Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutuksen pienentäminen lastulla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    Kulutuksen pienentäminen lastulla?

    Olen kuullut mainittavan että samalla kun diisselistä otetaan lisätehoja lastulla, saattaa kulutus jopa hieman tipahtaa. Olisikos siis esim. 3.0D:stä mahdollista tiputtaa kulutusta hieman enemmänkin, jos unohdetaan tuo tehon lisääminen ja haetaan nimenomaan taloudellisuutta?

    Toki jos samalla teho/vääntö edes hieman nousee, ei siitäkään haittaa ole (paitsi kestävyyden kannalta), mutta lähtökohtana olisi siis taloudellisuus. Comments?
  • k3kvuori
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 116
    • Valkeakoski

    #2
    Itselläni tippui keskikulutus n.0,5l/100 km kuin ennen softausta
    BMW 330e f30
    Tesla MYP
    Ford Sierra Cosworth 4x4
    Tunturi Pappa -78

    Comment

    • väiski525
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2010
      • 2572
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by AlliumPorrum View Post
      Olen kuullut mainittavan että samalla kun diisselistä otetaan lisätehoja lastulla, saattaa kulutus jopa hieman tipahtaa. Olisikos siis esim. 3.0D:stä mahdollista tiputtaa kulutusta hieman enemmänkin, jos unohdetaan tuo tehon lisääminen ja haetaan nimenomaan taloudellisuutta?

      Toki jos samalla teho/vääntö edes hieman nousee, ei siitäkään haittaa ole (paitsi kestävyyden kannalta), mutta lähtökohtana olisi siis taloudellisuus. Comments?
      monet lastupajat myy erikseen teho-ohjelmia ja taloudellisuus-ohjelmia, tehopaketissa otetaan mahdollisimman paljon tehoa ja vääntöä irti ja taloudellisuuslastulla haetaan se taloudellisin teho-hyötysuhde motista.
      tai jotenkin näin. esim voimaa.com kerrotaan tarkemmin tästä.

      mutta myös teholastulla kulutus hieman tippuu, riippuu toki kuskistakin
      - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

      - MB s205 220cdi -15
      - Volvo s80 2.5t -07
      - mb s211 280cdi -08
      - e46 320i -03
      - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
      - e46 320d Individual "m-sport" -04
      - e39 525i -01

      Comment

      • AlliumPorrum
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 316
        • Suomi

        #4
        Originally posted by väiski525 View Post
        monet lastupajat myy erikseen teho-ohjelmia ja taloudellisuus-ohjelmia, tehopaketissa otetaan mahdollisimman paljon tehoa ja vääntöä irti ja taloudellisuuslastulla haetaan se taloudellisin teho-hyötysuhde motista.
        tai jotenkin näin. esim voimaa.com kerrotaan tarkemmin tästä.
        No niinhän tuolla olikin: "Eko-ohjelmoinnin periaatteena on saavuttaa säästöä ajoneuvon polttoaineenkulutuksessa. Ohjelmoinnissa lisätään erityisesti vääntöä moottorin tavallisimmille kierrosalueille. Huipputehoon ei juurikaan puututa. Väännön lisäys on noin 15%, tehonlisäys noin 5-10%."

        Onkos näistä kellään kokemusta, eli kuinka paljon kulutus oikeasti voisi tippua? Liekkö moisella vaikutusta esim. automaattilaatikon yms. kestävyyteen?

        Comment

        • AlliumPorrum
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 316
          • Suomi

          #5
          Nyt muuten alkoi ihmetyttämään että mitenkäs tämä voisi edes olla mahdollista..? Jos ajatellaan lausetta "Ohjelmoinnissa lisätään erityisesti vääntöä moottorin tavallisimmille kierrosalueille". Teho/vääntöhän ei synny itsestään, vaan se syntyy nimenomaan polttoaineen polttamisesta. Mitä enemmän tehoa ja vääntöä tuotetaan, sitä enemmän polttoainetta tarvitaan, luonnollisesti. Ja kun tietenkään moottorin kierrosluku samalla nopeudella ei muutu ohjelmoinnissa mihinkään kun välityksiä ei muuteta, miten voisi olla mahdollista että ko. kierrosalueelle lisätty vääntö voisi madaltaa kulutusta!?!?

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8258
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by AlliumPorrum View Post
            Nyt muuten alkoi ihmetyttämään että mitenkäs tämä voisi edes olla mahdollista..? Jos ajatellaan lausetta "Ohjelmoinnissa lisätään erityisesti vääntöä moottorin tavallisimmille kierrosalueille". Teho/vääntöhän ei synny itsestään, vaan se syntyy nimenomaan polttoaineen polttamisesta. Mitä enemmän tehoa ja vääntöä tuotetaan, sitä enemmän polttoainetta tarvitaan, luonnollisesti. Ja kun tietenkään moottorin kierrosluku samalla nopeudella ei muutu ohjelmoinnissa mihinkään kun välityksiä ei muuteta, miten voisi olla mahdollista että ko. kierrosalueelle lisätty vääntö voisi madaltaa kulutusta!?!?
            siitä että dieselin hyötysuhde on parhaimmillaan vääntöhuipun kohdalla
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • väiski525
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2572
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by AlliumPorrum View Post
              Nyt muuten alkoi ihmetyttämään että mitenkäs tämä voisi edes olla mahdollista..? Jos ajatellaan lausetta "Ohjelmoinnissa lisätään erityisesti vääntöä moottorin tavallisimmille kierrosalueille". Teho/vääntöhän ei synny itsestään, vaan se syntyy nimenomaan polttoaineen polttamisesta. Mitä enemmän tehoa ja vääntöä tuotetaan, sitä enemmän polttoainetta tarvitaan, luonnollisesti. Ja kun tietenkään moottorin kierrosluku samalla nopeudella ei muutu ohjelmoinnissa mihinkään kun välityksiä ei muuteta, miten voisi olla mahdollista että ko. kierrosalueelle lisätty vääntö voisi madaltaa kulutusta!?!?
              no käytännössä kun koneessa on enemmän puhtia, kuljettaa se autoa vaivattomammin. painava auto ja "alitehoinen" kone kuluttaa enemmän kuin sama kori ja tehokkaampi kone, koska konetta ei tarvitse huudattaa ja polkea että pääsee liikkeelle.

              viisaammat lisätköön tai korjatkoon jos olen täysin väärässä
              - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

              - MB s205 220cdi -15
              - Volvo s80 2.5t -07
              - mb s211 280cdi -08
              - e46 320i -03
              - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
              - e46 320d Individual "m-sport" -04
              - e39 525i -01

              Comment

              • AlliumPorrum
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 316
                • Suomi

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                siitä että dieselin hyötysuhde on parhaimmillaan vääntöhuipun kohdalla
                Mutta eikös hyötysuhde ole parhaimmillaan täydellä kuormituksella, ja mitä vähemmän kuormitetaan, sitä huonompi hyötysuhde? Eli jos lisätään vääntöä, vähenee kuormitus, ja sitä kautta myös hyötysuhde huononee?

                Comment

                • AlliumPorrum
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 316
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by väiski525 View Post
                  no käytännössä kun koneessa on enemmän puhtia, kuljettaa se autoa vaivattomammin. painava auto ja "alitehoinen" kone kuluttaa enemmän kuin sama kori ja tehokkaampi kone, koska konetta ei tarvitse huudattaa ja polkea että pääsee liikkeelle.

                  viisaammat lisätköön tai korjatkoon jos olen täysin väärässä
                  Jos kiihdytellään ja jarrutellaan paljon, niin ehkä näin. Mutta mites sitten tasaisessa matka-ajossa, jossa kierrosluku pysyy kuitenkin samana olipa lastua eli ei?

                  Comment

                  • väiski525
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2010
                    • 2572
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by AlliumPorrum View Post
                    Jos kiihdytellään ja jarrutellaan paljon, niin ehkä näin. Mutta mites sitten tasaisessa matka-ajossa, jossa kierrosluku pysyy kuitenkin samana olipa lastua eli ei?
                    koska siellä on vääntöä enemmän samalla kierrosluvuilla edelleen.
                    teho on kiihtyvyyttä, vääntö taloudellisuutta. vaimitensemeni.
                    - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                    - MB s205 220cdi -15
                    - Volvo s80 2.5t -07
                    - mb s211 280cdi -08
                    - e46 320i -03
                    - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                    - e46 320d Individual "m-sport" -04
                    - e39 525i -01

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by AlliumPorrum View Post
                      Mutta eikös hyötysuhde ole parhaimmillaan täydellä kuormituksella, ja mitä vähemmän kuormitetaan, sitä huonompi hyötysuhde? Eli jos lisätään vääntöä, vähenee kuormitus, ja sitä kautta myös hyötysuhde huononee?
                      Tuo on totta bensakoneessa kun siellä on läppä kuristamassa, dieselissä ei ja siksi pumppaushäviöt pienet.

                      Comment

                      • Geijjo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 406
                        • Hell Sinki

                        #12
                        Originally posted by väiski525 View Post
                        käytännössä kun koneessa on enemmän puhtia, kuljettaa se autoa vaivattomammin. painava auto ja "alitehoinen" kone kuluttaa enemmän kuin sama kori ja tehokkaampi kone, koska konetta ei tarvitse huudattaa ja polkea että pääsee liikkeelle.

                        viisaammat lisätköön tai korjatkoon jos olen täysin väärässä
                        Tuosta on käytännön kokemus vanhasta tiisseli astran raadosta,käännettiin syöttöpumpusta melkein säätö tappiin ja ahtoja lisää ni litran putos kulutus vaikka savu onki todella rankka
                        Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                        e39 ///M5 ZzZ
                        e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                        F11 530da M-Sport
                        Hurley-Durley x2
                        Koliseva connection
                        Itä-helsingin koiraverkko connection

                        Comment

                        • Whiplash
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 37
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Nuo valmislastut ovat mun mielestä vähän kyseenalaisia...

                          Jos oikeasti haluaa hyvän lastun, se pitäisi säädättää halutuille arvoille, ja tämän jälkeen autossa saisi olla laajakaistalambda.

                          Kuitenkin kaikki koneet ovat yksilöitä ja pahimmassa tapauksessa valmislastulla voi mennä sopat laihalle
                          Kaikille BTCF-jäsenille 10% alennus iPhonehuolloista!
                          http://www.iphonefiksaus.net/

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #14
                            Originally posted by Whiplash View Post
                            Nuo valmislastut ovat mun mielestä vähän kyseenalaisia...

                            Jos oikeasti haluaa hyvän lastun, se pitäisi säädättää halutuille arvoille, ja tämän jälkeen autossa saisi olla laajakaistalambda.

                            Kuitenkin kaikki koneet ovat yksilöitä ja pahimmassa tapauksessa valmislastulla voi mennä sopat laihalle
                            Aivan oikein. Ja kyllä ne helpot hepat on tässä merkissä otettu jo siellä tehtaalla. Siellä ne ohjelmat on joku oikeasti pikkusen fiksumpi kaveri miettinyt etukäteen jo ihan työkseen. Se että maksat 500e jonkun kiertokoulun käyneen pelimiehen lastusta ja säästät 0,5l/sadalla riskeemalla koko moottorin, on jo aivan yhtä tyhjän kanssa.
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • Gustaff
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 132

                              #15
                              Originally posted by Whiplash View Post
                              Nuo valmislastut ovat mun mielestä vähän kyseenalaisia...

                              Jos oikeasti haluaa hyvän lastun, se pitäisi säädättää halutuille arvoille, ja tämän jälkeen autossa saisi olla laajakaistalambda.

                              Kuitenkin kaikki koneet ovat yksilöitä ja pahimmassa tapauksessa valmislastulla voi mennä sopat laihalle

                              Tässä oli nyt kyse dieselistä, eli ei voida puhua laihalle menosta.
                              Ilmaa sinne menee milloinkin kyseessä olevassa kuormitustilanteessa aina sama määrä riippumatta kaasun asennosta. Tietysti riipuen ahtopaineesta, mutta ei suoranaisesti kaasun asennosta.

                              Jos nyt väkisin halutaan sekoittaa laihalle meno jotenkin dielel-moottoriin, niin periaatteessa se käy aina laihalla. Sen kuuluukin käydä.

                              molemmat moottorityypit, bensa ja diesel toimivat parhaalla hyötysuhteella silloin kun kuormitustilanne on korkea. Dieselissä kuormitus vaikuttaa vähemmän kulutukseen kun bensassa.

                              Olisi kiva nähdä joku testi ohjelmoinnin vaikutuksesta dieselin kulutukseen sillä tavalla, että moottoria ajetaan jossain penkissä eikä liikenteessä.
                              Liikenteessä mukaan tulee niin monta muuttujaa, että kulutus voi hyvinkin laskea. kaasun painamisen tarve vähenee, kiihdytysaika johonkin tiettyyn nopeuteen pienenee yms...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎