Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP 210 lukottomaan perään M5 lukkoyksikkö. Apuja kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    TYP 210 lukottomaan perään M5 lukkoyksikkö. Apuja kaivataan!

    Pitkästä aikaa tännekin joutuu taas kirjoittelemaan.

    Eli tuli hommattua vähän aikaa sitten E34 540i/6 jossa on tehtaan jäljiltä lukoton perä. Ainakin nyt näin 3 viikon ajeluiden perusteella on lähes sääli, ettei muissa tehokkaimmissa bemareissa ole ollut lukkoa vakiona kuin Motorsport malleissa...

    Mutta sitten itse asiaan. Bongasin foorumilta edukkaan TYP 210 lukkoperän joka on peräisin M5:stä. Tarkoituksena olisi vaihtaa tuosta tulevasta perästä pelkkä lukkoyksikkö tuohon vanhaan perään, ettei välityset muuttuisi kahdeksanmukiselle turhan tiuhaksi.

    Koskaan en ole perää purkanut, enkä sisuskaluja livenä nähnyt. Joten pyytäisinkin arvon forumilaisilta neuvoja ja vinkkejä mitä pitää ottaa huomioon perää purkaessa. Tai kuinka paljon sitä nyt yleensä joutuu purkamaan että saa tuon lukkoyksikön vaihdettua vanhaan perään?

    Takakannen tiivisteen joudun vanhasta perästä ainakin vaihtamaan, mutta kannattaako lähteä vaihtamaan muita stefoja nyt kun perämurikan kuitenkin joutuu ottamaan pöydälle operoitavaksi?

    Please, share your wisdom!

    - Janne
    Last edited by Playpig; 28-10-2011, 13:50.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    #2
    Perä saapui pitäjälle. Pitäisi siis purkaa tuo atomeiksi niin, että saan tuon pelkän lukkoyksikön vaihdettua vanhaan perään.

    Apuja siis kovasti kaipailen, ettei tule mitään särjettyä.



    Uploaded with ImageShack.us
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Playpig View Post
      Perä saapui pitäjälle. Pitäisi siis purkaa tuo atomeiksi niin, että saan tuon pelkän lukkoyksikön vaihdettua vanhaan perään.

      Apuja siis kovasti kaipailen, ettei tule mitään särjettyä.
      Tuossahan pitää sitten säätää hammaskosketukset yms. muuten sinulle tulee kivaa meteliä pitävä perä.

      Foorumillakin taitaa siihen olla jossain ohjeita.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        1) Kanna osat Särkikoskelle.
        2) Hae kasattu perämurikka Särkikoskelta.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Playpig
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 888
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by petrolhead View Post
          1) Kanna osat Särkikoskelle.
          2) Hae kasattu perämurikka Särkikoskelta.
          Arvelinkin saavani tämäntyylisen vastauksen.
          Parashan olisi oppia itse tekemällä, kun ei tuon perän purkaminen ja kasaaminen luulisi mitään rakettitiedettä olevan. Särkikoskellekin on vaan kohtuu pitkä matka täältä Savosta. Ja molemmat peräthän sinne pitäisi myös viedä.

          Sitä vastoin jos joku tietää tässä lähistöllä jonkun asian osaavan kaverin tai firman niin tuokoon nimek julki.
          Nyt: E39 530DA Touring -98

          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Playpig View Post
            Arvelinkin saavani tämäntyylisen vastauksen.
            Parashan olisi oppia itse tekemällä, kun ei tuon perän purkaminen ja kasaaminen luulisi mitään rakettitiedettä olevan. Särkikoskellekin on vaan kohtuu pitkä matka täältä Savosta. Ja molemmat peräthän sinne pitäisi myös viedä.

            Sitä vastoin jos joku tietää tässä lähistöllä jonkun asian osaavan kaverin tai firman niin tuokoon nimek julki.
            Aloituspostauksen perusteella oletin että tavoitteena on saada toimiva lukkoperä autoon.
            Tavoite onkin siis opetella perän kasausta ?
            No, kanna ne 210 kamat osaavalle tekijälle ja hommaa paskaksi veivattu 168 jos on himo harjotella. Mitähän mahtaa vaikka lukon levyt tykätä jos perän kasaus ei meekkään ihan pohkeeseen ja hetken ajelun jälkeen sielä perässä pyörii hilettä joukossa? Ihan oikeesti, jos voimansiirron kunnostus on sillä tasolla että tarvii kysyä mitä kaikkea uusisi perään ja mitä kaikkea tarvii purkaa, ni en ottais harjoituskappaleeksi ajopelin lukkoperää.
            Last edited by petrolhead; 28-10-2011, 18:51.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • #BMW#
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 488
              • Espoo

              #7
              Joku jo tossa mainitsiki hammaskoketuksen säädöistä. Mutta olihan molemmat perät typ 210 tyyppisiä.
              Jos ei nii jo tuli seinä vastaa. Mutta jos sattuu välityksetki matchäämää perien välillä, nii itse vaihtaisin vain lukkoyksikön ja poskilaippojen stefat. Ennen kasausta mittaat tasauspyörästön ja lukkoyksikön korkeudet. Pitää olla samat, muuten menee shimmaamiseksi. Normi teeseitseukko ei näppituntumalta säädä hammaskosketusta, mut jos ohjeet löytyy ni ei onkelmaa..
              E38 pre 740i 4.4l Manual

              Comment

              • Playpig
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 888
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Aloituspostauksen perusteella oletin että tavoitteena on saada toimiva lukkoperä autoon.
                Oletus ei oo tiion väärtti...
                Kyllä tavoitteena on saada toimiva lukkoperä autoon naittamalla nämä kaksi perää yhteen.

                Originally posted by petrolhead View Post
                Tavoite onkin siis opetella perän kasausta?
                Tarpeen niin vaatiessa tässä opetellaan samalla miten tämä tapahtuu, JOS se ei siis ole tavalliselle kuolevaiselle ylivoimaisen vaikeaa tai lähes mahdotonta. Jota vahvasti epäilen. Eikai nyt kukaan ole seppä syntyessään.

                Itse ainakin omaan palavan halun oppia uutta autotekniikasta harrastuspohjalta ja tekniikasta ylipäätään.

                Originally posted by petrolhead View Post
                No, kanna ne 210 kamat osaavalle tekijälle ja hommaa paskaksi veivattu 168 jos on himo harjotella. Mitähän mahtaa vaikka lukon levyt tykätä jos perän kasaus ei meekkään ihan pohkeeseen ja hetken ajelun jälkeen sielä perässä pyörii hilettä joukossa? Ihan oikeesti, jos voimansiirron kunnostus on sillä tasolla että tarvii kysyä mitä kaikkea uusisi perään ja mitä kaikkea tarvii purkaa, ni en ottais harjoituskappaleeksi ajopelin lukkoperää.
                Enkai minä nyt niin tyhmä ole että tahallani tämän kasaisin väärin. Ohjeita on ollut tapana noudattaa jos kunnolliset sellaiset on tarjolla. Jos ei ole, niin silloin käännytään ammattilaisen tai kokeneemman harrastajan puoleen asiassa kuin asiassa. Jos tässä pitäisi mielestäsi aluksi hommata joku rämäperä pelkän pura-kokoa harjoittelun takia, niin minähän olisin sen kanssa yhtä ymmällään kuin tässäkin tilanteessa. Samat kysymykset siis esittäisin täällä, jos tavoitteena olisi oikeasti perän ehjääminen.

                Mutta jos tämä lukkoyksikön vaihto perästä perään on todellakin niin vaikeaa kuin annat olettaa niin eiköhän täälläkin päin ole joku osaava kaveri joka tuon tekee. Ikaalisiin asti tuota on turha lähettää, kun ei tässä mikään kiire ole!


                Olen kyllä lukenut useita threadeja tässä BTCF:llä ja muilla kansainvälisillä foorumeilla näihin lukkoyksiköiden vaihtoihin liittyen. Että ei tässä ihan nollatiedoilla kuitenkaa olla liikenteessä. Joku on vaan joskus todennut kaikessa viisaudessaan, että "Ei se kysyvä tieltä eksy".


                Originally posted by #BMW# View Post
                Joku jo tossa mainitsiki hammaskoketuksen säädöistä. Mutta olihan molemmat perät typ 210 tyyppisiä.
                Jos ei nii jo tuli seinä vastaa. Mutta jos sattuu välityksetki matchäämää perien välillä, nii itse vaihtaisin vain lukkoyksikön ja poskilaippojen stefat. Ennen kasausta mittaat tasauspyörästön ja lukkoyksikön korkeudet. Pitää olla samat, muuten menee shimmaamiseksi. Normi teeseitseukko ei näppituntumalta säädä hammaskosketusta, mut jos ohjeet löytyy ni ei onkelmaa..

                Kerrataanpas nyt vielä kaikkien tiedoksi tämä lähtötilanne.

                Auto johon lukkoperä pitäisi saada on -95 e34 540i 6 vaihteinen manuaali. Tässä on vakiona TYP 210 perä, jonka välitys on 2.93. LUKOTON!!! Ja edelleen kiinni autossa!

                LUKOLLINEN IRTOPERÄ on peräisin e34 M5:stä joka on myösTYP 210 mallia. Välitys tässä on 3.91.

                Kerrotko tarkemmin tuosta mittaamisesta. Eli korkeus mistä mihin?


                Toivottavasti tästä ei ole kenellekään liikaa vaivaa. Ja jos ei täältä neuvoja tarpeeksi löydy tai pelkäisin operaatioon ryhtyä niin osaan kyllä ajoissa perääntyä ja jättää asian ammattilaisen hoidettavaksi. Eikä tätä nyt niin tosissaan kannata ottaa, osiahan saa maailmalta aina uusia jos jotain hajoaa.
                Nyt: E39 530DA Touring -98

                ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                Comment

                • bmwe30turbo
                  BTCF Member
                  • May 2008
                  • 203
                  • espoo

                  #9
                  eipä tuo nyt mitään raketti tiedettä oo

                  elikkä ekaks nuo vetarin tumpit irti kampeemalla sitten nuo poski laakerit irti sivuista sen jälkeen lukko yksikkö ja tuo iso ratas tippuu ulos tuolta ja toiseen perään sama sitten lukko yksikkö irti tuosta isosta rattaasta ja siihen toiseen kiinni kannattaa mitata vaan ekaks et tasaus pyörästö ja lukko yksikkö ovat saman paksuset koska muuten joutuu shimmailemaan ja ja siis shimmi levyt on noitten poskilaakerien kansien alla kannattaa merkkaa mikä on miltäkin puolelta luulisin et menee aika hyvin kun nappaat ne poskilaakerien kannet siit lukollisesta perästä ja shimmi levyt ja veivaat siihen lukottoman perän kuoriin

                  tulipas epä selvä toivottavasti jeesaa jotenkin
                  E39 530DA - 00
                  E39 530DA-01
                  E34 "520i" s38+hx60 - 91
                  E34 m5 -91 projekti
                  E34 m5 -88 turboprojekti
                  MAN 12.224 isompi huoltoauto

                  Comment

                  • mrrk
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 515
                    • Satakunta.

                    #10
                    Stefat kannataa vaihtaa samalla jos perä on pöydällä ja laakerit saa itse päättää.

                    Vakio E34 540 (2.93) välitys on hieman pitkä noille tehoille ja 3.91 on ehkä sopivampi automaatille. Manuaalille laittaisin noin 3.15 paikkeille jos vakio motti.

                    Lukon vaihto onnistuu helposti. Merkkaat tussilla mitä avaat ja pinjonin kireys on aika tarkka. Jos pidät vakiot välitykset paikalla niin ei tarvi siihenkään koskea.

                    Kuparitahnaa tai yms. väliin ja pyörittellee niin saat välykset kohdalleen.

                    Pelkän lukon vaihto on vartin homma

                    normi 25% lukko mitä yleensä noissa m5 on niin ei kestä aktiivista ajoa kuin muutamat takarenkaat jos on +400..

                    perät pöydälle rinnakkain niin huomaat kuinka helppoa se on.

                    Lukon kiristys onkin taas eri asia.
                    Last edited by mrrk; 29-10-2011, 11:57.

                    Comment

                    • Playpig
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 888
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by bmwe30turbo View Post
                      elikkä ekaks nuo vetarin tumpit irti kampeemalla sitten nuo poski laakerit irti sivuista sen jälkeen lukko yksikkö ja tuo iso ratas tippuu ulos tuolta ja toiseen perään sama sitten lukko yksikkö irti tuosta isosta rattaasta ja siihen toiseen kiinni kannattaa mitata vaan ekaks et tasaus pyörästö ja lukko yksikkö ovat saman paksuset koska muuten joutuu shimmailemaan ja ja siis shimmi levyt on noitten poskilaakerien kansien alla kannattaa merkkaa mikä on miltäkin puolelta luulisin et menee aika hyvin kun nappaat ne poskilaakerien kannet siit lukollisesta perästä ja shimmi levyt ja veivaat siihen lukottoman perän kuoriin

                      tulipas epä selvä toivottavasti jeesaa jotenkin
                      Hyvä selvitys vaikka yhteen pötköön tulikin. Muutaman kerran lukemalla saa päässään jonkinlaisen kuvan muodostettua miten tuo hoituu.


                      Originally posted by mrrk View Post
                      Stefat kannataa vaihtaa samalla jos perä on pöydällä ja laakerit saa itse päättää.

                      Vakio E34 540 (2.93) välitys on hieman pitkä noille tehoille ja 3.91 on ehkä sopivampi automaatille. Manuaalille laittaisin noin 3.15 paikkeille jos vakio motti.

                      Lukon vaihto onnistuu helposti. Merkkaat tussilla mitä avaat ja pinjonin kireys on aika tarkka. Jos pidät vakiot välitykset paikalla niin ei tarvi siihenkään koskea.

                      Kuparitahnaa tai yms. väliin ja pyörittellee niin saat välykset kohdalleen.

                      Pelkän lukon vaihto on vartin homma

                      normi 25% lukko mitä yleensä noissa m5 on niin ei kestä aktiivista ajoa kuin muutamat takarenkaat jos on +400..

                      perät pöydälle rinnakkain niin huomaat kuinka helppoa se on.

                      Lukon kiristys onkin taas eri asia.
                      Tämä alkuperäinen lukko mulle riittänee 540i:n vakiotehoille vallan mainiosti tällaisenaan. Särkikoskellahan tuota olisi tietysti mahdollista vissiin kiristyttää, mutta en näe sillä nyt tarvetta.

                      Motti on kyllä ihan vakio. Tarkoituksena pelkän lukkoyksikön lisäämisessä alkuperäiseen murikkaan olisi siis juurikin päästä siihen lopputulemaan, ettei välitykset muuttuisi. Mutta näkyypä foorumilla olevan yksi käypänen perä 750i:stä 3.15 välityksellä myynnissä. :think Tuohan olisi just passeli, kunhan vain heittää paikalleen. Eikö?


                      Näillä neuvoilla ja erityisesti tuolta Online TIS:n ohjeita katsomalla luulisin tässä onnistuvan itsekin. Auto pystyy periaatteessa olemaan pukeilla pitempäänkin. Tarvetta siis hätäisellä turaamiselle ei ole.

                      Taitaa kuitenkin olla kaikkein viisain vaihtaa uudet laakerit ja stefat joka paikkaan ja sitten hieroa tuo hammaskosketus kohdalleen. Kuinka tuon pinjonin mutterin saa siis tarkimmin oikeaan kireyteen?

                      EDIT: Tähän asti suuri kiitos kaikille vastanneille!
                      Nyt: E39 530DA Touring -98

                      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 888
                        • Iisalmi

                        #12
                        TIS ohjeessa kerrotaan, että lautaspyörän pultit pitäisi uusia. Onko tämä tosiaan tarpeen? Ovat kuitenkin melko kovia, 12.9 M12. Kiristysmomentin kohdalla sanotaan näin:

                        M12x1.5

                        Jointing Torque 100 + 10Nm

                        Torque angle 50 + 5°

                        Nii että mittees tää nyt tarkottaa? Vedetään 100Nm momenttiin ja siitä 50 astetta yli?
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • MouTine
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2011
                          • 803
                          • Pori

                          #13
                          Vähän aihetta sivuten esitän oman kysymykseni. Mitä eri lukko-vaihtoehtoja on mailmalla tarjolla? Jotenkin tuommonen käytetty mieto 25% lukko ei kiehdo vaikka olis puoli'ilmainen. Saako näihin uusia kitkalevyjä? Ja pystyykö levyjen määrällä lukkoa kiristämään?
                          Nykyiset...
                          '14 E500 Coupe

                          Ollut joskus...
                          '07 MB CL63 AMG
                          '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
                          '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
                          '94 Audi A8 4.2i V8
                          '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
                          '92 BMW 850i 5.0i V12
                          '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
                          '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
                          '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
                          '77 Ford Capri 2.8i V6

                          ...Ja pienet sille!

                          Comment

                          • mrrk
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 515
                            • Satakunta.

                            #14
                            Originally posted by Playpig View Post
                            TIS ohjeessa kerrotaan, että lautaspyörän pultit pitäisi uusia. Onko tämä tosiaan tarpeen? Ovat kuitenkin melko kovia, 12.9 M12. Kiristysmomentin kohdalla sanotaan näin:

                            M12x1.5

                            Jointing Torque 100 + 10Nm

                            Torque angle 50 + 5°

                            Nii että mittees tää nyt tarkottaa? Vedetään 100Nm momenttiin ja siitä 50 astetta yli?
                            Omiin olen laittanut samat takaisin jos ei ole ollut kulumaa, lukitteen kanssa.

                            Vaihdoitko välitystä?

                            Levyjä saa kyllä mutta kiristys onkin eri asia

                            Comment

                            • Playpig
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 888
                              • Iisalmi

                              #15
                              Originally posted by MouTine View Post
                              Vähän aihetta sivuten esitän oman kysymykseni. Mitä eri lukko-vaihtoehtoja on mailmalla tarjolla? Jotenkin tuommonen käytetty mieto 25% lukko ei kiehdo vaikka olis puoli'ilmainen. Saako näihin uusia kitkalevyjä? Ja pystyykö levyjen määrällä lukkoa kiristämään?
                              Onhan nuita kai ihan kohtuuhyvin tarjolla. Forumilla on joillain kokemusta Quaifen lukkoyksiköiden laittamisesta vanhoihin kuoriin. Nyt uutena on tullut tuo Wavetrac lukko tuonne yritysmyyjien puolelle. Hintaa näille toki kertyy reilu tonni...

                              Mitä itse olen lukenut BTCF:ltä ja ja ulkolaisilta foorumeilta, niin vakiolukkoja voi tiukata ramppikulmaa muuttamalla ja levyjä lisäämällä. Viisaammat korjatkoon tietojen oikeellisuuden.

                              Originally posted by mrrk View Post
                              Omiin olen laittanut samat takaisin jos ei ole ollut kulumaa, lukitteen kanssa.

                              Vaihdoitko välitystä?

                              Levyjä saa kyllä mutta kiristys onkin eri asia
                              Välitys ei vaihdu perän kuorissa mihinkään. Ainoastaan siis lukkoyksikön lisäys vanhoihin kuoriin. Vanhasta perästä lautaspyörä käytettyyn M5 lukkoyksikköön kiinni. Siis eihän nuo pultit nyt mihinkään kulu, vai mitä tarkoitat?
                              Nyt: E39 530DA Touring -98

                              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎