) pitäisi seurata turbon matkassa. Ainakin merkkitiskiltä tulee samassa paketissa, eikä pelkkää solenoidia ole erikseen saatavilla.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Jamez_m
      Newbiemmer
      • Aug 2010
      • 21
      • Oulu

      #3
      ..ja asia tarkentuu. Näin on, että tulee uuden turbon mukana myös ohjainboksi. Onko tuota turboa pystynyt korjaamaan ilman tätä sähköistä ohjainta eli riittääkö pelkkä mekaaninen korjaus?

      päivitellään tilannetta..turbossa oli nyt havaittavissa mekaaninen vika joka on kuulemma johtunut virheellisistä säädöistä. Säädöt tulevat ohjainyksikön myötä sekä myös mekaanisesti asennettaessa uutta turboa paikoilleen. Näin minulle kerrottiin..turbon korjannut yritys on sitä mieltä, että he ovat suorittaneet mekaanisen korjauksen ilman tätä sähköistä säätöyksikköä ja ovat toimineet oikein. Korjaamo taas on sitä mieltä, että he eivät ole voineet säätää tätä turboa olleenkaan johtuen tästä sähköisestä säätöyksiköstä ja säätäminen olisi pitänyt tehdä korjauksen yhteydessä. Kuka tässä vedättää ja ketä??
      Last edited by Jamez_m; 29-09-2011, 10:41. Reason: tarkennusta
      E91 318d -06
      E34 525 tds -95

      Comment

      • Jamez_m
        Newbiemmer
        • Aug 2010
        • 21
        • Oulu

        #4
        löytyykö keneltäkään tietämystä kyseiseen aiheeseen. Alkaa kyllä itsellä hermo kiristymään ja lompakko tyhjenemään...
        E91 318d -06
        E34 525 tds -95

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Säädön tarve riippuu siitä miten se on purettu ja miten tuo ahdin purkautuu, mutta ennen ja jälkeen remontin pitää servon ja siivikön välisen asennon olla sama. Varmaan joku säätötanko tuossakin on, ja pitää toki saada kohdalleen jos sen avaa tai servoa liikuttaa.

          Ilman servoa ei varmasti säätöä voikkaan tehdä, joten turbon korjaaja on tehnyt mitä pystyy.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by Jamez_m View Post
            löytyykö keneltäkään tietämystä kyseiseen aiheeseen. Alkaa kyllä itsellä hermo kiristymään ja lompakko tyhjenemään...
            Mitä ihmeen tietämystä tuossa nyt tarvitaan, auton valmistenumeron mukaan vain tilaamaan oikea uusi osa ja homma toimii. Turha tuosta on midään ongelmaa tehdä. Toki maksaahan se mutta minkäs sille voi....
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Jamez_m
              Newbiemmer
              • Aug 2010
              • 21
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Mitä ihmeen tietämystä tuossa nyt tarvitaan, auton valmistenumeron mukaan vain tilaamaan oikea uusi osa ja homma toimii. Turha tuosta on midään ongelmaa tehdä. Toki maksaahan se mutta minkäs sille voi....
              No eipä tuohon tilaamiseen tietämystä tarvikkaan. SE asia on jo hoidossa..
              E91 318d -06
              E34 525 tds -95

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                #8
                Mitä tuon turbon onnistunut kunnostus olisi tullut maksamaan ja millaisen takuun olisi saanut?

                Comment

                • Jamez_m
                  Newbiemmer
                  • Aug 2010
                  • 21
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by MakeH View Post
                  Mitä tuon turbon onnistunut kunnostus olisi tullut maksamaan ja millaisen takuun olisi saanut?
                  690e ja takuuehdot varmaan on pikkasen liukuvat..12kk ja ilman kilometrirajaa oli kuitenkin lupaus.
                  E91 318d -06
                  E34 525 tds -95

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Säädön tarve riippuu siitä miten se on purettu ja miten tuo ahdin purkautuu, mutta ennen ja jälkeen remontin pitää servon ja siivikön välisen asennon olla sama. Varmaan joku säätötanko tuossakin on, ja pitää toki saada kohdalleen jos sen avaa tai servoa liikuttaa.

                    Ilman servoa ei varmasti säätöä voikkaan tehdä, joten turbon korjaaja on tehnyt mitä pystyy.
                    Tuossa e60? turbossa ei mielestäni ollut mitään säätöä?
                    Kuvat vähän huonot, myynti ilmoituksesta otettu.
                    Attached Files
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Onhan tuossa ihan selvä säätö. VNT:n tanko menee ohjaimelta tangon välityksellä pakosiivelle. Mersuissa on kuulemma ollut sellaista juttua, että korvausahtimen säätöyksikkö ei ole toiminut oikein ja siksi on käytetty vanhan ahtimen säätöyksikköä uudessa ahtimessa. Niin sen pitäisi ainakin toimia. Alipainekelloa ei tuollaisessa sähköohjatussa ahtimessa tarvita, eikä sitä siksi niissä ole.

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by Juppe View Post
                        Onhan tuossa ihan selvä säätö. VNT:n tanko menee ohjaimelta tangon välityksellä pakosiivelle. Mersuissa on kuulemma ollut sellaista juttua, että korvausahtimen säätöyksikkö ei ole toiminut oikein ja siksi on käytetty vanhan ahtimen säätöyksikköä uudessa ahtimessa. Niin sen pitäisi ainakin toimia. Alipainekelloa ei tuollaisessa sähköohjatussa ahtimessa tarvita, eikä sitä siksi niissä ole.
                        Mä ymmärsin että tässä tarkoitettiin nimenomaan säädettävää tankoa niinkuin alipainekellollisissa, tuossa se on kiinteä. Tämä ei tietenkään pois sulje etteikö tuossa E9X turbossa olisi säätötanko tjms.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Mä en oo vielä missään vnt ahtimessa nähnyt säädettävää tankoa. Varmaan semmosiakin on, mutta ei oo tullu vastaan. Noissa tangoissa on myös jonkunverran toleranssia ja yhdessä omista autoista toleranssin toisella laidalla oleva tanko aiheutti päänvaivaa ohjelmoinnissa. Tanko tais olla karvan verran liian lyhyt, jolloin ahdot pyrkivät karkailemaan aika rajusti.

                          Comment

                          • Jamez_m
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 21
                            • Oulu

                            #14
                            kiitos näistä jo..asiassa näyttäisi nimenomaan muodostuvan kynnyskysymykseksi se, että kun tämä korjattu turbo tuli voiko sen heittää vain paikoilleen ilman säätämistä. Olettaen vain, että ohjainboksi tai mikäs se nyt onkaan hoitaa samoilla säädöillä..vai täytyykö sitä hienosäätää ennen käyttöön ottoa..
                            E91 318d -06
                            E34 525 tds -95

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              En kyllä millään usko, että toi jotain hienosäätöä tarttis. Varsinkin jos vanhasta on otettu tanko ja ohjainboksi. Se vnt säätöhän tapahtuu ecun kartan mukaan ja kun tangoissa ei säätöjä ole, niin millä ihmeellä sitä oikein hienosäädetään? Kyllä se ahtimen vaihto ihan bolt on juttu pitäis olla. Mersuissa tolle tangon pituudelle taitaa olla ihan mitta olemassa, mihin haarukkaan sen pituuden täytyy mennä. Näin luulis olevan myös bemareissa.
                              Last edited by Juppe; 30-09-2011, 11:49.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎