Announcement

Collapse
No announcement yet.

muutoskatsastus turbolle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TONI_VAAN
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 210

    #31
    hmprr

    pitäsköhän laittaa meiliä sinne vitun AKE:elle ja laittaa kunnon väittely pystyyn.
    jos ei muuta niih tuosta 320 ii:ässästä.

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #32
      Re: hmprr

      Originally posted by TONI_VAAN
      pitäsköhän laittaa meiliä sinne vitun AKE:elle ja laittaa kunnon väittely pystyyn.
      jos ei muuta niih tuosta 320 ii:ässästä.
      Ei. Tuolla asenteella vain hankaloitat asiaa. Lisäksi 320iS kohdalla ei ole enään mitään epäselvää. Luo postaukset aiheesta.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • TONI_VAAN
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 210

        #33
        Re: hmprr

        Originally posted by Jacek
        Originally posted by TONI_VAAN
        pitäsköhän laittaa meiliä sinne vitun AKE:elle ja laittaa kunnon väittely pystyyn.
        jos ei muuta niih tuosta 320 ii:ässästä.
        Ei. Tuolla asenteella vain hankaloitat asiaa. Lisäksi 320iS kohdalla ei ole enään mitään epäselvää. Luo postaukset aiheesta.
        luettu jo ennää täytyy löytää sopiva aihio turbotus projektia varten. 8)
        tuolla pohjoispohjanmaalla oulaisissa ois kyllä yks sopiva vaihtoehto. ja 58 hp lisäys ei oiskaa mikkää paha asia kyse on 325 mallista

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3059
          • Suomi

          #34
          Originally posted by Jacek
          Tuosta M3E30 kuulumisesta samaan mallisarjaan on keskusteltu paljonkin eri topicissa. AKEn kanta tällähetkellä E30 M3 on ettei se kuulu samaan mallisarjaan mutta tehtaan mielestä se kuuluu. Asia on mulla työn alla.
          Sama kanta heillä oli 320iS malliinkin mutta se meni jo äskettäin nurin.

          Enemmän aiheesta on täällä



          Lisäksi täällä kuultuna AKEn perusteet M3 kuulumattomuudesta E30 mallisarjaan ovat korinmuutokset ja niitähän ei E34 M5 kohdalla ole.

          Se että AKE on sitä MIELTÄ ettei se/ne kuuluisi samaan mallisarjaan on epärelevanttia jos tehdas on sitä mieltä että kuuluvat.

          Helpointa on ottaa printti ETKn alotussivusta josta näkyy kaikki E30 tai E34 mallisarjan alle kuuluvat mallit. M3 ja M5 mukaanlukien.
          Kattelin tässä ETK:ta e30 M3 ja lähinnä e30 M3 cabrion eroja 325 cabrioon...
          Vahvistuksia on ainakin ETK:n mukaan eturungossa syylärin
          ympäri kiertävässä kehikossa, takapaneeli erinumerolla(ei hajotuskuvaa) ja cabriossa vielä lisäksi takalattian rungossa ja helmoissa on vahvikkeet..
          Kovakattosessa on sitten korissa muitakin eroja mutta en jaksanut kaikkia katsella läpi..
          Cabriossa tuo muutos olisi näköjään helpompi toteuttaa(vähempi eroja), ainut et mistä saa noitten vahvikkeiden tarkat paikat vaikka ne palikat löytyskin varaosina..tuskin BMW suomi autaa siinä eikä kovin monen M3:sen helmoja viittis rälläköidä. Varsinkaan cabrion ...

          Lisäksi on tietysti etutolpat ja kallistuksen vakaajan kiinnikkeet edessä sekä jarrut ja navat yms. jotain pientä ja halpaa...

          Onhan noita muutoksia jos vaaditaan 325 korista/alustasta tekemään M3 vastaava. Ainakin noitten korimuutoksien osalta on tietojen saaminen kohtuu hankalaa..ETK:sta kun ei näy noitten vahvikkeiden tarkat paikat.
          320is taitaakin olla jo helpompi tapaus , mutta ei ainakaan cabrio kuskeja taida paljon auttaa... :|.

          Kävi vaan mielessä 3.0L v8 yhtenä vaihtoehtona joskus koneeksi, mutta kait semmosella 2.8L 24.v m52:kin pärjäis... :? eipä tarviis ainakaan tapella noitten kanssa ja halvemmallakin pääsee..
          lopputuloksessa turbolla/remmillä ei varmaan suurta eroa...

          Tässä vain hiukan lisäajatuksia asiaan...
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #35
            Originally posted by Suutari
            mutta ei ainakaan cabrio kuskeja taida paljon auttaa... :|.
            öööö?? Mallisarja, ei korimalli :wink:
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by Suutari
              Onhan noita muutoksia jos vaaditaan 325 korista/alustasta tekemään M3 vastaava.320is taitaakin olla jo helpompi tapaus , mutta ei ainakaan cabrio kuskeja taida paljon auttaa...
              Laissa ei puhuta mitään mistään korinmuutoksista. Korin vastaavaksi muuttaminen oli vaan JDn höpötystä. 320iS on jo selvää pässinlihaa että se kelpaa vertailumalliksi jokaiseen E30 malliin. Cabrio mukaanlukien.

              Sulta tais jäädä vähän juttua lukematta toisesta topicista
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #37
                Re: mikä ihmeen ETK??

                Originally posted by TONI_VAAN
                osoitetta kehiin ja äkkiä sittenkki haluan tietää kaiken ennenkui menee tekkee mittää autokauppoja :juo
                Paljon sulla on ikää? 13v ?
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #38
                  Pakko olla 15, koska osaa käyttää suuraakkosia nimessä melkein oikein.

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3059
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by Jacek
                    Originally posted by Suutari
                    Onhan noita muutoksia jos vaaditaan 325 korista/alustasta tekemään M3 vastaava.320is taitaakin olla jo helpompi tapaus , mutta ei ainakaan cabrio kuskeja taida paljon auttaa...
                    Laissa ei puhuta mitään mistään korinmuutoksista. Korin vastaavaksi muuttaminen oli vaan JDn höpötystä. 320iS on jo selvää pässinlihaa että se kelpaa vertailumalliksi jokaiseen E30 malliin. Cabrio mukaanlukien.

                    Sulta tais jäädä vähän juttua lukematta toisesta topicista
                    Tais jäähä joo...voishan sitä AKE:lta kysästä miten tuon cabrion kanssa menetellään. Onneks ei just nyt ole ajankohtasta kuitenkaan 8)

                    Mutta mutta. Tästä on varmasti turha väitellä. Sittenhän sen näkee jos joskus tulee eteen tuo homma. joka tapauksessa ETK:ssakin kun otetaan e30-->cabriolet niin sinne tulee vain ja ainoastaan 318i,320i,325i ja M3. En tiedä sitten mihin verrataan, mutta koriltaan noita ei ainakaan voi verrata sedan/coupe versioihin. Se on eriasia jos käytäntö on toinen ja jos laissa on porsaanreikä tuon määrittelyn osalta.
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4319
                      • Kannus/Kokkola

                      #40
                      Tais jäähä joo...voishan sitä AKE:lta kysästä miten tuon cabrion kanssa menetellään. Onneks ei just nyt ole ajankohtasta kuitenkaan

                      Mutta mutta. Tästä on varmasti turha väitellä. Sittenhän sen näkee jos joskus tulee eteen tuo homma. joka tapauksessa ETK:ssakin kun otetaan e30-->cabriolet niin sinne tulee vain ja ainoastaan 318i,320i,325i ja M3. En tiedä sitten mihin verrataan, mutta koriltaan noita ei ainakaan voi verrata sedan/coupe versioihin. Se on eriasia jos käytäntö on toinen ja jos laissa on porsaanreikä tuon määrittelyn osalta.
                      Minähän tämän asian selvitin AKElta viikko-pari sitten. Cabrion tapauksessakin voi vertailla 320iS:ään.. vaikka ensin olivatkin toista mieltä :lol: :lol: :lol:

                      Comment

                      • Suutari
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 3059
                        • Suomi

                        #41
                        Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella.

                        Vertai-lumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moot-toreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa.
                        Mui-den kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.

                        Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho,(muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".),
                        apulaitteet,
                        (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin),
                        ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto
                        (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlait-teen, ns. virityslastun, merkki ja malli)
                        tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin.
                        Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.
                        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                        -Official BTCF-Sauna Team-
                        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                        -Team BTCF Top Alcohol-
                        -Team Pimp My Bride-
                        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3059
                          • Suomi

                          #42
                          Ensimmäinen kohta on semmonen et täällä ei varmaan ETK:n perusteella voida tehdä johtopäätöksiä mistään, eikä mun mielestä väittelyä kannata täällä käydä kuvitteellisten projektien takia...

                          Toinen oli muuten vaan mielenkiintoinen ohje katsastusmiehille siitä mihin tiedot 0.2bar paineilla ajetusta 204hp:n tehosta tulee merkitä kuten muistakin muutoskatsastuksen alaisista moottorin modifikaatioista. :wink:

                          Ja sille minä en mahda mitään jos jossain on vielä sellasia netittömiä katsastusasemia missä AKE:n soveltamisohjetta ei noudateta, mutta eikö tuo nyt ole jo ihan selvää suomenkieltä.

                          Toisaalta tuolla on myös kohta jossa esim. 333i voitaisiin käyttää vertailuautona jos maahantuoja ja valmistaja ei ole asiasta erimieltä, sekä kirjottaa tollasen lausunnon et se on etelä-afrikassa tarkotettu yleiseen tiliikenteeseen...

                          Jos jollain on noita lausuntoja niin skannataan jonnekkin näkyville 8)
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3059
                            • Suomi

                            #43
                            Originally posted by Maza
                            Minähän tämän asian selvitin AKElta viikko-pari sitten. Cabrion tapauksessakin voi vertailla 320iS:ään.. vaikka ensin olivatkin toista mieltä :lol: :lol: :lol:
                            oisko sen kaverin nimeä/jotain paperia aiheesta tai sähköpostia jos tulee tarvetta :wink: . Hieno homma . Saattaa olla et leimais omankin sitten isommilla tehoilla..
                            Edellyttääkö tuo mitään muutoksia siis yhtään mitään 325i cabiin jossa ABS jarrut? Vastaa vaikka privana jos et tänne jaksa kirjotella.

                            PS: olin kirjottelee noita muita kun tämä sun viesti oli sitten ilmestyny tänne sillä välin..siks hiukka jälessä.. :wink:
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎